Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?  (läst 10808 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Utgångsfakta:
1plans hus från 2011 med vattenburen golvvärme, 20,5 - 21,5 °C i inomhus temp, fläkthastighet på 64% vilket ger luftflöde runt 180, kompressorn brukar ligga på runt 88 i frekvens, och det brukar vara samma som maxfrekvens.

Har kört lite loggning och kommit fram till att det är en del avfrostningar av kompressor och de tar en stund.
Under de senaste 5 dygnen så har temperaturen legat på mellan 0 °C - -5 °C, med en gissad medeltemp på -3 °C.
På den tiden så har det skett 63 st avfrostningar med en medeltid på 30min, vilket har inneburit att kompressorn under den perioden stått stilla ca 17% av tiden, vilket känns som väl högt stilleståndsvärde.
Är det att anse som normalt med runt 12 avfrostningar / dygn, där varje avfrostning i snitt tar 30min?
« Senast ändrad: 21 december 2012, 22:09:57 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #1 skrivet: 24 december 2012, 08:34:08 »
Har du kollat detta med senaste mjukvara i?

Om man drar ner fläkthastigheten, kan avfrostningarna taga lite tid. Vad kör du med?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #2 skrivet: 24 december 2012, 14:24:29 »
Jag har inte aktiverat fläktsynk, så det är samma luftmängd som passerar hela tiden, står 180, om det är l/m, tror att det är ganska rätt för våra 135kvm
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2013, 17:07:31 »
Jag tycker 750:n avfrostar alldeles för ofta helt i onödan. Det finns två kriterier såvitt jag vet som orskar en avfrostning och det är om förångaren blir för kall (ovanligt då förångarbegränsning går in tidigare) eller att ""minskning från referensvärde" når 10%. Referensvärdet sätts ca 2 minuter efter kompressorstart till det värdet lufthastigheten (bs1) har just då. Hos mig sätts referensvärdet ofta fel vilket innebär att jag direkt efter start kan ha en "minskning från referensvärde" på 4-6%. Tanken med den styrningen är att det sker en minskning av lufthastigheten när det byggs på is på förångaren och tillslut behöver den avfrostas.

   
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

NIBE 750

  • Gäst
NIBE 750
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2013, 21:01:05 »
Hej

Tycker 64% låter högt för 135kvm, vårt hus på 148 kvm klarar sig på 42%, om man kollar BS1 värdet, alltså 0.35l/s x 148kvm= ca 52l/s.

Måste vara onödigt att köra så högt flöde under kallaste vinterhalvåret.

Vi kör betydligt lägre flöde vintertid, samt aktiv fläktsynk.

En liten undran, om man kör fläkten enligt schema, tänkte nu på våren när det blir varmt inne, låta fläkten gå med högre flöde dagtid, kommer fläkten att gå på inställd värde hela perioden? Eller kommer fläktsynken att sänkta fläkten när kompressorn ej går? Precis som den gör nu..

Kanske ingen som provat?

Trevlig kväll..

Lars ek

  • Gäst
Lars ek
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2013, 21:12:57 »
Själv kör jag 50% på fläkten på vårt 146kvm hus. Det ger ca 195-220 BS1 enligt displayen. Tyvärr så går förångningsbegränsningen in och bryter vid ca 75-80hz.
Hur hårt kan din kompressor jobba om du bara har 42% ventilation?

NIBE 750

  • Gäst
NIBE 750
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2013, 17:57:59 »
Hej

Jag kör den endast på mellan 15-30% vintertid, och fläktsynk på 2%, låg Vent när det är många minusgrader, annars drar den i mer kalluft än den nånsin producerar, frekvensen på kompressorn brukar Aldrig ligga över 45Hz.

Men har givetvis, tack och lov annan värmekälla..

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2013, 12:11:35 »
Läste detta på: http://www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/God-ventilation-haller-dig-och-ditt-hus-friskt-46074
Bor du i en villa på 150 kvadratmeter bör all luft inomhus bytas ut ungefär varannan timme (cirka 50 liter/sekund) för att luftcirkulationen ska vara optimal.

Innebär det då att jag kör på 3ggr mer luftflöde än rekomenderat, då jag har ca 160-170 på BS1?
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

NIBE 750

  • Gäst
NIBE 750
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2013, 18:55:01 »
Hej

Som jag tolkar det så måste värdet under BS 1 vara i liter/s, Vent justerades in i vårt hus till 50%, men ska man finställa så blir det 42% på fläkten, men tycker detta är skyhögt i kall Norrland när det är -32gr kallt ute!

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Lite referensvärden för Nibe F750, vad är normalt?
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2013, 19:18:24 »
Hej

Som jag tolkar det så måste värdet under BS 1 vara i liter/s, Vent justerades in i vårt hus till 50%, men ska man finställa så blir det 42% på fläkten, men tycker detta är skyhögt i kall Norrland när det är -32gr kallt ute!

Bs1 är i m3/h

Läste detta på: http://www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/God-ventilation-haller-dig-och-ditt-hus-friskt-46074
Bor du i en villa på 150 kvadratmeter bör all luft inomhus bytas ut ungefär varannan timme (cirka 50 liter/sekund) för att luftcirkulationen ska vara optimal.

Innebär det då att jag kör på 3ggr mer luftflöde än rekomenderat, då jag har ca 160-170 på BS1?

Enligt BBR ska ventilationen tillföra minst 0,35 liter/sek per m2 så har du 150 m2 ska 52,5 l/s tillföras precis som du skriver.
Om man räknar om l/s till m3/h som är det som är angivet i menyn pÃ¥ pumpen blir det (l/1000)x3600 sÃ¥ med 52,5 l/s ska lufthastigheten vara (52,5/1000)x3600= 189 m3/h över bs1, sÃ¥ du kör inte pÃ¥ högre luftflöde än rekommenderat, snarare lite lÃ¥gt   ;)
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!