Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ att lura returgivaren.  (läst 13862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2012, 21:54:46 »
Jag hör vad du säger...
Har du alltså ingen meny som heter 8.3.4? Säker på det?
Ramptid för shuntat tillskott eller liknande?
Läser man i IVT.s  manualer sÃ¥ stÃ¥r till och med ditt problem utryckligen som ett exempel.
Det står att, om man har en elkassett inkopplad så kan man få en för snabb reglering och då behöva justera ramptiden. Eftersom du har en 0-10V utsignal så som i princip skulle kunna styra vad som helst så måste man kunna ändra regleringskarakteristik, annars är det ju helt värdelöst med en sån analog utgång.
Hur gammal är din Rego?

Vad hindrade dig att sätta givaren på tilloppet? Slår pumpen ifrån på hög returtemp?

/Raptor
Nu ska vi se. Raptor den menyn har jag. Men jag har alltid trott att det var om man hade någon shunt kopplad ihop med ivt. Jag kan ju prova maxa den och se vad som händer.
Anledningen just nu att jag inte kan flytta givaren till framledningen är att jag behöver 54 grader fram vid tio minus. Kallare än så behöver jag inte bry mig för då stannar min vp. Men returgivaren stoppar vp på 48 grader och det har jag redan vid fyra minus. Ska gå ner och ändra ramp tiden och se hur den beter sig i natt.( jag kan se det på min eliq ) vad innebär ramptid stänga?
Raptor kan du länka till den manualen du sett det du beskrev innan så är jag väldigt tacksam.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2012, 22:08:17 »
Maskinen är från 2006. Versionen vet jag inte. Men jag hade ju iallafall menyn. Jag var nere nyss och ändrade den. Den stod på noll. Jag satte den på 60 min som är Max. Det fungerar kanske bättre nu. Men allra helst skulle jag ändå vilja lura givaren för då får jag massa andra fördelar också. Tex när jag börjar elda i min kamin så tar det ganska lång tid innan returgivaren börjar stiga och få vp att stanna. Och när brasan har slocknat och ingen energi tillförs i tanken så blandas vattnet och jag får i princip samma temp uppe som nere. Det gör att framledningen hinner sjunka ca 10 grader under bör innan vp startar. Den gör det eftersom jag har blivit mer eller mindre tvingad att ha väldigt låg kurva på ivt för att jag räknar med att alltid ha ett delta på 10 grader när det är kallt och vp går med tillskott. Har jag " normal" huskurva på vp stänger shunten ner ganska kraftigt innan tillskottet kopplad ur. Och då får jag fenomenet med att vp också stannar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2012, 22:36:24 »
Ramptid stänga är den tid det tar från fullt öppen till fullt stängd. Samma som öppna fast tvärt om. Den skulle nog vara lite snabbare än öppna men du får prova dig fram.
Jag sitter med telefonen så länkningen fixar jag inte. Men googla på Rego 600 så hittar du den på IVT:s hemsidaunder dokument.
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2012, 23:21:26 »
Jag har en installatörs manual framför mig man kan välja om man ska koppla enligt driftsfall A eller B. A är om man har el som tillskott och B är om man har tex Oljepanna som tillskott och vad jag tror så är min kopplad som A. Och vad jag då kan läsa mig till så används ramptid enbart i driftsfall B. Det skulle kunna styra shunten på då tex oljepannan. Anledningen att man skulle kunna ändra den tiden enligt boken var att inte shunten skulle öppna direkt innan oljepannan blev varm. Bara för att inte släppa ut kallt vatten i systemet. Så tyvärr tror jag inte den menyn har med 0-10 volts signalen att göra. Men jag hoppas jag har fel och du har rätt. Får se i natt hur den beter sig. Men tyvärr verkar det bli kallare än tio minus och då kommer ändå inte vp att gå. Men under dagen i morgon märker jag det. Har lung inflammation så jag är ändå hemma från jobbet. Perfekt när man behöver ha koll på vp:)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #19 skrivet: 08 februari 2012, 07:47:20 »
Jag har en installatörs manual framför mig man kan välja om man ska koppla enligt driftsfall A eller B. A är om man har el som tillskott och B är om man har tex Oljepanna som tillskott och vad jag tror så är min kopplad som A. Och vad jag då kan läsa mig till så används ramptid enbart i driftsfall B. Det skulle kunna styra shunten på då tex oljepannan. Anledningen att man skulle kunna ändra den tiden enligt boken var att inte shunten skulle öppna direkt innan oljepannan blev varm. Bara för att inte släppa ut kallt vatten i systemet. Så tyvärr tror jag inte den menyn har med 0-10 volts signalen att göra. Men jag hoppas jag har fel och du har rätt. Får se i natt hur den beter sig. Men tyvärr verkar det bli kallare än tio minus och då kommer ändå inte vp att gå. Men under dagen i morgon märker jag det. Har lung inflammation så jag är ändå hemma från jobbet. Perfekt när man behöver ha koll på vp:)

Meny 8.3.4 och 8.3.5 ska inte påverkas av driftfall A eller B. Det är en ren regulatorinställning för den analoga utsignalen och den bör funka ovasett om du shuntar in hetvatten eller elkassett 0-10V.

Här kommer länken: http://systemhandbok.ivt.se/Styrochreglerutrustning.htm
Titta under till "Tillskottsinställningar" sidan 23.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #20 skrivet: 08 februari 2012, 10:05:23 »
Maskinen är från 2006. Versionen vet jag inte. Men jag hade ju iallafall menyn. Jag var nere nyss och ändrade den. Den stod på noll. Jag satte den på 60 min som är Max. Det fungerar kanske bättre nu. Men allra helst skulle jag ändå vilja lura givaren för då får jag massa andra fördelar också. Tex när jag börjar elda i min kamin så tar det ganska lång tid innan returgivaren börjar stiga och få vp att stanna. Och när brasan har slocknat och ingen energi tillförs i tanken så blandas vattnet och jag får i princip samma temp uppe som nere. Det gör att framledningen hinner sjunka ca 10 grader under bör innan vp startar. Den gör det eftersom jag har blivit mer eller mindre tvingad att ha väldigt låg kurva på ivt för att jag räknar med att alltid ha ett delta på 10 grader när det är kallt och vp går med tillskott. Har jag " normal" huskurva på vp stänger shunten ner ganska kraftigt innan tillskottet kopplad ur. Och då får jag fenomenet med att vp också stannar.

Du har inte möjlighet att koppla in en termostat som stoppar VP? Typ rumstermostat?
I så fall kan du köpe en termostat med lös givare och montera givaren på tanken i önskad höjs. När laddningen nått givaren stoppar termostaten VP.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2012, 10:58:54 »
Jag ändrade ju ramptid till 60 min. Det gjorde utslag men det blev inte så bra. Vp har gått hela natten och tillskottet var bara inkopplat en gång i natt vid tre tiden. Då hade det varit inne ca en timme. Men jag såg i morse att inomhus tempen sjunkit en grad. Gick ner och kolla pannan. Då låg framledningen på 39 grader men den ville ha 49 grader. Tillskott lampan på panelen lös men tillskottet var inte igång ändå. Gick in i meny 8 nånstans där det står inkopplad eleffekt i drift som visas i procent. Då stod den på 70 procent och gick sakta sakta uppåt. Inte förrän den kom upp i 100 procent startade el kassetten. Så jag flyttade ner den till 10 min istället. Tror dock att det inte blir så mycket bättre. Hade fan velat flytta givaren. Det känns lite idag som att en normal person hade inte märkt något då inomhus tempen är stabil. Men jag gillar inte att vp står still upp till 4 timmar per dygn när det är kallt pga tillskottet går för länge. Jag vill ha ett optimalt system som ska fungera perfekt oavsett utomhus temp och kunna ha samma inställningar året runt. Nu är det ungefär som om man sätter farthållaren i bilen på 90 så går bilen ibland i 80 och ibland i hundra. Jag kommer fram samtidigt men med ryckig körning :D
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2012, 11:21:34 »
Jag ändrade ju ramptid till 60 min. Det gjorde utslag men det blev inte så bra. Vp har gått hela natten och tillskottet var bara inkopplat en gång i natt vid tre tiden. Då hade det varit inne ca en timme. Men jag såg i morse att inomhus tempen sjunkit en grad. Gick ner och kolla pannan. Då låg framledningen på 39 grader men den ville ha 49 grader. Tillskott lampan på panelen lös men tillskottet var inte igång ändå. Gick in i meny 8 nånstans där det står inkopplad eleffekt i drift som visas i procent. Då stod den på 70 procent och gick sakta sakta uppåt. Inte förrän den kom upp i 100 procent startade el kassetten. Så jag flyttade ner den till 10 min istället. Tror dock att det inte blir så mycket bättre. Hade fan velat flytta givaren. Det känns lite idag som att en normal person hade inte märkt något då inomhus tempen är stabil. Men jag gillar inte att vp står still upp till 4 timmar per dygn när det är kallt pga tillskottet går för länge. Jag vill ha ett optimalt system som ska fungera perfekt oavsett utomhus temp och kunna ha samma inställningar året runt. Nu är det ungefär som om man sätter farthållaren i bilen på 90 så går bilen ibland i 80 och ibland i hundra. Jag kommer fram samtidigt men med ryckig körning :D
Ok!
Tokigt att man styr en enstegskassett med 0-10V. Det borde vara 1,5kW i 4 steg tex. om du har 6kW.
Labba lite med inställningen oh se om du kan få det att bli lite bättre.
Det andra alternativet hade varit att göra som någon nämnde tidigare. Att koppla topp till botten på tanken och ha elsteget där och att det bara värmer tanken. Då skulle du kunna skunta ut allt tillskott via shunten, även kaminvärmen.

Jag förstår att systemet är svajjigt och att det inte känns roligt. Det är ditt system och du gör som du vill men jag skulle aldrig labba med givaren bara för att få något att funka. Hellre bygga om så att allt är rätt och smart gjort och sedan använda de ingående komponenterna och funktioner på rätt sätt. Du har ju en smart reglerenhet som kan lösa alla dina problem men den nyttjas inte till 100%


/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2012, 12:32:45 »
Tur man är sjuk ibland så man hinner pilla med sånt här tids ödande.
Tyvärr har jag ju stirrat mig blind på att försöka lura givaren så inte den kommer upp i 48 grader. Men Det är ju inte GT1 som larmar för hög retur.
Den har enbart med huskurvan att göra. Det är GT9 som larmar vid 48 grader och den kan jag låta sitta kvar.
Så jag tog loss min GT1 givare . Tyvärr var den för stor för att få in i ett redan befintligt dykrör. Men jag stoppa in den i min tomma solslinga i botten.
Det gick hur bra som helst. Men jag vill ha upp den i toppen på tanken. Finns det givare som är mindre än dom gamla original IVT jag har?
Jag tror den inte får vara större än ø10 mm för att gå in i dykröret. Var kan man hitta sådana givare?

Givartabell
I tabellen visas samtliga givarmotstånd
vid olika temperaturer.
Temperatur (ºC) kΩ
-40 154,300
-35 111,700
-30 81,700
-25 60,400
-20 45,100
-15 33,950
-10 25,800
-5 19,770
0 15,280
5 11,900
10 9,330
15 7,370
20 5,870
25 4,700
30 3,790
35 3,070
40 2,510
45 2,055
50 1,696
55 1,405
60 1,170
65 0,980
70 0,824
75 0,696
80 0,590
85 0,503
90 0,430
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2012, 13:01:40 »
De nya givarna som Bosch/IVT använder med molex kontakt får plats i dykrör (8-10mm diameter)
finns på exempelvis VVSklimat och denna typ av givare används i hela pumpen.
Nackdelen är tyvärr priset.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #25 skrivet: 09 februari 2012, 14:11:45 »
De nya givarna som Bosch/IVT använder med molex kontakt får plats i dykrör (8-10mm diameter)
finns på exempelvis VVSklimat och denna typ av givare används i hela pumpen.
Nackdelen är tyvärr priset.

Menade du denna
http://www.vvs-klimat.se/product.html/bosch-varmvattengivare?category_id=166

Har den samma värden som den gamla jag har tror du?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2012, 14:32:44 »
Ja det var den jag länkade till.

Den har samma värden som i tabellen i din tidigare post.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2012, 14:46:41 »
F-n vad bra. Visst kostar den lite. Det känns säkrare att ha en givare som visar rätt än som jag ville innan att få den att visa tio grader mindre. Men det behövs ju inte nu.
Tusen tack för tipset.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2012, 20:27:16 »
Hej igen
Jag fick tag i en givare i fredags. Dom hade pÃ¥ ivt i Malmö. Fort hem och tänkte att nu löser jag förhoppningsvis ett världs problem ;D enligt mig har det nästan varit ett värds problem. Körde nÃ¥gra snabba ohm mätningar och konstaterade att den givaren precis som du sa Lmf hade rätt karakteristik. In med den i det övre dykröret pÃ¥ min tank. Ungefär precis där jag plockar värmen till shunten. Ställde om hela huskurvan pÃ¥ ivt sÃ¥ den lÃ¥g lite lite över vad min shunt vill ha. Och fy f-n vad bra det fungerar nu. Har kört med det i va 30 timmar med varierande ute temp mellan 2 och 10 minus. Vp gÃ¥r konstant och tillskottet gÃ¥r bara in ca 10 min Ã¥t gÃ¥ngen för att komma upp i sina 1.5 grader över bör. När väl tillskottet stannar sÃ¥ fortsätter inte tempen stiga sÃ¥ som den gjorde innan. Jag sÃ¥ direkt i morse pÃ¥ min eliq att tillskottet varit inne ca 10-20 min en gÃ¥ng timmen. Innan gick det in kanske varannan timme och var inne väldigt länge. Jag har även statistik pÃ¥ min esbe shunt. Nu kan jag se att framledningen ligger konstant hela tiden. Och jag behöver inte övertempa tanken sÃ¥ mycket heller. Ligger 1-3 grader över framledning. SÃ¥ nöjd jag blev. Fördel för husfridens skull ocksÃ¥ dÃ¥ jag i framtiden slipper springa ner i pannrummet flera gÃ¥nger var kväll för att se hur den beter sig ;D. Nu vet jag i alla fall efter ett tag att jag behöver inte kolla för det fungerar helt enkelt. Skönt. 
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tips på att lura returgivaren.
« Svar #29 skrivet: 11 februari 2012, 22:05:02 »
Visst är det kul när det fungerar  Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!