Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut IVT Greenline frÃ¥n 2001  (läst 920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peter_mikael

  • Gäst
peter_mikael
Byta ut IVT Greenline från 2001
« skrivet: 10 oktober 2016, 08:27:25 »
Hej,

Jag har en IVT Greenline frÃ¥n 2001 som jag funderar pÃ¥ att byta ut. Jag har  tagit in servicetekniker en gÃ¥ng om Ã¥ret de senaste tvÃ¥ Ã¥ren. Först pga luft i systemet och sedan pga trasig växelventil(eller vad den heter - grejen som bestämmer om vattnet ska till radioatorerna eller varmvattenberedaren). Den ger ifrÃ¥n sig ett rätt störande basljud när kompressorn gÃ¥r vilket fortplantar sig genom väggarna.

Tycker ni jag bör byta ut den nu eller vänta? Om jag väljer att byta ut den, hur tycker ni jag ska göra för att hitta en lämplig ersättningspump?

Mvh

Peter




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut IVT Greenline från 2001
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2016, 10:33:49 »
Hej!
Det låter inte akut så börja med att ta reda på så mycket som möjligt om olika modeller mm.
Kolla även upp hur kraftig värmepump du behöver och om kollektorn behöver utökas.
Sen kan man alltid kolla upp lokala installatörer, vilka som verkar ha mest nöjda kunder.
Välkommen att ställa fler frÃ¥gor här dessutom.  wave
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!