Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?  (läst 22582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« skrivet: 06 oktober 2008, 12:52:17 »
Hejsan !

Jag har ganska nyss köpt en peugeot 406 1,8 som tyvärr saknar motorvärmare och därför denna fråga.
Tydligen så finns det inte doppvärmare till denna bil utan man är hänvisad till antingen slangvärmare eller något som kallas kontaktvärmare. Kollade lite på vad det är för ngt och det ser ut som en platta som antagligen skall ligga an mot motorblocket och på så vis värma motorn..
Någon som har erfarenheter och ideer vad som kan vara bäst, eller minst knasigt ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2008, 13:54:43 »
Jag har satt in en slangvärmare i min toyota, och kompisen som köpte samtidigt som mig satte in en konstaktvärmare på sin.
Jag får rätt varm motor (minst lika varm som en blockvärmare) medan han upplever att den inte blir riktigt så varm som den brukar med en vanlig blockvärmare.
Jag hade dock problemmed att det började läcka vid anslutningen (slangen "smälte" nästan och det började läcka vid slangklamret. Drog igen några gånger men det lcökte ändå efter en tid.
Till sist bytte jag slangen till en gammal hederlig som jag hade liggande, inga problem sedan dess.

Jag är nöjd med slangvärmaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2008, 14:08:23 »
Jag har satt in en slangvärmare i min toyota, och kompisen som köpte samtidigt som mig satte in en konstaktvärmare på sin.
Jag får rätt varm motor (minst lika varm som en blockvärmare) medan han upplever att den inte blir riktigt så varm som den brukar med en vanlig blockvärmare.
Jag hade dock problemmed att det började läcka vid anslutningen (slangen "smälte" nästan och det började läcka vid slangklamret. Drog igen några gånger men det lcökte ändå efter en tid.
Till sist bytte jag slangen till en gammal hederlig som jag hade liggande, inga problem sedan dess.

Jag är nöjd med slangvärmaren.
Ok, den kanske inte är så svår att montera heller, man kanske kan fixa det själv, eller ?

4300:- är det pris jag fått med kontaktvärmare..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2008, 14:09:51 »
Du skall absolut välja en slangvärmare om det finns till din bil. Den värmer mycket bättre än en kontaktvärmare och ändå har de oftast lägre effekt så du sparar dessutom energi. Men det är viktigt att man köper den sats som motorvärmartillverkaren rekommenderar för just din bil och att de monteras efter deras instruktioner. För det är noga utprovat så att värmen sprids på bästa sätt. Annars kan man t.ex. få stora problem att starta vintertid pga att visa delar av motorn är väldigt varm och andra fortfarande iskalla.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2008, 14:11:23 »
Vill du ha motorn varm när det är riktigt kallt ute så skaffa en slangvärmare. En kontaktvärmare är "billig" men inte lika effektiv då den inte kan överföra samma värmeeffekt till motorn. Dessutom får man större värmespridning då kylvattnet cirkulerar bättre än att värma t ex oljetråget eller blocket.
Vi Bilägare har gjort ett test om det här, minns inte vilket nummer bara.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2008, 14:25:33 »
Hittade detta på Vi Bilägare, men inget test:
http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=3430

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2008, 14:46:14 »
Det finns ju till och med vissa biltillverkare som rekommenderar att montera kontaktvärmaren på oljetråget, vilket är helt galet med dagens motoroljor. Det är kylvattnet som skall värmas och inte motoroljan och det görs helt klart bäst med slangvärmaren. Dessutom har den lägre driftskostnad.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2008, 20:53:11 »
Det finns ju till och med vissa biltillverkare som rekommenderar att montera kontaktvärmaren på oljetråget, vilket är helt galet med dagens motoroljor. Det är kylvattnet som skall värmas och inte motoroljan och det görs helt klart bäst med slangvärmaren. Dessutom har den lägre driftskostnad.
Tyvärr verkar det inte finnas annat än kontaktvärmare till min lilla 1,8:a. Så det måste nog bli en sådan i alla fall då är jag rädd. Frågan är hur mycket sämre de är.. ?
Monteringen gör jag däremot själv i det läget. Jag får helt enkelt trösta mig med att det blir lite billigare än att lämna in den.. :-\
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2008, 07:55:24 »
Jag vet bara hur dålig den är på min Audi A3:a, När det är -20 så är det knappt man får igång bilen fast motorvärmaren har suttit i tre timmar.
Jag har även en Audi 100:a med insticksvärmare. Och fast den har lägre effekt och sitter på en mycket större motor så är det inga problem att starta den bilen vid -30.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2008, 10:47:03 »
Jag vet bara hur dålig den är på min Audi A3:a, När det är -20 så är det knappt man får igång bilen fast motorvärmaren har suttit i tre timmar.
Jag har även en Audi 100:a med insticksvärmare. Och fast den har lägre effekt och sitter på en mycket större motor så är det inga problem att starta den bilen vid -30.


Ja, det är ju inget vidare betyg..

Såg däremot att kontaktvärmare brukar vara på lägre effekt än doppvärmare. Åtmiinstone när jag jämför mellan peggan och audin vi har.. Kontaktvärmaren är på 400W och doppvärmaren till ådin är på 550W om jag kommer ihåg rätt..

Det verkar däremot vara rätt vanligt med kontaktvärmare på nya bilar av ngn anledning.. till en allroad 2,5 TDi så rekomenderas en liten kontaktvärmare på 300 W..

Att oljan är varm borde iofs hjälpa motorn att bli varm snabbare, men i själva startögonblicket är den troligen lika kall som om den stått utan motorvärmare, eller ?
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2008, 13:02:16 »
Nu har jag varit i kontakt med en stor tillverkare av motorvärmare och följande förklaring fick jag till varför det endast finns / rekommenderas kontaktvärmare till 406:an:

----------citat------------------------------------------
Vid våra tester med värmare för vatten till din bil, visade det sig att kallstartssensorerna i motorn sa ifrån. När varmt vatten nådde sensorerna startade inte motorn. Vi kan helt enkelt inte komma åt vatten på ett gynnsamt sett.

Vi var tvungna att kapitulera och använda en kontaktvärmare som placeras på oljetråget.

Det är inte bra med en motor som inte vill starta, trots att man använt en motorvärmare.

 

Skillnaden är ganska stor mellan de båda lösningarna; Under gynnsamma förhållanden kan man med en värmare som värmer vatten öka temperaturen med c:a 40° C, vid cyl.toppen motorn där det gör mest nytta. Med en kontaktvärmare får man i bästa fall får en värmestegring på c:a 5°C vid samma mätplats.

 

Vid en test vi gjorde tillsammans med Vi Bilägare visade det sig att det vid cyl.toppen på en Skoda Octavia RS var det efter 3 timmar endast – 15° C med en kontaktvärmare medan det med en RE 480 (slangmonterad motorvärmare) blev +20° C vid samma mätplats. Vid testet var omgivningstemperaturen – 20° C.

 

De enda fördelarna med en kontaktvärmare är att de är enklare att montera (inget slabb med kylvätska) och att de inte påverkar de sensorer som är inbyggda i motorn.

 

Kontentan är att det bästa sättet att värma en motor är just att komma åt kylvattnet, om det går. Ibland är detta helt omöjligt, tyvärr, som i din bil t.ex.

 

Jag hoppas du förstår de problem vi ställs inför när en lösning ska provas ut och att det inte alltid är den bästa lösningen som vi kan presentera, även om det är vår strävan.

-----slut citat------------------------------------------
Ja, då vet man det... Dessvärre verkar detta fenomen vara ganska vanligt på nyare bilar..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2008, 13:19:02 »
Det som är dåligt tycker jag är att biltillverkarna inte kan förbereda för motorvärmare på ett bättre sätt. Nu måste motorvärmartillverkarna testa fram vilken motorvärmartyp och monteringsätt som passar bäst på varje motortyp som finns. Och det är vi köpare som i slutändan får betala för detta.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2008, 13:28:22 »
Det som är dåligt tycker jag är att biltillverkarna inte kan förbereda för motorvärmare på ett bättre sätt. Nu måste motorvärmartillverkarna testa fram vilken motorvärmartyp och monteringsätt som passar bäst på varje motortyp som finns. Och det är vi köpare som i slutändan får betala för detta.

Jo fast marknaden är för liten för att de skall kunna ta hänsyn till detta. Det är nästan bara folk norr om dalälven som har motorvärmare. När vi tittat på bilar så är det ungefär 50/50 chans att bilar har motorvärmare i mälardalsområdet, och tittar man på bilar ned mot västkusten är det ungefär lika ovanligt att de ÄR utrustade med motorvärmare som det är ovanligt att de INTE ÄR det här uppe..

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2008, 13:44:05 »
Finns det ingen bensinvärmare för eftermontering till den modellen? Om du nu vill ha en varm bil vill säga, för prislappen stiger ju.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Motorvärmare, vilken skall jag välja ?
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2008, 11:15:50 »
Finns det ingen bensinvärmare för eftermontering till den modellen? Om du nu vill ha en varm bil vill säga, för prislappen stiger ju.



Problemet som jag fattat det är att när kylvattnet börjar att cirkulera så får ECU:n(?) spatt eftersom den får ömsom varmt och ömsom kallt vatten till givarna, då tror den att ngt är fel och börjar spotta ur sig felkoder. Det där med att den inte skulle starta ( som motrorvärmartillverkaren hävdar ) tror jag inte riktigt stämmer..

Problemet är alltså att värma kylvätskan, inte hur man gör det.. Allstå fungerar nog inte bensinvärmare heller utan endast kontaktvärmare.

Vore intressant att se någon mätning kring hur mycket det skiljer i bränsleförbrukning den första milen mellan de båda uppvärmningssätten, och dessutom mätning rörande emissioner under den första milen...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!