Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?  (läst 3018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« skrivet: 07 augusti 2022, 10:04:23 »
Jag har idag ett system i garaget med vedpanna och 3x750 l ackumulatortankar (varav en har förrådsberedare) som förser huset via kulvert.
Shuntautomatik med innegivare. Se bifogat.
I huset byggt 1981 finns 1-panels radiatorer och elektrisk spets-VVB. Modern FTX.
Hus + garage: 140m2.

Installationen är förhållandevis ny och jag önskar komplettera med en monoblock LVVP. Hur ska jag på bästa sätt ansluta den till mitt system?

Ska jag koppla in den på radiatorreturen eller kanske liknande de andra principskisserna med växelventil?
Jag tänker att det är fördel att kunna ladda tanken med förrådsberedare - kanske nattetid, då jag har elavtal med spotpris.

Tacksam för synpunkter och förslag.


(Edit: bilagor)
« Senast ändrad: 07 augusti 2022, 10:13:32 av Ecoheater »

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2022, 18:41:01 »
Förslag: Koppla in likt Nibes principskiss bifogat i #1.

Eftersom jag vill ha en 3-fas maskin, blir den ev. något överdimensionerad för mitt hus och kopplas in med någon form av bufferttank mellan värmepump och radiatorer med separat cirkpump till radiatorerna. Flytande kondensering.

3-vägs ventil laddar tanken med VVB vid behov eller nattetid. Fast kondensering här?

Är jag rätt på det?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3528
  • Karma +2/-0
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2022, 19:32:23 »
Nibes förslag ger ingen bufferttank.
Bufferttank är bra vid extra stor VP så som du säger.
Hämta värmen ur tanken från toppen av tankarna istället. Ladda in där du tar ut värme nu.
Använd flytande kondensering.
VP-retur och Radiatorretur så lågt som möjligt.

Följ pumpens styrlogik gällande givare.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2022, 10:07:00 »
Tack för ditt svar HBerggren.

Radiatorerna är anslutna på sidan högt upp för att undvika luft i systemet vid eldning.

I ditt förslag blir det väl inget vidare tappvarmvatten om pumpen ska gå på flytande kondensering mot kurva/innegivare.

Eller du tänker att en "tom" 750-tank används som buffert och 750-tanken med VVB laddas med växelventil?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3528
  • Karma +2/-0
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2022, 20:21:23 »
Antingen en eller två tomma stora tankar som arbetstank om du vill experimentera med timpris, eller en på 100-200 liter. Du kan även använda bara överdelen i en tank om du vill.

Vill du bara ha en tank så kan du lyckas köra flytande kondensering ändå. Du använder dig av skiktning och har värmepumpens område i botten på tanken, även utgång av värmevatten strax under hälften och toppen med bivalent shunt.
Tanken laddas i två höjder med växelventil.
Luftare i toppen bör du ha i alla fall.

I ditt fall kan du behöva sätta blandningsventil så värmepumpen inte kan suga för varmt vatten ut till utedelen om du eldar med ved och utedelen behöver köra sin frostskyddsautomatik, blir det för varmt så blir det inte helt bra och den kommer larma.
Men jag tycker man kan göra det lite snitsigare än så. Låt värmepumpen suga från returledningen från radiatorerna. Samma ledning når givetvis också tankarna i botten. Det gör att frostskyddstemperaturen aldrig är för hög och du behöver inte köpa något extra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2022, 12:47:46 »
Om jag kopplar efter min enkla ritning så tänker jag mig en funktion där växelventilen kan ändra mellan att ladda tanken med VVB eller en (alternativt två) arbetstank. Befintlig shunt arbetar om jag laddar tankar nattetid.

Jag kan även välja att köra direkt mot radiatorkrets.
Kulventiler stängs och befintlig shunt fullt öppen. Framledningstemp efter VP internstyr.
(Man kan även välja att inkludera en bufferttank i detta alternativet)

Synpunkter?
« Senast ändrad: 13 september 2022, 12:51:53 av Ecoheater »

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #6 skrivet: 25 september 2022, 18:50:32 »
Jag är tacksam för synpunkter på senaste inkopplingsförslaget.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3528
  • Karma +2/-0
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2022, 12:29:20 »
Är det en backventil "egentligen" mellan de röda rören som tillåter flöde åt höger? Om möjligt, sätt växelventilen istället på returen, lägre medeltemperatur för bättre hållbarhet. Där den suger, där hämtar den också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #8 skrivet: 27 september 2022, 13:18:02 »
Nej, det är en avstängningsventil som möjliggör separering mellan tank 1 (VVB) och tank 2-3 (radiator).


Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2022, 14:30:00 »
Jag tycker det känns som ett vettigt schema?

 dontknow

Tänkte sätta backventil på värmepumpens framledning.
Borde inte behöva sätta backventil mot vedpannan om laddomatens backventil är frisk?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3528
  • Karma +2/-0
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2022, 11:16:51 »
Jag kan inte se något behov kring backventil kring laddomaten.

Du kan sätta backventil på pumpens retur, lite kallare medeltemperatur så kanske den funkar bättre långsiktigt. Använd en fjädrad backventil så shunten för lite mer mottryck och inte blir inbjuden att suga i sig returvatten via värmepumpen in i stigaren.

Jag skulle vilja ha radiatorreturen ihop med värmepumpsreturen, då kan du inte få överhettning i VP. Dvs, klipp det blå röret när det korsar radiatorreturen. Men det har en annan nackdel också, det blir svårare att få upp varmvattentemperaturen om värmepumpen alltid får kallt vatten. Under varmvatten hade det varit bättre att få varmvattentankens retur.
Jag tycker du ska sätta växelventilen på returen istället, så suger du på rätt ställe beroende på vad du gör.
Se till att växelventilen står mot radiatorsidan när du eldar.

Kör bara, det är hög tid att rörmocka klart. Skulle det vara något fel så vill man hitta det så tidigt som möjligt på uppvärmningssäsongen.
« Senast ändrad: 14 oktober 2022, 11:22:03 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2022, 20:17:43 »
Bra tanke angående tjuvflöde genom värmepump!

Tips / rsk-nr angående val av modell på backventil?
Välja en 1¼" för lägre tryckfall?

https://www.ahlsell.se/category/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/vvs-stang---och-backventiler/backventiler/

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2022, 20:44:49 »
Hur har du tänkt. Att VP ska ladda tank 1. Vad för VP ON(OFF eller inverter- Med ON/OFF , blanda inte ihop panna och VP rörmässigt då blir det bara en backventil. Är VP en inverter så går det att koppla dom tillsammans. Bara med lite olika styrningar.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3528
  • Karma +2/-0
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #13 skrivet: 05 november 2022, 10:47:46 »
Bra tanke angående tjuvflöde genom värmepump!

Tips / rsk-nr angående val av modell på backventil?
Välja en 1¼" för lägre tryckfall?

https://www.ahlsell.se/category/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/vvs-stang---och-backventiler/backventiler/
https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/vvs-stang---och-backventiler/backventiler/5014220---backventil-dn32-pn20-0-100c/

1"-1¼" blir fint! Tänker samma att man vill gå upp lite även om 3/4" passar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling monoblock flytande/fast till bef. system?
« Svar #14 skrivet: 27 december 2022, 20:48:26 »
Ã…terkoppling! Nu har jag testat inkopplingen ett tag.
Jag kopplade enligt min skiss men VP retur vid rad.retur. Backventil på VP framledning.
(Backventil i Laddomaten fungerar)

Allt fungerar som tänkt! Jag laddar med VP på natten och shuntar ut på dagen. Tappvarmvatten i en tank och radiatorvatten i de andra två.

Har även testat köra VP flytande kontinuerligt direkt mot radiator med en tank och befintlig shunt fullt öppen vilket fungerar.

När jag har eldat med vedpannan och VP gjort sin frostskyddsprocedur så kör den sin cirk.pump på 2,5m3/h vilket förstör all form av skiktning. Inget större problem eftersom skiktningen återhämtar sig.

Bra resultat -
Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!