Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100  (läst 17970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #30 skrivet: 07 januari 2016, 21:59:42 »
hej på er! är inte alls insatt i hur det extra shunt systemet funkar då jag själv löst det på ett snik sätt men.. min erfarenhet är att om cp till golvvärmen går kontinuerligt och (om det nu kan bli så) blandar rad kretsens vatten (vid stillastående vp) med retur från gv så sjunker gm beräkningen drastiskt mycket snabbare och ökar antalet starter avsevärt och vid kallare väder (ca-10 och neråt) innebär det att tillskott går in för att hämta in gm som är genererade på ett "felaktigt sätt". kanske något liknande problem hos dig med?.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #31 skrivet: 07 januari 2016, 22:02:33 »
En fundering, tanken kanske är för liten sÃ¥ returen blir hög.  Jag skall dra ned hastigheten pÃ¥ CP till radiatorerna i natt pÃ¥ minimum den stÃ¥r pÃ¥ II idag, konstant hastighet.  DÃ¥ borde returen tillbaks i tanken bli lägre.

Till Micke: tror du är nÃ¥got pÃ¥ spÃ¥ren, jag har ju tvÃ¥ externa Cp pÃ¥ konstant fart.  Hur är formeln för beräkning av GM ?
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 22:05:25 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #32 skrivet: 07 januari 2016, 22:11:11 »
1 gr + 1 minut = 1 gradminut tummenupp
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #33 skrivet: 07 januari 2016, 22:18:40 »
tack men hur räknar pumpen ut behovet, vilka parametrar ingår ? jag ser ju att bt2 är mycket högrevän börvärdet, det är nytt sedan komplettetingen, likaså att jag har GM på -7/800 nivå har aldrig skett tidigare vid samma utetemp.

exempel gammal konfig utan tank Gm 200 vid -12 ute, nu allr mellan -80 och -700 ?
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 22:25:21 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #34 skrivet: 07 januari 2016, 22:36:10 »
jag vet att det finns väldigt många andra som kan detta mycket bättre än vad jag gör men jag skall försöka (andra får får gärna stötta och hjälpa). om man utgår från inget värmebehov alls och pumpen står still, pumpen vet att fl (framledning) skall vara 40 gr, nu sjunker fl till 39 gr i en minut då är gm -1 på 10 min är det -10 osv.
när pumpen sen startar och arbetar upp fl till 41 gr så sjunker gm med 1gr/min så efter 10 min är det 0 och då slår pumpen av.naturligtvis så ser det annorlunda ur i praktiken men i teorin funkar det så här.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
BC100 - erfarenheter och nästa steg
« Svar #35 skrivet: 08 januari 2016, 08:25:06 »
OK, tack för det. 

Tack alla pÃ¥ forumen som bidragit till min krÃ¥nglande anläggning.  Det är nu uppenbart för mig att;

i) kompletteringen med arbetstank och ECM40 fungerar inte som tänkt, pumpen går i princip konstant och returen till
   VP frÃ¥n tanken (och slinga 2) blir för hög samt att tillsatsen gÃ¥r in alltför tidigt, nÃ¥gonting i beräkningen av GM lurar
   VP att skapa ett för högt behov.

ii) den ursprungliga anledningen till att jag installerade tanken var för att kunna hålla slinga 2 varm på hösten när det är
    lite ruggigt utan att för den skull skicka pÃ¥ värme i huset.  Jag har nu förstÃ¥tt att det är omöjligt eftersom slinga 1 (radiatorerna)
    alltid är den som styr max-temp i systemet.  Slinga 1 gÃ¥r pÃ¥ rumstermostat i huset, och när den inte skapar nÃ¥got värme
    behov blir det heller ingenting att pumpa ut i slinga 2 i källaren.


FrÃ¥ga:  gÃ¥r det att bygga om systemet sÃ¥ att jag med arbetstanken och med full automatik kan ha helt separata flöden pÃ¥ den
           olika slingorna och särskilt en högre temp i källaren utan att det gÃ¥r ut nÃ¥gon värme i huset ? I sÃ¥ fall behövs ju nÃ¥gon form
           at reglering/strypning av tillförseln i huset samtidigt som slinga 2 öppnas upp när pumpen värmer tanken.

Alternativet som jag ser det är att kasta ut tanken, ECM40, den extra CP på slinga 1 och gå tillbaks till den ursprungliga
konfigurationen med enbart en slinga till huset och den separata och från VP helt oberoende shuntade styrningen till slinga 2.

Vad skulle ni gjort ?

Tack

ii)
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kör en ny logfil med rätt placering av bt25 så kanske man ser hur vp går. Om nu det är som du tror att elpatron går i onödan så kommer du få för varmt inne tanken stjäl ingen värme utan den värmen kompressorn + elpatron levererar till tanken går ut till huset och är tempen inne ok så är levererad energi ok. Det man kan göra är att kolla och justera så inte elpatron hoppar in för tidigt efter tex vv beredning men sånt brukar synas i logfilen. Om vp ska kunna reglera rätt så måste givarna sitta rätt men det syns också i log filen så mitt tips logga på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Hej Smurfen! Jag flyttade BT25 (som hängde löst nedstucken i tanken) för tvÃ¥ dagar sedan - tejpade upp den direkt efter den externa CP som sitter pÃ¥ Radiatorslingan (slinga 1), sÃ¥ jag tror de är rätt nu.  Den visar 1-2 grader lägre när pumpen gÃ¥r jämfört med den interna BT2. 

Jag drog ocksÃ¥ ned hastigheten pÃ¥ Danfoss pumpen till lägsta hastighet för att fÃ¥ ut med energi frÃ¥n radiatorslingen - fortfarande för varm retur till pumpen.  Skickar en ny loggfil i kväll. 
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Har hittat en grej, BT2 har legat väldigt högt med hög retur som följd, jag har kört vb pumpen pÃ¥ Autooläge. nu ställde jag om den pÃ¥ manuellt 30 pct fart och 10 i viloläge.  DÃ¥ har jag bättre korrelation mellan beräknad framledning och faktisk pÃ¥ Bt2 resp BT25.  Med tyvker pumpen gÃ¥r för ofta ändÃ¥.  Skickar loggfil senare idag. Är 100 liter arbetstank för lite ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Är 100 liter arbetstank för lite ?

Ja, en 100 liters tank är för lite om du vill kunna köra golvvärmen sommartid.
Du måste ha en tank som kan ta upp hela effekten från vp.
Minimum 300 liter.

När sedan tanken ska monteras är det viktigt att få till returen rätt.
Nibe har bra inkopplingsförslag på hemsidan och det finns såklart även på forumet - sök.

En 100l tank brukar man montera som sk knäpptank eller volymförstorare.
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 07:36:22 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Mer tillsats efter installation av 100 liters Bosch BC100
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2016, 07:35:28 »
Hej Sune73::
 ii) Sune73:: Kanske skulle jag minska hastigheten pÃ¥ CP till huset/radiatorernal ? Den styrs inte längre frÃ¥n pumpen utan manuellt i Danfoss Alpha 2L burken.  Det är ju detta som är lite lurigt, jag kan inte se retur-tempen längre frÃ¥n radiatorslingan eftersom den mätpunkter sitter internt i pumpen och efter tanken (och golvvärmeslingans retur).

TIll sist:: flödesjusteringen på golvvärmen har jag gjort efter ritning från gubbarna som gjorde plattan för fem år sedan.

Vad skall jag göra tycker ni ? Den går för ofta och drar mer än tidigare.

Vad är en lämplig returtemp från tanken tror ni med min konfiguration ?

Att mäta är att veta  ;)

Du måste mäta alla tur & retur temperaturer i respektive radiator och respektive slinga på golvvärmen.
Så införskaffa en enkel Ir-termometer och en rulle tejp.
Gör ett dokument med kolumner där du enkelt kan fylla i uppmätt temp för respektive mätpunkt.
Sedan justerar du flöden pÃ¥ bÃ¥de radiatorer & gv slingor tills du uppnÃ¥tt projekterat deltaT  :dt:.
Det brukar vara på radiatorer omkring 8 °C och golvvärme 5 °C.
Gör max en justering / ändring per 24h. Skynda långsamt.
Mätning bör endast utföras när vp värmer, alltså enklast vid stort värmebehov. Och givetvis utan inkopplade termostater

Rörande hastigheten på cirk-pumparna gissar jag att du behöver köra dem på högre läge än lägsta.

Och glöm inte att detta gör du i syfte att kunna sänka framledningstempen / kurvan.

Lycka till  tummenupp
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 07:37:51 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ett litet förtydligande om man använder Bt25 så använder vp endast den för att beräkna Gm och styra vilken framledning vp ska ha den bryr sig inte om Bt2. Vart har du hög retur ? kollade i loggen och returen följer framledningen rätt ok tror den steg 1 grad på 5 minuter men lite svårt att bedöma med 5 minuter mellan loggningarna jag brukar köra 1 min. Om du ska strypa radiatorer efter deltat till 8 grader ska det vara vid riktig svin kyla deltat blir lägre vid lägre framledning men jag skulle nog vänta med det och låta vp jobba ett tag med rätt placering av givaren som styr allt men jag vidhåller att går vp märkbart mera nu så får du varmare inne energin försvinner inte i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Bra inspel frÃ¥n er bÃ¥da!  Jag bifogar en ny loggfil med mera data - efter att jag justerade cp (interna) till manuellt och 20% hastighet när vp gÃ¥r, 10% när den stÃ¥r still, intermittent drifr) sÃ¥ stannar den i alla fall dÃ¥ och dÃ¥.  OBS den senaste ändringen gjorde jag efter att denna loggfil togs, hÃ¥ller pÃ¥ att skapa en till nu.  Nu har jag i alla fall bättre korr mellan BT25 och BT2.  Alltid nÃ¥got. Raddarna gjordes en injustering pÃ¥ när huset byggdes, jag tror jag väntar med det tills jag fÃ¥tt ordning pÃ¥ flödet. 

Vad betyder den "hackighet" i BT2-kurvan som jag inte sett tidigare? Ser ut som en rostig sÃ¥g.  :-) 

Tack ocksÃ¥ för klargörandet att sommarvärmen inte funkar med nuvarande anläggning, det är ju lite intressant att en NIBE certifierad tekniker bygger om anläggningen för sommarvärme och till och med en kontorsrÃ¥tta som jag förstÃ¥r nu mer er hjälp att det aldrig kommer att funka. 

Jag är faktiskt rätt trött pÃ¥ tank-eländet, gÃ¥r den att bygga om till nÃ¥gonting vettigt, t.ex en volymförstorare ? Jag har högre förbrukning idag än tidigare, och min tanke med att kunna värma upp golvvärmen i källaren helt oberoende av husets raddar dog i denna trÃ¥d.  Vad kan man ha den till annars ? Koka mäsk eller brygga öl ?
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 11:18:24 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Nu har jag ritat in kalla sidan ocksÃ¥ pÃ¥ denna samt var BT25 sitter.  Min slutsats är att denna anläggning aldrig kan fungera som tänkt sÃ¥ länge slinga 1 styr värmebehovet. Jag vill inte hÃ¥lla pÃ¥ och springa och manuellt stänga av raddarnas matning - hela iden är att detta skall gÃ¥ med automatik.  MÃ¥ste man dÃ¥ ha tvÃ¥ helt separata pumpar ? Kan jag vända pÃ¥ eländet dÃ¥ slinga 2 kommer ju att ha värmebehov oftare än slinga 1.  Byta plats pÃ¥ matningen helt enkelt - men hur fÃ¥r jag dÃ¥ ut den högre tempen till raddarna ? Eller skall jag köpa en till pump för golvvärmen och köra den helt separat ?
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 12:53:54 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
FÃ¥r börja med att be om ursäkt för att jag lurat dig  :::_) vill man köra sommar värme kan inte Bt25 sitta pÃ¥ framledningen till radiatorerna eftersom att där sker ingen cirkulation pÃ¥ sommaren när du eller vp stoppar alpha 2an. Bt25 mÃ¥ste sitta i tanken eller ev pÃ¥ röret som gÃ¥r till shunten men den mÃ¥ste ha bra kontakt med det den sitter pÃ¥ och det har den nog inte i dag eller sÃ¥ är givaren felaktig kollar man i loggen tex 3 jan 16,49 är bt2 44,5 och bt25 38,2 grader nÃ¥tt är knas där men lÃ¥t den sitta kvar tills du hittat det som är verkliga felet och flytta givaren mot sommaren. Tycker du ska ladda hem manual till din tank och kolla sÃ¥ att framledning frÃ¥n vp gÃ¥r till toppen pÃ¥ tanken och returen till vp tas frÃ¥n botten frÃ¥n tanken troligtvis via nÃ¥tt rör internt i tanken och framledning till rad och golv gÃ¥r frÃ¥n toppen och returen gÃ¥r till botten för eftersom du pysslat med bt25 och den ändÃ¥ visar fel kanske nÃ¥tt rör är felkopplat  Sc:,h Och visst kan du köra sommar värme men 100 liter är i minsta laget men ingjuten golvvärme lagrar mycket energi sÃ¥ jag tror det gÃ¥r att fÃ¥ ok drift pÃ¥ vp ändÃ¥. Det spelar ingen roll vilken hastighet du har cp pÃ¥ i viloläge eftersom i intermittent drift stÃ¥r cp still när inte kompressorn gÃ¥r.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!