Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 februari 2012, 16:23:51 »

Hej!
Du är på rätt väg, Basse82, det hela handlar om att balansera in flödena.
Räkna med att det kan ta lite tid, efter varje justering så måste man vänta ett tag för att de effekten av den.

Men principen är att justera flödena över radiatorerna så att golvvärmen får bra med värme, samtidigt som du får rätt tempdiff över VP:n.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 22 februari 2012, 20:35:31 »

Ang ditt experiment: Ja, om du öppnar upp golvvärmen helt som du gjorde så den får väldigt varmt vatten så kommer VP gå i princip konstant och värma betongplattan tills det blir olidligt varmt.

Ang din tempdiff: 8 grader VBf och VBr är inget måste. 5 är helt OK det med, till och med kanske bättre i ditt fall eftersom du då får högre medeltemp i radiatorerna (alltså högre effekt) vilket gör att du teoretiskt kan ha en lite lägre kurva inställd. Dessutom skriver du tidigare (tror jag) att du då får mer lagom varma golv, och det är ju precis det du vill ha.

Shunten/termostaten i GV-centralen får du sedan anpassa så att golvvärmen får den lägre temp som den förväntar sig för att det ska bli lagom där. Sökt efter en manual ännu till den?

Så jag tror inte du ska strypa radiatorerna mer än nödvändigt (dvs du vill inte att någon radiator kortsluter, men stryp inte mer än så). Sedan är det golvvärmecentrlan (och hastigheten på cirkulationspumpen i VP) du får använda för att GV ska få lagom värme. Edit: Det går ju också att ändra strypningen på de individuella golvvärmeslingorna också, som Rickard skriver i tråden jag länkade till förut.
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 22 februari 2012, 17:43:19 »

Jag gjorde ett experiment i eftermiddags.
Jag ställde pannas CP på läge 2 (den skall vara i läge ett för att få 8 i tempdiff mellan VBf ocg VBr) och ställde rumstermostaterna på 30 ºC grader samt ändrade termostaten på blandaren i GV centralen till max 80 ºC framledning. Panna startade sedan och körde ut 38 ºC då fick jag ut 35 ºC (och det forsatte att stiga) på golvvärmen enligt mätaren.

Kontentan av detta borde bli, stryp mer på radiatorer eller hur? Värmen finns ju där men den kommer bara fram när jag trycker på med CP på pannan. jag har nu strypt alla radiatorer två varv från botten alltså stängt. När VP gick precis nyss fick jag upp GV i 24 ºC. Kan det verkligen vara så jagg jag måste strypa några radiatorer ett varv från helstrypt? Är det ok att göra så? 
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 22 februari 2012, 13:22:14 »

Du ska ställa in golvvärmen så den cirkulerar vatten som är lagom varmt för att hålla rummen så varma du vill ha det. (Om golven då känns varma eller inte beror på ytmaterial och hur varma golv du behöver ha för att huset ska vara varmt + hur kalla fötter du har :) ).

Eftersom golvvärme oftast kräver lägre framledning än radiatorerna så är det mest ekonomiskt att använda GV för uppvärmning av huset (VP blir effektivare vid låg temp på framledningen). Så därför vill du ställa in så att så mycket värme som möljigt avges från golvet.

MEN då du har radiatorer också måste du höja tempen på vattnet (lite högre kurva än med bara golvvärme typ) så att det inte blir för kallt där du har radiatorer + med GV-centralens/dess termostats hjälp sänka temperaturen till GV så att det inte blir för varmt där du har GV.

Så alltså: Har du sen lagom temp i huset (utan termostater) och du ser till att returen från golvvärmen inte är varmare än returen från radiatorer så kan du vara nöjd tycker jag. Men Rickard har ett annat sätt att ställa in detta på, se den andra tråden!

Jag vet inte hur just din GV-central/CP/termostat fungerar, så leta reda på en manual till den och läs!
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 22 februari 2012, 12:15:14 »

Hej!
Erik:
värmen är jämn och bra i alla rum (när det finns någon).
GV och övrig värme är ihopkopplad. Samma rör som går till GV forstätter runt i huset till övriga radiatorer.

Gjorde lite mätningar på golvvärmen när VP gick.
Framledningstemp enligt VP display: 40 ºC
Temp uppmätt på inkommande kopparrör till GV: 38-39 ºC
Temp uppmätt på retur från GV: 28-29 ºC
Jag mätte dessa värden med en manuelll termometer som jag höll mot rören så det kan diffa någon grad.
Det finns två termostater som syns på bild nedan av märket Watts. dessa står aldrig under 25 ºC. Just nu har jag dem på
30 ºC.  Precis som du skrev Erik vet jag att dessa ej får slå av för det kan bränna CP så på sommaren framför allt frigör jag en slinga. Jag har en termometer liggandes på golvet i stora rumment nere och den visar 21 ºC.
Rätta mig om jag har fel men om VP skickar ut 40 ºC och jag ställer rumstermostaten på 30 ºC grader och även frigör termostaten som sitter över CP i golvvärmecentralen (ser ut som en radiator termostat som jag har inställd på 38 ºC för att inte yttempen på golvet skall bli för hög) då borde jag väl kunna få 38-40 ºC grader ut i golvet? Som jag skrev så är temperaturen på golvet 21 ºC och när VP går så visar den runda termometern som sitter på CP 26 ºC.

Innan jag började strypa radiatorerna så låg denna på 17-18 ºC. jag tolkar detta som att framledningstempen till GV är rätt men jag skulle behöva strypa lite till för att forcera ner mer "vatten" (värme") i GV? Rätt eller fel.
Jag skulle önska att jag fick en yttemp på golvet på kanske 23-24 ºC så det känns varmt när man går på det. Men det är det så med vattenburengolvvärme som har ersatt radiatorerna att den främst skall värma rummet och inte kännas varmt i sig som kanske en elektriskt golvärme på en toalett?

Många funderingar... jag vill att det ska funka.

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 22 februari 2012, 09:06:55 »

Kan du ta en bild som visar rören som går till golvvärmecentralen också (alltså en bild tagen lite mer "åt höger")?

Är GV parallellkopplad med radiatorerna?

Vad har du för temperatur på returen från golvvärmen, jämfört med returtemperaturen från radiatorerna när kompressorn har gått en bra stund?

Är du nöjd med temperaturen på golven (jämt temp) och i rummen där du har golvväme i övrigt (lagom varmt utan att termostaterna i rummen stryper)?

Du har rumsgivare till alla slingorna ser det ut som. Dessa bör inte strypa flödet i onödan (dvs de bör vara inställda på typ 25 grader om du normalt vill ha 20 inne). Kurvan i VP (och shunten/termostaten för GV) ska reglera tempen inne, inte termostaterna. Dessuom: om alla slingor skulle stänga så kanske din CP för GV överhettas och pajar eftersom den inte kan cirkulera något vatten. Man bör ha en slinga helt ostrypt av motorventil för att garantera att detta inte händer.

Läs Rickars inlägg här och skumma tråden framåt och se vad som sägs om golvvärme och hur jag resonerat hos mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46334.msg457388#msg457388

Skrivet av: Basse82
« skrivet: 21 februari 2012, 22:38:51 »

Hej Erik!  *vinkar*
Bra det du skrev angående värmen i golvet. Visst måste de vara så att jag kan mata ut högre temp i golvet. Det står i broschyren till parketten att yttempen på parketten inte får överskrida 28 ºC men precis som du skriver blir den givetvis inte det om jag matar ut 28-30 grader, Golvet ligger på betongplatta i mitt sutteränghus.
Tack! har höjt tempen på termostaten i golvvärmecentralen nu.
Skickar med tre bilder på denna också. Har läst manualen men inte hittat något som skulle kunna hjälpa mig i optimeringsväg.'
Ska bli kul att se om du kommer på något! :-)
Tack på förhand. 
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 21 februari 2012, 15:44:12 »

Golvvärmens Termostat har jag strypt till 30 grader då parketten inte tål mer enligt tillverkaren.
Tänk på att även om parketten inte tål mer än 30 grader så kan du ju skicka ut varmare vatten till golvvärmen om det behövs eftersom värmen på golvets beläggning blir lägre än själva framledningen (speciellt om det är GV i betong).

Ta en bild på govlvärmecentralen och hur rören går dit. Det kan finnas mer optimeringar att göra där beroende på hur den är kopplad osv. Upplever du att temperaturen i rummen där du har golvvärme är jämn, eller är något rum för varmt/kallt?
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 21 februari 2012, 15:37:14 »

@Carl: tack för svar!
Jag gjorde den Sista instrypningen för ett par timmar sedan. Du har säkert rätt jag måste ha lite tålamod. Började justera igår förmiddag fast bara små sådana. Idag har jag skruvat lite fler varv åt gången. Nu är väl vattnet i golvvärmen ganska kallt. Och det är ju en ganska stor yta så jag får väl ha tålamod och vänta tills imorgon.
Återkommer med resultat.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 februari 2012, 14:51:59 »

1. Kan så vara, men den värmern kommer huset tillgodo om rören går innomhus.
2. Jepp.
3. Hur länge sen var det du gjorde instrypningen?
Vänta ett dygn och se vad det ger, golvvärme kan vara lite trögt att få upp värmen i.
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 21 februari 2012, 14:46:04 »

Rättelse: med samma inställningar som i mitt fria inlägg ligger golvvärmen nu på 24 grader.  :)
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 21 februari 2012, 13:51:15 »

Hej igen!
Nu efter lite om och men har jag tagit tag i instrypningen av mina radiatorer.  Alla var fullt öppna när jag började. Glömde nämna från början att jag har en radiator nere som komplement till golvvärmen. Det är en stor pjäs på 3 meter.
Alltså jag har två 3 meters radiatorer ett uppe ett nere som från fullt öppen strypning gick att skruva 20 ggr på innan dessa är Max strypta och således stängda. Desssa två har jag strypt med 17 varv. Jag har 6 normalstora radiator uppe som gick att strypa helt med 13 varv varav jag har dragit 9 varv. Har ett element i garaget som är strypt med termostaten till ettan av en 3 grafik skala. Värmepumpen matar just nu ut 37 gradit vatten och jag får upp ,golvvärmen till 22 grader med nuvarande strypning (innan strypning låg tempen på 17-18 grader). Golvvärmens Termostat har jag strypt till 30 grader då parketten inte tål mer enligt tillverkaren.

1. Är det så att om pannan matar ut 37 grader så gissar jag att man tappar lite temp på vägen till radiatorer och golvvärme? Rätt eller fel?

2. Om jag förstått det hela rätt så innebär den strypning jag gör via returen att pannan matar fram 37 grader som den ska och elementet blir varmt. Det som skiljer är att vattnet går trögare där och såldes tvingad ner till golvvärmen?

3. Som tempen ligger på golvvärmen nu så måste jag strypa lite till. Är det ett problem? Jag menar känns som att jag strypt ganska mycket men jag gissar att sålänge jag inte stänger radiator helt så kommer det ju in vatten och cirkulerar?

Vad som är positivt är att skillnaden mellan vbf och vbf är 8 grader och antalet starter vid 0 grader in ligger på 20
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 05 februari 2012, 23:18:55 »

Aha´!
Tack Purjo! har lärt mig mycket idag! då skall jag ge mig på strypningen imorgon.  Thumbsup
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 23:07:27 »

Problemet med termostaten är att flödet kommer att variera beroende på temperaturen. Poängen med att strypa är att skapa ett system med balans och jämn temperatur mellan de olika rummen/våningarna. Man stryper där det är för varmt så att det blir lite mer flöde där det är för kallt.

Om jag stryper flödet (vilket jag vet att jag måste göra) kommer väl VP tvingas köra ut hetare vatten för att kompensera för det minskade flödet för att kunna hålla samma temp i rummet?

Tvärtom. Stryper man ingenting så klarar man sig visserligen med lägre framledningstemperatur i de mest gynnade rummen, men för att få tillräckligt varmt i alla rum så måste du ha högre framledningstemp och då blir det istället för varmt i andra rum...
Stryper man lagom mycket och ser till att minst en radiator per stam är helt ostrypt (den minst gynnade. Förmodligen den sist på slingan) och att delta-T på hela systemet är ca 7-8 grader så blir det bra...
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 05 februari 2012, 22:58:17 »

Hej igen!
Två troligtvis dumma lekmannafråga.
vad är det för skillnad på att strypa födet på strypventilen kontra termostaten. Gör inte termostaten samma sak, alltså stryper flödet så att värmen minskar om man vrider ner den?

Om jag stryper flödet (vilket jag vet att jag måste göra) kommer väl VP tvingas köra ut hetare vatten för att kompensera för det minskade flödet för att kunna hålla samma temp i rummet?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2012, 16:27:18 »

@Carl.
Tack, bra förklarat nu börjar det klarna! Med andra ord beter sig min VP som den ska. jag hade fel innan. den har bara gjort en start sen igår morse. den har kört på hela dygnet och TS har gått in 3 ggr under den tiden och då varit igång samtidigt som VP och hjälpt till med gradminuterna. Som det ska vara då om jag förstår ditt svar rätt.  :) Tycker du ändå att jag skall ändra programeringen enligt ditt förslag? Stort tack för all hjälp!

Börja först med att logga antal start, som det är nu behövs nog inga ändringar, bättre att invänta våren.

Det är sällan man kan strypa på stammen, man får oftast ge sig på varje radiator för sig.
Och de där ventilerna är av en gammal sort så det blir returventilen som man får strypa på.
Börja med de radiatorer som har varmast retur, linda en trasa runt röret vid returen.
Öppna försiktigt på täckmuttern, om det börjar spruta, dra igen den.
Annars brukar det komma ett par droppar som trasan ska kunna suga upp.
Under täckmuttern sitter en insats som antingen har mejselspår eller sexkantspår, dra ner i botten och öppna ett par varv.
Dra på muttern och skriv ner antal varv på muttern med blyerts.
Sen får man invänta resultatet efter ett par timmar och se om justering behövs.
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 05 februari 2012, 11:49:45 »

@Carl.
Tack, bra förklarat nu börjar det klarna! Med andra ord beter sig min VP som den ska. jag hade fel innan. den har bara gjort en start sen igår morse. den har kört på hela dygnet och TS har gått in 3 ggr under den tiden och då varit igång samtidigt som VP och hjälpt till med gradminuterna. Som det ska vara då om jag förstår ditt svar rätt.  :) Tycker du ändå att jag skall ändra programeringen enligt ditt förslag? Stort tack för all hjälp!

@Purjo. Tänkte jag skulle ta tag i det här med strypningen. Vet inte om man kan strypa hela stammen. Vart brukar en sådan strypning sitta? har kikat på mina element och vad jag förstår efter lite sökningar på detta forum har jag ett element man inte kan strypa bakom termostaten. jag gissar att jag får ge mig på returen. Får det samma effekt? Hur vet man hur mycket man skall strypa och stryper man alla element eller bara enstaka?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2012, 09:33:48 »

Hej igen Carl!
Har några frågor till.
Idag Har det varit rejält kallt hela dagen och VP har endast haft två starter sen jag gjorde mitt första inlägg imorse. Tempen inomhus är 22 grader som jag ställt in via rumsgivaren. TS har bara gått en timme under dagen det var för varmvattnet. So far so good! Men... När VB f visar värdet 42(42) alltså den uppnår sin egen önskade framledningstemperatur så är ändå gradminuterna minus. Borde inte VP stanna när den når VB f tempen? Eller är det så att utgivaren ger signal om att det är så kallt ute att VP måste fortsätta köra för att bibehålla innentempen?

Gradminutersräknaren är en summering av ärvärde minus börvärde som sker en gång i minuten.
Om ärvärde = börvärde så blir summeringen noll och gradmin ändras inte = står kvar på sitt gamla värde.
Ärvärdet måste vara över börvärdet för att räknaren ska räkna uppåt.

Det innebär att ärvärdet måste vara över börvärdet lika länge och lika mycket som det varit under börvärdet (eller längre tid om skillnaden är mindre) innan räknaren når noll och VP:n stannar. Rent matematiskt handlar det om en integration mellan ärvärde och börvärde som ska bli noll. I praktiken pendlar ärvärdet runt börvärdet upp och ner.

Däremot så bör inte VP:n stanna om TS skjuter till då och då, du bör nog öka lite på både VP-gradmin och TS-gradmin enligt principen jag beskrivit tidigare, t ex 100 på VP-gradmin och 500 på TS-gadmin, så att regleringen blir lite trögare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 06:53:10 »

vad kan de få för följder om temdiffen fortsätter att ligga på 5? Kommer ihåg att föregående ägare av huset hade radiatorerna strypta med termostaterna. Därför upplevde de inte några problem med golvvärmen. det var efter att ha läst på, på detta forum som jag öppnade alla helt och då försvann värmen i golvet nere.

I så fall behöver du strypa radiatorerna lite för att få mer av flödet till golvvärmen. Finns det nån möjlighet att strypa på hela stammen?
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 05 februari 2012, 00:30:28 »

Hej igen Carl!
Har några frågor till.
Idag Har det varit rejält kallt hela dagen och VP har endast haft två starter sen jag gjorde mitt första inlägg imorse. Tempen inomhus är 22 grader som jag ställt in via rumsgivaren. TS har bara gått en timme under dagen det var för varmvattnet. So far so good! Men... När VB f visar värdet 42(42) alltså den uppnår sin egen önskade framledningstemperatur så är ändå gradminuterna minus. Borde inte VP stanna när den når VB f tempen? Eller är det så att utgivaren ger signal om att det är så kallt ute att VP måste fortsätta köra för att bibehålla innentempen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2012, 11:26:36 »

Med dessa inställningar så borde TS gå om gradminutersräknaren står på -432, TS ska gå in vid -360 och kopplas ut på -60. Är du säker på att elpatron inte gick?

Men troligen så har starträknaren varvat, du har troligen många starter.
Om du loggar starträknaren så kan du se hur ofta den starter, detta kan sen regleras med VP gradmin, ett högre värde ger färre starter. Sikta mot max 20 starter/dygn då det är runt 0 ºC ute (det är då den brukar ha flest starter). Tänk även på att justera TS gradmin till minst 5 x VP gradmin.
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 04 februari 2012, 10:12:01 »

Hej Carl!
tack för ditt svar!  *vinkar*
VP gradmin är 60
TS gradmin är 300
Vad jag kan förstå så är det standardvärden. Är det ok?

vad kan de få för följder om temdiffen fortsätter att ligga på 5? Kommer ihåg att föregående ägare av huset hade radiatorerna strypta med termostaterna. Därför upplevde de inte några problem med golvvärmen. det var efter att ha läst på, på detta forum som jag öppnade alla helt och då försvann värmen i golvet nere.

Skönt att höra att det annars är ok med inställningarna! Visst är det bra att TS dröjer så länge som möjligt. Inte dåligt att den håller uppe värmen med -20 grader ute!

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2012, 09:41:56 »

Hej!
1. Det där handlar nog främst om hur flödena är inställda, min rekommendation är att justera grundflödet på varje radiator (ej på termostat). Kolla om det går att justera grundflödet på ventilen under termostaten, eller så får man ge sig på returventilen på radiatorn. Detta är ett litet hantverk men finns bra beskrivet på detta forum. Principen ska vara att ingen radiator får ha för högt flöde så att vattnet tvingas till golvvärmen (som verkar få för dåligt flöde annars med läge ett på CP).

2. Bakomför gradmin-menyn kan du läsa av VP-gradmin och TS-gradmin, kolla detta?
Antal starter är väldigt lågt, kan denna mätare "varvat"? I så fall kan man behöva se över hur ofta den starter.

3. Det som sliter på en VP är främst start/stopp, så det är helt OK att den går dygnet runt vid svinkyla. TS ska enbart gå in om VP:n inte orkar hålla innetemp uppe med bara kompressorn.

4. Jag har aldrig servat min VP, håll bara lite koll på den. Om tempdiff VB eller tempdiff KB helt plötsligt stiger så är det dags att rensa smutsfiltren. Detta kan man rätt enkelt göra själv, men på dina siffror så ser det OK ut.
Skrivet av: Basse82
« skrivet: 04 februari 2012, 08:54:58 »

Hej!
Äger ett hus i småland sen ett år tillbaka och har en bergvärmepump från Nibe som heter Fighter 1215 som  vad jag kan försåt är installerad någonstans 2003. (vad det är för KW har jag ingen aning om) . Jag har läst och lärt väldigt mycket på detta fina forum för att försöka förstå hur allt fungerar.
Har nu några frågetecken som jag inte lyckas få kläm på.
Först lite bakgrund:
Hus 150 kvarat + biytor.
Uppe radiatorer
Nere vattenburen golvvärme med egen circkpump.

Värde på pannan med pumpen igång:
VM fram 42(43)
VV45
Ute temp -14
rum 21,0(21)
VB r 38(53)
VV start 45(44)
KB f 0  ºC
KB r -3(-12) ºC
Kurva 6
rum komp 2
VP starter 3923
VP till
VP tid 27794
TS tid 560
Grund inst. 0 0 2
Grad min -503
VB diff VP 13 ºC
Diff VP-TS 3 ºC
VP int. 30 min
VVB stopp 44 ºC
XVV stopp 65 ºC
XVV int 30d
drift P 1
HP/MS 1 LP1
KB pump 0
EP drift 0

Jag vet att skillnad mellan VB fram och VB return är lite låg. Den brukar ligga på 5. När min familj flyttade in i huset upptäckte vi att det var väldigt dålig kräm i golvvärmen nere trots hög VB fram (dock var skillnaden mellan VB F och VB R 7 grader). Circkpumpen till golvvärmen står på läge tre. Vi höjde circkpumpen på pannan från läge 1 till läge 2 vilket gjorde att golvvärmen fick den värme den behövde. Tyvärr blev tempdiffen 5 grader istället för 7. alla radiatorer står på fullt blås.

1. är ovanstående väldigt något jag behöver oroa mig för? Alltså att temdiffen endast är 5 grader?

2. Hur ser ni ni på mina övriga inställningar?

3. Nu när vi haft det riktigt kallt ute ett tag (som inatt -20 grader) märkte jag att VP gått 7 timmar denna natt och det känns som att det går konstant. jag har väldigt dålig kläm på gradminuter men jag såg att detta värde just nu -432 ( mendans jag skrev detta gick TS på vid -450) Är det ok? Borde inte TS värmare gått in tidigare. Som synes på innetemperature så klara den ju att hålla 21 grader utan TS, men sliter det inte väldigt hårt på VP? Ska jag ställa om så TS går in tidigare och hur gör man det? Vid normal ute temp säg 0 grader eller -5 till -10 så startar VP 5 ggr/dygn.

4.Hur ofta behöver en panna som denna service? Finns det några intervall för det?

Väldigt tacksam för hjälp.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!