Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?  (läst 8751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« skrivet: 24 september 2014, 13:14:59 »
Vänner !
Tänkte söka av synpunkter pÃ¥ mitt ritade system, av vad jag har läst här sÃ¥ finns Sveriges samlade elit gällande VVS och dÃ¥ skall ni utnyttjas  tummenupp
Har suttit och läst, ritat, frÃ¥gat sÃ¥ snart vet jag varken ut eller in. Jag skickar med en sk ritning och undrar om detta är genomförbart öht. Nämnas skall att jag är vapensmed, inte vvs installatör varpÃ¥ jag tacksamt emottager synpunkter i lekmannatermer  :)
Kom med förslag eller hur man gör i verkligheten, tanken är ett system där jag kan ha en acctank (KV500, Strömsnästank) som hjärta, en LVP, (10kw+ från sfinx solar) samt en vattenmantlad kamin(Karles,Fiona 4-12kw). tanken är att LVP skall fungera som huvudkälla men när ilägg i kamin sker skall det sköta sej själv utan att springa runt och dra i olika ventiler. Ritningen är inte på några vis klar utan bara mina funderingar och det är nu jag behöver kloka synpunkter och påpekanden.
Tack på förhand.
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2014, 18:02:08 »
Kommer säkert funka bra men om du ändå ska ha en bivalent shunt så kan du skippa elberedaren och låta en elpatron värma toppen på acktanken då kommer du även få en funktion att när vp inte orkar värma huset själv så kommer shunten öppna mot övre el delen av tanken och spetsa. Vilka grejer har du i dag och vad måste du köpa till ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2014, 21:06:41 »
Tänker du till lite så behöver du inte dubbla blandningsventiler vid varmvattenberedaren.

Jag har förvärmning i min acktank och det går rakt in i VVB, på utloppet från VVB sitter blandningsventilen
OM du montetrar dubbla ventiler finns det en risk att om det förvärmda vattnet är varmare än 55°C (som är max på blandningsventilen) så kommer du att kyla vattnet som skall till VVB.
När det kommer till VVB så skall det värmas igen till 60°C = onödig effektåtgång.

Finns en PDF i någon post där jag beskriver hur jag kopplat, du får söka.

Det andra är att du skall ha både panna och VP, Dessa jobbar med väldigt olika temperaturer
Jag hoppas du har en bra shuntstyrning med i planeringen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2014, 23:57:12 »
Kommer säkert funka bra men om du ändå ska ha en bivalent shunt så kan du skippa elberedaren och låta en elpatron värma toppen på acktanken då kommer du även få en funktion att när vp inte orkar värma huset själv så kommer shunten öppna mot övre el delen av tanken och spetsa. Vilka grejer har du i dag och vad måste du köpa till ?
Ok. Har idag alla prylar, även el vvb, tanken var att slippa använda elpatron i tanken, den mÃ¥ste köpas till isÃ¥fall. Dessutom var den ena ingÃ¥ngen till den bivalenta ingÃ¥ngen kopplad där övre elpatron skulle vara  :) Hmm mera funderingar,, tack för pÃ¥pekandet.
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #4 skrivet: 25 september 2014, 00:04:30 »
Tänker du till lite så behöver du inte dubbla blandningsventiler vid varmvattenberedaren.

Jag har förvärmning i min acktank och det går rakt in i VVB, på utloppet från VVB sitter blandningsventilen
OM du montetrar dubbla ventiler finns det en risk att om det förvärmda vattnet är varmare än 55°C (som är max på blandningsventilen) så kommer du att kyla vattnet som skall till VVB.
När det kommer till VVB så skall det värmas igen till 60°C = onödig effektåtgång.

Finns en PDF i någon post där jag beskriver hur jag kopplat, du får söka.

Det andra är att du skall ha både panna och VP, Dessa jobbar med väldigt olika temperaturer
Jag hoppas du har en bra shuntstyrning med i planeringen
Hej !
Jag blev rådd av killen som sålde LVP till mej att köra med dubbla blandventiler, tyckte själv det var kaka på kaka, kan ha missuppfattat honom beträffande detta.
Angående shuntstyrning så är det därför jag ställer frågan här på forumet,, vad saknas ? Rekomendationer ? Jag är väl medveten om att de jobbar med olika värmetemperaturer och undrar hur man på effektivast möjliga sätt kombinerar dessa båda värmekällor.
Tack för din input.
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #5 skrivet: 25 september 2014, 12:59:00 »
Angående shuntstyrning, jag har Termomatic ec home. den är jag väldigt nöjd med.

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2014, 10:49:01 »
Angående shuntstyrning, jag har Termomatic ec home. den är jag väldigt nöjd med.
Precis vad jag har funderat på med,, Tack för tipset.
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2014, 11:19:11 »
Har klurat lite på inkoppling av acctanken, kan detta se ut som en gångbar lösning ?
Vad säger den samlade expertisen ?
I en så liten tank som detta(500L) är det mening att köra med en bivalent shunt (med rumsgivarstyrning) eller en vanlig shunt (med styrning) ? Känns som att min tank är för liten eller är jag nojig ,,,,
Nästa fråga,
Hur koppla in exp tank på bästa sätt ?
Pannan och tanken står med ca 7 meters mellanrum och på stigarledningen från kaminen sitter idag expkärl, ska det behövas dra en "lina" från acctank till den befintliga eller kan jag dra en lina rakt upp på vinden och sätta ett kärl till ? har ett 35L rostfritt liggande,,
det som sitter nu på plats är på ca 35L och kan det vara tillräckligt ?
Jisses,, det bara snurrar i huvudet nu, jag börjar tro att VVS folk är övermänniskor, har aldrig tänkt på detta innan.
Är detta möjligt/sunt eller alldeles åt hel_ete överarbetat ?
Mycket tacksam för synpunkter.

Ps, redigerade kopplingarna, hittade inget lödkryss .Ds.
« Senast ändrad: 28 september 2014, 11:42:32 av swede43 »
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2014, 20:50:53 »
Så länge du inte har nån annan värme källa som elpatron eller vp med vv laddning som värmer övre delen av tanken så bör inte den bivalenta shunten göra nån nytta. Vad menar du med tempgivare 60 grader avstängd ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2014, 11:06:34 »
Så länge du inte har nån annan värme källa som elpatron eller vp med vv laddning som värmer övre delen av tanken så bör inte den bivalenta shunten göra nån nytta. Vad menar du med tempgivare 60 grader avstängd ?
Tack för synpunkten, ska försöka införliva dina kloka ord i detta bygge,
Med 60 grader avstängt menade jag som en egen komihåg för att få till någon form av styrning för VVP, då jag eldar i kaminen skall/bör VVP stanna vid ett givet värde enligt mitt tankemönster, hur detta skall lösas får bli en senare sak då jag fått mer tips och ideer.
Är som sagt ingen VVS haj utan en normalbegåvad vapensmed och i detta gebit ingår inte dessa typer av kopplingar :-)
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2014, 11:32:21 »
Har gjort en ny skiss,, ser detta ut som något som kan fungera ?
Lite enklare och inte lika överarbetat iallafall :-)
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2014, 20:13:12 »
Har micklat till ytterligare,, Vänner,, Kan detta vara en möjlig inkoppling ??
Har snart tömt ut alternativen, har gett upp bivalent shunt och satsar på en vanlig 3-vägs,
 (har redan en sÃ¥dan), därav klyddet. Har skaffat en shuntstyrning, enligt föregÃ¥ende förslag likadan.(Termomatic ec home).
tacksam för synpumkter, måste snart pilla ihop detta.
Väldigt krångligt i gamla hus då man inte har de rätta kunskaperna.
Tack på förhand.
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2014, 06:58:01 »
Om du vill ha utegivare till Ec home. Så finns den att få tag i på Elfa för bara några kronor.
Jag kommer inte ihåg numret på den nu men kan kolla upp det.

Utloggad swede43

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkhult, Blekinge
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpssökande vapensmed.
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2014, 07:46:57 »
Om du vill ha utegivare till Ec home. Så finns den att få tag i på Elfa för bara några kronor.
Jag kommer inte ihåg numret på den nu men kan kolla upp det.
När jag var på Rinkaby rör för några dagar sedan och skaffade prylar, bla Ec home, så sa biträdet där nere att det inte var någon mening i att ha utegivare !? Vad menade han isåfall med det ? Klart jag kommer att komplettera med detta om det kan göra någon nytta i mitt system.
Tack för input.
NÃ¥gon annan med synpunkter
Tänkte löda ihop möget idag och se hur det blir, kopplar på systemet om några dagar.
Har kopplat in pannan på det gamla systemet igår och proveldat lite, en betydande skillnad i rumstemperatur jämfört med min gamla norrahammarpannan som stod där innan.
Blev ganska rädd och samtidigt tacksam när jag klädde av skorstenen på nedre plan, innan har det varit krypläck i skorstenen och det var nog nära förestående med brand,, det hade krypit ut från skorstenen och pyrt i första bjälklagret, kanske inte pyrt men det var rejält sotsvart. Har idag murat om kanalerna då pannan sitter motsatt tidigare och tätat mot kakelugnskanalen som läckte neråt med en sotpelare på 1,5m som följd, har tätat den oxå och satt sotluckor på båda kanalerna så nu kan man komma åt dem och sota även om den ena skall vara stängd.
Lider definitivt inte av Hoplofobi,,,

Utloggad torkel25

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling Värmepump, kamin, acctank ?
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2014, 12:22:55 »
utegivaren kan du använda om du vill reglera efter utetemp och kurva.
Den går också att använda kombinerat med innegivaren.
Eller om du bara vill kunna se ute tempen.
Utegivaren har jag för mig bara kostade ca 12:- på elfa men då får du komplettera med en dosa och kabel. avsevärt mycket billigare än dom 410:- Rinkaby tar.
Valde du att köpa relä boxen?
« Senast ändrad: 02 oktober 2014, 12:26:22 av torkel25 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 687
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!