Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d värmepump  (läst 992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad remus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd värmepump
« skrivet: 03 augusti 2022, 19:51:31 »
Tjena! Nyreggad och allt, har sökt en del i forumet men tänkte unna mig att skapa en egen tråd då det känns som om det är många faktorer som påverkjar vilken pump som är bäst för just mig tex... Oerhört tacksam om någon vill ge en total novis köpråd!

Bor i ett 70-tals 1-plans hus med inredd källare, har vattenburen jordvärme, element i hela huset med sensor på markplan så vintertid styrs pannan av sensorn i hallen och när den drar igång cirkulerar värmen (såklart) även i källaren.. Hoppas och tror att en luft-luft kan hjälpa till lite med uppvärmningen, sen lockar det ju även att kunna kyla ner markplanet under högsommaren. Har solceller på taket men kommer inte att kopplas in förrän till våren pga Eon som bråkar men tanken är ju att solcellerna hjälper till att driva AC:n sommartid..

Det sitte ett gammalt vrak till luft-luft sen gamla ägaren till huset, utedelen vid entrédörren, och innedelen sitter högt upp i trappan/nedgången till källaren. Halva huset på bv är ganska öppen planlösning, kök/v-rum medan andra halvan är 3 sovrum / badrum. Tänkte iaf använta samma plats till den nya pumpen då det delvis kan komma ner lite värme till källaren sen sitter den "mitt i huset" samt att det är klart med håltagning etc.

Jag bor i mellanskåne, kan vara ganska kalla vintrar med skånska mått mätt, men sällan kallare än minus 10 grader, snarare 0-gradigt. Sen har vi ju lika varma sommrar som resten av landet, 30 grader är ju inte alltför ovanligt nuförtiden så det får ju gärna finnas en effektiv kyldel!

Har kikat pÃ¥ Mitsubishi (dÃ¥ en kollega är supernöjd med sina 10-Ã¥r gamla testvinnare) och hittat bl.a en modell som heter "Hero" men även en som heter "Sumo" som skall vara anpassad till skandinaviska vintrar..  Ã…ter igen, vore väldigt tacksam om nÃ¥gon kan rek. nÃ¥gon modell som bör vara lämplig?

Mvh Henrik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd värmepump
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2022, 21:21:15 »
Hur stort är huset? Hero 2.0 LN35 är vanligtvis ett säkert val och räcker mer än väl till i SkÃ¥ne. Om man gissar pÃ¥ Höör eller Hörby sÃ¥ ligger dimensionerande vinterutetemperatur DVUT pÃ¥ -12,6° och sÃ¥ kallt blir det bara ytterst tillfälligt. Sumo är ännu kraftigare. Mät upp sÃ¥ att innerdelens storlek passar där innerdelen ska sitta. De har vuxit i storlek för att ge mer effekt och högre COP samt vara sÃ¥ tysta det är möjligt. Det är inte alltid de ryms där man tänkt och det kanske styr valet av modell. Toppmodeller frÃ¥n Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba är säkra val. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad remus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd värmepump
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2022, 21:35:56 »
Tjena! Tack för ditt svar! Skall mäta där den nuvarande innerdelen sitter. Huset är pÃ¥ 108+108 kvm (men det finns tyvärr inte sÃ¥ storchans att pumpen kan hjälpa till sÃ¥ mycket i källardelen dÃ¥ det är mkt väggar och allt annat än öppen planlösning.  Ser att Ã…F i Höör även säljer Bosch men som sagt känns Mitsubishi som ett säkrare kort. Mvh Henrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd värmepump
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2022, 08:35:58 »
En stor fördel med Hero/Sumo är som jag ser det att de har tvådelad luftriktare, det gör att du kan ställa in ett fast luftflöde som t.ex. blåser ned värme i källaren med halva utblåset, och ut på markplan med den andra halvan.
Inte så många tillverkare som erbjuder den möjligheten, utan då är du i så fall hänvisad till "autosving" som inte går justera mellan upp och ned, utan den går alltid hela vägen.
Sumon är 102 cm (eller var det 104?) bred, och om du skal använda samma hål i väggen så breddar den normalt mer åt vänster sett framifrån, eftersom rören normalt dras ut på höger sida av innedelen.
I ditt fall, med den placering du har, skulle jag absolut rekommendera en pump där du kan ställa luftflödet manuellt åt två olika håll. Jag känner bara till Mitsubishi som har den funktionen, men finns det fler får andra gärna bidra med förslag.
I övrigt håller jag med Josth om de bra valen.
« Senast ändrad: 04 augusti 2022, 08:37:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd värmepump
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2022, 10:28:30 »
Du kommer att bli väldigt nöjd med en Hero

Utloggad remus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd värmepump
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2022, 23:10:09 »
Tack för era svar! Skall ringa runt imorgon och få lite prisuppgifter och leveranstider på en Hero! Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!