Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Principer för Golvvärme utan shunt  (läst 483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turboflite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Principer för Golvvärme utan shunt
« skrivet: 21 november 2023, 01:32:52 »
Jag har en fundering på min anläggning som snurrat sedan 2005, IVT Greenline HT E9, enbart VV och GV i betong, två plan samt kulvert till garage. totalt 1015m med en arbetstank på 100L (hus byggt 2005, 209kvm, garage 70 kvm) extern cirkulationspump Wilo star E25/1-5, rumstermostater i alla rum, nya ventiler på alla slingor förra hösten.
Systemet har rullat på med lite service då och då, men tyckt det varit trögt. när jag skulle väcka upp det här på hösten ville den inte riktigt jobba och när den väl producerade värme så kunde framledningstemperaturen vara över 50 grader.
Efter lite analys hittar jag att GT1 returgivare satt på framledning! efter 18år... kurverna har legat inom spannet för golvvärme.
Men den har nog startat och stoppat onödigt mycket! nu ligger jag långt under spannet för att få ned framledningstempen, 1,6 mot rekommenderade 2-4 för golvvärme och finjusteringen på minus 2,8. dontknow ger just nu 44 grader framlednig och 23,9 grader i retur efter flera timmar. Spontant känns det som ett flödes problem?
Hur är tanken att kunna köra lågvärme för golven utan shunt?
det är först när man sätter dit en GT4 givare pÃ¥ framledningen som man fÃ¥r den lägre kurvan för  GV, men den kräver shunt som jag inte har!
Jag har bara retur GT1 och Ute temperaturen GT2 givare.
https://flic.kr/s/aHBqjB42xn


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 11:02:09 »
Om vi börjar med den höga tempdiffen mellan framledning och retur, gissar att du då pratar om GT8-GT9?
Detta beror på internt flödesproblem i värmepumpen (har inget med golvvärmen att göra) och kan bero på följande saker:
- Smutsfilter fullt med gegg.
- Igensatta flexslangar.
- Trasig intern cirkpump.
Du bör kolla upp detta i tur och ordning.

GT1 brukar man sätta på arbetstanken när en sån finns, typ på returen in från golvvärmen.
Den kan även monteras i ett dykrör på tanken.

Externa cirkpumpen ställer du in för att få bra komfort på golven.
GT4 är onödig i ditt fall, shunt behövs inte eftersom du bara har golvvärme och anpassar kurvan för endast golvvärme.
Om du hade haft blandat golvvärme/radiatorer så är en shunt + GT4 bra att komplettera med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Turboflite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 14:11:34 »
Om vi börjar med den höga tempdiffen mellan framledning och retur, gissar att du då pratar om GT8-GT9?
Detta beror på internt flödesproblem i värmepumpen (har inget med golvvärmen att göra) och kan bero på följande saker:
- Smutsfilter fullt med gegg.
- Igensatta flexslangar.
- Trasig intern cirkpump.
Du bör kolla upp detta i tur och ordning.

GT1 brukar man sätta på arbetstanken när en sån finns, typ på returen in från golvvärmen.
Den kan även monteras i ett dykrör på tanken.

Externa cirkpumpen ställer du in för att få bra komfort på golven.
GT4 är onödig i ditt fall, shunt behövs inte eftersom du bara har golvvärme och anpassar kurvan för endast golvvärme.
Om du hade haft blandat golvvärme/radiatorer så är en shunt + GT4 bra att komplettera med.

Tack för svar, nä tyvärr är den onormalt höga temperatur diffen mellan framledning och retur, därav tror jag att Cirkulationspumpen har tappat greppet, jag stängde av garagets värmeslinga i natt och fick något bättre cirkulation, så det känns som cirkulationspumpen inte orkar längre, hur verifierar man att flödet är relevant på en cirkulationspump?

Håller med om GT1 och nu har jag den på returen, jag ligger nu på ca 40 grader i arbetstankens dykrör. (ytterligare en sak som pekar mot cirkulationspumpen? VP producerar mycket mer än vad cirkulationspumpen som står på max (5)orkar med och vattnet i arbetstanken blir högt)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #3 skrivet: 21 november 2023, 14:22:23 »
Tack för svar, nä tyvärr är den onormalt höga temperatur diffen mellan framledning och retur, därav tror jag att Cirkulationspumpen har tappat greppet, jag stängde av garagets värmeslinga i natt och fick något bättre cirkulation, så det känns som cirkulationspumpen inte orkar längre, hur verifierar man att flödet är relevant på en cirkulationspump?

Håller med om GT1 och nu har jag den på returen, jag ligger nu på ca 40 grader i arbetstankens dykrör. (ytterligare en sak som pekar mot cirkulationspumpen? VP producerar mycket mer än vad cirkulationspumpen som står på max (5)orkar med och vattnet i arbetstanken blir högt)


Menar du framledning/retur efter arbetstanken till golvvärmen?
Kolla då att donen till golvvärmen öppnar som de ska?

Finns det en centrumskruv på cirpumpen så kan du lossa denna och kolla om den snurrar?
Det kommer vatten när du gör det så ha en trasa under.
« Senast ändrad: 21 november 2023, 14:27:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #4 skrivet: 21 november 2023, 14:33:31 »
IVT reglerade tidigare på returen, men i tröga system som ingjuten golvvärme kunde det innebära problem, t.ex. att eltillskottet hoppade in i onödan för att det tog lång tid för returen att bli varm.
Tror inte det var helt ovanligt att man flyttade returgivaren till framledningen av den orsaken, man var då tvingad att justera kurvan för att kompensera för detta. (Behövs ju högre börvärde om man styr mot framledningen).
I övrigt ska du lyssna på CarlN innan du drar egna slutsatser. ;-)
Kolla filter, flexsslangar (IVT är kända för igensatta flexsslangar) innan du börjar byta ut cirkpumpar.

Det som är lite intressant är det där med arbetstanken, och var tempgivarna sitter.
Om du med returtemp menar i externa eller interna kretsen.
Om deltaT mellan fram och retur som går mellan värmepump och arbetstank är hög så är det filter, flexsslangar eller interna cirkpumpen.
Om deltaT i externa kretsen är hög så är det något i den externa kretsen som krånglar, troligen ett smutsigt filter, eller cirkpumpen.
Det är dock ovanligt att en cirkpump ger dålig flöde, de brukar antingen fungera eller sitta fast.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Turboflite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #5 skrivet: 22 november 2023, 07:00:50 »
Menar du framledning/retur efter arbetstanken till golvvärmen?
Kolla då att donen till golvvärmen öppnar som de ska?

Finns det en centrumskruv på cirpumpen så kan du lossa denna och kolla om den snurrar?
Det kommer vatten när du gör det så ha en trasa under.

Ja exakt framledning efter arbetstank och cirkulationspump.
Jag motionerade alla donen, hittade en som var trött i garaget.

Kollar pumpen, tack för tipset.

Utloggad Turboflite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #6 skrivet: 22 november 2023, 07:22:20 »
IVT reglerade tidigare på returen, men i tröga system som ingjuten golvvärme kunde det innebära problem, t.ex. att eltillskottet hoppade in i onödan för att det tog lång tid för returen att bli varm.
Tror inte det var helt ovanligt att man flyttade returgivaren till framledningen av den orsaken, man var då tvingad att justera kurvan för att kompensera för detta. (Behövs ju högre börvärde om man styr mot framledningen).
I övrigt ska du lyssna på CarlN innan du drar egna slutsatser. ;-)
Kolla filter, flexsslangar (IVT är kända för igensatta flexsslangar) innan du börjar byta ut cirkpumpar.

Det som är lite intressant är det där med arbetstanken, och var tempgivarna sitter.
Om du med returtemp menar i externa eller interna kretsen.
Om deltaT mellan fram och retur som går mellan värmepump och arbetstank är hög så är det filter, flexsslangar eller interna cirkpumpen.
Om deltaT i externa kretsen är hög så är det något i den externa kretsen som krånglar, troligen ett smutsigt filter, eller cirkpumpen.
Det är dock ovanligt att en cirkpump ger dålig flöde, de brukar antingen fungera eller sitta fast.

Äntligen en förklaring till att GT1 satt på framledning! tack, det verkar som det logiska svaret!
Det är den externa kretsen jag menar, GT8 och 9 skiljer ca 10 grader, kör nu värmekurvan på 1,8 och har runt 45 grader internt, kör jag den högre vill VP ge upp mot 60. Kollade filter på varma sidan i pumpen och det var rent, något annat finns inte vad jag kan se,
Jag misstänker pumpen för att den står på max! dvs 5, är alltid misstänksam när något är draget max och logiskt kanske är orsaken till ett dåligt flöde från början, alternativet kanske är något som hindrar flödet i GV? jag försökte räkna på pumpkapaciteten och den är nog original på gränsen att klara systemet, men ska kolla att den snurrar. ställde om den från auto 5 till manuell 5, men ingen skillnad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #7 skrivet: 22 november 2023, 07:52:18 »
Om det är nåt skit som fastnat i pumpen kan det kanske hjälpa om du tvärt stänger och öppnar någon kulventil som stoppar hela flödet.
Det kan skapa en smäll i systemet som kan få skit att släppa.
Men visst, det händer förstås att cirkpumpar blir dåliga.
Hur har du grundflödet ställt på de olika slingorna, du har väl inte bara strypt för mycket?
Har du några flödesmätare på fördelarna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Turboflite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Principer för Golvvärme utan shunt
« Svar #8 skrivet: 22 november 2023, 09:23:17 »
Om det är nåt skit som fastnat i pumpen kan det kanske hjälpa om du tvärt stänger och öppnar någon kulventil som stoppar hela flödet.
Det kan skapa en smäll i systemet som kan få skit att släppa.
Men visst, det händer förstås att cirkpumpar blir dåliga.
Hur har du grundflödet ställt på de olika slingorna, du har väl inte bara strypt för mycket?
Har du några flödesmätare på fördelarna?

Jag tittade på cirkulationspumpen och insåg också att jag har 371m slinga ovanför pumpen och behöver stänga, återfylla och lufta om jag ska kolla på pumpen, men kunde inte låta bli att öppna lite ändå, såklart bra tryck och en del smuts i vattnet, direkt efteråt larmade VP om för högt delta.
Hittade lite skräp i varma filtret också, har tyvärr inte så många kulventiler, dock en på kulvertslingan mot garaget, hade den avstängd i natt för att upprätthålla bättre värme i huset och öppnade den nu och lite omskakat blev det nog.
Jag har inte rört grundflödet på GV alls. alla rumstermostater fullt öppna, tyvärr inga flödesmätare på fördelarna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!