Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samma gamla vanliga ÄlvsbyhusfrÃ¥gor  (läst 4181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« skrivet: 11 maj 2009, 13:47:44 »
Hej på er!

Var ett tag sedan jag skrev nu men nu är det dags igen.

Har för 2 år sedan flyttat in ett Älvsbyhus från -77. När jag köpte det fanns det en klassisk jordlukt i huset. Innan jag flyttade in lade jag därför ut plast i grunden, tätade ventilationshålen, rev ut gammal plastmatta och lade nytt golv, slog ut några väggar, tapetserade, rev ut det gamla innertaket och spikade nytt. Satte även in en Conturakamin och en luftvärmepump.

Gjorde även ventilationshål i fyra av rummen och tätade springor vid trösklar och väggar.

Innan hade förra ägaren köpt en Munters HomeDry i grunden och man hade 2005 tagit bort gammalt virke, lagt ut en viraduk och en gruslager pÃ¥ det.   

Jordlukten har dock stannat kvar till viss del. Grunden är för övrigt fin och inget mögel alls syns till. Anticimex har två gånger kollat detta och det känns ju skönt. Jag har köpt en fuktmätare av Rickard och den visar cirka 55 i luftfuktighet hela tiden.

Idag var jag nere och bytte filter på Muntersen och fick en gammal flashback där jag minns att Rickard sade att man skulle ha på Muntersen hela tiden. Min har bara gått då den avfuktat.

Jag ställde därför in den på ständig gång. Kan detta hjälpa till vad gäller den jordlukt som finns? Och bör jag köra en ozonbehandlig på detta?

Annars vajar jag hit och dit om jag ska pröva att byta isolering som enligt Anticimex endast har en svag jordlukt.

Ha det gott! Thumbsup
« Senast ändrad: 11 maj 2009, 14:10:21 av toronto »
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2009, 14:22:57 »
Livet behöver ej vara perfekt för att vara bra.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2009, 14:32:52 »
Hehehe...okej, tack!

Var det ett kinesiskt ordsprÃ¥k?  :-\

Skulle hellre ha fått ett råd.

Allt gott!
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2009, 16:20:24 »
Conturakaminen, får den luften utifrån, eller tar den luft från huset? (skapar undertryck som kan dra upp lukt från krypgrunden)

Jag skulle ge det nya körsättet på fläkten ett år innan jag gjorde nåt ytterligare, kanske kan du redan nu köra en ozonbehandling också, det kan ju inte skada, men det kostar förstås en slant.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2009, 16:33:31 »
Rådet är att ta det piano.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad toronto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "It aint bragging if you can back it up"
    • Simon Jonsson
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2009, 16:43:17 »
Tackar!

Kaminen är ju bara "ställd på plats" så den tar väl luften innifrån. Ja, kanske man ska avvakta lite innan man river ut isolering. Känns både dyrt och tråkigt.

Men om problemet skulle kvarstå: vet ni någon som utför byte av isolering i krypgrunder? Eller ska man under själv? knUp

Tack för råden!
Bor i Norrbottens kustland. Älvsbyhus byggt 1977. Enplans med boyta 104 kvm. Biarea nästan lika stor. Dubbelgarage. Direktverkande el. Braskamin PolarTherm och ska i höst sätta in en LVP av ngt märke som lutar åt Fujitsu Nocria 18 eller IVT 12 FR-N. Men övertyga mig gärna.

www.simonjonsson.com

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2009, 05:26:49 »
Svärmor och Svärfar bytte ut all isolering, totalt inkl avfuktare frÃ¥n anticimex (för runt 40 000 kr  >:( ) gick kalaset pÃ¥ ca 200 000 kr för ca 5-6 Ã¥r sedan. DET ÄR DYRT, sÃ¥ om du orkar föreslÃ¥r jag att du gör det själv.
Ã… andra sidan kan det kanske vara ett arbete som faller under ROT-avdraget?

I dina kläder skulle jag nog försöka dra in ett tilluftsdon (kanske VIA krypgrunden, alltså ett rör från kaminen, ned genom golvet, via krypgrunden och ut genom kantbalken) som mynnar i direkt anslutning till kaminen.
I vart fall om ni eldar mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Samma gamla vanliga Älvsbyhusfrågor
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2009, 19:31:53 »
Hej
toronto du undrar vad det kostar att byta isolering och trossbotten. Jag tog in offerter och de landade på ca:1800kr/kvm.
Det är hutlösa pengar för det är inte så mycket jobb som man kan tro.
Jag fixade fram några hjälpsamma vänner och utförde detta.Det tog 3 långa arbetsdagar innan jobbet var klart.
Isover gullfiber och falsad cellplast geotextil markduk 700 skruv+stora plastbrickor och hemkörning med lastbil 21500 kr till en yta av ca:125 kvm.
Mvh Proson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!