Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: antal start/stop ni har?  (läst 9048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #15 skrivet: 09 augusti 2006, 19:55:29 »
Vi hade väldigt många VV-starter före, dom flesta kom precis efter varann: den höjer snabbt, men det sjunker också fort, och sen börjar det om.....
Drog ner start till 42, och nu har vi bara 2-5, beroende på om vi är hemma eller ej.

Pratade med en kille, och han sa att det inte behövs legionella-höjning om man är säker på att det används en tank varje andra dag... vi har i alla fall aldrig haft den på.

ja den inbyggda beredaren är en "dålig" kompromis. det är den som göra att du får så mång starter!
jag tror att en strypning på flödet skulle hjälpa marlant, men det är bara en gissning från min sida
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #16 skrivet: 09 augusti 2006, 21:02:43 »
Säkert alldeles uppenbart men skriver ändå...
Man kan ju notera att en "sunt dimensionerad och trimmad" anläggning kan förväntas ha få starter/dygn på vintern och sommaren och flest under höst vår.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2006, 21:11:02 »
Jag håller med, och min egen slutsats är att fler än 30 starter/dygn skall aldrig behövas.
Fler starter än så gör ingen praktisk nytta utan sliter bara i onödan på kompressor, reläer mm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #18 skrivet: 09 augusti 2006, 22:16:02 »
Har diskuterat med tre arbetskamrater som har NIBE, de stöder tanken att många starter sliter. Men tyvärr har dem ingen data på antalet start resp stopp de har. Jag talade med IVT personal om start och stopp (fick ej fram något vettigt) men de framförde att den nya värmepumpen PREMIUM LINE är utvecklad så att den skall ge färre start och stopp samt ha mindre mekaniska delar, vilket tyder i en riktning att de säger det är bra med mindre start och stopp, ur förslitningssynvinkel. Den nya värmepumpen har med mindre start och stopp vilket ger att el-nätet får mindre störningar.
Nåväl av detta framgår endast egna slutsatser fortfarande saknas mätdata som kan ge riktlinje för vad som är normalt. Mätdata som jag tycker leverantörer borde bidra med.
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #19 skrivet: 11 augusti 2006, 21:30:01 »
Givetvis så är färre strt stopp en stor betydelse för ekonomin i längden av sin värmekälla.
Sätt acc.tank för vv-net så får man mer vv och mkt färre start stopp sommartid, har själv en IVT ht+9 och en acc.tank för vv.
Sommartid så har jag 1 start/22 timmar och då går den 1 H.
1H gånger 2.5 kw är ungefär 2.5 kr/dygn. Stackars de med 30 start-stopp/dygn
Mest kyla men lite värme också

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #20 skrivet: 11 augusti 2006, 21:36:48 »
Eller så har man en TWS då får man rätt temperatur på varmvattnet på en start. *roflmao* *roflmao*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #21 skrivet: 11 augusti 2006, 21:40:26 »
Inte en start, sen solfÃ¥ngrna kom upp, precis som beräknat  Thumbsup 3-4 tim/dygn i gÃ¥ngtid pÃ¥ solfÃ¥ngarna klarar allt vv Vi behöver. En hel dags sol, täcker 2 dygn utan sol eller stöd av VP under sommaren. 2 dagars sol Ã¥ en större ack-tank, skulle täcka 3 dygn utan stöd frÃ¥n VP inte vara nÃ¥gra problem, men utrymme sätter stopp för det. Men vv/värme för 1 sek om dygnet 6 mÃ¥n/Ã¥ret är inte fel det heller  :)

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #22 skrivet: 11 augusti 2006, 22:39:04 »
Inte en start, sen solfÃ¥ngrna kom upp, precis som beräknat  Thumbsup 3-4 tim/dygn i gÃ¥ngtid pÃ¥ solfÃ¥ngarna klarar allt vv Vi behöver. En hel dags sol, täcker 2 dygn utan sol eller stöd av VP under sommaren. 2 dagars sol Ã¥ en större ack-tank, skulle täcka 3 dygn utan stöd frÃ¥n VP inte vara nÃ¥gra problem, men utrymme sätter stopp för det. Men vv/värme för 1 sek om dygnet 6 mÃ¥n/Ã¥ret är inte fel det heller  :)

mvh humlan.

Om du slåt ut kostnaden för investeringen på den besparing du gör på säg 10 år, vad kostar det då/dygn?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #23 skrivet: 11 augusti 2006, 22:48:54 »
jag vet ju inte riktigt vad grejorna kostar. men man kan ju gissa lite.

säg att en sopvärme anläggning kostar 25000:-

mitt varmvatten kostar mig idag ca 5:-/dygn
5:- X 30 dygn = 150:- / månad X 5 månader = 750:-/ 5 månader

jag räknar med att solpanelen klarar motsvarande 5 månadre helt själv.

25000:- i invetering / 750 = 33 Ã¥r innan är pÃ¥ +-0, sen kan man börja tjäna dom där grova 750:-/ Ã¥r  ;)

fast vi har ju inflation & stigande elpriser, så man tjänar ju in solpanelerna snabbare, men inte tilräckligt snabbt för att locka mig. men det är ju bra för miljön!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #24 skrivet: 11 augusti 2006, 23:19:10 »
Inte en start, sen solfÃ¥ngrna kom upp, precis som beräknat  Thumbsup 3-4 tim/dygn i gÃ¥ngtid pÃ¥ solfÃ¥ngarna klarar allt vv Vi behöver. En hel dags sol, täcker 2 dygn utan sol eller stöd av VP under sommaren. 2 dagars sol Ã¥ en större ack-tank, skulle täcka 3 dygn utan stöd frÃ¥n VP inte vara nÃ¥gra problem, men utrymme sätter stopp för det. Men vv/värme för 1 sek om dygnet 6 mÃ¥n/Ã¥ret är inte fel det heller  :)

mvh humlan.

Om du slåt ut kostnaden för investeringen på den besparing du gör på säg 10 år, vad kostar det då/dygn?

Ja säg det..., det återstår å se vad tillförd energi/kostnad i förhållande till utagen energi/kostnad är om tio år. Det enda som med något så när tillförlitlighet går att uttala sig om, är att det som kommer från solen, knappast har förändrats nåt dramatiskt om tio år. Men skulle elpriset, eller vilken råvara som helst, för den delen, fortsätta att stiga i pris, i samma taktsom nu. Ja då lär det bli en sjuhelsikes bra affär för mig iaf. Men som jag sagt förut, räkna av investeringskostnad på solfångare, är inte riktigt jmf-bart. Med solfångare sliter Du ju inte ut allt, utan behöver mer eller mindre bara underhålla. Det blir småpotatis jmf med en VP å t.ex ett kompressorbyte... Jag vet att Du inte håller med mig, men över 12 år med solfångare så ser jag vad resultatet blir/är.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #25 skrivet: 11 augusti 2006, 23:59:27 »
 ??? Jag hÃ¥ller visst med dig, det kan mycket väl vara lönande med solfÃ¥ngare, vad jag ville veta var faktiskt om du gjort en kalkyl pÃ¥ besparingen pÃ¥ t.ex. tio Ã¥rs sikt.
Detta forum räknar ju alltid pÃ¥ den faktiska besparingen, investeringen inräknad, sÃ¥ jag tyckte att ditt pÃ¥stÃ¥ende om 1 kr/dygn borde nyanseras lite.  b00k
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #26 skrivet: 12 augusti 2006, 11:20:48 »
??? Jag håller visst med dig, det kan mycket väl vara lönande med solfångare, vad jag ville veta var faktiskt om du gjort en kalkyl på besparingen på t.ex. tio års sikt.
Detta forum räknar ju alltid pÃ¥ den faktiska besparingen, investeringen inräknad, sÃ¥ jag tyckte att ditt pÃ¥stÃ¥ende om 1 kr/dygn borde nyanseras lite.  b00k

Nä jag har inte gjort nån kalkyl, utan 1sek/dygn är den uppskattade faktiska elkostnaden. Vilken lika väl kan vara 1.50 sek/dygn som 0.75 öre/dygn. Det känns bara så onödigt att försöka speca upp mer noggrant, då jag är säker på att alla ändå förstår att kostnaden avser driften.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #27 skrivet: 12 augusti 2006, 11:27:54 »
jag vet ju inte riktigt vad grejorna kostar. men man kan ju gissa lite.

säg att en sopvärme anläggning kostar 25000:-

mitt varmvatten kostar mig idag ca 5:-/dygn
5:- X 30 dygn = 150:- / månad X 5 månader = 750:-/ 5 månader

jag räknar med att solpanelen klarar motsvarande 5 månadre helt själv.

25000:- i invetering / 750 = 33 Ã¥r innan är pÃ¥ +-0, sen kan man börja tjäna dom där grova 750:-/ Ã¥r  ;)

fast vi har ju inflation & stigande elpriser, så man tjänar ju in solpanelerna snabbare, men inte tilräckligt snabbt för att locka mig. men det är ju bra för miljön!

Ha ha ha ha, ja så där kan man åxå räkna. Men återkom om 33 år å tala om hur din VP fungerar, å självklart så har Du inte rört eller reparerat nåt under dom åren heller.....

mvh humlan.

PS. Solen lyser för samma kostnad om 33 Ã¥r  ;D

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #28 skrivet: 12 augusti 2006, 16:21:19 »
Har solslinga i en av mina acc.tankar men än så länge tycker jag att en solvärmeanläggning i mitt fall aldrig skulle betala sig.
Säg att anläggningen kostar 25000 om man gör arbetet själv, hur många månader klarar den hålla 50 grader eller mer i tanken ( 3 eller mer ?) låt oss säga 4. Det skulle betyda 1/2 maj till 1/2 september då man inte behöver ngn värme till huset och att solen visar sig i snitt varannan dag. Ta en solig dag, går anläggningen mer än 4 timmar totalt, eller skall man ha fler acc.tankar och lagra mer värme för de dagar som det är mulet, (10000 / acc.tank) eller ska man sätta en vxl till borrhålet och förhoppningsvis accumelera i marken för att ta upp till vintern.
Om solvärmen klarar 4 månader och installationen kostar ca 25000 men jag tror med tank kostar det 35000 om man installerar det själv.
4mÃ¥nader x 30 dagar = 120 dagar x (min vv kostnad/ dygn) 3kr =360 kr  lÃ¥t oss säga 500kr.
25000/500=50Ã¥r (35000/500 =70Ã¥r)
Slutsats: antingen måste man göra av med extremt med vv för installation i villa men optimalt vore det i hyreshus med många lägenheter.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: antal start/stop ni har?
« Svar #29 skrivet: 12 augusti 2006, 19:15:00 »
Suck  ;D Det är faktiskt roligt Ã¥ läsa era beräkningar. Det ser nästan ut som de religiösa fantasierna som vissa försöker tuta i en. Men ovanstÃ¥ende var nog den grövsta felberäkningen jag skÃ¥dat. Även om man är helt emot solfÃ¥ngare, sÃ¥ är det väl inte helt fel att försöka Ã¥terge sanningen?

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!