Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 mars 2005, 22:41:58 »

Även i ett obebott hus kan man få problem med fukt om det värms upp (uteluften håller ibland 100 %) som  kondenserar i väggar och tak. Därför ar det viktigt, speciellt om man inte har nån vidare fuktspärr, att ha undertryck i huset.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 mars 2005, 21:04:57 »

Du kan inte dra ett rör från krypgrunden, då ökar du ju avluften från krypgrunden vilket resulterar i fuktigare luft där, vill du vara säker på torrt klimat bör du nog täta ventilationen på vinden och sätta en avfuktare där med.

Fukt innigrån tror jag är marginellt, speciellt i ditt hus, däremot kondenserar den varma fuktiga luften som tas in under dagen lätt på takets insida när tempen ute sjunker.

Hos mig droppar det t.om från plåttakets undersida vid specilla väderomslag och årstider. (läs på hösten)

Tur man har plasten...
Skrivet av: jonas z
« skrivet: 17 mars 2005, 20:11:21 »

Tack för visat intresse Carl.
Mitt hus är obebott, men uppvärmt till mellan 15-20 grader med en byggfläkt. Ingen duschar eller tvättar i huset så någon fukt produseras inte i huset. har därimot en frånlufts värmepump i huset men den är ej igångsatt. Kan den fuktiga luften komma utifrån in på vinden? har takfotsventiler runt om hela vinden på 22mm.

 Funderar på att eventuellt stänga dessa ventiler och montera gavelventiler istället för att på så sätt kanske bevara den varma luften som letar sig upp till vinden från huset. Och på så sett höja temperaturen där och därmed sänka den relativa luftfuktigheten i luften. Kan det kanske vara rätt? PS. mögel har redan börjat växa på undersidan råsponten. :-[
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 mars 2005, 07:41:21 »

hallå på er!
Jag har idag kallvind på 25% av mitt hus 120kvm. byggt 2004. den är rejält ventilerad idag. Men råsponten har redan fått mögel angrepp och anticimex enkla fuktmätarstickahar gett fullt utslag på luftfuktighet över 75%. Vad tror ni om att jag drar ett spirorör från min avfuktare i krypgrunden, som sprutar ut garanterat torr luft upp till kallvinden. Sedan stänger jag till alla ventilations springor och ventiler, utom en som får bli kvar på motsatt sida mot var spiroröret kommer upp, eventuellt kanske någon mekanisk utsug på den sista ventilen.Blir man inte då av med det fuktiga klimatet där uppe.Tacksam för synpunkter.

Funkten kommer garanterat innifrån huset, har du nån mekanisk frånluftsventilation?
Skrivet av: jonas z
« skrivet: 08 mars 2005, 23:34:26 »

hallå på er!
Jag har idag kallvind på 25% av mitt hus 120kvm. byggt 2004. den är rejält ventilerad idag. Men råsponten har redan fått mögel angrepp och anticimex enkla fuktmätarstickahar gett fullt utslag på luftfuktighet över 75%. Vad tror ni om att jag drar ett spirorör från min avfuktare i krypgrunden, som sprutar ut garanterat torr luft upp till kallvinden. Sedan stänger jag till alla ventilations springor och ventiler, utom en som får bli kvar på motsatt sida mot var spiroröret kommer upp, eventuellt kanske någon mekanisk utsug på den sista ventilen.Blir man inte då av med det fuktiga klimatet där uppe.Tacksam för synpunkter.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 februari 2005, 08:48:43 »

Har ingen erfarenhet av avfuktare på vind.

Att åstadkomma 0,5 ggr luftbyte med självdrag är nog en omöjlighet utan mekanisk ventilation krävs. För bästa ekonomi är ju då en balanserad ventilation med FTX att föredra.

Problemet med att lägga luftspärren ovanifrån är tätningen vid takstolarna. Man vill ju ha en hel film under takstolarna. Men det är säkert bättre än inget. Men jag tror att man behöver göra det överallt för att det skall ge verkan. Hur gör man vid snedväggarna ?

Jag skulle nog försökt att tejpa plasten mot takstolarna.
Finns kanske någon med mer erfarenhet i ämnet.

Jag har kollat upp denna lösning med en kompis som jobbar med husrenoveringar. Han säger att denna lösning kan medföra problem med fukt i takstolarna eftersom man då styr fuktvandringen dit (om man inte får in plasten under takstolarna). Takstolarna är dessutom köldbryggor vilket förvärrar situationen. Bättre att lösa fuktproblem på vinden med ventilation.
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 04 februari 2005, 13:21:55 »

Svante

Citat
Citera
En bra kallvind skall ju ha en bra ventilation och luftombyte. Det är då naturligt att klimatet blir det samma inne som ute.
.

Man kan ofta se att det ute fälls ut fukt när temperaturen faller . (och detta uta att det  regnar)

På vinden bör det  finnas stor risk för utfällning av fukt när temperaturen går ner på kvällen och den fuktiga luften på vinden kyls av . Jag tror att klimatet ur den synvinkeln är sämre för vinden än för garaget (om man inte kör in våta bilar). De relativa temperaturskillnaderna dag-kväll torde vara större på vinden än utomhus ell er i garaget ..

Jag  fick rådet att fördubbla ventilationsöppningarna på gavlarna vid tilläggsisoleringstillfället och gjorde så. Men ställer mig frågan är om man i samband med tilläggsisolering skall ordna med mycket stora luft utsläpp på vinden eller om det finns skäl att begränsa den luftmängd som kan susa runt där. Finns det ett optimalt område  för ventilationen?  Och kräver olika regioner olika mycket ventilation?
Skrivet av: Johan L
« skrivet: 09 januari 2005, 01:40:49 »

Jo, kanske ska prova på då.. prova kan man ju...

kanske ska han nån hygrostat som bryter då det är väldigt fuktigt ute...
Skrivet av: Stig K
« skrivet: 06 januari 2005, 23:39:21 »

 Hej, Johan L, vi upptäckte problemet på våren så det fick blåsa igenom så det torkade ut över sommaren, sen täckte vi den andra ventilen på hösten, Ventilationen på vinden är inte så bra  som den borde vara, genomströmningen från takfoten är nästan obefintlig, så det här var enklaste sättet att lösa problemet. Ventilationen för övrigt är självdrag. Numera är vi bara två i huset och vi har en avfuktare i tvättstugan, (den snabbar upp torktiden enormt för den delen), men vi låter fläkten fortsätta gå för säkerhets skull. mvh Stig K.
Skrivet av: Johan L
« skrivet: 06 januari 2005, 14:22:09 »

Hej, Johan L. och Utopiazz. För 16 år sedan flyttade vi, jag, min fru och två tonårsdöttrar in i ett en och enhalvplanshus med källare. Efter något år tittade jag upp på vinden och fick en mindre chock, kondensvatten dröp om takbrädorna. Jag fick tag på en expert som tittade på problemet, han gav mig rådet att sätta en 72 W kanalfläkt innanför den ena gavelventilen och blåsa inåt och när det hade torkat upp skulle jag täcka för den andra gavelventilen för att bibehållaett litet övertryck,det kostar naturligtvis lite i el, men det har hållit sig torrt hittills.   mvh Stig K

Ahh erfarenhet!  ;D  ;)

Jo, så var tanken då.... Som lekman så vet man ju inte vad man håller på me...  ::)  ;)

Men kanske ska prova... vilken årstid provade du? Vad har du för vent i huset?
Skrivet av: Stig K
« skrivet: 03 januari 2005, 00:02:58 »

 Hej, Johan L. och Utopiazz. För 16 år sedan flyttade vi, jag, min fru och två tonårsdöttrar in i ett en och enhalvplanshus med källare. Efter något år tittade jag upp på vinden och fick en mindre chock, kondensvatten dröp om takbrädorna. Jag fick tag på en expert som tittade på problemet, han gav mig rådet att sätta en 72 W kanalfläkt innanför den ena gavelventilen och blåsa inåt och när det hade torkat upp skulle jag täcka för den andra gavelventilen för att bibehållaett litet övertryck,det kostar naturligtvis lite i el, men det har hållit sig torrt hittills.   mvh Stig K
Skrivet av: Svante
« skrivet: 02 januari 2005, 22:38:52 »

Jag tror att missuppfattningen är graden av undertryck. Om du har ett rent frånluftsystem så försöker detta trycket att utjämnas med hjälp av tilluften från tilluftventiler och springventiler i väggarna. Hur stort undertrycket blir är svårt att säga i ett sådant system.

I ett FTX system så försöker man lägga sig så nära balans som möjligt. För att till varje pris inte få övertryck placerar man sig på säkra sidan med ungefär 10 % mindre tilluft än frånluft.
Skrivet av: ART
« skrivet: 02 januari 2005, 21:58:16 »

Ja men det undertrycket utjämnas genom att ren tilluft tillförs gehom ventiler i väggen eller genom fläktstyrd tilluft.

Såvitt jag vet justeras sådana anläggningar praktiskt taget alltid (undantaget torde vara radonhus) så att de genererar undertryck?

Citera
Trycket mot vinden åstadkommes genom termisk konvektion på grund av uppvärmningen och kan inte hävas med ventilation.

Utan att på något sätt vara expert på området vågar jag tycka detta verkar konstigt. Nog måste väl flödet genom eventuella otätheter styras av både tryckskillnaden mellan vind och boyta och den termiska konvektionen?

Isåfall måste det ju finnas en injusteringspunkt där flödet är noll, och oändligt många där luft läcker från vind in i bostaden (vilket kanske inte är direkt önskvärt, men om mögel på vinden inte är alltför illa iallafall bättre än motsatsen)?

Huruvida detta inträffar vid ett undertryck i bostaden där dörrar och fönster fortfarande går att öppna låter jag gärna vara osagt, men kan ju till sist säga att (flera) yrkesversamma inom området ventillation hävdat att en korrekt injusterad FTX-anläggning skulle vända flödet i mitt (inte särskilt välisolerade) hus.

Men de kanske bara vill sälja en anläggning?

Citera
Möjligen kan luften bli något torrare men det räcker inte för att förhindra konvektionsskador på en välisolerad kallvind vid luftläckage.

...nämde jag att jag för tillfället är väldigt nöjd med att ha en dålig vindsisolering?  ;D
Skrivet av: Micke F
« skrivet: 01 januari 2005, 11:24:25 »

Har aldrig hört om någon som installerat en avfuktare på en kallvind och kanske är det inte en så bra idé, men det hade varit roligt att höra om någon har försökt eller funderat i dessa banor?

I vilket fall som helst tror jag att man skall försöka med "allt annat" först eftersom tom. att ta bort eventuell tilläggsisolering förmodligen blir billigare än att ha en avfuktare gående.
Skrivet av: Johan L
« skrivet: 31 december 2004, 00:04:06 »

Ja men det undertrycket utjämnas genom att ren tilluft tillförs gehom ventiler i väggen eller genom fläktstyrd tilluft.

Trycket mot vinden åstadkommes genom termisk konvektion på grund av uppvärmningen och kan inte hävas med ventilation.

Möjligen kan luften bli något torrare men det räcker inte för att förhindra konvektionsskador på en välisolerad kallvind vid luftläckage.

Ok!

Så för att lösa mitt problem så behöver jag en avfuktare.. kommer väl alldrig bli av med problemet att fukt stiger upp... Kanske blir bättre då huset får ventilation, men skulle inte tro att det blir tillräkligt...

Vad tror ni om avfuktare då? Är det en vanlig lösning?
Skrivet av: Svante
« skrivet: 30 december 2004, 23:47:26 »

Har ingen erfarenhet av avfuktare på vind.

Att åstadkomma 0,5 ggr luftbyte med självdrag är nog en omöjlighet utan mekanisk ventilation krävs. För bästa ekonomi är ju då en balanserad ventilation med FTX att föredra.

Problemet med att lägga luftspärren ovanifrån är tätningen vid takstolarna. Man vill ju ha en hel film under takstolarna. Men det är säkert bättre än inget. Men jag tror att man behöver göra det överallt för att det skall ge verkan. Hur gör man vid snedväggarna ?

Jag skulle nog försökt att tejpa plasten mot takstolarna.
Finns kanske någon med mer erfarenhet i ämnet.
Skrivet av: Micke F
« skrivet: 30 december 2004, 23:32:16 »

Jo, tilläggsisolera om man inte har någon ångspärr är nog ingen höjdare.

Själv har jag en tunn tjärpapp som ångspärr (huset är byggt 1965) och denna har delvis torkat och spruckit och fungerar därmed inte helt tillfreds längre. Jag har fått rådet att vid problem tömma de "takstolsfack" som är dåliga/sämst på all isolering och sedan lägga en plastfilm ovanför tjärpappen som tätas väl i kanterna med en list. Någon som har provat?

Kan också nämna (igen) att den lilla mögelpåväxt som fanns på undertaksbrädorna då vi köpte huset inte har återkommit efter förbättring av inomhusventilationen. Tilluftsventiler i sovrummen + vardagsrum samt fuktstyrd fläkt i badrummet utan kallrasskydd. Ett par timmars jobb och tvåtusen kronor kostade det.  Jag har också installerat en braskamin som den kallare halvan av året förmodligen ökar på självdragsventilationen, hur mycket nu detta kan ge/betyda?

Har läst har på forumet att en bra riktlinje för inomhusventilation är att ca hälften av luftvolymen i huset skall bytas per timme. Vad ger en väl fungerande självdragsventilation vintertid? Knappast i närheten av detta riktvärde väl?

Funderar på att byta min fuktstyrda fläkt i badrummet mot mot en kanalfläkt som alltid går, både för att få en korrekt dimensionerad ventilation men också för att slippa det ettriga surrandet från nuvarande fläkt.

Så en sista fundering innan det är dags för sängen.....

Om man har väldiga problem med mögel på kallvinden kan inte likt som man gör i krypgrund täta av och installera en avfuktare?
Skrivet av: Svante
« skrivet: 30 december 2004, 22:45:27 »

Ja men det undertrycket utjämnas genom att ren tilluft tillförs gehom ventiler i väggen eller genom fläktstyrd tilluft.

Trycket mot vinden åstadkommes genom termisk konvektion på grund av uppvärmningen och kan inte hävas med ventilation.

Möjligen kan luften bli något torrare men det räcker inte för att förhindra konvektionsskador på en välisolerad kallvind vid luftläckage.
Skrivet av: ART
« skrivet: 30 december 2004, 22:19:08 »

Ventilation måste du ha i vilket fall som helst men den
löser inte problemet med läckande luft upp till vinden.

Med mindre än att den är mekanisk och skapar ett undertryck i huset. Vilket såvitt jag förstår de flesta mekaniska ventilationssystem gör.
Skrivet av: Svante
« skrivet: 30 december 2004, 21:01:26 »

Med fuktspärr menar du nog luftspärr  - folie som lufttätar mellan undertak och isolering. Det kan klara sig om du inte tilläggssiolerar.

Ventilation måste du ha i vilket fall som helst men den
löser inte problemet med läckande luft upp till vinden.
Skrivet av: Johan L
« skrivet: 30 december 2004, 20:55:09 »

Jo.. har ju ett hur utan fuktspärr... skulle gå bra utan det.. men var upp för några dagar sen, och det var ju inte så bra!

Hoppas på att en frånluftvärmepump med bra flöde i ska kunna ta det mesta av fukten!

Annars vet jag inte vad jag gör...  :(
Skrivet av: Svante
« skrivet: 30 december 2004, 20:53:51 »

Den varma luften stiger inne i bostaden och vill tränga igenom taket på grund av det inte är lufttätt upp mot vinden. På vinden avkylks luften och sås måningom kondenserar den där.

Detta kan ju inte förhindras med övertryck på vinden.

Då skulle det ju stå och blåsa ner i bostaden också ?

Nej den lösningen känns inte bra.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 30 december 2004, 20:27:10 »

Citera
För att förbättra vindsventilationen.. kan man sätta in en fläkt som gör ett övertryck på vinden? Det borde väl motverka fukt som stiger upp underifrån!

Blir det inte problem med den fukt som tillförs utifrån då istället? Den luft som du trycker in på vinden innehåller ju också fukt (dock inte samma mängd).

Dessutom tror jag att du måste blåsa bra mycket för att motverka luftuppsläppet från bostaden. Vindarna är ju oftast ganska väl ventlilerade.

/Johan
Skrivet av: Johan L
« skrivet: 30 december 2004, 20:17:23 »

För att förbättra vindsventilationen.. kan man sätta in en fläkt som gör ett övertryck på vinden? Det borde väl motverka fukt som stiger upp underifrån!
Skrivet av: Svante
« skrivet: 28 december 2004, 23:14:13 »

Ja kondensationen sker ju normalt vid eller strax över 100 %. Men det krävs någon form av partiklar i luften för att det skall ske. Nu finns det ju gott om sådana i atmosfären så kondensationen sker ju ofta vid dessa nivåer.

Underkylt regn uppstår om regn faller i varmt luftlager (+ grader) och därefter in i ett kallare luftlager (- grader) utan att övergå till is. Träffar den marken eller ett annat förmål (exempelvis flygplan) fryser den direkt.

Får den falla tillräckligt länge i den kalla luften kommer den dock att frysa och då uppstår det vi kallar för kornsnö.

Nu har jag väl kommit ur ämnet för detta forum...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 december 2004, 23:02:25 »

Hmmmm nytt för mig jag trodde i min enfald att överskottet föll ut som futk och regn....

Men det är kanke som med underkylt regn hur många vet att vatten inte alltid fryser vid +-0 grader.... det har väl också att göra med "ostörda" förhållanden...
Skrivet av: Svante
« skrivet: 28 december 2004, 22:55:36 »

RH = vattenångans tryck i luften/luftens mättnadsångtryck

...kan således bli mer än 100 %. Kondensation sker inte förrän den mättade luften träffar någon form av partikel - i meteorologin pratar vi om kondensationskärnor, men det kan ju även vara en insida av ett yttertak, ovansidan i en krypgrund eller liknande.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 december 2004, 22:31:28 »

Ang värmeläckage... otroligt många vindar drabbades av fuktskador pga kraftiga isoleringsåtgärder vid energikriserna.
ju varmare vinda desto mindre risk för fukt.... men det kostar energi... därför isolerar vi, men då blir det viktigare att inte luftläckage finns från rumsluften upp till vindan...  Den varma luften sticker dessutom rakt upp om den får chansen.
rumsluft som ofta är väldigt torr, når likafullt 100% och mer när den kyls ned på vindan.  Kan det bli mer än 100%?? hmmm i princip inte överskottet fälls ut som kondens på kalla ytor....
Ungefär som efter en varm dusch... imma på ev fönster spegel mm.
Skrivet av: Svante
« skrivet: 28 december 2004, 22:14:18 »

Bra sammanfattning av Micke F.

Men det här med RH; allt material om står i direkt kontakt med husets omgivningklimat utsetts för RH 100 stundtals. Det gäller kallvinden, krypgrunden, mineralull innanför husklädsel av trä eller tegel, etc. Det gör ju inte att allt detta material blir mögligt. Det viktiga är att det har möjlighet att ventilera och torka ut.

Krypgrunden på sommaren fungerar som kallvinden på vintern vid läckage - kondensation på byggnadsdelarna.
Skrivet av: Micke F
« skrivet: 28 december 2004, 21:09:37 »

För att sammanfatta känns det som vi är överens om följande för att mögeltillväxt skall finnas på en kallvind:

1. RH över 75%.
2. Läckage av fuktig varm inomhusluft upp till kallvinden.
3. Gärna hyfsat varmt, då växer möglet bättre.
4. Dålig ventilation ökar också förutsättningarna för mögeltillväxt.

Om vi då krånglar till det och jämför med en traditionellt ventilerad krypgrund som i ännu större utsträckning lider av mögelproblem är skillnaden mot en kallvind som följer:

1. Krypgrunden utsätts inte för läckage av fuktig luft inifrån men "läckage" av fukt från marken om den inte är täckt.
2. På sommaren när uteluften innehåller som mest vatten är kallvinden oftast en jättevarm vind (vid sol 40-55 grader) med låg RH medan krypgrunden är kallare än uteluften vilket höjer RH och därmed uppfyller punkt 1 och 3 enligt ovan.

Detta måste ju vara anledningen till att vissa forskare vill förbjuda krypgrunden helt medan kallvinden kan leva vidare.......

På vintern föreställer jag mig att ungefär samma klimat gäller i krypgrunden som på kallvinden (har själv källare)?

Några små tillägg:
1. Att Anticimex generellt varnar för mögelpåväxt vid RH över 75% har nog ett flertal anledningar. Vid en överlåtelsebesiktning (inte bara av Anticimex) ingår det ju (tyvärr) att varna för alla möjliga tänkbara och otänkbara risker annars kan det ju tänkas att beställaren/husköparen kan komma att klaga. Min erfarenhet är i alla fall att protokollen oftast är fulla med varningar för både det ena och det andra medan den muntliga sidan av saken (som är svårare att styrka i efterhand) är mer balanserad. Anticimex säljer ju dessutom en rad försäkringsprodukter och avfuktare där det är bra om man kan ha fukträdda villaägare, de blir ju mer köpbenägna då.
2. Jag har en väl ventilerad kallvind idag och har från en källa fått rådet att sätta igen ventiler delvis om jag skulle få problem med mögeltillväxt, detta för att öka temperaturen samt att inte få in så mycket uteluft?
3. Äldre kallvindar med kutterspån som isolering samt råspont som innertaksbrädor klarar sig oftast mycket bättre än vindar med mer effektiv isolering samt med plywood eller liknande istället för råspont. Kutterpån ger större värmeläckage till vinden och därmed lägre RH. Plywood når mycket snabbare en kritisk fuktkvot än vad råspont gör beroende på att det endast är de först få mm innan första limskiktet som tar till sig fukt.



Skrivet av: Svante
« skrivet: 28 december 2004, 09:58:02 »

Det är nog inte temperaturen som gör att det skiljer sig om fukten diffunderar utifrån eller kondenserar  innefrån. Men däremot blir underlagstaket riktigt vått av kondensationen vilket den inte behöver bli av fuktig luft utifrån.
Skrivet av: JohanH
« skrivet: 28 december 2004, 09:16:59 »

Citera
Det är en temperaturfråga. Det måste vara en 15-20 grader (?) för att mögel ska växa.

Säg det till den mögliga potatisen i kylen vid +4 grader... :)
Skrivet av: Bob_the_builder
« skrivet: 28 december 2004, 02:19:33 »

Jo, detta resonemang har jag förstått......men i detta gråa vinterväder har vi oftast en RH om 90-98% (dock aldrig högre än ute) samt 0-10 grader på vinden (dock aldrig lägre än ute) vilket inte orsakar några problem. Om man skall tro Anticimex fuktgubbar borde det ju växa mögel som bara den?
Det är en temperaturfråga. Det måste vara en 15-20 grader (?) för att mögel ska växa.
Skrivet av: Svante
« skrivet: 27 december 2004, 21:40:47 »

På kallvinden får man i stort sett samma RH som utomhus. Oftast något lägre beroende på att temperaturen på vinden är något högre. Men om RH utomhus är 100 % så kan den bli det på vinden också. Det är känt att luft som kondenserar på vinden (läckage innefrån de varma rummen) orsakar större skador på vinden än fuktig luft utifrån.

Jag vet inte exakt vad det beror på men misstänker att det har att göra med att luft från rummen kondenserar när den träffar byggnadsdelar (undertaket). Den fuktar då undertaket på ett annat sätt en den luft som kommer utifrån och som blir något torrare på vinden än utanför.

I alla fall så måste vinden vara så utformad att ventilationen gör att den fuktiga luften ventileras ut.

Luft från rummen får aldrig läcka till vinden.
Skrivet av: Micke F
« skrivet: 27 december 2004, 21:24:43 »

Jo, detta resonemang har jag förstått......men i detta gråa vinterväder har vi oftast en RH om 90-98% (dock aldrig högre än ute) samt 0-10 grader på vinden (dock aldrig lägre än ute) vilket inte orsakar några problem. Om man skall tro Anticimex fuktgubbar borde det ju växa mögel som bara den?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 27 december 2004, 15:19:21 »

Utifrån kommande luft värms alltid upp en aning även på kallvindan, då minkar den relativa fukthalten, den är mycket temperutrberoende. Så då minkar risken...

Innifrån kommande varm luft kyls alltid ned och då ökar den relativa fukthalten. med ökad risk för att nå kritiska fuktvärden.

varm luft kan bära mycket stora fuktmängder utan risk för skador....
Men riktigt kall luft bär nästan ingen fukt alls (när snabbt fuktmättnad)
Skrivet av: Micke F
« skrivet: 27 december 2004, 13:55:10 »

Vid överlåtelsebesiktning då vi köpte vårt 60-talshus för ca 2 år sedan menade besiktningsmannen från Anticimex att i mer än hälften av alla hus med kallvind han besiktigar finns det probelm med "mikrobiell påväxt" på undertaksbrädorna, dvs. mögel. Enligt honom och andra så kallade experter på området är detta i första hand ett kosmetiskt problem som orsakas av en dålig/ej existerande ångspärr + dålig inomhusventilation i kombination med tilläggsisolering.

Samtidigt säger Anticimex att det generellt finns risk för mikrobiell påväxt vid RH över 75%. Efter att ha mätt en del både i vårt kallgarage och på kallvinden kan jag konstatera att med det vinterväder vi har i Halland är det sällan vi har en RH under 75% denna årstid. Trots detta inga probelm med mögel i garaget och inte heller på kallvinden sedan inomhusventilationen förbättrades och ett kallrasskydd togs bort.

Varför framkallar inte fukten i utomhusluften samma problem som den fukt som läcker inifrån?

Skrivet av: Svante
« skrivet: 01 december 2004, 23:20:21 »

Nu har jag ju aldrig sagt att temperaturen är den exakt den samma på vinden som i trädgården. Klimatet är dock i stort det samma.
Hur stor temperaturskillnaden är beror på husets isolering. Ett bra isolerat hus har mindre skillnad i temperatur.

Är skillnaden stor så kan det leda till att fuktigheten hålls nere på vinden trots att RH ute är 100 %.

Det är dock inte denna fukt som brukar leda till skador på vindar utan det är konvektionen av luft från rummen som läcker upp på den kalla vinden och där kondenserar eftersom RH ökar med sjunkande temperatur.

Det är därför man får passa sig om man tilläggsisolerar ett hus som saknar luftspärr.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2004, 18:49:01 »

Svante
Citera
En bra kallvind skall ju ha en bra ventilation och luftombyte. Det är då naturligt att klimatet blir det samma inne som ute.

Den ventileras med naturkrafterna kall luft in vid takfot den värms upp och stiger (varm luft lättare än kall) därmed upp mot nock, därefter ut genom ventilerna i gavelspetsarna.
Om man har en konventionell lösning vill säga.

Om temperaturen vore lika på vindan som ute, då skulle man ju bara ha ventilation av vindan när det blåser.
Så är inte fallet  ;)
Skrivet av: Svante
« skrivet: 01 december 2004, 17:27:50 »

En bra kallvind skall ju ha en bra ventilation och luftombyte. Det är då naturligt att klimatet blir det samma inne som ute. Om bjälklaget är bra isolerat kommer lite värme att spridas nedifrån. I gamla hus gjorde skorstenen en hel del för uppvärmningen på vinden. Genom att man höll en högre temperatur minskade RH på vinden. Om man slutar elda försvinner denna uppvärmningskälla. RH stiger då.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2004, 16:45:05 »

Det är (nästan) alltid varmae uppe på vindan än utomhus!!!  takdropp vid -15 är ju inte heltovanligt.. pga av dålig isolering men mest pga av avsaknad av ventilerad vinda... värmen måste bort!!
Bara vid extrema omslag kan det va kallare på vindan och det under en kortare tid.

Tänk dig ett kallgarage det är nästan alltid varmare där än ute!!
på vindan tillförs dessutom kontinuerligt värme genom bjälklaget.  
Men ju mera välisolerat ju lättare att få problem! ja om inte difftusionstätningen funkar som avsett.

Jag har ett äldre hus, när det byggdes var inte ens plast uppfunnit så jag har ingen diffusionstätning alls!!! Det går alldeles utmärkt  ;) luftigt och bra, dessutom extremt energisnålt.
 nu brakar det loss antar jag    ;D ;D

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 01 december 2004, 16:16:43 »

Ja, men om man tittar ut  på mornarna så kan man ofta se hur räcken riktigt droppar av kondens.  Vill man verkligen ha in det klimatet på kallvinden?  Kondenserar det inte i samma grad på vinden?
Skrivet av: Svante
« skrivet: 01 december 2004, 16:03:48 »

Om den relativa luftfuktigheten utomhus är 100 % så kommer luftfultigheten på vinden att också bli 100 %. Detta inget konstigt utan helt normalt eftersom klimatet utanför är det samma. Skall RH bli lägre måste värme läcka från huset, vilket det gör i viss mån. Ju bättre huset är isolerat ju mer likt blir klimatet på vinden det som du har utomhus.

Men om du har högre fuktighet på vinden än utomhus då beror detta på att lukt från huset kondenserar på vinden. Detta är vanligt i gamla hus som saknar lufttätt klimatskärm.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2004, 14:34:29 »

Inte mycket marginal...
Men det är mycker sämre (dessutom vanligt) att det läcker upp varm luft innifrån, den luften har säg 20 graders temp och 30% rel fuktighet.
När den kyls ned på kallvinden då når man snabbt 100 % rel. fuktighet, då får man kondens på tex trävirket...
Därför är det viktigt att ventilera vindan...
men som sagt man tar in fuktig luft, men den värms upp lite (då minskar den rel. fuktighaten) när den vandrar från takfot och sen ut via gavelventilerna.

Energisparivern som staten drivit på vid flera tidigare tillfällen skapade massor av mögelskador!!!!
Man måste alltid tänka på flera skare samtidigt när man förändrar en fastighet.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 01 december 2004, 14:24:26 »

Vad har ni för luftfuktighet på era kallvindar?  Vi har i princip samma luftfuktighet på vinden som det är ute, dvs ofta upp till 80%.  Kan det verkligen vara bra?  De säger ju att vindarna skall vara välventilerade, men det betyder ju att det kommer in massa fuktig luft utifrån också.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!