Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f370 cirkulationspumpar  (läst 6993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f370 cirkulationspumpar
« skrivet: 20 januari 2018, 09:01:48 »
Hej,
Har nybyggt hus med en nibe f370 som jag blir galen på med alla justeringar. En sak jag såg när jag höll på med detta var att i fjärrvärmecentralen så sitter det en cirkulationspump utöver cirkulationspumpen på frånluftsvärmepumpen. Vad har denna för funktion? Anledningen jag frågar är att denna är antingen död eller avstängd. Kan detta vara ett bekymmer, eller är det som det ska?

En annan fundering jag har, angående fläkthastighet (som så många andra), är hur det bör vara i förhållande till temperaturer. Jag och sambon har kommit fram till att den justerade hastigheten från installatören på 55% ger oss en luftfuktighet som är alldeles för låg. Vi ligger båda och hostar oss fördärvade på nätterna. Jag är medveten om att en lägre hastighet nu på vintern ger oss en bekvämare luftfuktighet inomhus, men då undrar jag hur förångar och avluft temperaturer bör vara för att inte råka ut för hemska avfrostningar. Som det är idag har vi bekymmer med elförbrukningen som det redan är.
Använder jag en hastighet på 35% så hamnar våran förångare och avluft på någon grad eller två under nollan, detta medför ju istället avfrostningar i onödan. Jag får delade meningar beroende på vem jag frågar om när avfrostning sker, vid vilken temperatur avluft bör ligga, osv. Detta är bortsett från den injusterade hastigheten på 55% som nu i vintertid helt enkelt får familjen att må sämre. Bör jag återgå till 55% och ha det året om eller är en sänkning i hastigheten nu, tillräckligt motiverad? Temperaturerna ute pendlar ju mellan -7 och nollgradigt för tillfället.

Sorry för luddig tråd.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2018, 09:17:47 »
Hur är allt inkopplat?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2018, 09:41:59 »
Hej,
Har nybyggt hus med en nibe f370 som jag blir galen på med alla justeringar. En sak jag såg när jag höll på med detta var att i fjärrvärmecentralen så sitter det en cirkulationspump utöver cirkulationspumpen på frånluftsvärmepumpen. Vad har denna för funktion? Anledningen jag frågar är att denna är antingen död eller avstängd. Kan detta vara ett bekymmer, eller är det som det ska?

En annan fundering jag har, angående fläkthastighet (som så många andra), är hur det bör vara i förhållande till temperaturer. Jag och sambon har kommit fram till att den justerade hastigheten från installatören på 55% ger oss en luftfuktighet som är alldeles för låg. Vi ligger båda och hostar oss fördärvade på nätterna. Jag är medveten om att en lägre hastighet nu på vintern ger oss en bekvämare luftfuktighet inomhus, men då undrar jag hur förångar och avluft temperaturer bör vara för att inte råka ut för hemska avfrostningar. Som det är idag har vi bekymmer med elförbrukningen som det redan är.
Använder jag en hastighet på 35% så hamnar våran förångare och avluft på någon grad eller två under nollan, detta medför ju istället avfrostningar i onödan. Jag får delade meningar beroende på vem jag frågar om när avfrostning sker, vid vilken temperatur avluft bör ligga, osv. Detta är bortsett från den injusterade hastigheten på 55% som nu i vintertid helt enkelt får familjen att må sämre. Bör jag återgå till 55% och ha det året om eller är en sänkning i hastigheten nu, tillräckligt motiverad? Temperaturerna ute pendlar ju mellan -7 och nollgradigt för tillfället.

Sorry för luddig tråd.

Hur stort är huset?

Har ni fjärrvärme och F370? :)

Byggdamm kan göra så man hostar, men även viss typ av isolering.

Vad har ni för isolering på vinden?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2018, 10:04:50 »
Fjärrvärmecentralen ska ladda F370 med värme utöver det som kommer från dess kompressor. Detta istället för att använda el-patronen. Då behöver cirkulationspumpen gå för att ladda tanken med värme. Man kan justera ner fläkten något på vintern för att köra med årstidsanpassad ventilation men avluftstempen bör inte ligga under 0 grader. Det blir så i Sverige att inomhusluften blir väldigt torr vintertid när vi har det så varmt inne som det är nuförtiden. Finns luftfuktare som man kan ha i t.ex. sovrummet men de kräver påfyllning av flera dunkar vatten per dygn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2018, 10:23:19 »
Tack för svaren.
Bygget blev klart i november så det är inte något byggdamm direkt då det är ett modulhus.

Huset är 96m2 bottenyta med en oinredd vind som då är avskärmad, så endast nedervåningen har värme. Endast golvet på vinden är isolerat.

Jag önskar jag visste hur allt är inkopplat, då detta är något jag knappt förstår mej på. Allt jag vet är sådant jag läst mej till på det här forumet i stort sett. Det känns dock konstigt att en av dom två cirkulationspumparna inte fungerar, dock vet jag ju inte om den ska göra det eller inte. Den sitter på returen från elementen, om ni förstår. Den som sitter under varmvattenstanken fungerar.

Då får jag höja fläkten tills den ligger över noll. Är det några grader över noll eller någon grad. Det är ju en ganska stor skillnad på fläkthastighet för +0.5 grader eller +4.5 grader så att säga.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2018, 10:36:10 »
Tack för svaren.
Bygget blev klart i november så det är inte något byggdamm direkt då det är ett modulhus.

Huset är 96m2 bottenyta med en oinredd vind som då är avskärmad, så endast nedervåningen har värme. Endast golvet på vinden är isolerat.


Är det golvvärme eller element?

Har ni bara frånluft eller även tilluft?

Vi har också ett modulhus och det 'byggdammade' i 1 år trots flyttstäd och vanlig kontinuerlig städning.
Vad är det för typ av isolering? Lösull? Glasfiber?

Har ni logg på temp/fuktighet? Annars kan jag starkt rekommendera NetAtmos väderstation, har kört ett år och är väldigt nöjd då man får live/loggkoll på temp/fukt/Co2/utetemp/ljudnivå.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2018, 10:42:16 »
Om avluftstemperaturen ligger mellan 0 till +2 grader tycker jag den ligger väldigt bra på vintern med en frånluftsvärmepump som F370. På sommarhalvåret när luften är tung är det bra att öka fläkten.

Är fjärrvärmecentralen en NIBE FJVM 220 eller är det en annan central? Om fjärrvärmen bara värmer returen på värmesystemet låter som en gammal lösning som NIBE slutade med för många år sedan Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2018, 10:43:13 »
Är det golvvärme eller element?

Har ni bara frånluft eller även tilluft?

Vi har också ett modulhus och det 'byggdammade' i 1 år trots flyttstäd och vanlig kontinuerlig städning.
Vad är det för typ av isolering? Lösull? Glasfiber?

Har ni logg på temp/fuktighet? Annars kan jag starkt rekommendera NetAtmos väderstation, har kört ett år och är väldigt nöjd då man får live/loggkoll på temp/fukt/Co2/utetemp/ljudnivå.

Det är endast element och ingen golvvärme och endast frånluft. Isoleringen är glasfiber som täcker golvet uppe på övervåningen.
Ja när du säger det så tycker flickvännen att det är ovanligt dammigt ibland så du kan ha rätt i det, dammet kan ju absolut tillföra lite sämre luftkvalité. Jag har ingen loggfunktion så vitt jag vet, och jag har funderat på att fixa något sådant men då allt är såpass nytt så har det inte blivit av. Jag har försökt hålla koll på det jag kan tyda några gånger om dagen.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2018, 10:47:40 »
Om avluftstemperaturen ligger mellan 0 till +2 grader tycker jag den ligger väldigt bra på vintern med en frånluftsvärmepump som F370. På sommarhalvåret när luften är tung är det bra att öka fläkten.

Är fjärrvärmecentralen en NIBE FJVM 220 eller är det en annan central? Om fjärrvärmen bara värmer returen på värmesystemet låter som en gammal lösning som NIBE slutade med för många år sedan Sc:,h

Tackar, då har jag ett värde att gå på iallafall, det är runt 45-50% hastighet för mej. Det är en fjvm 220. Ingen aning vad som värmer vad, det enda jag ser är att pumpen i centralen inte går och har aldrig gjort.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2018, 11:28:53 »
Det ska lysa en grön lysdiod pÃ¥ cirkulationspumpen i fjärrvärmecentralen och sedan 1-4 gula lysdioder när den snurrar och aktivt bidrar med värme till värmesystemet. Syns inget av detta? Kompressorn i F370 brukar bara räcka för värmen ner till runt + 6 grader ute i ett vanligt hus även om man är mycket sparsam med varmvatten. Därefter kompletterar FJVM 220 med det varmvatten och den värme som behövs i huset. Vad har ni för fjärrvärmeförbrukning? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2018, 11:39:47 »
Det ska lysa en grön lysdiod på cirkulationspumpen i fjärrvärmecentralen och sedan 1-4 gula lysdioder när den snurrar och aktivt bidrar med värme till värmesystemet. Syns inget av detta? Kompressorn i F370 brukar bara räcka för värmen ner till runt + 6 grader ute i ett vanligt hus även om man är mycket sparsam med varmvatten. Därefter kompletterar FJVM 220 med det varmvatten och den värme som behövs i huset. Vad har ni för fjärrvärmeförbrukning?

Ja precis, så som den i frånluftspumpen där den lyser grönt med gula "nivå" dioder. Den i fjärrvärmecentralen är helt död. Båda ska alltså gå hela tiden? Vad har det för effekt av att den i centralen inte fungerar?
Sparsam med varmvatten är vi nog inte men slösar inte heller. Två vuxna och ett litet barn. Tvätt går nån gång i veckan och diskmaskin kanske en gång om dagen.

Bifogar den enda räkning vi fått av leverantören. Lite missvisande dock då vi inte bott i huset hela den perioden. Svårt att säga när det är nytt. Det kanske blir tydligare nu efter januari. Elräkningen däremot är ganska hög och jag undrar om elpatronen kan ha ett finger med i det spelet. Man vill ju inte slösa med energin, så därför känns det som att den cirkulationspumpen kan vara ett bekymmer.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2018, 11:56:30 »
Ja det där ser mycket konstigt ut. Hade FJVM 220 fungerat som den skulle borde ni haft en betydligt högre fjärrvärmeförbrukning, förutom att gröna lysdioden alltid ska lysa. Cirkulationspumparna i FJVM 220 och F370 ska arbeta växelvis under ca 6 grader ute dÃ¥ inte kompressorn ensam klarar värmebehovet. Kanske har de glömt att koppla ihop el-kabeln till FJVM 220 och mellan denna och F370 Sc:,h 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jgRnt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2018, 12:02:00 »
Ja det där ser mycket konstigt ut. Hade FJVM 220 fungerat som den skulle borde ni haft en betydligt högre fjärrvärmeförbrukning, förutom att gröna lysdioden alltid ska lysa. Cirkulationspumparna i FJVM 220 och F370 ska arbeta växelvis under ca 6 grader ute då inte kompressorn ensam klarar värmebehovet. Kanske har de glömt att koppla ihop el-kabeln till FJVM 220 och mellan denna och F370 Sc:,h

Så här ser kopplingarna ut. Cirkulationspumpen är den svarta som går in i 7/8 på nedre plinten. Är det något du kan utröna är korrekt eller inte?

Tack för alla svar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2018, 12:11:20 »
Har för mig att vattnet från fjärrvärmen måste vara minst 61 grader varmt, för att den ska starta den externa cirkulationspumpen, och medan denna går, så lyser ikonen för tillsats.
Har varit och felsökt en sådan anläggning, som istället var kopplad mot vedpanna med acktank.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370 cirkulationspumpar
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2018, 12:13:09 »
Kan tyvärr inte se det direkt. FJVM 220 har två olika fördragna kablar som kopplas in till F370 samt en el-kabel med stickpropp till ett vanligt vägguttag. Sitter stickproppen i? Är säkringen till vägguttaget ok? Är strömbrytaren på FJVM 220 i läge 'till'?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!