Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe City VX plugga expansions anslutningar  (läst 1552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas@explore.se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe City VX plugga expansions anslutningar
« skrivet: 27 februari 2018, 13:56:16 »
Hej

Jag håller på och plockar bort en vedpanna och ska sätta dit en Pellets panna istället.
Systemet kommer dÃ¥ innehÃ¥lla en Pelletspanna, CTC 105 luft/vatten pump, CTC Ecologic,  2 st acc tankar och 2 st stora expansionskärl.

Expansionskärlen är rätt dimensionerade för vedpannan som tas bort.

Pelletspannan kommer stå långt ifrån Acctankar och expansionskärl. Jag tänker så här. Eftersom jag redan har två stora expansionskärl som är inkopplade på systemet så behöver jag inte ansluta ytterligare ett expansionskärl till Pelletspannan.


Min fråga blir då. Kan jag plugga expansions in och uttag på Nibe City VX pannan eller måste jag koppla ihop dem?

Jag fyller på vatten i hela systemet på ett helt annat ställe.

Vad säger ni?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe City VX plugga expansions anslutningar
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2018, 08:13:44 »
Hej!
Du måste nog koppla ett rör mellan pannans expansionuttag och ett expansionskärl.
Om shunten är helt stängd så kan pannan sprängas annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!