Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT värme pump  (läst 6282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: IVT värme pump
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2010, 16:24:29 »
Citera
Så det kan jag förstå, så jag tänkte byta den själv vilket inte är så svårt om det inte vore för "skärmningen jordas i chassi".
Hej Kojak!
Du har det svårt! Det bästa är att göra det mesta själv. Därför hajar jag till, när du skriver som ovan. Att jorda en skärm till chassi hör väl ändå till de enklaste göranden på elområdet. Bussen har bara lågspänning och är ofarlig. Jorda vid båda ändar.

Kan du förklara exakt hur jag jordar den? Har köpt korrekt kabel, avbokat elektrikern för jag kände att det borde man ju klara av utan problem. Klämmer jag bara fast den i en befintlig skruv i chassit?
I manualen står det:"Skärmen ska endast jordas i ena änden och till chassi (ej till kretskort)."
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT värme pump
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2010, 20:49:47 »
Du avisolerar bara, twinnar av skärmen, ser till att du har tillräcklig längd på den (alt. löder på en 1,5/2mm² kabel) och skruvar fast på närmaste chassidel. Oftast räcker det med en plåtskruv, men det måste leda - ingen färj eller annat isolerande emellan.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT värme pump
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2010, 20:58:19 »
Läste litet hastigt. Klart att det går klämma fast med befintlig skruv ochså. Men det måste leda!
Man brukar jorda i alla ändar, man kommer åt. Men är det skrivet, så har de kanske skäl för det.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!