Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga egen kondensor  (läst 2493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Bygga egen kondensor
« skrivet: 19 december 2017, 15:32:02 »
Hej!

Funderar på att byta ut kondensorn på en l/l mot ett kopparrör. Jag tänker mig att jag byter ut mot antal meter rör som motsvarar nuvarande kondensorns volym. Är det något annat jag måste tänka på, tex motstånd i röret? Nuvarande kondensor har två rör ingående och ett rör utgående och jag gissar att det har med motståndet att göra. Att det måste vara ett visst motstånd?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2018, 08:34:13 »
Inte så mycket med motståndet att göra, du ska ju hinna få all hetgas att bli vätska. Kondensorns rör är väl vanligtvis 3/8, och röret efter kondensorn är säkert 1/4" så gör du en spiral i 3/8 rör.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2018, 01:23:19 »
Tolkar det som att jag kan ta ett 3/8 kylrör med samma längd som i nuvarande kondensor så behöver man inte ändra gasmängd och det skall fungera bra?

Sedan tänker jag trä tex en 20 pex slang utanpå med trör i ändarna. Låta vv strömma motströms och ladda vv tankarna precis som acktankar. Med en shuntstyrning som är inställd på tex 55 grader framledning.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2018, 16:19:12 »
Ja bara att prova sig fram, jag hade hellre letat en beggad plattvvx, tror de har bättre effekt

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2018, 20:34:52 »
Det har jag liggandes men specade till 30 bar om jag minns rätt. Och vill minnas att r410 kunde få ännu högre tryck. Sedan är jag lite fundersam på lämpligt sätt att täta mot dess r gängor. Sedan får ju inte volymen vara för stor. Kändes enklare med rörmodellen. Kan då också lägga in den givare som sitter "mitt i" kondensorn. Vet inte riktigt vad den gör men skulle kunna bli strul känns det som.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2018, 13:20:55 »
Kondensorn består av ca 35 meter av en diameter som ligger något över 1/4.
Räknar jag på 40 meter 1/4 *0,017(volymen)=0,68 liter.
Anslutningsrör på 5 meter skulle ge en total volym på 1,005 liter. 2 meter skulle ge 0,81 liter.
Min tanke var att sätta en flare nippel direkt på värmepumpens 1/4 flare och gå upp till 3/8. Sedan använda en 15 meter 3/8 slinga ligger på 0,72 liter.

Frågan är om volymen blir för liten?

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2018, 06:57:30 »
Bara att prova, det viktigaste är att den hinner kondensera gasen, så du får vätska till expventilen, om den inte har kapillärrör såklart.
Du kan ju även justera med kylvattenmängden, ca 35-40 grader i kondensering blir bra, då beroende på vad du ska ha vattnet till, ska du värma huset, eller en pool?
« Senast ändrad: 10 februari 2018, 06:59:25 av DonPablo »

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2018, 10:58:17 »
Den ska producera varmvatten. Ingen risk att något pajar om det är för liten volym?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bygga egen kondensor
« Svar #8 skrivet: 01 april 2018, 22:38:12 »
Jag har tänkt om lite. Känns svårt att få till en bra styrning. Nu tänker jag mig istället göra en spiral och köra upp i en beredare. Hetgasen skall först gå raka vägen upp till toppen, sedan slingra sig ner till botten. Med detta hoppas jag -slippa styrning. Sedan sätter jag innegivaren till vp i rätt höjd i tanken. Returgasen får inte bli för kall eller för varm för då blir hetgasen inte tillräckligt varm. Runt 30-35 på returen har jag för mig skapade varmast hetgas.
Sedan kopplar jag in beredaren i serie med befintliga vvb. Kopplar vvc enbart på befintliga tankar för att få en god skiktning på slingtanken.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!