Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eget styrsystem. Reglerprinciper?  (läst 7997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« skrivet: 11 april 2011, 13:04:16 »
Hej. Efter lite meck och en hel del grundforskning har jag lyckats lura ut hur i stort sett alla prylar i mitt värmesystem fungerar (Om nån har nån officiell dokumentation så skulle jag gärna vilja täcka upp några luckor).
För att få nån nytta av alla denna kunskap så har jag knåpat ihop ett eget styrsystem som körs på en PC kopplad till värmeanläggningen via CanBus'en (min loggningsdator). Det första 'långtidstestet' klarades av i helgen. Visserligen har det varit relativt varmt ute och jag har inte förbrukat så mycket varmvatten, så jag har inte behövt bry mig om elpatron och shuntstyrning...

Just nu 'imiterar' jag Regon's reglerprinciper, men det skulle ju så klart vara kul att göra nåt som fungerar lite bättre när man ändå har lite mer datorkraft/lagring och möjlighet till flexiblare programmering.
Skulle man, t ex, vinna nåt på att använda integral/gradminuter istället för Regon's kopplingsdifferens? En idé jag har är att ha en variabel kopplingsdifferens där man tillåter lite större svängningar i innetempen vid de utetemperaturer då det tenderar till att bli flest starter på kompressorn. Man kanske till och med skulle kunna ha nån form av adaptiv styrning där man mäter variationerna i innetempen och anpassar start/stopphysteresen efter det - Dvs, istället för att ange kopplingsdifferensen så anger man hur mycket man kan acceptera att innetempen varierar...

Övriga idéer, synpunkter och hurrarop emottages tacksamt
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2011, 13:21:33 »
Äntligen! Självadapterande processtyrning. Det gillar jag. AI det är vad datorkraft ska användas till. Kör hårt. Ska bli kul att följa tråden.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #2 skrivet: 12 april 2011, 10:54:22 »
Jag skulle vilja se att man kan välja mellan två oberoende regler loopar för shunt styrning
 att välja mellan
Loop 1 är som den är idag (att den shuntar in tillskott för att hålla framledningstempen)
Loop 2 är att shunten reglerar direkt efter kurvan och för att hålla framledningstempen (likt "extra värmekurva" i REGO 603)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #3 skrivet: 13 april 2011, 10:36:48 »
Menar du en lösning á la CTC? Dvs, man ställer om växelventilerna permanent och låter VP'n värmer elpannan några grader över önskad framledningstemp. Sen använder man shunten för att finjustera till rätt framledningstemp.
Bosch/IVT's Elpanna har ju inte den uppdelning i en övre och en nedre del som CTC's har, så varmvattnet skulle bli lidande. Iofs kan man ju slutvärma det i en elberedare och njuta av absolut jämn framledningstemp...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #4 skrivet: 18 april 2011, 15:25:26 »
Ingen som har nÃ¥gra andra idéer  :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #5 skrivet: 19 april 2011, 08:37:23 »
Just att kunna finjustera med shunten är vad jag är ute efter
Jag har inga växelventiler (slingberedare samt efter monterad varmvattenberedare) så det var därflör jag föreslog att man skulle dela upp det i två separata regler loopar som man kan växla mellan så man inte tappar orginal funktionaliteten.

Vad tror du om justering av kurvan med hänvisning till vind hastighet ( som rumsgivare fast ute)?
har dskuterats i en annan tråd på bergvärmedelen tror jag det var.

EDIT:
Om du hittar tempingång(vilket du redan har gjort) och relä utgång för att styra växelventil för tex.pool så tror jag många skulle vara dig evigt tacksamma
« Senast ändrad: 19 april 2011, 08:41:49 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #6 skrivet: 19 april 2011, 10:38:09 »
Finns väl knappast några utgångar för det, antagligen det som tillkommit i REGO1000. Men om du kan styra ut 0-10V kan du varvtalsstyra pumpar och fläkt för att optimera COP.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #7 skrivet: 19 april 2011, 10:45:26 »

IO-korten som sitter i VP'n och elpannan har 6 analoga ingångar, 4 digitala ingångar, 5 digitala utgångar och 1 analog utgång - Totalt 16 'funktioner'.



CC160/290AW:
Ai1 - T1, Framledning
Ai2 - T2, Utetemp
Ai3 - T3, VV
Ai4 - T5, Innetemp
Ai5
Ai6
Di1
Di2
Di3
Di4
Do1 - G1 radpump
Do2 - G2 VB-pump
Do3 - vxlventil
Do4 - Shunt öppna
Do5 - Shunt stäng
Ao1


VP:
Ai1 - T6, Hetgas
Ai2 - T8, VB-ut
Ai3 - T9, VB-in
Ai4 - T10, Kondensor
Ai5 - T11, Förångare
Ai6 - T12, Insugstemp
Di1
Di2 - HP
Di3 - Motorskydd kompressor
Di4 - LP
Do1 - Vevhusvärme
Do2 - Fläkt
Do3 - 4v-ventil
Do4 - Värmekabel
Do5 - Kompressor
Ao1
« Senast ändrad: 19 april 2011, 10:47:13 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #8 skrivet: 19 april 2011, 11:26:13 »
Just att kunna finjustera med shunten är vad jag är ute efter
Jag har inga växelventiler (slingberedare samt efter monterad varmvattenberedare) så det var därflör jag föreslog att man skulle dela upp det i två separata regler loopar som man kan växla mellan så man inte tappar orginal funktionaliteten.


Nackdelen med det är att man alltid måste hålla pannan varmare än önskad framledning, vilket ger ett lite sämre COP.
Å andra sidan går det ju lite mindre el till eftervärmningen av varmvattnet...
Principen är beprövad eftersom CTC använder den.

Citera
Vad tror du om justering av kurvan med hänvisning till vind hastighet ( som rumsgivare fast ute)?
har dskuterats i en annan tråd på bergvärmedelen tror jag det var.

Ja, jag har en vindmätare redan, så det borde vara ganska enkelt. Man kan ju även göra prognosstyrning ganska lätt via, t ex, yr.no's prognoser i XML-format:
http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/varsel.xml

Citera
Om du hittar tempingång(vilket du redan har gjort) och relä utgång för att styra växelventil för tex.pool så tror jag många skulle vara dig evigt tacksamma

Tempingångar finns det över. Reläutgångar är det lite brist på (beroende på vad man har för system). Men det finns ju iofs inget som förhindrar att man styr en växelventil med ett relä utanför VP-systemet/CanBus'en. Jag har ett sånt här kort kopplat till min mät- och styrdator:
http://www.kjell.com/?item=87160
En 'fullösning' skulle vara att mha ett par relän på det kortet styra en växelventil som kopplar om vattnet till polen och koppla om framledningsgivaren till ett fast motstånd. Sen kan man låta Regon tro att den värmer huset och fortsätta med sin reglering...


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #9 skrivet: 19 april 2011, 22:07:23 »

Vad tror du om justering av kurvan med hänvisning till vind hastighet ( som rumsgivare fast ute)?
har dskuterats i en annan tråd på bergvärmedelen tror jag det var.
Här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40559.0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2011, 22:55:00 »
Ingen som har nÃ¥gra andra idéer  :(

Du måste ha "Limp Mode" dvs. om du gör en vaktmästarreset på PC:n eller den kraschar så måste det finns någon form reservkörning så inget fryser sönder.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2011, 23:03:50 »
Det finns ett reservläge inbyggt. När det aktiveras stannar kompressorn och i/o-kortet i elpannan tar över. DÃ¥ startar cirkpumparna, och  elpatronen kör mot en mekanisk termostat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Eget styrsystem. Reglerprinciper?
« Svar #12 skrivet: 05 maj 2011, 23:27:39 »
Själv har jag flyttat över mitt styrsystem till en hårt bantad PC med ett minimalt OS, win 98 med ett footprint på 18Mb, på flashHDD.

Den har snurrat ca 1mån nedanför mina fötter på kontoret och den har inga tendenser att krångla eller läcka minne än.

Skall kopplas på VP till hösten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!