Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Caldo XRH40 fundering  (läst 2597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zoureen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin Caldo XRH40
Daikin Caldo XRH40 fundering
« skrivet: 04 januari 2019, 18:33:14 »
Har haft en Daikin Caldo XRH40 nu i en månad och måste säga att jag är imponerad över värmekapaciteten och öppenspisfunktionen.
Men har en fundering kring en ljud som uppstår när den avfrostar eller rättare sagt när den avfrostat klart låter det som det byggts upp ett kraftigt tryck som släpper och det blir en ordentlig pust som snarare låter som en smäll i innedelen, skall det vara så eller är det nåt fel på min pump?
« Senast ändrad: 08 januari 2019, 21:33:09 av zoureen »

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Ljud från XRH40??
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2019, 18:47:28 »
Det ska nog vara så
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Caldo XRH40 fundering
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2019, 20:08:05 »
Har haft en Daikin Caldo XRH40 nu i en månad och måste säga att jag är imponerad över värmekapaciteten och öppenspisfunktionen.
Men har en fundering kring en ljud som uppstår när den avfrostar eller rättare sagt när den avfrostat klart låter det som det byggts upp ett kraftigt tryck som släpper och det blir en ordentlig pust som snarare låter som en smäll i innedelen, skall det vara så eller är det nåt fel på min pump?
oroa dig inte för det. finns en anledning varför det låter så. mer specifikt kan nog _daikin tala om för dig. men det är inge fel på pumpen.

Utloggad zoureen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin Caldo XRH40
SV: Caldo XRH40 fundering
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2019, 18:18:06 »
Uppdatering:
Tycker även att den avfrostar väldigt ofta därav reagerar jag på ljudet mer.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Caldo XRH40 fundering
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2019, 20:49:10 »
Fuktigt ute? Igen isad?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad zoureen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Daikin Caldo XRH40
SV: Caldo XRH40 fundering
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2019, 21:59:37 »
Det gör ingen skillnad om det är -20 eller som nu -2 den avfrostar lika ofta ändå, ja det blir ganska mycket frost på den mellan avfrostningarna.
När vi har -20 så är det ju inte så fuktigt men det är klart när det är lite mildare mellan 0 och -5 är det lite fuktigare.
« Senast ändrad: 07 januari 2019, 22:03:42 av zoureen »

Utloggad elsmurfo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH40 fundering
« Svar #6 skrivet: 11 november 2019, 06:45:34 »
Min xrh 40 gör samma ljud,
Lätt förklarat låter det som när man kopplar loss luftslagen från en garage luftkompressor..
 ibland sÃ¥ högt att jag hoppar till.. Har du fortfarande samma problem?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Daikin Caldo XRH40 fundering
« Svar #7 skrivet: 11 november 2019, 20:19:33 »
Mycket frost/is på utedelen visar att den gör mycket värme då det kondenserar vid avkylningen som blir vid värmeväxlingen. Förutsatt att det frostar på jämt och inte i linjer.

Ljudet  som blir när maskinen Pausar/vänder frÃ¥n värme till kyla eller tvärtom är tryckförändringar i slingan när man gÃ¥r frÃ¥n högtryck till lÃ¥gtryck. Troligen inget att göra nÃ¥got Ã¥t dÃ¥ det är naturlig del av förloppet.

Egen känsla efter nÃ¥gra Ã¥r som installatör och service tekniker är faktiskt att de som lÃ¥ter lite mer är de som levererar nÃ¥got mer värme. ( helt egen känsla, inget bevisat) troligen är det de maskiner som har lite mer tryck i systemet som lÃ¥ter och presterar.  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!