Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressorbussningar själv i 360, gÃ¥r det?  (läst 13722 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Husbil

  • Gäst
Husbil
Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« skrivet: 15 augusti 2012, 11:40:56 »
Har en Fighter 360 som skallrar när kompressorn går igång. Enligt uppgift är det gummibussningarna som behöver bytas. Min fråga är om en lekman kan byta själv och var kan man i så fall köpa dessa och till vilken kostnad?
Mycket tacksam för svar!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2012, 17:45:58 »
Om du fixar art nr på den här sidan http://iframe.nibe.se/epi/reservdelar/default_alt_forts.asp?PINBR=REM+F360&datum=1999-09-15&land=SE&Skicka=Skicka så bör väl din lokala nibe återförsäljare kunna fixa bussningar men hur det är att byta dom har jag ingen aning om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Husbil

  • Gäst
Husbil
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2012, 21:30:19 »
Mmm, min förhoppning var att få reda på om man med "lite know how" kunde byta själv. Om någon haft isär eller bytt dessa själv. Tycker att det är lite knepigt att se riktigt hur krångligt det kan bli ...
Men tack för länken iaf!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2012, 22:09:12 »
Har dom inte ändrat konstruktionen på kompressorer så står väl motor/kompressorenheten på fjädrar inne i kompressorhuset, troligt är att någon av dem släppt, detta frestar på de invändiga tryckrören som till sist brister.
Men jag kan ha fel. Gummitassar borde de ha hos en kylgrossist, eller prova stoppa nåt gummi under kompressorn för att se om det hjälper, annars är det nog nära förestående byte som gäller.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Fixar-Jonte

  • Gäst
Fixar-Jonte
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2014, 13:21:24 »
Det går att göra själv. Det är lite meck. Jag lyckades med detta igår efter att ha gått och blängt på de nya dämpare som jag beställt direkt från Nibe (kostade ca 500 kr inkl moms och frakt). Och det bästa: det hjälpte verkligen med nya dämpare!
Det behövs en hylsnyckel med Torx T25 och något att "palla upp" kompressorn på under tiden man demonterar de gamla fästena och monterar de nya. Jag använde en kort stump av lite spillvirke (en 70x45 regel som jag ställde på högkant och klämde in under kompressorn).
Rekommenderar att ha långärmad tröja på, för det är många vassa saker att riva sig på i vägen.
• stäng av värmepumpen (både på huvudbrytare och manöverbrytare)
• plocka av den övre fronpanelen.
• ta ur filterkasetten
• skruva av locket till kompressorhuset
• dra ut anslutningssladden till fläkten
• ta ut fläkten
• plocka bort låsringarna (3 st) som fäster kompressorn på dämparna
• palla upp kompressorn
• demontera de gamla dämparna och montera de nya.
(de skruvar som levererades med mina nya dämpare passade inte i min F360, så jag fick återanvända de gamla)
• sätt fast de nya låsringarna
• återmontera fläkt, lock och panel
• slå igång pumpen och njut av hur fint den låter! ;-)


Jörgen123

  • Gäst
Jörgen123
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #5 skrivet: 06 november 2015, 11:52:52 »
Fixarjonte. Hur kom du åt den bakre låsringen?

Matthiaspabacken

  • Gäst
Matthiaspabacken
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2016, 09:16:53 »
Fixarjonte. Hur kom du åt den bakre låsringen?
Jag gjorde det nyss på min 360P. Pillade in en vajer (cykelbroms) genom spårryttaren (låsringen) med hjälp av en spegel och en ficklampa. Kunde sedan dra av den med lite våld. Jag lät sedan bli att återmontera spårryttarna, jag tror de behövs endast vid transport, d v s när man lägger pumpen på sidan.

Resten av jobbet gick som Fixar-Jonte skrev. Jag hissade dock inte kompressorn lika högt, bara cirka 40mm.

troskan

  • Gäst
troskan
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #7 skrivet: 19 september 2016, 22:49:46 »
Tänkte delge min erfarenhet av att byta gummidämparna på en 360P. Köpte nya för 275 kr och började plocka bort grejorna så man kom in till kompressorn. Hade lite problem med att få bort den bakre låsringen men det gick till sist. Lite meck blev det också med att få bort de gamla fästplattorna. Inte mycket plats för händer och skruvmejsel.
Samtliga tre gummidämpare hade sprickor samt var styva och hade tappat sin elasticitet. Framförallt den bakre var riktigt dålig. Den hade mer eller mindre kollapsat och gummibitar hade fallit bort. Det hade det varit kul och haft ett snack med konstruktören på Nibe och hört han gå i försvarsställning för sin dåliga lösning/servicemöjlighet.
Men strunt i det för resultatet blev mer än bra. Från att ha låtit som en gammal rysk tröska så går den tystare än på länge. Frågan är om den ens var så tyst för 8,5 år sedan när den var ny. Det tog ca 1,5 timme från att jag började plocka fram verktygen tills verktygen var tillbaka i garaget. Väl investerad tid.

Dylta

  • Gäst
Dylta
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2017, 09:35:09 »
Hej!

Jag plockar upp en gammal tråd därför att jag har ett liknande problem själv men förutsättningarna är lite annorlunda än vad tråden beskriver.

Jag beställde nya dämpare från Nibe efter att ha lämnat serienummer till dom för att få rätt reservdel. Dom dämparna som kommer är av samma typ som ovan beskrivet; Montering på ditskruvade fästen med låssprint.

Min pump har inte den typen av fästen. Mina original gummidämpare satt fast med M10, stödhylsa och vanlig bricka som skruvas ovanifrån rakt genom dämparen ner i chassit. När jag satt fast de nya dämparna (kunde bara komma åt två av tre dämpare) med M10, hylsa och bricka så lät pumpen om möjligt ännu värre. Jag tog isär den igen och har nu provat med större brickor då de gamla inte är stora nog för det hål som kompressorns infästning har.

När jag tog kontakt med Nibe och beskrev mitt problem (med bild som visar skillnaden på original dämpare och de nya) hänvisar dom bara att jag ska ta kontakt med en lokal servicetekniker. Två sådana har jag haft ute under åren sedan installation 2006 med obefintligt resultat så jag har ingen större lust att kosta på ett tredje besök innan jag felsökt själv.

Här kommer min fråga till forumet:

- Känner någon till exakt vad det är som gör att kompressorn låter så förbaskat mycket. Jag menar att den låter väldigt hög när den är i drift och vibrerar. Det är inte plåtskrammel jag talar om (även om det går att finna det med om man har lust) utan jag gissar själv att det är kompressorns vibrationer som går in i chassit och får resonans på något sätt (?).

- sitter dämparna där för att skapa rörelsemån åt kompressorn. Dvs att hårdare fixering mot chassit är av ondo för kompressorn och rören?
- sitter dom där för att undvika att överföra vibrationer från kompressorn ner i chassit. Då är målet att distansera fästbultarnas kontakt från en vibrerande kompressor antar jag?
- Är ljudet från i kompressor i drift i sig väldigt högt och det är bättre dämpning på väggar i monteringsutrymmet i pumpen som krävs
- en kombination av ovan?

Jag har hört en NIBE 310p i drift och den lät kanske en tiondel så mycket som min gör när den är som argast.

Tack på förhand för lite tips!

/T

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2017, 16:26:45 »
Min erfarenhet är att kompressorn låter klart mer när den är gammal och på väg att haverera. Ny kompressor med nya kompressorfötter låter betydligt mindre. Går även att förbättra ljuddämpningen t.ex. med dämpmaterial för bilar. Bitumenpapp/-plattor på plåtarna och skumgummimattor där det finns utrymme som innanför frontplåten, baksidan mot väggen och uppåt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Dylta

  • Gäst
Dylta
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2017, 12:30:17 »
Tack.
Jag talade igår igen med Nibe supporten och dom hade glömt att skicka med skruvar till min pump. Tydligen så är pumparna äldre än 2007 behäftade med en annan infästning än nyare årsmodeller. Ska bli intressant att se om det kommer att göra någon skillnad på ljudet.

Jag är dock inte så säker på att jag kommer att få lös den bakre infästningen till kompressorn då den ej är synlig från framsidan men jag kan känna bultskallen med fingertopparna om jag anstränger mig och pressar in handen så långt jag kan. Trångt som tusan därbak helt enkelt.
Jag kanske får förbereda mig på ett kompressorbyte framöver då om ljudnivån skulle indikera ett förestående haveri. Är det någon som vet vad byte av kompressor kostar?

På bilar vet jag att brist på kylmedium kan få en kompressor att låta illa, typ rassla/gnissla. brukar det vara vanligt att man måste fylla på kulmedium efter en tid i frånluftsvärmepumpar typ Nibe? Vi har aldrig fyllt på våra och den är ju drygt 11 år gammal nu.




Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2017, 21:00:19 »
Är ett slutet system, så ska ju inte behöva fyllas. Borde ju märkas om köldmedienivån blir för låg, då isar förångarn igen lättare, och maskin avfrostar mer.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Genomförde byte idag. Kan inte påstå att det blev bättre. Känns som att man råkat trycka till ett av rören till kompressorn nu när man pallade upp den för det skallrar satan nu.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #13 skrivet: 08 april 2018, 13:05:29 »
bara kolla var det tar i och bryta undan röret, små brytningar är ingen fara

Erik 310

  • Gäst
Erik 310
SV: Byta kompressorbussningar själv i 360, går det?
« Svar #14 skrivet: 30 december 2021, 22:37:24 »
Är det samma metodik och reservdelar som till en 310?
Någon länk till rätt delar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!