Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mögelfritt = boracol?  (läst 18612 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #30 skrivet: 06 maj 2013, 21:07:33 »
 :-))
Vem vill skrapa nästa sommar ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #31 skrivet: 06 juli 2020, 18:33:03 »
Det har ju onekligen passerat några år sedan jag startade denna tråd.... :)

Men har i dagarna gjort ett litet experiment. Håller på o bygger en carport på landet fällt egna granar som grannen sågat upp till 22*120 mm. Virket torrt o uppsatt
Det var förutsättningarna. Bestämde mig i ett tidigt skede o skippa grundfärg....
Testar o blanda ut Nordsjö akrylat med några skvättar boracol. Endast kört första varvet (grundfärg) Täcker förvånansvärt bra tummenupp Räknar med att klara mig med en strykning till självklart med lite boracol i färgen.

Vad tror ni? Har jag gjort något puckat ;) ::) Kan tilläggas att det råder inlandsklimat här Dvs ganska torrt!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #32 skrivet: 06 juli 2020, 19:05:31 »
puckat..... helt klart.....att måla med akrylatfärg utan grundfärg...

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #33 skrivet: 06 juli 2020, 21:22:06 »
Tack!
puckat..... helt klart.....att måla med akrylatfärg utan grundfärg...


Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #34 skrivet: 06 juli 2020, 21:46:21 »
Puckat, nja jag vet inte men jag målade mitt garage med enbart 2xfärdigstrykningsfärg ( Alcro akrylat) för ca 40 år sedan och det har jag inte behövt måla om än. Men det börjar vara dags. Boningshuset målades med både grundfärg och 2xtäckfärg även det med av samma täckfärg och det kan inte sägas vara någon markant skillnad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #35 skrivet: 10 juli 2020, 10:58:23 »
Puckat, nja jag vet inte men jag målade mitt garage med enbart 2xfärdigstrykningsfärg ( Alcro akrylat) för ca 40 år sedan och det har jag inte behövt måla om än. Men det börjar vara dags. Boningshuset målades med både grundfärg och 2xtäckfärg även det med av samma täckfärg och det kan inte sägas vara någon markant skillnad.

 tummenupp !
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #36 skrivet: 10 juli 2020, 22:08:55 »
Farsan målade med acrylat utan grund och det såg bra ut förutom på vissa ställen mest norrsidan dom ställena hade träet murknat vet inte om grundfärg hjälpt men helt normalt var det inte i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #37 skrivet: 10 juli 2020, 22:42:01 »
"Om ingen grundfärg används täpper akrylatfärgen till porerna i träet, som då kan röta.
Det omålade träet behöver oljas ordentligt först, för att sedan grundmålas med en särskilt akrylatfärg, tillverkad för just grundning.Ett alternativt är att grundmåla med en oljegrundfärg."

https://www.dinbyggare.se/mala-om-trafasaden-med-akrylatfarg/

Jag snickrar åt en kund på östkusten. Hen grundmålar aldrig, utan målar utomhus direkt på nytt virke med akrylatfärg.  Jag får tyvärr byta bräder då och då.....men det är snyggt så länge det varar.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #38 skrivet: 14 juli 2020, 13:27:20 »
BENSALTENSID. Inte boracol.
Hoppas bilderna går att se?

Målat med akrylat s k plastfärg utan grundfärg. Hackspettarna gillar sånt, blir mycket mat för dom.


Z-panel finsågad målad med linoljefärg efter fem år

Dubbelfasspont blev bäst utseende på ett gammalt hus. Planhyvlat ger bättre yta än finsågat, med mindre risk för påväxt och lättare att hålla ren.


Målar med Ottossons linoljefärg billig och dryg. Hus från 1907. Har man ett Älvsbyhus lr liknande som ändå är avskrivet efter tretti år så är plastfärg enkelt o bra, men detta hus ska väl stå några sekler till.
Använder en fingerborg bensaltensid o sprejar med innan sista målningen, håller det helt mögelfritt.
« Senast ändrad: 14 juli 2020, 13:35:49 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #39 skrivet: 15 juli 2020, 22:22:06 »
En helt ovetenskaplig tanke ifrån mig! Men kan det vara så att ingredienserna i boracolen gör att färgen tränger djupare in i virket? dontknow

Har nu målat 2 varv utan grundfärg med en gnutta boracol inblandat. Täcker förvånansvärt bra tummenupp! Hoppas det håller i minst 20 år så jag slipper bekymra mig mer i detta livet... :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #40 skrivet: 16 juli 2020, 19:03:56 »
Körde med formalin. Ännu ser det bra ut  :)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Sweden2023

  • Gäst
Sweden2023
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #41 skrivet: 22 augusti 2023, 01:36:18 »
Enligt mig finns det inget som är som Boracol (eller BoraCare i USA. Innehåller borater genom Borax och Borsyra samt glykol och vatten. Pensla på rent trä utomhus, däck, båtdäck, staket etc. Glykolen för in borkristallerna i träet. En behandling varar för evigt. Inga mer mögelsporer, alger, svamp. Nedbrytningen av ditt trä bromsas enormt. Hållbarheten blir oändligt mkt längre. Ett trädäck silvergrått utan någon som helst påväxt. Du behöver inte göra mer än en behandling som varar i MÅNGA år. Boracol penetrera färg, utan att lämna något på ytan. Övermålningsbart när torrt.

Hemma recept är borax+ (borsyra om finnes) blandat i glykol som värms. Skyddsmask om etylenglykol.

Finns recept i USA, BoraCare.

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Mögelfritt = boracol?
« Svar #42 skrivet: 23 september 2023, 12:20:14 »
Jag målade med alla möjliga färg fabrikat och tyvärr har jag vitt hus. Blev svart prickar ändå.
Även där regnet inte träffa direkt på.

Köpte boracol och spädde med färgen. Har aldrig sett en prick någonstans efter det.
Boracol är det bästa du kan ha i färgen mot röta och mögel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!