Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny RX65: lÃ¥g Total effekt?  (läst 883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Iggmo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny RX65: låg Total effekt?
« skrivet: 07 december 2022, 19:57:16 »
Hej!

Har smygtittat på det här forumet länge, men nu har jag en fråga så det var på tiden att jag blev medlem!

Har lite funderingar kring min nya RX65 som jag driftade i november. Kort sÃ¥ tycker jag att den är tyst, relativt snygg för vad det är  :)

Upplevt problem: Tycker att jag får ut vädigt låg totaleffekt vilket gör att pumpen får gå väldigt hårt. Den ligger ofta och kör upp mot 100Hz och leverer då endast lite drygt 3000W. Bifogar ett par bilder som visar vad jag menar.

Förutsättningar:
- Nybyggt 2-planshus, 200m2
- Vattenburen golvvärme i båda planen, tillopp 36°, retur 30-31°.
- Luftflöde 70l/s.

Avluften är ofta under -15, sett ner mot -22 vid något tillfälle.

Har ni några idéer om vad det kan vara?

/Iggmo

« Senast ändrad: 07 december 2022, 20:08:07 av Iggmo »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny RX65: låg Total effekt?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2022, 22:05:02 »
Mystiskt. Det där ger ju riktigt dålig COP. Det enda jag kan tänka mig är väldigt torr inneluft så fukteffekten nästan helt uteblir vid avkylningen med kompressorn? Men det borde inte kunna betyda riktigt så mycket effekt ändå Sc:,h Hur många Hz kan kompressorn köra som max?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Iggmo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny RX65: låg Total effekt?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2022, 22:28:45 »
Mystiskt. Det där ger ju riktigt dålig COP. Det enda jag kan tänka mig är väldigt torr inneluft så fukteffekten nästan helt uteblir vid avkylningen med kompressorn? Men det borde inte kunna betyda riktigt så mycket effekt ändå Sc:,h Hur många Hz kan kompressorn köra som max?

Ja, känns väldigt tråkigt och något jag gärna vill lösa så fort som möjligt :'(

Högsta jag sett kompressorn gå är 105Hz, vilket jag tror är max.

Utloggad Iggmo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny RX65: låg Total effekt?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2022, 18:04:47 »
Mysteriet fortsätter, mailat Comfortzone utan svar. Utan elpatron klarar den inte av att hålla framledningen uppe, nu på morgonen var framledningen nere i 26°, retur på 23°. Som en följd av detta sjunker även inomhustemperaturen. Setpoint 20,5°, rumstemp nu nere på runt 18.

Ny upptäckt, varje gång kompressorn maxar ut på 105Hz är kompressoreffekten exakt 3500W, ineffekt mellan 2000-2400W. Borde inte kompressoreffekten vara mer flytande?

Stefan Sa

  • Gäst
Stefan Sa
SV: Ny RX65: låg Total effekt?
« Svar #4 skrivet: 11 december 2022, 16:09:24 »
Gå till avancerade inställningar - värmepump inställningar - vp kompressor.
Se vad komp effekt min - halv - max står på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!