Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NE12LKE med krÃ¥nglande 4-vägs ventil  (läst 2702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vällingby, Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-NE12JKE
NE12LKE med krånglande 4-vägs ventil
« skrivet: 19 januari 2018, 06:58:17 »
Jag har en Panasonic NE12LKE som fanns i huset när jag köpte det för snart tre år sedan. Den ska vara köpt 2010. Så länge jag har ägt den har den haft problem med 4-vägs ventilen (Error F11) när det är kallt ute. Det verkar som om den fastnar och då ger maskinen upp och blinkar orange. Om det inte är för kallt ute (runt nollan) räcker det med att stänga av strömmen, vänta dem minuter och sedan starta den igen så funkar den. Om det är lite kallare (minus fyra) så räcker inte det utan man måste aktivt köra kylningsläge ett tag för att tina utedelen och sedan kan man byta till värmeläge. Problemet då är att om innetemperaturen krupit under sexton grader så tar den ingen värme inifrån, så jag måste först värma ett tag med vedkaminen. Finns det någon "enkel" fix för detta som jag själv kan göra, kan en utbildad reparatör fixa detta (kostnad?) eller måste jag köpa ny?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NE12LKE med krånglande 4-vägs ventil
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2018, 19:16:44 »
inget ovanligt det gör även nya LZ med R32.

kör du kyla på sommaren?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: NE12LKE med krånglande 4-vägs ventil
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2018, 19:55:04 »
Har ingen kund med nya LZ som har kontaktat mig med strulande maskin????

Nu har vi inte installerat så många men på dig låter det som det är ett vanligt fel så blir nyfiken på hur många sådana ni haft problem med och då av hur många som ni monterat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NE12LKE med krånglande 4-vägs ventil
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2018, 21:58:37 »
här runtekring finns inte många panasonic alls, undras varför?
däremot dyker det upp lite R32 maskiner av olika fabrikat
detta beror nog helt uteslutande på (vad jag hört) att polarp***en rekommenderar dessa som framtidens svar på energikrisen eller nått.
för oftast och vanligast är L/L här sålda av PP då ingen kan konkurrera med priset vilket är helt avgörande i denna del av världen. (JULA är överrepresenterat).
Så kanske för att det är kustnära är det rätt vanligt med igenfrusna utedelar på panasonic eller om det beror på någon annan gemensam nämnare...
har lite bilder på detta och roliga/konstiga installationer av mitsubishi LN bla.

Som sagt jag ser bara pumpar som det som är fel på då det är mitt jobb så full statistik har jag inte. men i min värld är det 100% fel...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: NE12LKE med krånglande 4-vägs ventil
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2018, 22:20:57 »
Jag vet inte riktigt vart du befinner dig men det mÃ¥ste vara väldigt väldigt dÃ¥liga förhÃ¥llanden om nästan varenda Panasonic fryser ihop  ;)
Ja sysslar man bara med reparationer så blir det naturligtvis 100% felaktiga maskiner.
Nu kanske några av problemen även beror på hur dom är installerade då man ibland kan se lite vansinniga saker, nätföretagen verkar ibland mest gå på priset montören tar för att installera deras egna sålda maskiner och för priserna man hört förstår jag att det måste gå fort och kanske inte alltid blir så bra.

Blev dock själv lite lugnare när det gällde LZ då jag trodde det var något seriefel när jag läste ditt inlägg som jag inte visste om tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: NE12LKE med krånglande 4-vägs ventil
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2018, 11:37:20 »
Jag har aldrig haft problem med avfrostningen på mina Panasonicpumpar. Är inne på min andra nu och den fungerar klanderfritt den också ;)

/ Niclas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!