Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning i menyn  (läst 11864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning i menyn
« skrivet: 29 september 2013, 20:46:05 »
Tja alla kunniga!
Tänkt fråga ut er angående mina inställning som jag kör min CTC på.
Detta är en CTC EcoAir och EcoEL från 2005 (nu 8 år gammal)
Huset: 105 kvm bottenplan med 105 kvm källare. Källaren värms inte i nuläget, men kommer inom snar framtid att investeras i en Mitsubishi luft/luft
Huset för övrigt "läcker" en del, och när det blir minusgrader så kan huset kännas lite "rått" då krämar vi på med lite braskamins värme.. ;)
Inga ventilationer i huset (förutom käksfläkten och toan) men Fresh ventiler är inhandlade och ska snart installeras i alla rum.

Inställning på värmepumpen är:
Rumstemp inställd på 22 grader.
Ute = 10 grader
Max effekt elpanna = 1,5 kw
Temp elpanna = 55 grader
Elpatron nedre = spärr
Temp nedre = 60 grader
Värmepump 55 grader
Shunt fördröjning = 10 min
Framledning vid -15 = 53 grader
Max tillåten framledning = 53 grader
Min tillåten framledning = från
Nattsänkning = från (men funderar dock på att sätta nattsänkning på dagen istället)

Hemlig meny!!
I den hemliga menyn är också ändrad.
Värmepump max temp = 55 grader (innan var den inställd på 40 grader)
Värmepump min temp = 45 grader (innan var den inställd på 30 eller 35 grader, ej riktigt säker)
NÃ¥gon som vet standarden kanske?

Så, jag skulle vilja veta era synpunkter om dessa inställningar, vad är det jag skulle behöva ändra på för bättre effektivitet mot lägre elförbrukning, men framför allt vill jag även veta om varför. För att få en förståelse hur pumpen egentligen funkar... :P
Och vill även veta hur det kommer att fungera med pumpen sen när det blir -5 - -10 grader ute.... dvs om någon har en uppfattning om det.

PS: Som tillägg kan jag även skriva att när man duschar så räcker varmvattnet till för att duscha, och både pumpen och värmepatronen (1,5 kw) startar efter en stunds duschande.
« Senast ändrad: 29 september 2013, 21:24:44 av alex-foto.se »
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning i menyn
« Svar #1 skrivet: 29 september 2013, 22:12:58 »
Till att börja med råder jag dig att läsa erp's genomgång av hur EcoAir+EcoEl funkar ihop. Då blir det lättare att förstå varför jag har så helt annorlunda inställningar än du har (mina med rött):

Max effekt elpanna = 1,5 kw 4,5 annars orkar inte elpannan hålla värmen på framledningen vintertid när VPn är spärrad
Temp elpanna = 55 grader 45, kan egentligen vara nån grad lägre, spar elpatron!
Elpatron nedre = spärr 6 kW, MÅSTE vara på om du ska få nån värme när VPn stannar pga kylan, den är automatiskt spärrad så länge VPn går
Temp nedre = 60 grader 56, vill inte ha alltför varmt när temperaturen stiger så att VPn ska gå igång igen
Värmepump 55 grader
Shunt fördröjning = 10 min 120, vill inte att radiatorerna ska börja ta vatten från övre tanken (med elpatron) för tidigt, detta ger VPn en chans att komma ikapp
Framledning vid -15 = 53 grader
Max tillåten framledning = 53 grader 68, jag vill ha varmt i huset även om det går ner mot -30, och då kan jag stötta med kökspannan om inte elpatronerna orkar på egen hand
Min tillåten framledning = från
Nattsänkning = från (men funderar dock på att sätta nattsänkning på dagen istället) det kostar mer att komma ikapp och få temperaturen än vad du tjänar på sänkningen

Hemlig meny!!
I den hemliga menyn är också ändrad.
Värmepump max temp = 55 grader (innan var den inställd på 40 grader)
Värmepump min temp = 45 grader (innan var den inställd på 30 eller 35 grader, ej riktigt säker) standard här är 35, om du ställer in 45 kommer VP slita som ett djur för att aldrig ha kallare än 50 i nedre tanken, vilket den knappt klarar
NÃ¥gon som vet standarden kanske?

Så, jag skulle vilja veta era synpunkter om dessa inställningar, vad är det jag skulle behöva ändra på för bättre effektivitet mot lägre elförbrukning, men framför allt vill jag även veta om varför. För att få en förståelse hur pumpen egentligen funkar... :P
Och vill även veta hur det kommer att fungera med pumpen sen när det blir -5 - -10 grader ute.... dvs om någon har en uppfattning om det.

Med kurva 53 kommer din EcoAir antagligen stanna vid 6-7 minus. VPin är då 48 grader, vilket är stoppvärdet ner till -7. Sen sjunker stoppvärdet gradvis ner till 40 vid -15. Men det beror också på din innetemp, om du klarar av att hålla 22 grader med den kurva du valt.

Om du har Min utetemp satt för lågt så kommer VPn stanna pga för varm VPin men nedre elpatron kommer inte starta eftersom VPn inte är spärrad av kyla utan bara stannar på för varm VPin. Så Min utetemp är en av de viktigaste parametrarna.

Läs erp's "manual" näst högst upp här pÃ¥ CTC-sidan!   :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #2 skrivet: 29 september 2013, 22:19:53 »
Jahapp.. :=) där ser man!
Jag ska självklart begrunda dina siffror, och tänka igenom de, låter som att du är på rätt spår i alla fall... som sagt, inte helt 100 på hur en värmepump funkar, och ju mera man läser på desto mer osäker man blir eftersom alla har sina egna värden/synpunkter om vad det ska ligga på...
Men du gav en rätt bra förklaring till varför, och vilka grader det egentligen ska vara, så, jag ska titta på det! :)
Tack!!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning i menyn
« Svar #3 skrivet: 29 september 2013, 22:30:19 »
Och läs framförallt erp's beskrivning av systemet:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

Jag har ändrat en del andra inställningar också, efter en del experimenterande och diskussioner här inne. Jag har exempelvis start/stopp-diffen på 7 istället för 5, inte bara sommartid utan även vintertid, för att hindra VPn från att stanna i onödan när det är minusgrader. Men jag bor väl en bit längre norrut än du?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #4 skrivet: 29 september 2013, 22:36:28 »
Ska absolut läsa det...
Men jag förstod inte riktigt det där med start stopp diffen från 7 till 5, var ändrar man det!
Och det där med att få värmepumpen att inte stanna i onödan är ju bara bra, då går den mera kontinuerligt istället för många starta/stopp, men vilka inställningar gör man det på?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning i menyn
« Svar #5 skrivet: 29 september 2013, 22:39:51 »
Under Fabriksinställningar - kod 372 om jag minns rätt
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #6 skrivet: 29 september 2013, 22:41:30 »
Jag har nog inte de inställningarna i mitt system... som sagt, snart 8 år gammal VP :P
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #7 skrivet: 29 september 2013, 22:41:57 »
Min kod är dessutom 831 :P
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning i menyn
« Svar #8 skrivet: 29 september 2013, 22:42:53 »
Nånstans i nån gömd meny borde det finnas :)
Men det funkar nog tillräckligt bra ändå, bara du ändrar en del av det andra.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #9 skrivet: 30 september 2013, 06:26:03 »
Jag tror att jag har fått en annan bekymmer nu.... imorse så märket jag att fläkten knappt drog luft igenom utedelen.... till min förvåning så såg det ut som att det är en hel del is på kylaren... :(
Som jag förstår det så gick pumpen, men den avfrostade inte som den ska.
Stängde av pumpen i inställningar, satta den på spärr, tills den stannade, och sen satte jag den i normalläge igen. Men den avfrostade inte den då heller...
Någon aning om detta, kan det vara något med mina inställningar att göra???
Suck
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning i menyn
« Svar #10 skrivet: 30 september 2013, 07:22:33 »
Avfrostningen sker ju helt oberoende av allt annat så det har knappast nåt med dina inställningar att göra. Men om du vill "starta om" VPn så ska du nog hellre slå av strömmen än bara spärra den i menyn.
Och om du är osäker på om du lyckats komma åt nån inställning som ändrat nåt på tokigt sätt så finns ju alltid möjligheten att köra reset i inställningsmenyn genom att välja Fabriksinställningar.

Om avfrostningen inte funkar så väl den troligaste orsaken att dess tempgivare gett upp. VPn kollar ju en gång i timmen om det är minusgrader ute på fläkten och kör i såna fall gasen baklänges så den avger värme där istället för att ta värme ur luften. När den fått upp temperaturen till 10 grader så återgår den till normal drift.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #11 skrivet: 30 september 2013, 07:33:43 »
Ok, tack för svaret! Det var en väldigt bra beskriving och later troligt! Måste undersökas när jag kör hem igen...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Inställning i menyn
« Svar #12 skrivet: 30 september 2013, 08:08:42 »
Jag har haft ett liknande fel själv, men den skillnaden att den aldrig förstod att det blev plusgrader. Tempgivaren hade fått fnatt så värdena som den lämnade (som man kan läsa av ute i VPn på dess egen meny) hoppade helt okontrollerat, sekundsnabbt och utan kontakt med verkligheten: -12, -3, -15, +2, -8, osv. Det gjorde att den aldrig slutade avfrosta, förrän värdet plötsligt råkade bli > +10. Det gjorde å andra sidan att den ibland inte avfrostade fast den borde, därför att just när den kollade fick den ett plusvärde.

Att byta givare är en enkel procedur.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning i menyn
« Svar #13 skrivet: 30 september 2013, 08:23:21 »
Tja, nu när du nämner det så kanske kanske har det någon samband med tempgivaren ute.
För det finns en tempgivare som är monterad på väggen ungefär 2 meter upp, och den har jag fått flytta nu för någon vecka sedan eftersom jag har fått bygga lite där, möjligtvis att den inte mäter rätt längre, eller är den tempgivaren för något annat och inte har något med avfrostningen att göra?!
Kollade imorse tempen på värmepumpen som mäter utetemp, och den visade 5 grader, och bilen visade 4 grader. Så, helt fel mäter den inte heller (dvs om det nu är samma tempmätare vi snackar om)
Är det så att det finns en tempgivare i utedelen, och en tempgivare som mäter utetemp för att ställa rätt kurva?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning i menyn
« Svar #14 skrivet: 30 september 2013, 08:29:22 »
Det finns två utegivare, en för pannan "ute °C" och en under pumpen "ute VP °C"
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!