Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max tillsats  (läst 4953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Max tillsats
« skrivet: 22 november 2010, 15:38:26 »
Hej, har funderingar kring min Thermia Duo Optimum 8. Installatören har sagt att menyvalet för max tillsats ska vara steg 2, alltså 6 kW elpatron. Men toppeffektbehovet för huset är 8, 75 kW. Alltså borde det räcka att använda steg 1, alltså 3 kW, för att toppa på effekten när det behövs. Vad är för/nackdelarna med att använda dessa två olika maxsteg egentligen? Och jag antar att legionella-funktionen inte påverkas av denna inställning?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Max tillsats
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 06:48:18 »
Hej, har funderingar kring min Thermia Duo Optimum 8. Installatören har sagt att menyvalet för max tillsats ska vara steg 2, alltså 6 kW elpatron. Men toppeffektbehovet för huset är 8, 75 kW. Alltså borde det räcka att använda steg 1, alltså 3 kW, för att toppa på effekten när det behövs. Vad är för/nackdelarna med att använda dessa två olika maxsteg egentligen? Och jag antar att legionella-funktionen inte påverkas av denna inställning?

Det är ju bara max, jag skulle tro att din patron har flera steg på vägen upp och att den inte nödvändigtvis krämar på med rubbet direkt. Toppförbrukningen för huset är ju beräknad vid en specifik utetemperatur, skulle det nu bli kallare ute är det rimligt att det behövs ytterligare kraft.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max tillsats
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 07:17:58 »
Hej, har funderingar kring min Thermia Duo Optimum 8. Installatören har sagt att menyvalet för max tillsats ska vara steg 2, alltså 6 kW elpatron. Men toppeffektbehovet för huset är 8, 75 kW. Alltså borde det räcka att använda steg 1, alltså 3 kW, för att toppa på effekten när det behövs. Vad är för/nackdelarna med att använda dessa två olika maxsteg egentligen? Och jag antar att legionella-funktionen inte påverkas av denna inställning?

Vore jag i dina kläder skulle jag ställa max eltillskott på 3 kW, skulle det inte räcka till är det ju bara att höja om/när det visar sig vara befogat.
Installatörerna rekommenderar oftast det de lärt sig "fungerar", och det behöver inte ha något att göra med vad som är lämpligt i just ditt fall.

Som Strip skriver så är det dock inte alls säkert att det någonsin skulle gå mer än 3 kW eltillskott även om du tillåter 6 kW, i vart fall inte om regleringen fungerar som tänkt, tyvärr har alla tillverkare vissa brister i sina regleringar av tillskottet, som gör att det kan gå in på max effekt vid speciella tillfällen, t.ex. om det är kallt ut och du tappar upp mycket tappvarmvatten.
Att ösa på med 6 kW eltillskott är troligen inte nödvändigt ens i detta fall, utan kompressor + 3 kW elpatron kommer med tiden att beta av värmeunderskottet och du lär inte märka någon lägre innetemp. (det varma badet/duschen värmer också huset).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Max tillsats
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 07:41:17 »
Hur blir det med lågt eltillskott om vp pajar när man är borta har man bara 3 kw värme då? fast det är klart med 3 kw ska de väl inte kunna frysa inne så det är ju egentligen inget problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max tillsats
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 07:48:10 »
Hur blir det med lågt eltillskott om vp pajar när man är borta har man bara 3 kw värme då? fast det är klart med 3 kw ska de väl inte kunna frysa inne så det är ju egentligen inget problem.

Precis, det borde inte betyda att det blir några problem, men visst, reser man mycket och är orolig för sånt kan man ju uppge 6 kW som max.
De skillnader vi talar om när det gäller uppvärmningskostnader sett över året kanske rör sig om någon tia, inte mer, så egentligen är väl diskussionen rätt onödig, men principiellt kan den vara viktig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Max tillsats
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 08:30:34 »
Hur blir det med lågt eltillskott om vp pajar när man är borta har man bara 3 kw värme då? fast det är klart med 3 kw ska de väl inte kunna frysa inne så det är ju egentligen inget problem.

Precis, det borde inte betyda att det blir några problem, men visst, reser man mycket och är orolig för sånt kan man ju uppge 6 kW som max.
De skillnader vi talar om när det gäller uppvärmningskostnader sett över året kanske rör sig om någon tia, inte mer, så egentligen är väl diskussionen rätt onödig, men principiellt kan den vara viktig.

Huvudet på spiken, min fråga var mer principiell, eller teoretisk om man så vill. Sen har jag ju följt diskussionen om vad som händer om kompressorn stannar av någon anledning vid sträng kyla, och med Max 1 steg går det väl lättare (brrr) att märka att man har en svindyr elpanna i källaren...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Max tillsats
« Svar #6 skrivet: 23 november 2010, 09:48:19 »
Och jag antar att legionella-funktionen inte påverkas av denna inställning?

Någon som har svar på denna fråga från original-posten? Hur påverkas egentligen legionellakörningen av att ha max tillsats 3 kW? Påverkar denna inställning på en Thermia Duo Optimum överhuvudtaget legionelakörningen, eller körs den med maxeffekt ändå? Och om den nu påverkar, dvs att det bara finns 3 kW att tillgå vid toppvärmningen, påverkar detta legionellafunktionen på något annat sätt än att det tar längre tid att nå toppvärmen?

PS Avböjer vänligast diskussioner om huruvida legionellakörning är nödvändigt eller inte...DS
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Max tillsats
« Svar #7 skrivet: 23 november 2010, 10:07:17 »

[/quote]

Huvudet på spiken, min fråga var mer principiell, eller teoretisk om man så vill. Sen har jag ju följt diskussionen om vad som händer om kompressorn stannar av någon anledning vid sträng kyla, och med Max 1 steg går det väl lättare (brrr) att märka att man har en svindyr elpanna i källaren...
[/quote]

Vet inte hur det funkar på thermia men på nibe 1245 kan man välja mellan att vp ska sänka tempen eller ta bort vv så om det kommer ett larm lär man märka det. Men det kan säkert bli fel utan att det larmar och då kan det va bra med 3 kw eltillskott då lär det märkas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Max tillsats
« Svar #8 skrivet: 23 november 2010, 12:33:45 »
Och jag antar att legionella-funktionen inte påverkas av denna inställning?

Någon som har svar på denna fråga från original-posten? Hur påverkas egentligen legionellakörningen av att ha max tillsats 3 kW? Påverkar denna inställning på en Thermia Duo Optimum överhuvudtaget legionelakörningen, eller körs den med maxeffekt ändå? Och om den nu påverkar, dvs att det bara finns 3 kW att tillgå vid toppvärmningen, påverkar detta legionellafunktionen på något annat sätt än att det tar längre tid att nå toppvärmen?

PS Avböjer vänligast diskussioner om huruvida legionellakörning är nödvändigt eller inte...DS

Jag vet inget om Thermia, men jag har väldigt svårt att tänka mig att pannan skulle ta mer än den inställda effekten, oavsett vad den producerar. Vitsen med begränsningen är ju inte att spara på energin, utan att inte överbelasta strömförsörjningen.
Jag är övertygad om att den bästa lösningen är en högt inställd maxeffekt (med hänsyn till avsäkring naturligtvis) och effektvakter som ser till att pumpen inte roffar åt sig mer än vad som finns tillgängligt för stunden.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Max tillsats
« Svar #9 skrivet: 23 november 2010, 13:06:57 »
Och jag antar att legionella-funktionen inte påverkas av denna inställning?

Någon som har svar på denna fråga från original-posten? Hur påverkas egentligen legionellakörningen av att ha max tillsats 3 kW? Påverkar denna inställning på en Thermia Duo Optimum överhuvudtaget legionelakörningen, eller körs den med maxeffekt ändå? Och om den nu påverkar, dvs att det bara finns 3 kW att tillgå vid toppvärmningen, påverkar detta legionellafunktionen på något annat sätt än att det tar längre tid att nå toppvärmen?

PS Avböjer vänligast diskussioner om huruvida legionellakörning är nödvändigt eller inte...DS

Jag vet inget om Thermia, men jag har väldigt svårt att tänka mig att pannan skulle ta mer än den inställda effekten, oavsett vad den producerar. Vitsen med begränsningen är ju inte att spara på energin, utan att inte överbelasta strömförsörjningen.
Jag är övertygad om att den bästa lösningen är en högt inställd maxeffekt (med hänsyn till avsäkring naturligtvis) och effektvakter som ser till att pumpen inte roffar åt sig mer än vad som finns tillgängligt för stunden.


På nibe 1245 till exempel om jag fattat rätt så kan elpatron inte nyttja fas L1 om installerad eleffekt är mindre än 5 kw det bästa bör ju vara om alla 3 faserna är tillgängliga för elpatron om man använder effekt vakt alltså.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Max tillsats
« Svar #10 skrivet: 23 november 2010, 13:16:15 »
det bästa bör ju vara om alla 3 faserna är tillgängliga för elpatron om man använder effekt vakt alltså.

Varför det? Om husets maximala effektbehov uppfylls av kompressor plus 1 steg tillsats kommer den ju kunna beta av gradminuter ändå. Det finns väl ingen anledning att då fräsa på med mer tillsats, det blir väl bara kortare gångtider då? Jag kan faktiskt inte se varför det skulle vara en fördel att låta vp-n ha tillgång till mer tillsats-steg än den behöver. Den enda nackdelen jag kan se med att begränsa tillsatseffekten är att legionellakörning tar längre tid.

PS. Jag vet att jag har en tendens att driva teoretiska diskussioner in absurdum, men det är för att jag vill förstÃ¥! Och jag kör diskussionerna här pÃ¥ forumet för här vet jag ju att jag är omgiven av vp-nördar  ;D  DS
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Max tillsats
« Svar #11 skrivet: 23 november 2010, 13:22:49 »
det bästa bör ju vara om alla 3 faserna är tillgängliga för elpatron om man använder effekt vakt alltså.

Varför det? Om husets maximala effektbehov uppfylls av kompressor plus 1 steg tillsats kommer den ju kunna beta av gradminuter ändå. Det finns väl ingen anledning att då fräsa på med mer tillsats, det blir väl bara kortare gångtider då? Jag kan faktiskt inte se varför det skulle vara en fördel att låta vp-n ha tillgång till mer tillsats-steg än den behöver. Den enda nackdelen jag kan se med att begränsa tillsatseffekten är att legionellakörning tar längre tid.

PS. Jag vet att jag har en tendens att driva teoretiska diskussioner in absurdum, men det är för att jag vill förstÃ¥! Och jag kör diskussionerna här pÃ¥ forumet för här vet jag ju att jag är omgiven av vp-nördar  ;D  DS

Problemmet som jag kan se är att om man redan har hög belastning på L2 och L3 så kan inte elpatron gå in och hjälpa till i och med att inte L1 används. Nu kommer väl belastningen på L2 samt L3 förhoppningsvis att minska men det kan bli problem i alla fall med 16 amp huvudsäkring.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Max tillsats
« Svar #12 skrivet: 23 november 2010, 16:49:29 »
Varför det? Om husets maximala effektbehov uppfylls av kompressor plus 1 steg tillsats kommer den ju kunna beta av gradminuter ändå. Det finns väl ingen anledning att då fräsa på med mer tillsats, det blir väl bara kortare gångtider då? Jag kan faktiskt inte se varför det skulle vara en fördel att låta vp-n ha tillgång till mer tillsats-steg än den behöver. Den enda nackdelen jag kan se med att begränsa tillsatseffekten är att legionellakörning tar längre tid.

Det är inte bara legionellakörningar som tar längre tid, även den vanliga värmeproduktionen kan bli lidande. Dina 8,75 kW är inte maximalt vad huset kan dra, det är (gissningsvis) den effekt som huset drar vid DUT = blir det kallare kommer huset dra mer. (Eller om du öppnar en dörr eller sätter igång badrumsfläkten, ...). Ligger husets energiförbrukning på exakt det som VP klarar att producera med ett steg på elpatron, så kommer ju innetempen dala så fort det är dags att göra TVV.
Alla tillgängliga tillsatssteg brakar inte igång samtidigt. VP börjar med ett, fortsätter gradminutrarna ticka åt fel håll så trycks det igång ett till osv.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Max tillsats
« Svar #13 skrivet: 23 november 2010, 17:09:16 »
Fråga.

Tillsatsen steg 1, ligger den verkligen på bara en fas?
Det borde väl gå lösa med 3 kW mellan två faser och vara optimalt om man vill ha så låg effekt/fas som möjligt?

När det gäller huruvida det går mer eller mindre el med hög maxeffekt på elpatron så är det definivt så att elförbrukningen blir högre om man har en hög maxeffekt på tillsatsen.
Anledningen är presis den som Strip beskriver, om det är kallt ute och du förbrukar mycket tappvarmvatten kommer elstegen att hoppa in betydligt snabbare med högre effekt om du tillåter t.ex. 9 kW max elpatron än om du kör med 3 kW som max.
Man visst, precis som både Strip och jag skrivit så kan det i extremfallet bli så att den låga maximala tillsatselen gör att huset blir kallt om du har hög tappvarmvattenförbrukning i kombination med extremt kallt väder, kallare än DUT.
Problemen med hög tillskottefekt kan man komma runt lite genom att öka gradminutkravet för att eltillskott skall gå in, men man riskerar ändå alltid att det går lite mer el för att bibehålla maximal komfort.
Valet du har att göra är alltså maximal komfort till varje pris, eller minimal energiförbrukning - och riskera att få typ 1 grad kallare än du vill inne när utetempen ligger lägre än DUT.

Att öka tillskottseffkten om en köldknäpp håller i sig är inte så svårt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Max tillsats
« Svar #14 skrivet: 23 november 2010, 17:10:10 »

Det är inte bara legionellakörningar som tar längre tid, även den vanliga värmeproduktionen kan bli lidande. Dina 8,75 kW är inte maximalt vad huset kan dra, det är (gissningsvis) den effekt som huset drar vid DUT = blir det kallare kommer huset dra mer. (Eller om du öppnar en dörr eller sätter igång badrumsfläkten, ...). Ligger husets energiförbrukning på exakt det som VP klarar att producera med ett steg på elpatron, så kommer ju innetempen dala så fort det är dags att göra TVV.
Alla tillgängliga tillsatssteg brakar inte igång samtidigt. VP börjar med ett, fortsätter gradminutrarna ticka åt fel håll så trycks det igång ett till osv.

Tycker fortfarande inte det är svar på min fråga. Det är mycket möjligt att mitt hus kan dra mer, det kan bli 40 minusgrader, jag kan få för mig att vädra i 18 timmar. Jag inser förstås att det med lite tillsats blir trögare att få upp värmen i huset igen efter en utkylning. Jag förstår inte din mening med raden om TVV, jag använder ju inte tillsats för att göra TVV, så innetemperaturen kommer dala lika mycket oavsett inställning.

Det jag försöker ha här är en teoretisk diskussion om huruvida det (förutsatt att kompressorn + tillsats 3 kW kan ticka av gradminuter vid en viss utetemperatur) finns någon fördel att låta pumpen ha tillgång till högre tillsatseffekter? Långa gångtider är ju positivt, och ju större del av värmen som kommer från kompressorn desto billigare. Båda dessa faktorer borde påverkas positivt av att bara tillåta lägsta tillsats. Men men, jag ska lägga ner nu, inser att jag kanske drar resonemanget lite långt och riskerar att bli tjatig... Jag kommer ha min vp på maxtillsats 6 kW under vintern och sitta och mysa med en kopp kaffe framför displayen när vi närmar oss tillsatstider...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!