Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konfigurering av Panasonic PLV28 med hydrobox  (läst 4296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Konfigurering av Panasonic PLV28 med hydrobox
« skrivet: 18 december 2009, 14:53:37 »
Hej!
Ny användare som har lurkat runt här ganska länge men nu måste jag bara ställa en fråga.

Har precis fått fixat till vår uppvärmning efter många om och men och fick en Panasonice PLV28 (L/V-pump) med hydrobox installerad. http://www.kylclimat.se/P_WH-UD_SD28AE.pdf
Den är kopplad till en vanlig varmvattenberedare (gamla sverigepannan) på 200L som får agera radiator/acc-tank och i serie med den sitter en 60L VVB som ger tappvarmvatten. Det finns inga som helst problem med att få fram varmvatten, men hur ska det hela konfigureras?
Det som går att ställa in är Hi (15) och Lo (0) ute-temperatur och sedan Hi och Lo output-temperatur från pannan samt att man kan ställa in hur fort vattnet ska cirkulera genom värmeväxlaren från värmepumpen (läge I/II/III).
Teknikern som installerade den ställde in den på max, dvs 55grader ut vid Lo-temp ute samt max cirkulation och det känns som lite overkill, då gick den väldigt mycket... Just nu har jag den inställd på 47 grader ut vid Lo-temp ute och har provat variera mellan I/II i cirkulation för att jag i min naiva tanke trodde att den då inte borde behöva arbeta så hårt eftersom vattnet inte flödade förbi så fort i värmeväxlaren. Men den ligger ändå i snitt på minst 3-4kw, ofta mer. Just nu ser jag att den stannar till var 40min för att sedan starta direkt igen...
Vi bor i ett äldre men tilläggsisolerat 1.5plans hus, 2*90m^2 med rejäla radiatorer och treglasfönster...

Jag känner mig lite lätt vilsen, vad är lämpligt att ställa in den på? Dokumentationen är minst sagt knapphändig, är det någon som kan ge tips på vad man bör tänka på?
Tacksam för alla svar :)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Konfigurering av Panasonic PLV28 med hydrobox
« Svar #1 skrivet: 18 december 2009, 16:55:06 »
Bäst att tillägga var i landet ni bor och framledningstemp till radiatorerna.
Är det väldigt kallt ute så lär den gå hela tiden, men varför den stannar och startar direkt är lite lurigt.

Utloggad wikz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Konfigurering av Panasonic PLV28 med hydrobox
« Svar #2 skrivet: 18 december 2009, 21:05:54 »
Hehe, sant sant, vi bor i stockholm så det är kallt som f...n nu, -14 sisådär.
framledningstemp styrs av en VSE-2 regulator och just nu är det 39 grader, men det är ju också exeptionellt kallt.

Men hur som helst, det jag undrar är om någon kan ge någon form av råd hur den bör ställas in, skillnad mellan lo och hi, osv :D

Tack så hemskt mycket för visat intresse iaf :)
(står just nu nere vid pumpen och tittar till den, passade på att köpa lite rörisolering som jag just lade runt rören här nere :D)
trevlig afton!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!