Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 februari 2024, 08:54:03 »

Torbjörn:
Om man utgår ifrån en sån här
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/dieseldrivna-elverk/duab-power-elverk-mdg12s-3-3-fas-diesel-tystgaende
och kopplar på tex en sån här
https://www.slipcentralen.se/shop/product/90-elmotor-3-fas-15-kw-4-polig
Hur vet man hur stor kondensator man bör ha?
Är motorn lämpad för Y/D-start?
Räcker massan som snurrar eller bör man sätta på något lämpligt svänghjul. Som det är nu så är allt förpackat och nån på fabrik har säkert gjort ett bättre arbete än jag på att balansera ett ditsatt svänghjul. Dessutom, om svänghjulet får för sig att rymma så kan det bli stökigt. Att nåt skulle rymma från elmotorn kanske har lägre sannolikhet...
Hur vek är varvtalsregulatorn, kan man ens se det ur specen?
Tunga enfaslaster känner jag inte till något behov av. Det är disk, tvätt, tork, värmepump, enfas vattenpump under 1 kW med mjukstart som jag kommer på.

Det framgår inte av produktsidan om motorn är avsedd för Y/D-start eller inte, det får man kolla mot motorns typskylt eller mer fullständigt datablad från motortillverkaren. Om motorn är konstruerad för att gå D-kopplad vid den spänning som elverket ger, och har alla 6 lindningsändarna åtkomliga i kopplingslådan, så går den att Y/D-starta.  Ska man Y/D-starta en motor från det allmänna 400/230 V-nätet i Sverige, ska motorn t ex ha märkspänning 400 V vid D-koppling och 690 V vid Y-koppling. Ska man köra den från ett norskt 3 x 230 V-nät eller militärens "fältspänning, så ska motorn vara märkt 230/400 V. Osv osv.
Ur närmare uppgifter från motortillverkaren (eller egna mätningar) kan man få fram vilken reaktiv effekt motorn drar i tomgång, och välja en kondensator som avger samma reaktiva effekt vid aktuell spänning. Kondensatorberäkningarna brukar finnas med i elmaskinböcker för gymnasieskolan och går säkert att hitta på t ex Wikipedia också.

Det står inget om varvtalsregulatorn i specen för elverket, så det kräver nog grundligare undersökningar.
De enfaslaster du räknar upp bör nog anses som "tunga". I synnerhet då värmepumpen samt värmeelementen i vitvarorna.  Åtminstone tvättmaskin och torktumlare kan gå att hitta med trefas värmeelement, åtminstone om man inte tänker köpa nytt utan kan nöja sig med äldre begagnade maskiner (70-80-tal). Utomlands (t ex Spanien) finns vitvaror med gasoleldat värmeelement, det är väl inte omöjligt att det kan gå att beställa hit sådana.
Är det huvudsakligen enfaslaster du ska köra, så är det bättre att du skaffar ett enfaselverk och använder en frekvensomriktare för att mata trefaslasterna.
Det är inte god ekonomi att driva en luftvärmepump med dieselelverk, då är det en bättre affär att ordna uppvärmningen genom att elda dieseloljan direkt i en eberspächervärmare eller liknande.

Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 08 februari 2024, 22:46:15 »

Nej, balansera SVKs nät får de göra själva, jag funderade på om man enkelt kan snygga till sin egen el.
Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 08 februari 2024, 22:41:25 »

Torbjörn:
Om man utgår ifrån en sån här
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/dieseldrivna-elverk/duab-power-elverk-mdg12s-3-3-fas-diesel-tystgaende
och kopplar på tex en sån här
https://www.slipcentralen.se/shop/product/90-elmotor-3-fas-15-kw-4-polig
Hur vet man hur stor kondensator man bör ha?
Är motorn lämpad för Y/D-start?
Räcker massan som snurrar eller bör man sätta på något lämpligt svänghjul. Som det är nu så är allt förpackat och nån på fabrik har säkert gjort ett bättre arbete än jag på att balansera ett ditsatt svänghjul. Dessutom, om svänghjulet får för sig att rymma så kan det bli stökigt. Att nåt skulle rymma från elmotorn kanske har lägre sannolikhet...
Hur vek är varvtalsregulatorn, kan man ens se det ur specen?
Tunga enfaslaster känner jag inte till något behov av. Det är disk, tvätt, tork, värmepump, enfas vattenpump under 1 kW med mjukstart som jag kommer på.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 februari 2024, 11:01:56 »

Ja, man kan utnyttja en trefas asynkronmotor på det sättet för att ta effekttoppar. Men se då till några saker:
1) Faskompensera den med kondensatorer som levererar ungefär samma reaktiva effekt som motorn tar i tomgång.
2) Trefasmotorn bör ha ett rejält svänghjul med större tröghetsmoment än vad elverket har (svängmassa i dess svänghjul, rotor mm). Lämpligen låter man motorn vara inkopplad redan då man drar igång elverket, hellre än att slå till motorn när elverket redan är uppe i fullt varv.
3) Elverket bör ha en "vek" varvtalsregulator som får motorn att sacka en del vid belastning, det kan nog vara lagom om frekvensen är 5-10 % lägre vid kontinuerlig fullast än då elverket går på tomgång.
4) Försök inte använda ett trefaselverk, ens med hjälp från yttre svängmassa, för stora enfaslaster eller saker som drar hög startström bara på en fas.  Måste du köra en tung enfaslast, anslut det då till en huvudspänning (mellan två faser på elverket), ev via en transformator om spänningarna inte stämmer. Eller använd ett enfaselverk.

Hur stor motor man kan starta på ett visst elverk beror också på vilken typ av motor det är, hur hög startström den drar i förhållande till märkströmmen, hur tung last den måste dra igång från stillastående, vad elverkets spänningsregulator har för egenskaper mm.
De svåraste motorerna att dra igång är enfas asynkronmotorer som måste starta mot full last (t ex kylkompressorer som inte är inverterstyrda, små tryckluftkompressorer, vissa vattenpumpar mm).  En precis likadan motor som kan starta i tomgång eller bara måste dra igång en svängmassa (typ fläkt eller bänkslipmaskin) är lättare att få fart på.

När det gäller kylkompressorer, så är det mycket lättare att köra moderna påkostade kyl och frys med inverterstyrd kompressor på ett tvivelaktigt elverk. De drar ingen stötström alls vid start och är mycket mindre känsliga för spänningsfall, konstig kurvform på växelspänningen mm.

Det är ingen mening med en sån där spänningsvaktstyrd anordning om elverket överhuvudtaget har en spänningsregulator. De regulatorer jag har sett i småelverk, är mycket bra på att hålla spänningen konstant och ändrar sig knappast ens 1 % mellan tomgång och full last.  Observera dock att på små trefaselverk, mäter regulatorn ofta spänningen bara mellan en av faserna och nollan, och strävar efter att hålla den konstant. Om man belastar den reglerade fasen hårt, så stiger spänningen på de andra två. Och om man belastar en annan fas så sjunker spänningen på den. Ännu ett argument för att undvika snedbelastning på trefaselverk.
Däremot skulle en sån spänningsvakt som du föreslår kunna vara användbar i samband med de allra minsta och sämsta elverken med självreglerande generator (typ 650 W med tvåtakts bensinmotor, såna som Rusta sålde för 495 kr för 15 år sedan). På dem kan spänningen momentant stiga rätt kraftigt när man plötsligt kopplar bort en tung last.  Men det är ingen mening att försöka reglera på enstaka V när, utan det är nog enklare att inte göra något alls innan man kommer upp över t ex 15 % överspänning momentant eller 6 % långvarigt.
Det är nog bättre att ha ett enda belastningsmotstånd som fasvinkelstyrs med triacar, än att ha flera motstånd som kopplas in med reläer.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 08 februari 2024, 10:58:17 »

Det finns en del elverkstrådar men mina tankar här är nya så jag öppnar en ny.
Ligger den fel så flytta gärna.

Trefas T/D-kopplad elmotor som svängmassebalanstjänst?
Kan man koppla in en trefasmotor som snurrar utan last. Kommer den bidra till att motverka påverkan från tex ett kylskåp som startar?
Hur minimerar man startströmmen med rimliga kostnadseffektiva åtgärder?
Vilken är den största elmotor man kan starta utan att få ett elverk på tex 10 kW att storkna.
När den första är igång hur stor kan man då lämpligen ansluta som nr 2 osv.
När finns det så mycket svängmassa att man rimligen inte har nytta av fler?
Funkar detta ens i teorin?
Funkar detta i praktiken?

Spänningsvaktsstyrd doppvärmare A, B C D E och F a 10% vardera av elverkets effekt

Kan man ha en doppvärmare A som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 1 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare B som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 2 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare C som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 3 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare D som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 4 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare E som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 5 V över önskad spänning
Angiven överspänning kanske är fel. Återkom i så fall med lämpligare värden?
Funkar detta ens i teorin?
Funkar detta i praktiken?


Ja, det funkar i teorin och praktiken, (men du kan ju inte direkt anmäla dig som balanstjänst för SVK med den lösningen tyvärr).  ::)

Jag byggde ett vindkraftverk med Zenerdiod-styrning en gång i tiden.

Här är ett test av "generatorn"(kondensatorkopplad 3-fas asynkronmotor) med enbart doppvärmare.

https://youtu.be/-MHVTKSiDRs?si=UGzxvCyxtazlmySP

Här är zener-styrningen:

https://youtu.be/J3XBCxNCjyk?si=kgtkwGyB66c0G-nS

https://m.youtube.com/watch?v=vBkc93tZseU

https://youtu.be/u71tD8EFmxE?si=AUsrmp_9paLoEyjO


Dock svetsar reläna, så det finns bättre styrmöjligheter.

Jag byggde en digital lastkontroller i slutändan...  tummenupp
Skrivet av: Utbygget
« skrivet: 08 februari 2024, 10:42:49 »

Det finns en del elverkstrådar men mina tankar här är nya så jag öppnar en ny.
Ligger den fel så flytta gärna.

Trefas T/D-kopplad elmotor som svängmassebalanstjänst?
Kan man koppla in en trefasmotor som snurrar utan last. Kommer den bidra till att motverka påverkan från tex ett kylskåp som startar?
Hur minimerar man startströmmen med rimliga kostnadseffektiva åtgärder?
Vilken är den största elmotor man kan starta utan att få ett elverk på tex 10 kW att storkna.
När den första är igång hur stor kan man då lämpligen ansluta som nr 2 osv.
När finns det så mycket svängmassa att man rimligen inte har nytta av fler?
Funkar detta ens i teorin?
Funkar detta i praktiken?

Spänningsvaktsstyrd doppvärmare A, B C D E och F a 10% vardera av elverkets effekt

Kan man ha en doppvärmare A som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 1 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare B som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 2 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare C som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 3 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare D som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 4 V över önskad spänning
Kan man ha en doppvärmare E som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 5 V över önskad spänning
Angiven överspänning kanske är fel. Återkom i så fall med lämpligare värden?
Funkar detta ens i teorin?
Funkar detta i praktiken?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!