Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl  (läst 7327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man skall aldrig förfylla ett expansionskärl med luft, dels för att luften går lättare igenom gummimembranet (gaspermabilitet) samt att syret som kommer in orsakar oxidering i värmekretsen.
Alltid kvävgas.

/D

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #16 skrivet: 29 mars 2018, 13:11:05 »
@Carl, det håller jag med om men det vattnet som fylls på i kärlet hämtas väl från övrigt vatten i systemet, och då är den långtgående tanken att det kan finnas metallspån alt rost som fylls på till exp-kärlet som kan förorsaka svaghet i membranet?
Gunnar

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2018, 21:02:18 »
@Carl, det håller jag med om men det vattnet som fylls på i kärlet hämtas väl från övrigt vatten i systemet, och då är den långtgående tanken att det kan finnas metallspån alt rost som fylls på till exp-kärlet som kan förorsaka svaghet i membranet?
Gunnar

Ja alltså, rent krasst kvittar det om det är membran eller inte. Luften är innesluten ändå. Såvida knte ventilen läcker. Tänk hydrofor.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hydrofor får man fylla med luft flera ggr per år myyycket oftare än med en hydropress. Så någon nytta gör allt gummiblåsan. Och som sagt luft är ju till största delen kvävgas så som Carl N skriver: att efter några fyllningar är det mest ren kvävgas i blåsan (eller däcket).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2018, 15:32:19 »
Hydrofor får man fylla med luft flera ggr per år myyycket oftare än med en hydropress. Så någon nytta gör allt gummiblåsan. Och som sagt luft är ju till största delen kvävgas så som Carl N skriver: att efter några fyllningar är det mest ren kvävgas i blåsan (eller däcket).

Alldeles så men till dess försvar ändrar den din volym tämligen ofta.

Oavsett skall det till rätt mycket för att men raket ska läcka luft, som binds i vatten (som är tämligen stilla) för att sen cirkulera ut i systemet (nu pratar jag radiatorkrets). Om luften tar sig igenom gummit, ut i kretsen bör ju trådskaparen återfinna den i högst placerad radiator...

Nånstans läcker gas(eller vatten?) eller så är det frågan om mätfel..

Var sitter mätklockan? Var mäts det?

Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Rörisoleraren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
hmm har du systemet trycklöst på vattensidan när du fyller på luft? Sc:,h

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #21 skrivet: 01 april 2018, 18:32:18 »
Hej alla och tack för ert engagemang, det uppskatta!!! :)

När jag bytte exp.kärl två i 2015 så satt kärlet under pannan men nu förra sommaren så flyttade vi ut det nya och satte det ovanpå pannan fast kopplingen då sitter under pannan. Jag har inte noterat luft på den högst belägna punkten i något element där och är med på det tänket.

Anledningen till att jag började leta fel var att trycket på pannan VVM 300 började sjunka och funderade på om jag kunde ha någon läcka. I samband med det noterade jag att exp.kärlet inte gav någon motstånd när jag fyllde på vatten och kollade då det trycket. Jag kollar trycket genom att koppla på kompressorn som jag har i bilen till luftnippeln på kärlet. Sedan fyller jag luft med cykelpump.

Ang nuvarande kärl så kommer det från en tillverkning från 2014, dvs troligtvis samma serie som förra bytet som gjordes 2015.

Det jag funderar på nu är:
1. Koppla på en manometer på kärlet för att få koll på i vilken takt luften försvinner men kanske också åstadkomma en "säkerhet" mot att det inte är dåliga ventiler so släpper ut luft
2. Kolla med leverantören CIMM eller deras agentur LK Amatur i Skåne om de har någon ide om någon som kan förorsaka att salongen går sönder
3. Prova med ett annat kärl från annan fabrikant, och fylla kväve

Gunnar

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att fylla med kväve är lite "överkurs" ungefär som att fylla bildäck med kvävgas. Luft består till ca 70% av just kvävgas. Skulle syret passera membranet ut och du fyller med vanlig luft så ökar kvävgashalten mycket snabbt så efter några påfyllningar kar du i princip rent kväve i blåsan.
Dessutom har man i alla tider fyllt blåsorna med ren luft och det har inte vållat nått problem. "Problemen" uppstod den dag någon upptäckte att han med hjälp av folks okunskap och oro, skulle kunna sälja kvävgas och tjäna lite pengar.
Lite som i den gamla visan om att sälja konserverad gröt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #23 skrivet: 01 april 2018, 19:41:16 »
@Rörisoleraren, ja det är trycklöst på vattensidan när jag fyller luft.

@Svenska kocken, okidoki, försöker nog bara lisa ned alla alternativ för att bli av med problemet ;)

g

Daniel74w

  • Gäst
Daniel74w
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2020, 11:48:20 »
@Rörisoleraren, ja det är trycklöst på vattensidan när jag fyller luft.

@Svenska kocken, okidoki, försöker nog bara lisa ned alla alternativ för att bli av med problemet ;)

g
[/quote

Har samma problem, har du hittat lösningen?]

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
Enda jag kom på att tillägga efter läst denna tråden var om man har en oren pump, kanske järnbaserad cykelpump, eller oavsett material egentligen - så kanske den avger små dammpartiklar som får membranet i schraderventilen att läcka. En klick siliconfett eller något lämpligare inför sista pusten hade varit intressant om det hjälpte. Byta ventilinsatsen med sin bil som inte läcker kan man också göra och se om man kan flytta felet. Kanske är gjutskägg på ventilaxeln eller något sånt dumt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Ta loss kärlet, fyll på 0, 5 bar och spruta på såpvatten eller bäst, sänk ner under vatten. Minsta läckage kommer att synas.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!