Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum G3 - Stänga av varmvatten vid elpristoppar?  (läst 2956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har en Thermia Diplomat Optimum G3, med ett ThermIQ-kort i för fjärrstyrning via Home Assistant etc.

Som i många andra hushåll så använder vi en del varmvatten på morgonen, vilket gör att värmepumpen gör varmvatten när elen är som dyrast (vi har timpris). Jag har därför en tanke om att förskjuta varmvattengenereringen genom att tillfälligt stänga av den. Detta kan jag göra i Home Assistant genom att schemalagt slå om värmepumpen till "endast värmepump"-läget när priset är på väg upp, och sedan återgå till ursprungsläget (auto) när pristoppen är över.

Rent tekniskt ska det vara möjligt - Men, ser ni att det kan finnas några nackdelar/risker med detta? Kan det störa varmvattengenereringen på något vis, t.ex. legionellakörningen?

En risk jag kan se är driftsäkerheten, t.ex. att HA hänger sig under en "endast värmepump"-period, och därför aldrig slår på varmvattnet igen. Även här tar jag gärna tips på hur man kan komma runt det.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag styr varmvattnet genom att lura pumpen. Men alla sett är väl riskfyllda, men kanske inte hela världen om den inte gör vv under en dag?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torerik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Når du switcher VP fra Automatisk til kun oppvarming (ikke vann) da blir telleren for legionellastyring resatt. Så hvis du gjøre dette hver morgen, vil aldri legionellaoppvarming bli kjørt.
Dette er grunnen til at jeg forsøøker å finne ut hvordan jeg kjører legionellaoppv. manuelt via Home Assistant (og Thermiq)

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag styr varmvattnet genom att lura pumpen. Men alla sett är väl riskfyllda, men kanske inte hela världen om den inte gör vv under en dag?

Mm, men här vill jag inte undvika att göra varmvatten under en dag, utan jag vill att den ska göra varmvatten senare på dagen.

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Når du switcher VP fra Automatisk til kun oppvarming (ikke vann) da blir telleren for legionellastyring resatt. Så hvis du gjøre dette hver morgen, vil aldri legionellaoppvarming bli kjørt.
Dette er grunnen til at jeg forsøøker å finne ut hvordan jeg kjører legionellaoppv. manuelt via Home Assistant (og Thermiq)

Ah, ok. Anders på Thermiq kanske vet?

Nu har jag inte jättebra koll på detta, men kanske skulle detta funka:
- Sätt "Legionella-intervall" till 1 dag.
- Dag 31 i månaden: Undvik att köra "endast uppvärmning" den här dagen. Eftersom "Legionella-intervall" är satt till en dag => Legionella-körningen körs denna dag(?).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Mm, men här vill jag inte undvika att göra varmvatten under en dag, utan jag vill att den ska göra varmvatten senare på dagen.
Jag har vv start lågt, 34. Ett motstånd i toppen tror jag det var och då relät drar så sjunker tempen mycket (tror thermia), och kör (förhoppningsvis) igång en vv fastän vattnet är varmare än tänkt. Har den nyligen kört en vv eller vattnet är för varmt så startvärdet inte uppfylls så händer ju inget.

Kör vv en gång om dagen och brukar alltid räcka.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DreamT80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har vv start lågt, 34. Ett motstånd i toppen tror jag det var och då relät drar så sjunker tempen mycket (tror thermia), och kör (förhoppningsvis) igång en vv fastän vattnet är varmare än tänkt. Har den nyligen kört en vv eller vattnet är för varmt så startvärdet inte uppfylls så händer ju inget.

Kör vv en gång om dagen och brukar alltid räcka.

Tack för svar. Funderar på om det går att åstadkomma utan att göra modifiering med motstånd?

Har läst den här tråden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59930.30, som handlar lite om samma sak (där du också är med och svarar :) ), och har en tanke om hur man kan lösa det. Svarar där istället...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!