Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation Ackumulatortank pelletskamin, tips och rÃ¥d  (läst 1198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erstavik

  • Gäst
Erstavik
Installation Ackumulatortank pelletskamin, tips och råd
« skrivet: 06 augusti 2022, 11:15:23 »
Hej,

Har ett hus pÃ¥ 150 kvadrat med elpanna och separat vedspis med en vattenmantlad slinga, tyvärr ingen ackumulatortank.  Funderar pÃ¥ att byta ut detta till en vattenmantlad pelletskamin CMG Tuga.     Finns ingen källare pÃ¥ huset men finns plats där elpanna stÃ¥r idag.
Vad jag förstÃ¥r sÃ¥ behöver jag en laddomat och en ackumulatortank.  Vill även ha varmvatten sÃ¥ är det bäst ha en ackumulatortank som även kan ge tappvarmvatten? Eller behöver jag tvÃ¥ tankar?

Vill ha lite info innan jag bestämmer, pratade med tvÃ¥ vvs firmor och de vill ha 70.000 för laddomat och ackumulatortank installerat.  DÃ¥ ingÃ¥r inte pelletskamin för 40.000 kr.   Tycker det lÃ¥ter orimligt?!?

Tips och råd önskas

Tack

Claes

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin, tips och råd
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2022, 22:15:34 »
Låter som mycket pengar för en tank och inkoppling.
Nu kan en pelletskamin anpassa uteffekten så jag tror du kan ansluta den direkt mot en tank med VVB utan nån laddomat.
Typ en Borö tank med en VVB och shunt + slinga för kamin borde funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin, tips och råd
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2022, 23:17:10 »
Nej, två tankar behöver du inte. En tank med beredare (eller vv-slinga) alternativt en "ren" tank och tappvattenautomat. Begagnade tank får du säkert för 20% av nypriset. Carl N, vad är syftet med "slinga för kamin"? Är ju radiatorvatten i såväl kaminen som tanken.

Är du säker på att du vill elda pellets då? Här har priset gått från 2150:- för två år sedan (när jag slutade elda pellets) till strax över 3000:- för en pall idag. Det är inget alternativ att placera en värmepump där elpannan står idag? för 110 000:- borde du ju få någon sorts värmepump för.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin, tips och råd
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2022, 17:52:16 »
Nej, två tankar behöver du inte. En tank med beredare (eller vv-slinga) alternativt en "ren" tank och tappvattenautomat. Begagnade tank får du säkert för 20% av nypriset. Carl N, vad är syftet med "slinga för kamin"? Är ju radiatorvatten i såväl kaminen som tanken.

Jag tänkte nog inte sÃ¥ mycket, kollade runt lite pÃ¥ olika acktankar bara och sÃ¥ att det fanns...  ::)
Självklart kan man köra radiatorvattnet genom kaminen direkt, men som sagt, en laddomat låter som överkurs om man har en pelletskamin som kan anpassa uteffekten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation Ackumulatortank pelletskamin, tips och råd
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2022, 22:04:01 »
Egentligen handlar väl laddomatens vara eller icke vara om hur själva förbränningsapparaten är mekaniskt konstruerad snarare än om effekten är reglerbar. Syftet med laddomaten är ju att hålla en hög temperatur på vattnet i förbränningsutrustningen för att minimera sotbildning på värmeupptagande delar. Anledningen till att det inte föreskrivs för den här pelletskaminen tror jag beror på att de brännbara gaserna hinner förbrännas innan de träffar värmeupptagande ytor.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!