Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DränineringstrÃ¥g  (läst 5286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Dränineringstråg
« skrivet: 11 januari 2017, 15:29:02 »
Vad är eran erfarenhet av dräneringstråg med värmekabel för att tex att ansluta till dagvattenrör och stenkista.
Eller är det bättre att bara sätta en balja under och tömma manuellt.
« Senast ändrad: 11 januari 2017, 15:30:53 av VP-News »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dränineringstråg
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 15:50:52 »
Bäst fungerar dom som har värmekabeln mellan 2 plåtar så inte allt skräp fastnar i värmekabeln om den ligger ringlade på.
Kolla på www.entrade.se och deras L-formade som jag tycker fungerar bra.

Men tråg kostar pengar att köpa in och driva.
Släpa hinkar tröttnar man på i längden och bättre att lägga till eventuell extra kostnad för längre rör om man kan hitta en placering där man inte behöver uppvärmt tråg eller hinkar, om det är möjligt vill säga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dränineringstråg
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 16:18:57 »
Murbruksbalja 80 liter, finns hos Biltema bl a
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dränineringstråg
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 16:38:02 »
Glömmer man tömma den på några dagar så blir det lite is att släpa på ;)

Nästan bättre att köpa en barnpulka med höga kanter så man åtminstånde kan dra bort den och slippa få ryggskott!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dränineringstråg
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2017, 18:38:32 »
Jag har en sådan, är det minusgrader så drar jag ut den och vänder upp och ned på den, så åker is och vatten ur den. När det är plusgrader har jag en tunn plastslang på 3 meter med ena änden i lådan och den andra en bit ut i gräsmattan, när den blir full rinner allt vatten ut av sig själv, annars är det bara till att suga lite i änden. Det här har jag haft i 10 år, det funkar perfekt för mig.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dränineringstråg
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2017, 19:16:02 »
Så länge man har koll och tömmer i tid och att man har orken att hålla på så är det inga problem.

Alla kollar inte kontinuerligt och 80kg is är inte så kul att hantera för alla och man blir inte direkt yngre :)
Personligen skulle jag lägga till den extra kostnaden det skulle bli för att få utedelen på en plats så den sköter sig själv.
Nu går det inte på alla fastigheter eller så finns inte alltid den extra kostnaden i budgeten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränineringstråg
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2017, 08:32:44 »
De suger att tömma denna balja! Personligen hade jag en dunk som jag kapat av en sidan på mer kapacitet så, men tungt å blött då den alltid är full när man kommer på att den ska tömmas, alt slå ut isen.. speciellt kul är det att pölsa ut över snön och slå ut den.. tråg är värt pengarna om man kan lösa det mot dagvatten..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dränineringstråg
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2017, 10:34:36 »
Uppvärmt dräneringstråg med isolerad ganska smal PEM-slang med frostskyddskabel i ner till stenkista har fungerat bra hos mig, även nyligen när det var runt -15 °C ett par dagar och nätter. Dock blir det ju en icke obetydlig extra elförbrukning eftersom de är inkopplade hela tiden under vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränineringstråg
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2017, 10:58:22 »
Jag har ett sÃ¥nt här trÃ¥g med värmekabel  i ett oisolerat rör ut pÃ¥ gräsmattan en bit ut frÃ¥n husgrunden, den ska dra 5W/m vid +3°C dvs 25W pÃ¥ 5m. NÃ¥gon som har koll pÃ¥ hur mycket den drar vid -10°C?
Tanken är att i framtiden gräva ner det på dagledningen eller en stenkista för att få det lite snyggare....

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/monteringstillbehor/draneringstrag

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränineringstråg
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2017, 12:04:34 »
Uppvärmt dräneringstråg med isolerad ganska smal PEM-slang med frostskyddskabel i ner till stenkista har fungerat bra hos mig, även nyligen när det var runt -15 °C ett par dagar och nätter. Dock blir det ju en icke obetydlig extra elförbrukning eftersom de är inkopplade hela tiden under vintern.

Hur funkar värmekabeln i llvp som har det som standard i bottenplåten? Går den non-stop lr bara på vid avfrostning?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dränineringstråg
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2017, 12:42:56 »
Förr gick den oftast eftermonterade värmekabeln i bottentråget via termostat så då låg dom på nästan konstant från oktober till april.
Nuförtiden på dom bra pumparna går värmekabeln i bara vid själva avfrostningen och vissa en kort stund efter så den förbrukningen är extremt liten nuförtiden.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränineringstråg
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2017, 18:40:03 »
Ja man kan inte annat än beundra människor som bl.a släpar på och tömmer murarbaljor och skapar ishögar i trädgården eller alt lägger ut stora pengar på olika slags dräneringstråg inkl energiförbrukning på ett antal värmekablar som går mer eller mindre kontinuerligt under hela vintern.
Nej det enklaste och absolut billigaste sättet är att bara lägga en trälämm eller alt en plÃ¥t under pumpen med lite lagom lut alt ett större lut pÃ¥ utÃ¥t frÃ¥n pumpen räknat och ev med nÃ¥gra stöd under som man dÃ¥ kan skruva fast plÃ¥ten vid med t.ex 4 skruvar. Det finns ju t.ex korrugerad takplÃ¥t med tjocklek pÃ¥ mellan 0,4-0,5 mm, bredder pÃ¥ ca 1,0 - 1,10 cm och i längder pÃ¥  bl.a 2,0-2,5-3,0 meter, precis som gjorda för att vara avrinningsplÃ¥tar för avfrostningsvattnet till luftvärmepumpar.
Dvs en engångskostnad på ca 200 kr för plåten + att man snickrar till några stöd som man kan knacka ned en liten bit i backen och som man sedan också skruvar fast plåten i med t.ex 2 skruv på vardera sidan i varje stöd så att den inte blåser iväg i vinterstormarna, detta material kan man sedan använda sig av år efter år.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränineringstråg
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2017, 11:04:38 »
Jag har ett sÃ¥nt här trÃ¥g med värmekabel  i ett oisolerat rör ut pÃ¥ gräsmattan en bit ut frÃ¥n husgrunden, den ska dra 5W/m vid +3°C dvs 25W pÃ¥ 5m. NÃ¥gon som har koll pÃ¥ hur mycket den drar vid -10°C?
Tanken är att i framtiden gräva ner det på dagledningen eller en stenkista för att få det lite snyggare....

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/monteringstillbehor/draneringstrag

För info så mätte jag upp min kabel i helgen när det var -6°C, då drog den 70W.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!