Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärme(kw) och borrhÃ¥lsdjup i stort gammalt hus  (läst 18718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Har dålig koll på hur elpriset funkar men de flesta har väl samma elpris hela månaden oavsett när elen förbrukades och att styra när vp ska gå via elbörsen tror jag inte mycket framförallt inte när det är kallt ute och vp går i stort sett hela tiden.

Har man en styrning som själv kan optimera efter elsportpriset är man dum mot sin egen plånbok om man inte drar nytta av det och skaffar timme-för-timme-debitering från sin elhandlare. Elspotpriserna kan mycket väl hoppa rejält från en timme till nästa, tex kl05-06 13öre och tex kl06-07 26öre. Då är det ju smart att tex dra igång varmvattenproduktionen 5:50 istället för att vänta till tanken råkar bli kall nog som kanske inträffar tex 6:15 och då värma för dubbla priset. När det sker helt automagiskt under hela året så kan det bli en hel del kWh man sparar. Har man dimensionerat för 100% av DUT så är det minst 11 av 12 månader det finns kapacitet i överskott och därför pengar att tjäna. Och kanske en inverterstyrd maskin råkar klarar tom 110-120% av DUT för modellen mindre kanske bara låg på 70-80%? Då har man relativt god flexibilitet över just vilken timme maskinen ska gå resp stå still.

Citera
Ja blir cop skillnaden sÃ¥ stor kommer det naturligtvis pÃ¥verka brine tempen mycket  och framförallt om man redan tidigare lÃ¥g pÃ¥ gränsen sÃ¥ kan det bli problem. Permafrost blir det inte en borra som blir sÃ¥ kall sÃ¥ man fÃ¥r problem (vilket inte alla fÃ¥r även med mycket kall brine) har säkert tinat upp sÃ¥ pass mycket sÃ¥ det funkar som vanligt en vecka senare.

Har man fler borrhål i närheten (ju fler desto värre) och olyckliga egenskaper i berggrunden så kan man mycket väl få permafrost. Det tar inte en vecka utan snarare 10+ år innan det tinar av sig själv om man inte hjälper till att värma upp (lämpligen till sommaren med solpaneler...). Man ska inte heller glömma att över (lång) tid så sänker ett borrhål omgivande bergs medeltemperatur med flera grader, i praktiken permanent. Har man inga borrhål i närheten så kan man räkna med ca 3,5K lägre temp efter ett år och 5,5K efter 50år. Kryllar det av borrhål i grannskapet kan temperatursänkningen bli 10-15K på 50år.
Lästips "Bergvärme på djupet"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och då kan du få ett exempel från verkligheten, mitt borrhål är ca 11 år och temperaturen är i dag ca 1 grad lägre än för 10 år sedan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
Har man en styrning som själv kan optimera efter elsportpriset är man dum mot sin egen plånbok om man inte drar nytta av det och skaffar timme-för-timme-debitering från sin elhandlare. Elspotpriserna kan mycket väl hoppa rejält från en timme till nästa, tex kl05-06 13öre och tex kl06-07 26öre. Då är det ju smart att tex dra igång varmvattenproduktionen 5:50 istället för att vänta till tanken råkar bli kall nog som kanske inträffar tex 6:15 och då värma för dubbla priset. När det sker helt automagiskt under hela året så kan det bli en hel del kWh man sparar. Har man dimensionerat för 100% av DUT så är det minst 11 av 12 månader det finns kapacitet i överskott och därför pengar att tjäna. Och kanske en inverterstyrd maskin råkar klarar tom 110-120% av DUT för modellen mindre kanske bara låg på 70-80%? Då har man relativt god flexibilitet över just vilken timme maskinen ska gå resp stå still.

Har man fler borrhål i närheten (ju fler desto värre) och olyckliga egenskaper i berggrunden så kan man mycket väl få permafrost. Det tar inte en vecka utan snarare 10+ år innan det tinar av sig själv om man inte hjälper till att värma upp (lämpligen till sommaren med solpaneler...). Man ska inte heller glömma att över (lång) tid så sänker ett borrhål omgivande bergs medeltemperatur med flera grader, i praktiken permanent. Har man inga borrhål i närheten så kan man räkna med ca 3,5K lägre temp efter ett år och 5,5K efter 50år. Kryllar det av borrhål i grannskapet kan temperatursänkningen bli 10-15K på 50år.
Lästips "Bergvärme på djupet"
Vet inte hur smart vp är om dom verkligen kan optimera efter elpriset säg att du stoppar värmen och vv beredning under 2 timmar för att elen är dyr men sen ska vp jobba i kapp med högre framledning och sänkt cop som följd men elpriset kanske skiljer mera än så men vv vill i alla fall jag ha ha även om elpriset är lite dyrare. Har aldrig hört om permafrost i en borra men det kanske är möjligt men hur som helst en borra som blir för kall tinar upp nån grad på en vecka så den blir användbar igen även om brine naturligtvis kommer vara låg. Att tempen skulle sjunka så mycket som 3,5 grader på 1 år stämmer i alla fall inte hos mig skillnaden var inte mätbar de första åren och nu återladdar jag borran via vent luften så nu är förutsättningarna lite annorlunda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0

Oftast ser elpriset ut som en kamel, lågt under natten, en rejäl puckel på morgontimmarna när Svensson duschar och kokar kaffe, sen mellanpris mest hela dagen inför kvällspuckeln när mat, tv, tvätt, etc drar ström, för att åter sjunka när Svensson gått till sängs. Har man en vvb så är det alltså lämpligt att ladda den full före och efter pucklarna men undvika återladdning just under en prispuckel. Pucklarna brukar också vara max 4-6h totalt per dygn, samtidigt som en hel del annat producerar extra värme, så man kan ganska enkelt sänka sina elkostnader under året. Timer på tvättmaskin o tumlare är också smart att använda för att undvika prispucklar.

Forskningsexemplet förutsatte låg/obefintlig vattenomsättning av grundvattnet, 150m borrhål, 18000kWh/år i effektuttag och värmeledningsförmåga i berget på 3,5W/mK. Du har troligen andra förutsättningar, men det är svårt att veta säkert innan man borrar (eventuella andra hål i närheten är såklart ofta en god ledtråd). I vilket fall är det dumsnålt att spara in på borrdjupet då det är första metrarna med foderrör som är den dyra delen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med de elpriser vi har idag så är det helt bortkastat att styra när man värmer, den dagen vi får tim eller minutavläsning och straffavgifter för toppeffektbehov kan det bli mycket intressant.
Så att idag köpa maskiner som kan styras kanske inte är fel, dock totalt meningslöst att mixtra med i dagsläget rent praktiskt.
Precis som Smurfen skriver så kommer COP på maskinen att bli sämre om man tvingar den att gå längre perioder när den väl går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
den dagen vi får tim eller minutavläsning

Timavläsning finns som sagt redan. Eller menade du enbart i kontexten med straffavgifter för toppeffektsbehov?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Timavläsning med automatisk rapportering till elnätsbolaget och effektavgift har vi haft i många år. Elnätsavgiften tas ut som grundavgift plus effektavgift.
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift) inkl. moms  95,00 kr/kW och mÃ¥nad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)  inkl. moms  47,50 kr/kW och mÃ¥nad

Effektavgiften grundas på de tre timmar under vardagar mellan kl. 07-19 som har det högsta effektuttaget. Dessa timvärden bildar ett medelvärde som ligger till grund för den effekt som du debiteras. Effektavgift vardagar kl. 07–19. Med vardag avses dagar som ej är lördag, söndag, annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton samt 29-31/3 2016.

En intelligent effektvakt till pannan skulle kunna göra viss nytta. Sedan tillkommer elhandelspriset kr/kWh eventuellt per timme beroende på elavtal. Blir lite komplext tillsammans.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var i landet bor ni som har detta, det har jag aldrig hört talas om i mina trakter.
Sedan 2009 är det ju lag på timavläsning, men att någon börjat debitera för effekter och sånt har jag nog inte sett tidigare.
Är det valfritt att välja, eller tvångsansluts man till ett sånt upplägg?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
I norra Stockholm, Sollentuna energi som fortfarande är kommunägt och kan bestämma över sig själva till skillnad mot Stockholms stad som sålde sitt energibolag (och gjorde en dålig affär). Timavläsning fanns här långt innan det blev lagkrav. Effektavgift för nätet är det som gäller. Vissa detaljer skiljer för storförbrukare med huvudsäkringar >200 A.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Var i landet bor ni som har detta, det har jag aldrig hört talas om i mina trakter.
Sedan 2009 är det ju lag på timavläsning, men att någon börjat debitera för effekter och sånt har jag nog inte sett tidigare.
Är det valfritt att välja, eller tvångsansluts man till ett sånt upplägg?

Om inte ditt elbolag erbjuder timdebitering, byt till en elhandlare som gör det (finns massor). Effektavgift antar jag dock måste stödjas/erbjudas av din nätägare.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Erfarenhet från 12 KW värmepump installerad 1995 med 175 m hållängd.
Tillsatsvärme från olja har visats vara bra de tillfällen då värmepumpen inte klarat kallaste dagarna, då elen också är som dyrast.(ca 1 m3 per år)
Hålet är alldeles för kort men det har "bara" resulterat i allt kallare ingående värmebärartemperatur, nu nere under -4 grader in och -7 ut.

Pumpen har krävt åtskilliga insatser men först nu har den aviserat sin svanesång.
Vi får se vilken ersättare den får!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!