Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimalt ekologiskt värmesystem?  (läst 2821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
Optimalt ekologiskt värmesystem?
« skrivet: 09 januari 2018, 00:30:11 »
I pannrummet finns en normal, för stor, oljetank och en kombipanna för fastbränslen, el eller olja, som bör vara kvar i vart fall då den kan användas vid ex. elavbrott. Har även ett litet nöd-aggregat som kan driva värmepannan.
Stort hus med CV och full automatik.
Oljetanken behöver inte vara så stor och pannrummet är ganska fullt med detta.
Bergvärme som kan krångla en del och är beroende av el är vi inte så tända på just nu.
Pannan kan sköta VV.
Hur kan det kombineras med nytt och ska man vänta tills solceller är billigare?
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2018, 07:53:08 »
En värmepump med 100% effekttäckning i kombination med ca 10 kW solceller torde väl vara något av det mer miljövänliga som finns kan jag tycka. (Ger mer än väl den energi som värmepumpen förbrukar)
När det gäller att köpa eller vänta sÃ¥ tror jag nog att bidragen kommer  att fluktuera mer än priserna pÃ¥ själva solcellerna, sÃ¥ om du tycker att bidragen är OK nu sÃ¥ tror jag inte att det är fel att köpa nu.
Visst, värmepump och solceller skitar ned lite i produktionsprocessen, men ved och pellets bidrar med:
Skogs-skövling
Markberedda marker som är nästan omöjliga att förflytta sig i efter att man avverkat, och i en mansålder framåt, minst.
Det blir rök och nedfall från eldningen, vilket främst stör grannarna och närmiljön.
Rök som läcker in i bostaden kan vara direkt hälsovådlig.
Utsläpp från fordon/transporter både vid avverkning, transport med mera gör inte ved till ett helt miljövänligt alternativ, veden i sig är förnyelsebar, men det fröbrukas nog rätt många liter fossila bränslen innan en m3 ved finns i pannrummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018, 01:29:55 »
En värmepump med 100% effekttäckning i kombination med ca 10 kW solceller torde väl vara något av det mer miljövänliga som finns kan jag tycka. (Ger mer än väl den energi som värmepumpen förbrukar)
När det gäller att köpa eller vänta sÃ¥ tror jag nog att bidragen kommer  att fluktuera mer än priserna pÃ¥ själva solcellerna, sÃ¥ om du tycker att bidragen är OK nu sÃ¥ tror jag inte att det är fel att köpa nu.
Visst, värmepump och solceller skitar ned lite i produktionsprocessen, men ved och pellets bidrar med:
Skogs-skövling
Markberedda marker som är nästan omöjliga att förflytta sig i efter att man avverkat, och i en mansålder framåt, minst.
Det blir rök och nedfall från eldningen, vilket främst stör grannarna och närmiljön.
Rök som läcker in i bostaden kan vara direkt hälsovådlig.
Utsläpp från fordon/transporter både vid avverkning, transport med mera gör inte ved till ett helt miljövänligt alternativ, veden i sig är förnyelsebar, men det fröbrukas nog rätt många liter fossila bränslen innan en m3 ved finns i pannrummet.
Och det gamla utom kan vara kvar i reserv med en mindre tank, vad nytt behövs i pannrummet?
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018, 07:06:33 »
Frågan är väl hur effektiv din gamla panna är, men visst, som reserv kanske.
JAG skulle om jag vore i dina kläder sätta in en komplett värmepump med inbyggd vvb, bergvärme eller jordvärme om det fungerar bra, eller luft/vatten om det finns några problem att anlägga mark eller bergvärme (för liten tomt eller väldigt långt ned till berg t.x)
Huruvida du utan större problem kan sätta in luft/vattenvärmepump beror i stor utsträckning på var du bor, men rent generellt är min uppfattning att prisskillnaderna idag mellan en modern luft/vattenvärmepump och bergvärme är så pass små att bergvärmen i långa loppet inte borde bli dyrare.
(Längre livslängd, mindre buller, mer effekt när den behövs som mest)
Jag skulle INTE docka värmepumpen mot befintlig anläggning utan koppla in den parallellt sÃ¥ man stänger av gamla anläggningen helt när man kör  med värmepump, och om man bestämmer sig för att köra med olja eller ved sÃ¥ stänger man ned värmepumpen och kör istället gamla anläggningen.
Du behöver bara öppna/stänga två ventiler för att skifta drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2018, 07:17:27 »
I pannrummet finns en normal, för stor, oljetank och en kombipanna för fastbränslen, el eller olja, som bör vara kvar i vart fall då den kan användas vid ex. elavbrott. Har även ett litet nöd-aggregat som kan driva värmepannan.
Stort hus med CV och full automatik.
Oljetanken behöver inte vara så stor och pannrummet är ganska fullt med detta.
Bergvärme som kan krångla en del och är beroende av el är vi inte så tända på just nu.
Pannan kan sköta VV.
Hur kan det kombineras med nytt och ska man vänta tills solceller är billigare?
Jag tänkte som du när jag skaffade bergvärme 2008. Efter 9 år utan ett enda avbrott så åkte den sparade kombipannan och oljetanken ut. Skönt med tre extra kvadratmeter golv och 6 kvadratmeter väggyta.

Solceller är redan billigare. Men inte batterier eller bränsleceller.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2018, 23:27:57 »
Jag tänkte som du när jag skaffade bergvärme 2008. Efter 9 år utan ett enda avbrott så åkte den sparade kombipannan och oljetanken ut. Skönt med tre extra kvadratmeter golv och 6 kvadratmeter väggyta.

Solceller är redan billigare. Men inte batterier eller bränsleceller.

Men vad ska man ha i reserv vid ex. elavbrott eller om pumpen rasar?
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2018, 23:49:10 »
-Elverk.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2018, 23:59:48 »
-Elverk.
Har ett som kan driva gamla pannan som även kan gå utan el. Till hela huset är dyrt och stort
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2018, 07:43:53 »
Skulle tro att 90% av Sveriges befolkning förlitar sig på att strömmen inte skall försvinna längre tid än att man klarar sig utan backup när så sker.
Under mitt 52 åriga liv har det i alla fall aldrig varit något problem.
Det enda jag kan påminna mig var ett strömavbrott vi hade när jag var barn.
Kan ha varit mer än 12 timmar, men mindre än 24 timmar.
Minns att det föddes ovanligt många barn 9 månader senare, men ingen frös ihjäl under tiden strömavbrottet varade.

Sen kan man ju alltid tänka att man i t.ex. en krigssituation skulle vara mycket bättre rustad om man i vart fall kunde värma sig, och då kan det ju vara bra med ett biobränslealternativ, t.ex. en helt vanlig braskamin, om man har plats för det och tycker att riskerna är så pass stora att det känns vettigt att satsa pengarna som krävs för det.
Eller att man som du tänkt, sparar den gamla anläggningen så att den går tvinga igång om det någon gång skulle bli nödvändigt.
Har du plats så varför inte, men koppla den nya anläggningen parallellt med den gamla så du slipper alla energiförluster och styrproblem som det kan innebära att ha den i det nya systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Optimalt ekologiskt värmesystem?
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2018, 22:31:57 »
Skulle tro att 90% av Sveriges befolkning förlitar sig på att strömmen inte skall försvinna längre tid än att man klarar sig utan backup när så sker.
Under mitt 52 åriga liv har det i alla fall aldrig varit något problem.
Det enda jag kan påminna mig var ett strömavbrott vi hade när jag var barn.
Kan ha varit mer än 12 timmar, men mindre än 24 timmar.
Minns att det föddes ovanligt många barn 9 månader senare, men ingen frös ihjäl under tiden strömavbrottet varade.

Sen kan man ju alltid tänka att man i t.ex. en krigssituation skulle vara mycket bättre rustad om man i vart fall kunde värma sig, och då kan det ju vara bra med ett biobränslealternativ, t.ex. en helt vanlig braskamin, om man har plats för det och tycker att riskerna är så pass stora att det känns vettigt att satsa pengarna som krävs för det.
Eller att man som du tänkt, sparar den gamla anläggningen så att den går tvinga igång om det någon gång skulle bli nödvändigt.
Har du plats så varför inte, men koppla den nya anläggningen parallellt med den gamla så du slipper alla energiförluster och styrproblem som det kan innebära att ha den i det nya systemet.
Ja när vi tittar på andra hus till salu är det irriterande med bara en värmekälla när vi har kombi och en öppen spis, dom har inga reserver. Vi kan elda ved, sopor och antagligen olja i CV med egen liten el eller utan. Gäller bara att lagra ved.
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!