Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hungrig
« skrivet: 22 januari 2015, 16:07:52 »

Sanntos: Japp. Den hittade anslutningen till Internet, det vill säga, det interna nätverket, och hämtade en IP-address från routern med DHCP, vilket den visade i menyn. Däremot gick det inte att komma in i menyn för att skapa en anslutningssträng, förrän efter omstart.

Jag håller absolut med om att detta borde stått skrivet tydligt i manualen, eftersom den betedde sig som att något var fel eller saknades.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 22 januari 2015, 15:47:03 »

Hungrig: Menar du att man måste starta om värmepumpen för att den ska hitta anslutningen? Det kanske Nibe skulle kunna besvära sig med att upplysa om...
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 22 januari 2015, 15:41:18 »

Tack så mycket för det.

Verkligen glad att detta forum och dess användare finns, värmepumpsköpet hade varit mycket svårare utan!

Efter att ha läst igenom beskrivningarna en fjärde gång, insåg jag att det var denna jag skulle ha, så nu har jag beställt en:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/168-3-fas-elmatare-for-dinskena-343-ll.html

Känns bra att på så sätt ha sponsrat forumet, också, om jag nu förstod rätt, att det är forumets admin som har den butiken.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 januari 2015, 15:34:23 »

Det är klenspänning och ytterst små strömmar men eftersom det troligen blir några meter skulle jag rekommendera en EKLK 5g1,5. Den är så pass grov att spänningsfallet inte påverkar mätningen, det tål och får läggas i mark, den är relativt enkel att klamra snyggt Lägg i hop dom blå på spolarna och den blå i kabeln samt koppla den till nollan på kopplingsplinten.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 22 januari 2015, 15:05:19 »

purjo_, hur vet man vilken som skall kopplas samman som nolla, eller spelar det ingen roll? Jag inser att eftersom jag ändå funderat på att dra ner en nätverkskabel till den byggnaden, så skulle jag ju i så fall kunna passa på och gräva ner kabel för detta ändamål. Jag antar att det är lågspänning det handlar om, precis som för rumsgivaren?

Drog för övrigt ner en nätverkskabel till pannrummet, och registrerade mig för Nibe Uplink, med premiumtjänsterna så jag kan se loggar och ändra inställningar.

Först när jag skulle gå in i menyn för att generera anslutningssträng, så fick jag meddelandet "Ditt system saknar förbindelse mot NIBE Uplink". Nästa gång någon googlar på den texten, så hittar de förhoppningsvis den här tråden. Meddelandet betyder som tur är inte att de programmerat in ett moment 22, och att man måste vara uppkopplad mot Uplink för att koppla upp sig mot Uplink. Det räcker inte att systemet fått en IP-address och är kopplat mot internet, utan man behöver även stara om (slå av / på), för att den skall inse detta. Som gammal Windows-administratör från NT-tiden, så känns det bekant.

Jag tänkte även skaffa mig en elmätare, eftersom det verkar vara det enda sättet att få reda på vad pumpen drar. Det finns fyra olika som kostar strax under 600 :- på energibutiken. Nån som har synpunkter på vilken man borde köpa? Länk: http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 januari 2015, 09:42:39 »

Det är inte fasordningen som spelar roll utan att man verkligen mäter på samma fas som sedan ska "kopplas ur". Men det är lite olika på olika "apparater" kopplas tillskottet in med ett fåtal steg och med alla faser lika belastade har det ingen betydelse. Men det finns en del som kopplar in tillskottet i många olika steg och effekter både enfasigt och flerfasigt och där är det viktigt att styrkortet känner av "rätt" fas för att kunna reglera ner effekten på just den belastade fasen.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 januari 2015, 09:36:18 »

Nibe 1245 detekterar själv fasordningen när man kör uppstartsguiden.

Fast "nollan" från givarna måste fortfarande kopplas rätt, inte till en fas som det gjordes i min pump. Då blev värdena väldigt konstiga :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2015, 08:58:43 »

Precis strömkännarna skall sitta på inkommande el till huset. Syftet är ju att dom skall kunna känna om något annat än VP'n/elpatronen drar ström och reglera effekten utifrån det.
Att kablarna är korta gör inte så mycket. Man drar dom oftast till en kopplingsdosa där man kopplar ihop ena tråden från alla tre till en gemensam 'nolla' och går vidare med en fyrledad kabel till VP'n.
Det är viktigt att fasordningen på strömkännarna stämmer överens med fasordningen i VP'n.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 22 januari 2015, 00:09:41 »

Strömkännarna monteras normalt i en dosa vid sidan om centralen, det är därför kablarna är korta. De behöver känna av på inkommande faser, eftersom syftet är att veta hur mycket kraft som finns tillgänglig för elpatronen.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 21 januari 2015, 22:13:30 »

Det var sagt från början att det inte skulle monteras nån rumsgivare, och jag hade utgått från att det var ett tillval man fick köpa till. Deras erfarenhet, enligt både installatör och säljare, är att det ofta är svårt att hitta en lämplig plats, och att man bara riskerar, t ex, att värmen slås ifrån i hela huset om man eldar i ett rum. Min tanke, efter att ha insett att det inte var nåt jag behövde betala extra för, var att testa olika placeringar, med loggning, och se hur det verkar.

Nu är den inkopplad, vilket ju var ett enkelt jobb. När jag kopplade in den, hittade jag även tre strömkännare, som inte är inkopplade. Är dessa bara för effektvakt, eller kan det användas för att logga pumpens förbrukning?

Som jag förstår det, om det skall funka för effektvakt, så skall de mäta den totala förbrukningen, på inkommande faser? Vår inkommande el är i en annan byggnad, så att gräva ner kabel dit känns som överkurs. Eller skall jag lägga dem på varje fas, där elen är inkopplad i pumpen? Det ger väl ingen vettig information för effektvakt, eftersom den i så fall inte kan känna av att jag kör full fräs på alla plattor på spisen samtidigt.

Enligt installatörsmanualen, så är det det inkommande fasledare som gäller, men de flesta har väl en undercentral, snarare än huvudcentral, i pannrummet, och strömkännarna levereras med korta kablar, som får mig att tro att det skulle kopplas in nära pumpen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2015, 18:54:40 »

Det fungerar redan bra, i alla fall vid nuvarande milda väder, så det är mest för att det kan vara lite intressant. Typiskt att jag fick fram den idag bara, jag som hade tänkt slappa ikväll.

Jag bifogar bild på det jag hittat i menyerna. Hittar inget om förbrukad energi, men däremot lite drifttimmar.

Om jag förstår korrekt, så har tillsatsen gått en del, vilket verkar onödigt, i den här värmen. Fast frågan är om det är från första dygnet, innan köldbäraren var inkopplad? Bör man i så fall återställa siffrorna, så man får mer rättvisande siffror?
Vad jag vet går det inte återställa siffrorna men man kan ju skriva av dom om man vill ha koll.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2015, 18:52:28 »

På din första bild ser det ut som det ligger en plastpåse ovanpå pumpen, den kanske innehåller givaren.
Så var det i alla fall hos mig, givaren ingår men inte montering av den.
Varför skulle inte montering av samtliga detaljer som följer med vp ingå i installation Sc:,h Annars antar jag att det är lika som till Nibe 1245 att det är lika givare både ute och inne.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 21 januari 2015, 16:13:26 »

Det fungerar redan bra, i alla fall vid nuvarande milda väder, så det är mest för att det kan vara lite intressant. Typiskt att jag fick fram den idag bara, jag som hade tänkt slappa ikväll.

Jag bifogar bild på det jag hittat i menyerna. Hittar inget om förbrukad energi, men däremot lite drifttimmar.

Om jag förstår korrekt, så har tillsatsen gått en del, vilket verkar onödigt, i den här värmen. Fast frågan är om det är från första dygnet, innan köldbäraren var inkopplad? Bör man i så fall återställa siffrorna, så man får mer rättvisande siffror?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 januari 2015, 16:04:16 »

Vill du ha en än mer diskret rumsgivare kan du flytta den "pyttelilla" termistorn, som sitter i kapslingen, till en än diskretare kapsling.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 21 januari 2015, 15:38:17 »

Så trevligt att hitta små paket ibland :)
Bara att installera så fungerar det säkert bättre sen.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 21 januari 2015, 15:35:36 »

Av en slump så kom en av installatörerna förbi för att hämta grejer de glömt, så jag passade på att pröva, och då berättade han att givaren låg inuti pannan. Medan jag var nere i källaren och pillrade fram den, så ringde säljaren, ochlämnade ett meddelande med samma info :)

Det var en diskret liten pryl
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 21 januari 2015, 15:05:23 »

Den siffra du bör leta reda på i menyn är hur många kw som förbrukats under den tid du kört den, och gärna om det finns någon medeltemperatur utomhus och inomhus?
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 21 januari 2015, 14:23:43 »

Nej, i den ligger bara instruktionsboken. Jag har hört av mig till installationsfirman, för att se om de vet.
Skrivet av: Dan_T
« skrivet: 21 januari 2015, 13:49:31 »

På din första bild ser det ut som det ligger en plastpåse ovanpå pumpen, den kanske innehåller givaren.
Så var det i alla fall hos mig, givaren ingår men inte montering av den.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 21 januari 2015, 11:44:07 »

Jag inser nu, efter att ha läst lite, att rumsgivare borde ha levererats tillsammans med pumpen? När säljaren pratade om det, så lät det som att det var ett tillbehör som antagligen inte behövs, och jag fattade det som att det var något man i så fall för köpa till.

Borde det ha följt med en? I så fall hade det ju varit enkelt att installera själv.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 januari 2015, 09:40:37 »

Kromade rör är i alla fall mycket nära rostfritt i kulör, oavsett mina ögon eller bildskärm  ;) Men däremot innehåller kopparrör lite tillsatser som ger en viss variation på färgen och sedan "mörknar" dom med tiden.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 21 januari 2015, 09:36:05 »

Angående vinden, så ligger det redan golv över hela vinden, och att riva upp och byta isolering känns som ett stort jobb. Först och främst blir det i alla fall intressant att se vad vi får för förbrukning nu, och beroende på det, avgöra om det känns värt att göra ytterligare åtgärder.

Alla de nya rören är koppar, och de gamla svarta är stålrör, som tidigare var isolerade. Kopparn kan nog vara åt det ljusare hållet, och vitbalansen i fotona verkar inte helt rätt heller. Kan däremot inte svara på om det är svenske kockens ögon eller skärm som felar ;-) På min skärm ser det mer ut som koppar än krom :)

Förresten, angående rörisolering, så sa en av installatörerna att det inte är nån ide. Nu under vintern så har vi ju fläktkonvektor igång i källaren, så om det blir lite spillvärme så går ju bara den mindre. Vet inte om det lönar sig att isolera varmvattenrören, för att det skall gå fortare att få varmvatten i huset, och inte få onödig spillvärme under varmare delar av året?

Jag vet inte om det är för tidigt att säga något om förbrukningen. Vilka siffror från menyerna är det som är intressanta i så fall?

Hittills har jag inte ändrat mycket, och inte ens hunnit läsa instruktionsboken. Jag ändrade temperaturjusteringen från +2 till 0, för vi tyckte att det blev onödigt varmt i huset. Ändrade också varmvattenläget till ekonomi (lägre temp), och det räcker gott och väl till två duschar, så det funkar i alla fall bra tills barnen inser att morgondusch är nödvändigt för att känna sig som en människa. När vi har besök kanske vi får köra med tillfällig lyx, men det visar sig. Inga problem att ta en lång dusch, i alla fall.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 20 januari 2015, 21:23:23 »

Har du fått ut någon info om hur mycket pumpen förbrukar nu när du kört en liten stund? Eller är det för tidigt?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 16 januari 2015, 20:50:20 »

Det stämmer säkert, för ca 2år sedan frågade jag en röris på ett bygge om varför det är så olika kopparrör nu mot tidigare, är dom nya uppblandade frågade jag..

Nä, 100% koppar är alltid 100% koppar fick jag till svar, det finns andra skillnader också, tidigare blödde kopparen igenom målarfärg direkt och det gör inte dagens koppar. Han såg frågande ut och fattade ingenting..

Konstigt är det iallafall och jag vet inte varför dontknow
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2015, 19:40:59 »

Den kopparn jag har hemma är väldigt röd i jämförelse...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 16 januari 2015, 19:27:41 »

Jag trodde det var ett skämt med kromet..

Sådär fint såg vårt ut också innan ALLT blev isolerat.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2015, 19:21:40 »

Kromade rör ?? har jag fått nått fel på bildskärmen eller ser jag dåligt (det senaste mest troligt) ?

Hmmm... annars är det väldigt ljus koppar...  Sc:,h

IOFS inte helt otroligt, när jag kollar på internet så verkar kopparn skifta i färg en hel del mellan olika leverantörer...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 16 januari 2015, 17:31:25 »

@bopakoster Jag såg inte dina tillägg förrän nu. Isolerade du taket i en oinredd och ouppvärmd vind? Jag trodde att det var riskabelt ur fuktsynpunkt, men jag vet inte var jag har hört det, så det kan ju mycket väl vara en oinformerad lekmannaåsikt. Om det går bra att isolera taket inifrån, så skulle det ju vara ett enkelt och relativt billigt ingrepp.
Isolerar man yttertaket på en ouppvärmd vind så ökar ju temperaturen på vinden och den relativa fukten blir då lägre.
Hmm, ja, jag tänkte samma tanke, plus att om man får upp temperaturen på vinden så borde det ju bli mindre kondens av den luft som läcker upp från bostaden. Med tanke på husets ålder, så skulle jag vara väldigt förvånad om det finns någon fuktspärr.

Så då kanske en isolering av taket på vinden kan vara en bra ide, både för energibehov och klimatet på vinden, så länge jag ser till att vinden fortfarande är ventilerad.
Neej Hungrig, jag isolerade golvet i en oinredd vind, dvs uppe på taket till övervåningen. Men först ut med sågspån, och diffusionsspärr inlagt och tätad mot reglarnas bottenkant i alla fack.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 16 januari 2015, 16:32:46 »

Kromade rör ?? har jag fått nått fel på bildskärmen eller ser jag dåligt (det senaste mest troligt) ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 januari 2015, 16:29:37 »

Snygga bilder, kromade rör i källaren, och luftningsnipplar på högpunkterna.  tummenupp
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 16 januari 2015, 15:06:54 »

Hmm, ja, jag tänkte samma tanke, plus att om man får upp temperaturen på vinden så borde det ju bli mindre kondens av den luft som läcker upp från bostaden. Med tanke på husets ålder, så skulle jag vara väldigt förvånad om det finns någon fuktspärr.

Så då kanske en isolering av taket på vinden kan vara en bra ide, både för energibehov och klimatet på vinden, så länge jag ser till att vinden fortfarande är ventilerad.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 16 januari 2015, 14:44:14 »

Isolerar man yttertaket på en ouppvärmd vind så ökar ju temperaturen på vinden och den relativa fukten blir då lägre.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 16 januari 2015, 14:30:16 »

@bopakoster Jag såg inte dina tillägg förrän nu. Isolerade du taket i en oinredd och ouppvärmd vind? Jag trodde att det var riskabelt ur fuktsynpunkt, men jag vet inte var jag har hört det, så det kan ju mycket väl vara en oinformerad lekmannaåsikt. Om det går bra att isolera taket inifrån, så skulle det ju vara ett enkelt och relativt billigt ingrepp.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 16 januari 2015, 14:25:21 »

Jag kom på att jag kanske skulle göra en liten uppdatering, eftersom pumpen nu är installerad.

Angående ROT, så sa de att man inte måste köra på schablon, utan att de går på faktisk arbets- och materialkostnad.

Det blev en NIBE F1255-16 (koppar), från den installatör som också var först med att skicka offert, ETB värme. Eftersom vi fick så dåligt med svar, och den andra NIBE-installatören inte kändes seriös, så blev det rätt många installatörer som kom på besök. Vi var rätt oimponerade av hur många installatörer det var som slösade med både vår och sin egen tid, genom att skicka ut en säljare, och sedan inte återkomma med offert. Förutom alla installatörer, så hade vi en asbestsanerare på besök, som också gav ett väldigt dåligt intryck (kände inte ens till att det kan finnas asbest i färg, t ex), och aldrig skickade offert.

Walter Hansson El AB (IVT) - ingen offert
Aderbys Rör AB (Thermia?) - ingen offert
IVT Center Väst - ingen offert
MM Kyl & Värmecenter (Mitsubishi) - ingen offert
Rörtjänst i Varberg - ingen offert
Jag vill minnas att det var ytterligare en, som jag inte kommer ihåg namnet på.

NIBE Värmecenter / Värmespecialisten AB - vi fick en offert, men intrycket av säljaren var inte seriöst (tog inte mycket uppgifter om huset, kollade inte ens på övervåningen, så vi fick intrycket av att han bara drog till med något). Dessutom verkar de ha lite konkurser bakom sig. Se bland annat http://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/145201-varning-varmespecialisten-gg-ab-kungsbacka.html

Vinnaren: ETB Värme, i Mölndal. En av NIBEs större, eller kanske den största, installatören i Göteborgsområdet.

Säljaren gav ett seriöst intryck, och ställde rätt frågor vid hembesöket. Han snabb på att återkomma med offert, och svarar i telefon när man ringer. Jag pratade även med NIBE själva, som bara hade bra saker att säga om företaget.

Som ofta är fallet när det gäller liknande projekt, så var det antal underleverantörer inblandade, och kommunikationen mellan dem kunde väl ha varit bättre, men det var inte värre än att jag kunde styra upp det.

Installatörerna från ETB var väldigt duktiga, och framförallt hade de intresset och yrkesstoltheten att vilja göra ett bra jobb. Det var lite besvärlig rördragning till två nya radiatorer, som säljaren nog hade underskattat svårigheten i, men de löste det väldigt bra, och slutresultatet är så snyggt man kunde ha önskat sig. Rördragningen i pannrummet är också prydlig, och från att ha haft ett riktigt ormbo, så är det ett stort lyft, och som bonus har vi fått ett mycket mer användbart område. Den gamla kombinpannan stod precis i ingången, så vi har nu fått ett stort användbart ytrymme i källaren.

Nu har vi ju inte mycket till vinter, så om dimensionen blivit rätt för -10 och blåst, återstår att se. Med temperaturjustering ställd på +2, och med utegivare (ingen inomhustermostat till pumpen), så har vi bra temperatur i hela huset, vid några få plusgrader och hård vind.

Jag bifogar lite bilder på pumpen, samt prydlig rördragning.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 08 oktober 2014, 10:41:59 »

Det hade jag inte ens tänkt på. Om schablonen fortfarande säger att arbetskostnad är 30% av totalkostnaden, så får jag det till 64 614, varav 50% kan dras som ROT, dvs ROT-avdraget skulle vara 32 307, snarare än 47.662.

Jag får ringa och höra hur de har räknat.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 08 oktober 2014, 09:39:54 »

Alternativ 2 är som jag gjorde med mitt gamla oisolerade hus. Dvs började med att  installera VP, men obs, dimensionerade den för det i framtiden isolerade huset.
Tillägg 1. Det betydde att elpatron behövdes redan vid -3 °C innan isoleringar. Efter dessa så klarar min 8kWh VP -20 °C utan tillskott
Gör du så blir VP investeringen lägre men den sparar bra med pengar tilll isoleringen.
Den kan du göra inomhus, rum för rum i den takt du orkar. Börja med vindstaket det ger mest för pengarna.
Tillägg 2. Bilden kan ju ge en hint om inverkan av mina olika åtgärder?
Skrivet av: froskog
« skrivet: 08 oktober 2014, 09:20:25 »

En Nibe 1255 sitter nog som smäck i det huset och priset är nog ok,,, men han fipplar väl med rotavdraget, ca 50% av totalsumman i arbetskostnad??

/C
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 oktober 2014, 21:47:11 »

Jag tror priset är OK, men invänta gärna fler offerter.
Jag tror nog att den fixar 220 m borra utan problem.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 07 oktober 2014, 12:02:42 »

Det jag har tänkt är väl i stort sett alternativ 2. Anledningen till att det snart gått 3 år utan ändring, är att vi velat för mycket, och funderat över vad som borde ses över i huset innan vi installerar nytt värmesystem. Nu känns det som att det är bättre att bara fixa värmesystemet, än att det går 3 år till... Om kalkylerna stämmer, och vi med bergvärmepump kan komma undan med strax under 9000 kWh per år, då är jag rätt nöjd, och att lägga tid och pengar på att spara ytterligare någon tusenlapp känns mindre viktigt. Lite drag kan väl vara skönt att åtgärda, men eftersom det är ett gammalt hus med självdrag, så får det hellre kosta lite el, än att exempelvis isolera för mycket på vinden och riskera mögel.

I fredags fick vi den första offerten (från en firma som var här i onsdags). De andra har vi fortfarande inte hört något från, men det lutade redan åt denna återförsäljare, som är en av två NIBE-säljare vi har haft på besök. Deras förslag är:

NIBE F 1255-16
220 m borrhål
Fläktkonvektor i pannrum
Rör och elmateriel inkl expansionskärl
Bortforsling av gammal panna, elpatron och ackumulatortank

Totalpris 184 613 :- (136 951 :- efter ROT)

Aktivt borrhål enligt kalkyl är 200m, och jämfört med en gammal grävd brunn, så tror jag att det är max 3-4 meter ner till grundvatten, så aktivt borrhål borde bli runt 215 meter.

Finns det något att ifrågsätta i detta? Är priset vettigt?

NIBE rekommenderar max 400m slang, men installatören har installerat hundratals pannor med 220-230 meter, och säger att de aldrig haft problem med detta, och att NIBE har god marginal på sina rekommendationer. Efter vad jag sett här, så finns det gott om folk med hål djupare än 200m.
Skrivet av: enmik
« skrivet: 07 oktober 2014, 09:36:42 »

Finns det några planer på att förbättra isoleringen?

Ser två alternativ (om ni ni planerar att isolera huset).
1) Antingen så isolerar ni först för att bättre förstå husets nya behov och kan sedan investera i en pump anpassad för era behov.
2) Köper en frekvensstyrd pump nu och om det visar sig att den inte klarar ert behov så får ni se över isoleringen. Detta ger även bonusen att även om pumpen klarar ert behov så kan ni isolera huset extra för bättre ekonomi samt komfort och då kommer pumpen att anpassa sig efter nya förutsättningar (detta gör även en stor on/off pump om ni kopplar på en extra arbetstank).

Jag har själv en Daikin BV pump och köpte den dels för att jag var osäker på husets behov och dels för att jag inte hade utrymme för en arbetstank. Mina behov är dock mycket lägre än dina och jag har inte funderat kring maxeffekt utan snarast vilken som kunde leverera lägst effekt (längre gångtider på vår och höst).

Angående att en frekvensstyrd bergvärmepump inte skulle vara optimal vill jag inte hålla med om, kika på energimyndighetens hemsida så ser du att Nibes och Daikins frekvensstyrda pumpar ligger i toppen (http://www.energimyndigheten.se/hushall/testerresultat/testresultat/bergvarmepumpar-november-2012/).
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 02 oktober 2014, 13:01:51 »

En intressant fråga är väl hur stor variationen är, dvs hur långt ifrån 70 W/m2 man rimligtvis kan hamna. Varierar det så mycket från hus till hus så det är stor risk att man hamnar över de 16kW som en 1255 skall klara?

När det gäller källare, så har samtliga återförsäljare som har varit här har rekommenderat att in en liten radiator, för att det inte skall bli för kallt. Källaren är inte inredd, så vi har inga planer på att hålla rumstemperatur där nere, utan bara vad som nu kan vara lämpligt för att huset skall må bra (10 grader?). Vi har luftfuktare i källaren, så det håller sig hyffsat torrt ändå.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 oktober 2014, 12:49:45 »

Det är nog en bra idé med en frekvensstyrd värmepump, men man bör nog ändå uppskatta effekt och energibehovet på nått sätt.
En tumregel säger ca 70 W/m2 för gamla oisolerade hus vilket ger 14 kW i max effektbehov (källaren räknade jag inte med, ska den värmas upp?).
Sen kan man då också uppskatta energibehovet till ca 3000 x effektbehovet vilket ger 42000 kWh/år.
Om man då jämför med dina siffror 30000 kWh + 10 kbm ved + LLVP + temperatursänkningar - hushållsel så kanske man hamnar i närheten?

Jag skulle då tro att både 1255-16 och Daikins inverter bör funka bra i ditt hus, ta in offerter på bådadera.
Ange då ett uppskattat energibehov på kanske 40000 kWh/år så de får samma förutsättningar att räkna på.

Om du bara ger de siffror du anger i inlägget så är det troligt att olika installatörer kommer fram till helt olika slutsiffra på energibehovet vilket gör det svårare att jämföra offerterna.
Skrivet av: hungrig
« skrivet: 01 oktober 2014, 13:39:44 »

Hej!

Vi håller på och tar in offerter för nytt värmesystem, och allt talar för att det blir bergvärme.

Huset är från 1927, cirka 200 kvadratmeter boyta, med källare på cirka 30 kvadratmeter. Huset är byggt av timmerstockar, cirka 15 cm. Förutom det, består väggarna av asfaboard, träfasad, och råspont plus gips invändigt, det vill säga ingen isolering.

På vinden ligger det träspån under golvet, och man kan väl utgå från att den isoleringen är ojämn. Den delen av huset som inte har källare, har torpargrund som inte går att komma in i, så vi har ingen aning om hur det ser ut med isolering.

Fönstren är kopplade 2-glas från 90-talet. Vi bor utanför Kungsbacka, på västkusten, nära havet, så det är blåsigt och utsatt läge, och huset känns rätt så dragigt.

Nuvarande värmesystem är en kombipanna från 60-talet, som värms av elpatron. Detta innebär att hela pannan är varm, och läcker så mycket värme att källaren alltid är varm. Även under sommaren, när cirkulationspumpen till radiatorerna är avstängd, så ligger vi runt 1500 kWh per månad.

Vi har bott i huset sedan februari 2012, och under 2013 låg totalkonsumptionen av el på 30 000 kWh.

Vi har en vedspis i köket, samt en gammal öppen spis med insats. I dessa har vi eldat upp cirka 10 kubikmeter blandad ved, men eftersom huset är stort så sprider sig denna värme inte särskilt bra.

Vi har även en äldre luft/luft värmepump i vardagsrummet, som vi kört "ibland". Har ingen aning om hur många timmar den kan tänkas ha gått, eller hur effektiv den är. Uppskattar att den är från 90-talet.

Tidvis har vi haft en ganska låg grundtemperatur i huset, för att inte elräkningarna skall springa iväg för mycket, och istället komforteldat. Med VP är ju tanken att kunna hålla en högre grundtemp, och elda lite ibland för att det är mysigt, men inte behöva slita med ved hela tiden.

Jag är osäker på om det går att göra en bra uppskattning av vårt värmebehov, med så många variabler. En av leverantörerna lutade åt att räkna på huset istället, men även här känns det som att det finns mycket variabler - osäkert om isolering på vinden och i krypgrunden, osäkert hur mycket huset kyls när det blåser, etc.

Så, första frågan är, kan man räkna med att installatörerna klarar av att dimensionera korrekt, med så många variabler?

Min andra fundering är om det är bäst att satsa på en pump med varvtalsstyrd kompressor, för att dimensioneringen då är mindre kinkig? En invändning jag hört mot detta är att man då får en pump som inte är optimal, och att det är bättre att se till att den är korrekt dimensionerad från början.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!