Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av pump, gammalt hus, mÃ¥nga variabler  (läst 14888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hungrig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2015, 16:13:26 »
Det fungerar redan bra, i alla fall vid nuvarande milda väder, så det är mest för att det kan vara lite intressant. Typiskt att jag fick fram den idag bara, jag som hade tänkt slappa ikväll.

Jag bifogar bild på det jag hittat i menyerna. Hittar inget om förbrukad energi, men däremot lite drifttimmar.

Om jag förstår korrekt, så har tillsatsen gått en del, vilket verkar onödigt, i den här värmen. Fast frågan är om det är från första dygnet, innan köldbäraren var inkopplad? Bör man i så fall återställa siffrorna, så man får mer rättvisande siffror?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2015, 18:52:28 »
På din första bild ser det ut som det ligger en plastpåse ovanpå pumpen, den kanske innehåller givaren.
Så var det i alla fall hos mig, givaren ingår men inte montering av den.
Varför skulle inte montering av samtliga detaljer som följer med vp ingå i installation Sc:,h Annars antar jag att det är lika som till Nibe 1245 att det är lika givare både ute och inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #32 skrivet: 21 januari 2015, 18:54:40 »
Det fungerar redan bra, i alla fall vid nuvarande milda väder, så det är mest för att det kan vara lite intressant. Typiskt att jag fick fram den idag bara, jag som hade tänkt slappa ikväll.

Jag bifogar bild på det jag hittat i menyerna. Hittar inget om förbrukad energi, men däremot lite drifttimmar.

Om jag förstår korrekt, så har tillsatsen gått en del, vilket verkar onödigt, i den här värmen. Fast frågan är om det är från första dygnet, innan köldbäraren var inkopplad? Bör man i så fall återställa siffrorna, så man får mer rättvisande siffror?
Vad jag vet går det inte återställa siffrorna men man kan ju skriva av dom om man vill ha koll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hungrig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #33 skrivet: 21 januari 2015, 22:13:30 »
Det var sagt från början att det inte skulle monteras nån rumsgivare, och jag hade utgått från att det var ett tillval man fick köpa till. Deras erfarenhet, enligt både installatör och säljare, är att det ofta är svårt att hitta en lämplig plats, och att man bara riskerar, t ex, att värmen slås ifrån i hela huset om man eldar i ett rum. Min tanke, efter att ha insett att det inte var nåt jag behövde betala extra för, var att testa olika placeringar, med loggning, och se hur det verkar.

Nu är den inkopplad, vilket ju var ett enkelt jobb. När jag kopplade in den, hittade jag även tre strömkännare, som inte är inkopplade. Är dessa bara för effektvakt, eller kan det användas för att logga pumpens förbrukning?

Som jag förstår det, om det skall funka för effektvakt, så skall de mäta den totala förbrukningen, på inkommande faser? Vår inkommande el är i en annan byggnad, så att gräva ner kabel dit känns som överkurs. Eller skall jag lägga dem på varje fas, där elen är inkopplad i pumpen? Det ger väl ingen vettig information för effektvakt, eftersom den i så fall inte kan känna av att jag kör full fräs på alla plattor på spisen samtidigt.

Enligt installatörsmanualen, så är det det inkommande fasledare som gäller, men de flesta har väl en undercentral, snarare än huvudcentral, i pannrummet, och strömkännarna levereras med korta kablar, som får mig att tro att det skulle kopplas in nära pumpen.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #34 skrivet: 22 januari 2015, 00:09:41 »
Strömkännarna monteras normalt i en dosa vid sidan om centralen, det är därför kablarna är korta. De behöver känna av på inkommande faser, eftersom syftet är att veta hur mycket kraft som finns tillgänglig för elpatronen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2015, 08:58:43 »
Precis strömkännarna skall sitta på inkommande el till huset. Syftet är ju att dom skall kunna känna om något annat än VP'n/elpatronen drar ström och reglera effekten utifrån det.
Att kablarna är korta gör inte så mycket. Man drar dom oftast till en kopplingsdosa där man kopplar ihop ena tråden från alla tre till en gemensam 'nolla' och går vidare med en fyrledad kabel till VP'n.
Det är viktigt att fasordningen på strömkännarna stämmer överens med fasordningen i VP'n.
« Senast ändrad: 22 januari 2015, 09:00:55 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #36 skrivet: 22 januari 2015, 09:36:18 »
Nibe 1245 detekterar själv fasordningen när man kör uppstartsguiden.

Fast "nollan" från givarna måste fortfarande kopplas rätt, inte till en fas som det gjordes i min pump. Då blev värdena väldigt konstiga :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2015, 09:42:39 »
Det är inte fasordningen som spelar roll utan att man verkligen mäter på samma fas som sedan ska "kopplas ur". Men det är lite olika på olika "apparater" kopplas tillskottet in med ett fåtal steg och med alla faser lika belastade har det ingen betydelse. Men det finns en del som kopplar in tillskottet i många olika steg och effekter både enfasigt och flerfasigt och där är det viktigt att styrkortet känner av "rätt" fas för att kunna reglera ner effekten på just den belastade fasen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hungrig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #38 skrivet: 22 januari 2015, 15:05:19 »
purjo_, hur vet man vilken som skall kopplas samman som nolla, eller spelar det ingen roll? Jag inser att eftersom jag ändå funderat på att dra ner en nätverkskabel till den byggnaden, så skulle jag ju i så fall kunna passa på och gräva ner kabel för detta ändamål. Jag antar att det är lågspänning det handlar om, precis som för rumsgivaren?

Drog för övrigt ner en nätverkskabel till pannrummet, och registrerade mig för Nibe Uplink, med premiumtjänsterna så jag kan se loggar och ändra inställningar.

Först när jag skulle gå in i menyn för att generera anslutningssträng, så fick jag meddelandet "Ditt system saknar förbindelse mot NIBE Uplink". Nästa gång någon googlar på den texten, så hittar de förhoppningsvis den här tråden. Meddelandet betyder som tur är inte att de programmerat in ett moment 22, och att man måste vara uppkopplad mot Uplink för att koppla upp sig mot Uplink. Det räcker inte att systemet fått en IP-address och är kopplat mot internet, utan man behöver även stara om (slå av / på), för att den skall inse detta. Som gammal Windows-administratör från NT-tiden, så känns det bekant.

Jag tänkte även skaffa mig en elmätare, eftersom det verkar vara det enda sättet att få reda på vad pumpen drar. Det finns fyra olika som kostar strax under 600 :- på energibutiken. Nån som har synpunkter på vilken man borde köpa? Länk: http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #39 skrivet: 22 januari 2015, 15:34:23 »
Det är klenspänning och ytterst små strömmar men eftersom det troligen blir några meter skulle jag rekommendera en EKLK 5g1,5. Den är så pass grov att spänningsfallet inte påverkar mätningen, det tål och får läggas i mark, den är relativt enkel att klamra snyggt Lägg i hop dom blå på spolarna och den blå i kabeln samt koppla den till nollan på kopplingsplinten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hungrig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #40 skrivet: 22 januari 2015, 15:41:18 »
Tack så mycket för det.

Verkligen glad att detta forum och dess användare finns, värmepumpsköpet hade varit mycket svårare utan!

Efter att ha läst igenom beskrivningarna en fjärde gång, insåg jag att det var denna jag skulle ha, så nu har jag beställt en:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/168-3-fas-elmatare-for-dinskena-343-ll.html

Känns bra att på så sätt ha sponsrat forumet, också, om jag nu förstod rätt, att det är forumets admin som har den butiken.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #41 skrivet: 22 januari 2015, 15:47:03 »
Hungrig: Menar du att man måste starta om värmepumpen för att den ska hitta anslutningen? Det kanske Nibe skulle kunna besvära sig med att upplysa om...

Utloggad hungrig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av pump, gammalt hus, många variabler
« Svar #42 skrivet: 22 januari 2015, 16:07:52 »
Sanntos: Japp. Den hittade anslutningen till Internet, det vill säga, det interna nätverket, och hämtade en IP-address från routern med DHCP, vilket den visade i menyn. Däremot gick det inte att komma in i menyn för att skapa en anslutningssträng, förrän efter omstart.

Jag håller absolut med om att detta borde stått skrivet tydligt i manualen, eftersom den betedde sig som att något var fel eller saknades.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!