Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspump(ar) till bergvärme + VBX/FLM + Frikyla  (läst 689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklasgr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspump(ar) till bergvärme + VBX/FLM + Frikyla
« skrivet: 22 september 2022, 23:25:43 »
Hej

Skall precis beställa en ny bergvärmepump då den befintliga på 1997 börjar gå på övertid. Pumpen skall kompletteras med frånluftsåtervinning för att slippa komplettera med ytterligare ett borrhål (husets ursprungliga elpanna hade frånluftsåtervinning så det är enkelt att få till). Vi skall också har frikyla med hjälp av en takmonterad fläktkonvektor.

Det som jag tycker är lite oklart är hur man kopplar ihop detta och hur många cirkulationspumpar man behöver. Det ingår en cirkulationspump till frånluftsmodulen och det är normalt en cirkulationspump till frikylan. Men tre pumpar, som pumpar runt samma vätska?

Räcker det inte med cirkulationspumpen i värmepumpen? Jag fattar att den normalt stannar när kompressorn inte går, men den borde väl kunna kopplas så att den också kan gå när t.ex. frikylan är igång? Eller orkar den inte det?

Men om man har en separat cirkulationspump till frikylan, då måste denna pump trycka brinen genom både konvektorn, en ev. stillastående cirkulationspump och förångaren, eller? Inte direkt koll på hur en cirkulationspump är konstruerad, men det känns inte som att lågt tryckfall när pumpen står still borde vare en viktig designparameter.

När det gäller frånluftsmodulen så kommer ju fläkten gå hela tiden. Varför skulle man då inte vilja att brinen går genom den så fort kompressorn går. Möjligtvis när man kör frikyla och inte vill värma brinen.

Jag tycker det hade varit rimligt med en växlingsventil där brinen antingen går igenom fläktkonvektorn (när fläkten är igång) eller genom frånluftsåtervinningen, samt EN cirkulationspump (den som sitter i värmepumpen) som går när antingen kompressorn eller fläktkonvektorn är igång. Men det finns naturligtvis anledningar till att man inte gör så. Någon som vet?

Pularn

  • Gäst
Pularn
SV: Cirkulationspump(ar) till bergvärme + VBX/FLM + Frikyla
« Svar #1 skrivet: 23 september 2022, 06:59:39 »
Hej

Skall precis beställa en ny bergvärmepump då den befintliga på 1997 börjar gå på övertid. Pumpen skall kompletteras med frånluftsåtervinning för att slippa komplettera med ytterligare ett borrhål (husets ursprungliga elpanna hade frånluftsåtervinning så det är enkelt att få till). Vi skall också har frikyla med hjälp av en takmonterad fläktkonvektor.

Det som jag tycker är lite oklart är hur man kopplar ihop detta och hur många cirkulationspumpar man behöver. Det ingår en cirkulationspump till frånluftsmodulen och det är normalt en cirkulationspump till frikylan. Men tre pumpar, som pumpar runt samma vätska?

Räcker det inte med cirkulationspumpen i värmepumpen? Jag fattar att den normalt stannar när kompressorn inte går, men den borde väl kunna kopplas så att den också kan gå när t.ex. frikylan är igång? Eller orkar den inte det?

Men om man har en separat cirkulationspump till frikylan, då måste denna pump trycka brinen genom både konvektorn, en ev. stillastående cirkulationspump och förångaren, eller? Inte direkt koll på hur en cirkulationspump är konstruerad, men det känns inte som att lågt tryckfall när pumpen står still borde vare en viktig designparameter.

När det gäller frånluftsmodulen så kommer ju fläkten gå hela tiden. Varför skulle man då inte vilja att brinen går genom den så fort kompressorn går. Möjligtvis när man kör frikyla och inte vill värma brinen.

Jag tycker det hade varit rimligt med en växlingsventil där brinen antingen går igenom fläktkonvektorn (när fläkten är igång) eller genom frånluftsåtervinningen, samt EN cirkulationspump (den som sitter i värmepumpen) som går när antingen kompressorn eller fläktkonvektorn är igång. Men det finns naturligtvis anledningar till att man inte gör så. Någon som vet?

Hej!
Har frikyla på två ställen i huset. -Ja, jag har tre pumpar som pumpar runt samma vätska! Inkoppling avstick på inkommande ledning från borrhål med backventil mellan och liten cirkulationspump 80W. Typ https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75172.0

Men din fundering är helt korrekt. Jag får ibland på slutet av säsongen i aug. tvångsstyra den stora pumpen i pannan genom att logga in i intallatörsmenyn och sätta kollektorpumpen i läge ”alltid på”. Så får jag några grader svalare eftersom. Kan vara så att småpumparna inte driver runt vattnet tillräckligt i den stora kollektorslingan eller backventilen som inte sluter tätt. Men det är ganska bra drag i kollektorkretsen så du kan inte shunta altt vatten via/genom konvektorn. De klarar inte flödet men också att det blir ett vattensus i konvektorn om du har för högt flöde igenom den.

Det är min erfarenhet….

Utloggad bjorsi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump(ar) till bergvärme + VBX/FLM + Frikyla
« Svar #2 skrivet: 16 november 2023, 07:40:58 »
Hej

Skall precis beställa en ny bergvärmepump då den befintliga på 1997 börjar gå på övertid. Pumpen skall kompletteras med frånluftsåtervinning för att slippa komplettera med ytterligare ett borrhål (husets ursprungliga elpanna hade frånluftsåtervinning så det är enkelt att få till). Vi skall också har frikyla med hjälp av en takmonterad fläktkonvektor.

Det som jag tycker är lite oklart är hur man kopplar ihop detta och hur många cirkulationspumpar man behöver. Det ingår en cirkulationspump till frånluftsmodulen och det är normalt en cirkulationspump till frikylan. Men tre pumpar, som pumpar runt samma vätska?

Räcker det inte med cirkulationspumpen i värmepumpen? Jag fattar att den normalt stannar när kompressorn inte går, men den borde väl kunna kopplas så att den också kan gå när t.ex. frikylan är igång? Eller orkar den inte det?

Men om man har en separat cirkulationspump till frikylan, då måste denna pump trycka brinen genom både konvektorn, en ev. stillastående cirkulationspump och förångaren, eller? Inte direkt koll på hur en cirkulationspump är konstruerad, men det känns inte som att lågt tryckfall när pumpen står still borde vare en viktig designparameter.

När det gäller frånluftsmodulen så kommer ju fläkten gå hela tiden. Varför skulle man då inte vilja att brinen går genom den så fort kompressorn går. Möjligtvis när man kör frikyla och inte vill värma brinen.

Jag tycker det hade varit rimligt med en växlingsventil där brinen antingen går igenom fläktkonvektorn (när fläkten är igång) eller genom frånluftsåtervinningen, samt EN cirkulationspump (den som sitter i värmepumpen) som går när antingen kompressorn eller fläktkonvektorn är igång. Men det finns naturligtvis anledningar till att man inte gör så. Någon som vet?

Hej. Blev det frånluftsåtervinning till bergvärmepumpen?
Nöjd?
IVT Geo 608 (installerades i maj, tidigare IVT Greenline compact C5 från 97).
Borrhål 102 m
166 kvm i suterräng + 23 kvm förråd + 23 kvm garage.
Nya fönster och dörrar 2016.
Omdränerat 2019, isolerat med isodrän.
Mekanisk frånluft utan återvinning.
Härryda kommun (strax öster om Göteborg)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!