Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätning effekt  (läst 2258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stenbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Mätning effekt
« skrivet: 08 december 2018, 14:31:25 »
Hej!
Har en panasonic aquaera monoblock 9kw T cap.
Är nöjd men tycker att den drar lite mycket el.
Monterade därför dit effektmätning under ett dygn. Blev ganska besviken över siffrorna.temp ute 0C effekt till hus 28 kWh eleffekt till värmepump 19 kWh.
Pumpen ärr lite stor för huset så gångtiden brukar bli 15 minuter per start ( har ändå volymtank). Även momentant ser effektfaktorn ibland ut att likna ren eldrift.
Planerar att även kolla när det blir kallare för att se om det blir bättre när den latar på.Kör mot trevädsventil så radiatorkretsen matas med låga temperaturer.
NÃ¥n som har tipps.
Mvh
Stenbit

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Mätning effekt
« Svar #1 skrivet: 08 december 2018, 15:52:14 »
Hej!
Har en panasonic aquaera monoblock 9kw T cap.
Är nöjd men tycker att den drar lite mycket el.
Monterade därför dit effektmätning under ett dygn. Blev ganska besviken över siffrorna.temp ute 0C effekt till hus 28 kWh eleffekt till värmepump 19 kWh.
Pumpen ärr lite stor för huset så gångtiden brukar bli 15 minuter per start ( har ändå volymtank). Även momentant ser effektfaktorn ibland ut att likna ren eldrift.
Planerar att även kolla när det blir kallare för att se om det blir bättre när den latar på.Kör mot trevädsventil så radiatorkretsen matas med låga temperaturer.
NÃ¥n som har tipps.
Mvh
Stenbit

Skaffa bergvärme? :-))
Svårt fall, doktorn grät.

Annars, se om du kan tvinga den att köra på full fläkt samt om du kan sänka inomhustemperaturen något. Skaffa filttofflor och morgonrockar till familjemedlemmar.
« Senast ändrad: 08 december 2018, 15:55:43 av kWhalp »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mätning effekt
« Svar #2 skrivet: 08 december 2018, 17:20:32 »
Hej!
Har en panasonic aquaera monoblock 9kw T cap.
Är nöjd men tycker att den drar lite mycket el.
Monterade därför dit effektmätning under ett dygn. Blev ganska besviken över siffrorna.temp ute 0C effekt till hus 28 kWh eleffekt till värmepump 19 kWh.
Pumpen ärr lite stor för huset så gångtiden brukar bli 15 minuter per start ( har ändå volymtank). Även momentant ser effektfaktorn ibland ut att likna ren eldrift.
Planerar att även kolla när det blir kallare för att se om det blir bättre när den latar på.Kör mot trevädsventil så radiatorkretsen matas med låga temperaturer.
NÃ¥n som har tipps.
Mvh
Stenbit
Lite svårt att hänga med.....Du har mätt energiåtgången (kWh) inte effekten (kW) Dividera energiåtgången med mättiden så får du medeleffekten som använts under den tiden. Val du kolla använd effekt så ska du antingen ha en momentan effektmätare eller mäta energiåtgång under den tid apparaten är i drift.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mätning effekt
« Svar #3 skrivet: 08 december 2018, 19:34:20 »
Vad använde du för att mäta elektrisk och avgiven energi?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Mätning effekt
« Svar #4 skrivet: 08 december 2018, 19:40:53 »
Och säkerställ att den energimätare du använder verkligen tar hänsyn till effektfaktor (fasförskjutning) och övertoner, så den mäter aktiv energi korrekt. Alltför många enkla energimätare mäter skenbar effekt/energi (kVA / kVAh) men presenterar den som aktiv effekt/energi (kW / kWh).

Ett sätt att kolla detta är att ta en lysrörsarmatur (traditionellt byggd sådan med drossel, glimtändare och faskompenseringskondensator). Mät dess effektförbrukning med energimätaren. Om den mäter korrekt, så ska den visa samma effekt även om du kopplar bort faskompenseringskondensatorn (vanligtvis ungefär 1,2 gånger lysrörets märkeffekt). Om den inte mäter korrekt, så visar den ett mycket högre värde då faskompenseringskondensatorn är bortkopplad.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad stenbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Mätning effekt
« Svar #5 skrivet: 08 december 2018, 20:40:47 »
För att förtydliga mätningen så mätte jag från elmätaren på inkommande el. Effektmätningen utfördes med tillop och returgivare samt ultraljuds flödesmätare. Jag har även kontrollräknat effekten manuellt men mätaren kostar typ 150 000 så den mäter rätt. Den visar alltså 28 kWh tillförd energi efter 1 dygn och elmätaren som då bara gick till pumpen visar att det går åt 19 kWh el. Vidare har jag mätt med amperemetrarna när den går och då visar det att nät den drar ca 2kw vid 5 C ger den 3kw. Det känns inte bra vid en framledningstemp på 32 grader. Jag kör enligt flödesmätaren igenom 900 liter/timme genom pumpen och den verkar styra på delta t 3 grader så den ger knappt 3 kW . Ner den sedan kör varmvatten till 53 drar den i princip 3 kW vilket är samma sak som att köra en elpatron så nåt borde vara fel...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mätning effekt
« Svar #6 skrivet: 09 december 2018, 09:58:26 »
Jag förstår inte problemet. När det var noll grader ute gick det åt 19 kWh/dygn att hålla huset varmt. Det är ju väldigt bra. Min värmepump drar mer än 30 kWh/dygn vid den utetemperaturen.


 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätning effekt
« Svar #7 skrivet: 09 december 2018, 10:50:00 »
Har en liknande Panasonic. Flöde pÃ¥ pumpen kan man ställa  in pÃ¥ en servicemeny som är lite dold, hittade hur man fÃ¥r fram den i en manual för installatörer pÃ¥ nätet, den var inte med när den levererades.

3c delta låter lite lågt. Tror att pumpen kommer få längre gångtider om du ställer ner flödet och därmed ökar delta T.
Ett sÃ¥ litet delta t gör även energimätningen osäker, dÃ¥ givarna verkligen mÃ¥ste vara korrekta och mäta i dykrör osv för att visa exakt rätt. 

Vi har ultraljudsmätare på jobbet. De kan vara lite kinkiga ibland, och de måste konfigureras rätt med tjocklek på rör och sådant för att funka bra. Är det ett gammalt rör kan beläggningar på insidan orsaka förvisning.

19kwh för ett dygn runt 0 känns väl rätt rimligt eller till och med bra? Vad drar det per dygn om du går över till elpatron?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mätning effekt
« Svar #8 skrivet: 09 december 2018, 12:58:07 »
Jag förstår inte problemet. När det var noll grader ute gick det åt 19 kWh/dygn att hålla huset varmt. Det är ju väldigt bra. Min värmepump drar mer än 30 kWh/dygn vid den utetemperaturen.

Problemet är väl att COP bara är knappt 1,5 enligt de uppmätta värdena?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mätning effekt
« Svar #9 skrivet: 09 december 2018, 13:19:32 »
Det är uppenbart att det är felmätt någonstans. Pumpen drar ca 800 W i snitt över dygnet. COP=1,5 skulle betyda att huset behöver 1,2 kW för värme och varmvatten när det är noll grader ute. Dra man bort schablonförbrukningen för varmvatten (5000 kWh/år) blir husets värmebehov 600 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad stenbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Mätning effekt
« Svar #10 skrivet: 09 december 2018, 17:11:52 »
Hej
Tack för alla svar !


Tyvär har tryckfelsnisse varit framme . Yttertempen var 5C och jag eldade i kaminen därför så låg förbrukning. vad gäller ulltraljudsmätare så är denna en dyr rackare som jag använder på jobbet och jag kan med den. Har även mätt på olika positioner och dimensioner och får samma flöde. Jag har även provat att köra cirkulationspumpen olika med pumpen styr det till delta t 3 grader oavsett flöde oftast.Jag kör den du på lägsta hastighet.
Jag upptäckte dock att trevägsventilen på vattensidan läckte igenom lite vilket gör att varmvattnet från tanken kommer ut i returen lite salta så det böjt onödigt mycket körning upp till 53 grader antar att trevägsventilen inte är apsolut täta...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!