Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konverteringsbidrag 2006! Officiell trÃ¥d (Ej längre aktuellt)  (läst 80074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har hittat stödförslaget som regeringen gått ut med. (Kanske nån annan hann före, men nu finns länken här med i så fall.)

http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/74/32/b542946c.pdf

Min slutsats av det jag hittils läst är som följer:

Man kan inte få något stöd eller något bidrag för värmepumpsinstallation om man har möjlighet att ansluta sin fastighet till fjärrvärmenätet.
Man kan dock få stöd för att konvertera från direktverkande el till vattenburet system och för anslutningen till fjärrvärmenätet. (max 26000 kr)

Man kan inte få vare sig bidrag eller avdrag för att montera en luft/luft-värmepump.

Luft/vattenvärmepump nämns inte i dokumentet, endast berg/mark eller sjövärme nämns. Dock står det att bidragsberättigad värmepump skall förbuka max 30% av den tillförda värmeeffekten. d.v.s. den skall ha en (enligt mitt sätt att tolka det hela) årmedel-COP på minst 3.33.
Finns det luft/vattenvärmepumpar som kan visa på de siffrorna, jag är tveksam, men finns det så är det nog inte omöjligt.

Bidrag för konvertering utgår med 30% av materialkostnad och installationskostnad, dock max 26000 kr.
Gäller för arbeten påbörjade efter den 1/1 -06.

Komentarer?
« Senast ändrad: 12 september 2008, 16:33:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2005, 17:17:02 »
Efter en hastig genomläsning uppfattar jag att förslaget enbart gäller vid konvertering från direktverkande elvärme  till fjärrvärme eller ind uppvärmning med biobränsle, värmepump eller solceller. Att konvertera från olja eller indirekt eluppvärmning (elpanna), skulle alltså inte bli bidragsberättigat.

Komplettering:Såg på nedanstående inlägg  att förslag på konvertering från olja är på gång, kommer i oktober
« Senast ändrad: 18 oktober 2005, 17:32:24 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare

Utloggad Gröngöling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad tror ni kära läsare om den här varianten? Jag har fÃ¥tt in offert pÃ¥ jordvärme med allt vad det innebär. Kostnaden för plöjning och slang uppgÃ¥r till ca 18% av totalkostnaden för systemet i mitt fall. Förhoppningen hade varit att fÃ¥ allt pÃ¥ plats redan till vintern men nu när bidraget kommer vill man ju vänta till efter nyÃ¥r. I januari är det tjäle och dÃ¥ är det svÃ¥rt att plöja  huvuddunk. Skulle man kunna plöja och lägga slangen nu i oktober, betala för denna nu och exkludera den delen frÃ¥n bidragsansökan som man sedan gör i januari när pump, tank och konvektorer installeras? Vad tror ni?

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2005, 09:26:37 »
Skulle man kunna plöja och lägga slangen nu i oktober, betala för denna nu och exkludera den delen från bidragsansökan som man sedan gör i januari när pump, tank och konvektorer installeras? Vad tror ni?

Undrar vad du egentligen tjänar på att vänta med hela installationen. Enlig den länk Richard hänvisar till skall ansökan om stöd inges till länsstyrelsen innan projektet påbörjas. Länsstyrelsen skall sedan fatta ett preliminärt beslut. Jag misstäker att denna process kommer att ta tid. Det står i och för sig inget om att projektet inte får påbörjas innan länsstyrelsen fattat sitt prel, beslut, men...

Slutligt beslut får man sedan "när åtgärden slutförts".

En annan faktor som kan bidra till en utdragen beslutsprocess i vissa orter är att "stöd för individuell uppvärmning" inte lämnas i områden där fjärrvärme distribueras eller avses bli distribuerad. Detta kräver då en avstämning mot kommunens planering av utbyggnad av fjärrvärmenätet. I många fall är denna ofullständig och måste därför kompletteras, i varje fall om avstämningen skall ske mot utbyggnadsplanerna för hela bidragsperioden, d.v.s fram t.o.m.2010.

Vid delkonvertering (frÃ¥n direktverkande el) är bidraget enligt förslaget 30 % av stödunderlaget, dock maximerat till 10.000 kr. LÃ¥t oss anta att din totala instllationskostnad är 100.000 kr. 30% blir dÃ¥ 30.000 kr, men du fÃ¥r bara 10.000 kr genom begränsningsreglen. Om du nu före Ã¥rsskiftet gräver ner slangen och det kostar 18.000 kr, sÃ¥ blir din investering efter Ã¥rsskiftet 82.000 kr (18%). 30% i bidrag blir dÃ¥ 27.333 kr, men du fÃ¥r ändÃ¥ inte mer än 10.000 kr. Du skulle under dessa förutsättningar  inte förlora nÃ¥gonting pÃ¥ att gräva nu, i stället skulle du nog vinna pÃ¥ att gräva innan vinter och tjälen kommer...
« Senast ändrad: 20 oktober 2005, 09:36:37 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Gröngöling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är i mitt fall frÃ¥gan om en helkonvertering. Total kostnad 170', varav plöjning och slang utgör 30'. Lyfter jag ut plöjningen nu i oktober Ã¥terstÃ¥r alltsÃ¥ 140' till januari -06.  Dessutom fÃ¥r jag ju sÃ¥ smÃ¥ningom dÃ¥ en skattereduktion pÃ¥ 26'. SÃ¥ visst tjänar jag en slant pÃ¥ att vänta till januari, om det är möjligt, med installation av pumpen. 26' av 170' utgör ju en "rabatt" pÃ¥ hela systemet med 15%. Dock fÃ¥r jag en merkostnad för el värme under 2,5 mÃ¥nad i jämförelse med om pumpen installeras nu, men det räknar jag kan handla om ca 4'.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2005, 11:33:27 »
Richards länk är till det förslag som varit ute på remiss sedan i somras.
MEN det är regeringen som skall besluta om en förordning. Det förslaget/beslutet är inte presenterat ännu. Det innebär att vi inte vet detaljutfomningen. För den är inte presenterad.
Vi kan gissa, men vi vet inte ännu.

Däremot är stödet för omställning av oljeelding nu klart:
http://www.regeringen.se/sb/d/5968/a/51794

"Stödet skall avse konvertering till fjärrvärme eller individuell uppvärmning med biobränsle, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller solvärme."
"Beträffande stödets storlek avser regeringen föreskriva att stöd skall ges med högst 30 procent av konverteringskostnaderna upp till ett visst takbelopp per bostad."


Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2005, 12:02:20 »
Det är i mitt fall frågan om en helkonvertering. Total kostnad 170', varav plöjning och slang utgör 30'. Lyfter jag ut plöjningen nu i oktober återstår alltså 140' till januari -06.  Dessutom får jag ju så småningom då en skattereduktion på 26'. Så visst tjänar jag en slant på att vänta till januari, om det är möjligt, med installation av pumpen. 26' av 170' utgör ju en "rabatt" på hela systemet med 15%. Dock får jag en merkostnad för el värme under 2,5 månad i jämförelse med om pumpen installeras nu, men det räknar jag kan handla om ca 4'.

Såsom sfinx påpekar, har vi ännu inte sett det slutliga förslaget. Men om vi räknar på vad vi sett, så kan det bli så här:

Total investering 170 tkr, bidrag 30% blir 51 tkr som begränsas till 26 tkr.

Total investering exkl plöjning o slang 140 tkr, bidrag 30% blir 42 tkr som begränsas till 26 tkr, dvs samma bidrag eller skattereduktion även om plöjningen sker i år.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2005, 12:10:35 »
Det är i mitt fall frågan om en helkonvertering. Total kostnad 170', varav plöjning och slang utgör 30'. Lyfter jag ut plöjningen nu i oktober återstår alltså 140' till januari -06.  Dessutom får jag ju så småningom då en skattereduktion på 26'. Så visst tjänar jag en slant på att vänta till januari, om det är möjligt, med installation av pumpen. 26' av 170' utgör ju en "rabatt" på hela systemet med 15%. Dock får jag en merkostnad för el värme under 2,5 månad i jämförelse med om pumpen installeras nu, men det räknar jag kan handla om ca 4'.

Såsom sfinx påpekar, har vi ännu inte sett det slutliga förslaget. Men om vi räknar på vad vi sett, så kan det bli så här:

Total investering 170 tkr, bidrag 30% blir 51 tkr som begränsas till 26 tkr.

Total investering exkl plöjning o slang 140 tkr, bidrag 30% blir 42 tkr som begränsas till 26 tkr, dvs samma bidrag eller skattereduktion även om plöjningen sker i år.

Tänk om de efter plöjningen får för sig att det då bara är en delkonvertering? Bidraget skulle då "bara" bli 10.000. >:(
Pruta 16.000 och plöj nu.  ;)

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2005, 12:55:03 »
Tja! Nu kan man väl definitivt glömma tanken pÃ¥ bidrag för delkonvertering frÃ¥n olja till luftvatten.....Inte lätt att vara skÃ¥ning i händerna pÃ¥ 08-politiker  huvuddunk, men vi har ju sÃ¥ mycket annat att tillgÃ¥, inte minst kontinentalt...  :D

Utloggad Gröngöling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är i mitt fall frågan om en helkonvertering. Total kostnad 170', varav plöjning och slang utgör 30'. Lyfter jag ut plöjningen nu i oktober återstår alltså 140' till januari -06.  Dessutom får jag ju så småningom då en skattereduktion på 26'. Så visst tjänar jag en slant på att vänta till januari, om det är möjligt, med installation av pumpen. 26' av 170' utgör ju en "rabatt" på hela systemet med 15%. Dock får jag en merkostnad för el värme under 2,5 månad i jämförelse med om pumpen installeras nu, men det räknar jag kan handla om ca 4'.

Såsom sfinx påpekar, har vi ännu inte sett det slutliga förslaget. Men om vi räknar på vad vi sett, så kan det bli så här:

Total investering 170 tkr, bidrag 30% blir 51 tkr som begränsas till 26 tkr.

Total investering exkl plöjning o slang 140 tkr, bidrag 30% blir 42 tkr som begränsas till 26 tkr, dvs samma bidrag eller skattereduktion även om plöjningen sker i år.

Exakt så blir det men frågan är ju om myndigheterna godkänner att man påbörjar "projektet" redan nu? Innan förslaget klubbats igenom får man väl knappast något besked från Länsstyrelsen kan jag tänka. Risken är ju att man står med lång näsa om man plöjer nu och det visar sig i januari att man ej är berättigad till bidrag pga att arbetet räknas som påbörjat i okt -05. Och nej, jag har nog prutat färdigt är jag rädd.....

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2005, 13:07:50 »
Tja! Nu kan man väl definitivt glömma tanken på bidrag för delkonvertering från olja till luftvatten.....Inte lätt att vara skåning i händerna på 08-politiker huvuddunk, men vi har ju så mycket annat att tillgå, inte minst kontinentalt... :D

Ni har ju redan varmt. Redan det är ju orättvist. ;)

Annars kan du skall elda med raps.
"Död länk borttagen" /Admin

Konvertera till pellets. Ta bidraget, sälj grejorna och använd pengarna til en L/V  VP. ;D
« Senast ändrad: 24 november 2020, 07:09:43 av Rickard »

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2005, 14:34:57 »
Tänkte använda politiker i stället som uppvärmningskälla..."ler"
Nåja, visst är det varmt i skåne...det är ju därför det är så lönsamt med luftvattenpump här nere i "Sahara".... *roflmao*

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2005, 16:05:29 »
Jaha, där "sket" det sig!
Konstigt! Jag är inte förvånad. :(

Då är det bara att beställa en L/V till, här i "Sahara". ;D
« Senast ändrad: 20 oktober 2005, 16:07:25 av AlfM »
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2005, 16:26:50 »

Exakt så blir det men frågan är ju om myndigheterna godkänner att man påbörjar "projektet" redan nu? Innan förslaget klubbats igenom får man väl knappast något besked från Länsstyrelsen kan jag tänka. Risken är ju att man står med lång näsa om man plöjer nu och det visar sig i januari att man ej är berättigad till bidrag pga att arbetet räknas som påbörjat i okt -05. Och nej, jag har nog prutat färdigt är jag rädd.....

Om du är osäker, ring till handläggaren på länsstyrelen och fråga om kan du plöja före årsskiftet utan att riskera hela bidraget.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!