Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig prissättning?  (läst 6415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jabr01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Konstig prissättning?
« skrivet: 03 april 2008, 18:21:16 »
Hej!

Jag har precis fått en offert för installation av en Nibe-1225, 8kw, som ska kopplas in mot en
befintlig grundvatteninstallation.

För själva VP:n vill man ha 93.000:- och installationsarbetet 10.000:-.
Dessutom tillkommer diverse tillbehör i form av utjämningskärl, flödesmätare, m m för ca 12.000:-

Nibe:s rekommenderade listpris är 53.375:- inkl moms och
Rinkaby säljer samma "hårdvara" för 46.100:- ?!?!

Är inte detta märkligt?

Jag hade förväntat mig att kostnaden för arbetet skulle vara proportionellt större
men VP:ns pris mer motsvara aktuellt listpris. Om ROT-avdraget hade funnits kvar skulle ju
jag som konsument kunnat tillgodogöra ett högre skatteavdrag?   

Är det verkligen så här det går till i branschen?

MVH
jabr01
Bor i Skåne. Villa på 164 kvm byggd 1972. Luft/luft VP. Braskamin. Gammal gaspanna som ska bytas ut. Förbrukar ca 16.000 kWh/år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Konstig prissättning?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2008, 18:40:42 »
Har man fullt upp med arbete och egentligen inte vill ha mer, lämnar man ett pris som gör att "kunden" väljer en annan "leverantör" och skulle man i alla fall fÃ¥ "jobbet"  fÃ¥r man bra betalt och kan betala sina gubbar lite extra för att dom ställer upp pÃ¥ övertid samt att man även för egen del kan stoppa lite i egen ficka. Det är helt enkelt vÃ¥r kära marknadsekonomi det handlar om tillgÃ¥ng och efterfrÃ¥ga. :(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jabr01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Konstig prissättning?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2008, 19:01:58 »
I det här fallet fick jag nog intrycket att installationsfirman trots allt skulle vilja ha jobbet!

Det kan möjligen inte vara så att man underskattar oss konsumenter och våra
möjligheter att skaffa information, ex vis via detta forum och webben i övrigt?

Även om det är goda tider för branschen så borde man väl ända arbeta långsiktigt
samt förtroendegivande och inte straffa ut sig, vilket jag tycker man gjort i detta fallet.

Frågeställningen kvarstår: är det så här man jobbar i branschen?
Bor i Skåne. Villa på 164 kvm byggd 1972. Luft/luft VP. Braskamin. Gammal gaspanna som ska bytas ut. Förbrukar ca 16.000 kWh/år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Konstig prissättning?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2008, 19:13:45 »
Jag tror inte att dom i allmänhet är så intresserade av någon "eftermarknad" utan många försöker få så mycket betalt som möjligt för varje objekt. Jag frågade min granne som är bilhandlare varför hans bilar var så dyra och fick till svar att - jag säljer mycket hellre en bil och tjänar mycket än jag säljer tio med dålig förtjänst- . Så fråga flera, nån kanske är genuint intresserad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jabr01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Konstig prissättning?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2008, 20:22:07 »
Jo, jag tror du har en poäng i detta, svenske kocken! Det finns förmodligen i de flesta
branscher en bilhandlarmentalitet och ett bondfångeri som tar sig sådana här uttryck.

Men frågan är om detta är bra!

Jag vill byta ut min gaspanna som drivs med fossilgas mot något mer miljövänligt och
därmed göra något gott för vår gemensamma värld. Eftersom värmepumpar är en mycket
förnämlig uppfinning tycker jag då att vi alla måste värna om en god moral på alla sätt i denna bransch.
Lycksökare borde inte göra sig besvär, helt enkelt!

Sedan tycker jag nog att installatören hellre direkt kunnat avsäga sig mitt uppdrag, antingen
med motivationen att denne inte har tid, eller tycker att det är olönsamt, eller av annat skäl.
Det vore faktiskt mycket mer seriöst, enligt min mening.

Men, man kanske är lite gammalmodig i sina åsikter...
Bor i Skåne. Villa på 164 kvm byggd 1972. Luft/luft VP. Braskamin. Gammal gaspanna som ska bytas ut. Förbrukar ca 16.000 kWh/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstig prissättning?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2008, 09:53:22 »
Prova fylla i en offertförfrågan på Värmepumpsforums oberoende offerttjänst, www.energioffert.se (om du inte redan gjort det)

Där får företagen betala en mindre summa för att komma åt dina kontaktuppgifter vilket bör säkerställa att du bara får offerter av företag som har tid med fler uppdrag och inte prisar ut sig p.g.a. den anledningen.
De företag som använder tjänsten och har framgång (annars slutar de naturligvis) bör ha: Bra produkter, bra säljare och rätt pris enligt tesen att den starkaste överlever.
Det har i alla fall varit min tanke med tjänsten.

Att fylla i en förfrågan är gratis för dig som vill ha offerter.

När det gäller din ursprungsfråga så är ju prissättningen på värmepumpen helt otrolig och jag kan inte se att anledningen är antingen att företaget inte har tid, eller att de håller på att gå omkull och måste tjäna bra med pengar på varje nytt projekt.

Den skulle också kunna vara en felskrivning, för priset är ju helt uppåt väggarna. Sc:,h
« Senast ändrad: 04 april 2008, 13:30:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Konstig prissättning?
« Svar #6 skrivet: 04 april 2008, 10:52:35 »
Ring o frÃ¥ga  --/ sÃ¥ lätt är det.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad jabr01

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Konstig prissättning?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2008, 23:03:55 »
Efter att ha emailat till installatören om Nibe:s listpris och att jag hos Rinkaby kunde köpa 2 st
pumpar och ändå spara ett par hundralappar för samma pris, sjönk nu plötsligt det offererade
priset till "enbart" 70.000:- !

Det är förmodligen så att man bakar in (i det här fallet stora) administrativa kostnader i själva pumpens pris.
Som gammal ekonom i bankvärlden kan jag aldrig acceptera detta; varje kostnad ska självklart hänföras till
rätt kostnadsbärare, eller hur? Det vore bättre att på offerten få en post som säger ex vis
"administrativt påslag" eller att posten för installation "saltas" ordentligt!

Men, som sagt, jag är nog väldigt gammalmodig i mitt tänkande...
Rådet att begära en offert via den nya offerttjänsten tänker jag följa!

Ha det bra, som vi säger här nere i Skåne!
MVH
Jan B
Bor i Skåne. Villa på 164 kvm byggd 1972. Luft/luft VP. Braskamin. Gammal gaspanna som ska bytas ut. Förbrukar ca 16.000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!