Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten värmepump - byte  (läst 2585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nikdern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
För liten värmepump - byte
« skrivet: 31 december 2009, 03:01:02 »
Har bergvärme sedan -01 och då borrades 85m aktivt och pumpen är en Thermia Villa 55.
Huset är på 147Kvm + uppvärmd källare och det har varit problem från dag 1. Kallt i huset och mycket tillsatsel. Vi bor utanför Örebro.
Vi har efter detta byggt ut med garage på 50kvm och tillhörande källare med samma storlek som värms genom en golvvärmeslinga i valvet. Vi har även byggt en vinterträdgård på ca:45 kvm som vi värmer genom en fläktkonvektor kopplad till vp:n. Det sitter även en fläktkonvektor som värmer källaren på huset.
Vi har en liten pool på ca 14kub som vi vill värma med vp:n sommartid.

I sommras fördjupades hålet till 205m aktivt och nu är frågan vilken storlek på pump vi ska välja för att tillgodose vårt behov. Fabrikatet är inte avgörande för vår del utan det ska funka denna gången. Garaget håller ca: 16-17 grader och vinterträdgården ca 10 grader men värms upp till dryga 20 en del helger med hjälp av gasolkamin men den vill vi slippa.

Elpatronen kliver idag in när det är runt -5 och vid -10 går pumpen konstant och eltillskottet 10-15 timmar per dygn. Är det kallare är elpatronern med nästan hela tiden. Vi har nu stängt av värmen till garaget för att klara värmen i huset. Vi har svårt att få upp framledningen över 40-45 grader så det är inte för varmt inne precis. Vi tilläggseldar i en kamin för att komma upp i behaglig temperatur i huset.
Förslag emottages med glädje.

/Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #1 skrivet: 31 december 2009, 07:51:29 »
Jag skulle vilja vete lite mer om husets ålder och tidigare förbrukning.

Klarar ni verkligen -5 ºC ute med bara kompressorn i en TV-55 till att värma allt det där?

Mellan tumme och pekfinger så tror jag annars på en 10 kW VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #2 skrivet: 31 december 2009, 10:36:21 »
Elpatronen kliver idag in när det är runt -5 och vid -10 går pumpen konstant och eltillskottet 10-15 timmar per dygn. Är det kallare är elpatronern med nästan hela tiden.

Först skall pumpen gå konstant, sedan vid lägre temperatur skall tillsatsen gå in. Här verkar det vara fel ordning. Tillsatsen börjar gå in innan pumpen går dygnet runt. Borde gå att trimma inställningarna.

Håller med Carl, starkt gjort av pumpen att klara 147 m2 + källare ner till -5 med nya borrhålet. Det framgår inte vad det är för temperatur inne då, men klarar en pump -5 grader i Örebrotrakten innan tillsatsel behövs och temperaturen inne är acceptabel, då är frågan om det är vettigt att byta ut en fungerande pump.

Hur många timmar per år går pumpen och tillsatselen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nikdern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #3 skrivet: 31 december 2009, 15:21:57 »
Lite färska fakta för dagen

De senaste 2 dygnen har det gått åt 40 timmar VP-drift och 22 tim TS.
Garaget är avstängt och jag shuntar ut 40grader till konvektorn på altanen som håller ca: 6grader.
I huset har vi 19 grader om vi inte eldar i kaminen.

Nu är det -8 ute och framledningen är 45 grader och returen 41 grader.
Kb från = 0
Kb till = 4
Rumbör står på 20 grader och kurvan är 40.

Huset är byggt -59. Tilläggsisolering på vinden och två av husets sidor är inbyggda med altanen och garaget som är isolerade förutom en del av taket på altanen som är kanalplast och där den mesta värmen läcker ut.

/Niklas

Utloggad nikdern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #4 skrivet: 31 december 2009, 16:06:24 »
Totalt sedan installation
VP 30841 tim
TS 1399 tim.

/Niklas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #5 skrivet: 31 december 2009, 16:57:30 »
Totalt sedan installation
VP 30841 tim
TS 1399 tim.

/Niklas

5% TS-tid är ingen katastrof men jag tror fortfarande på en 10 kW VP. Då tror jag du slipper elda i kamin också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2010, 10:30:46 »
Totalt sedan installation
VP 30841 tim
TS 1399 tim.


Detta är värden som avspeglar förhållandena under den tid då borrhålet var 85 meter. Jag skulle tro det djupare borrhålet gör att pumpen nu ger en kW mer än tidigare. 4 grader in är ett bra värde. Ur ekonomisk synpunkt är det bästa att köra pumpen tills den tar slut. Men det är klart, vill man ha någon grad varmare inomhus och tillsatstiden irriterar, då blir läget lite annorlunda.


Nu är det -8 ute och framledningen är 45 grader och returen 41 grader.


Lite liten differens på värmebäraren, prova med att sänka farten på cirkulationspumpen. Försök hamna runt 7 graders differens. Värmekurvan behöver förmodligen justeras som en följd av den ökade differensen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nikdern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2010, 00:41:31 »
Jag sänkte cp ett steg och har nu ett delta på 8 grader. Jag har fått sänka kurvan från 40 till 39 fö rdet blir för varmt på nedervåningen.
Ska försöka trimma in strypningarna på elementen därd så det blir lite jämnare i huset och framförallt att jag får upp mer värme till övervåningen för den är lite för kall.

Den lilla pumpen vi har går förvånansvärt bra i år med det nya borrhålet men vi vill öka komforten lite och även få värme till de övriga utrymmena som nu inte är uppvärmda. Altanen värms upp med en 4kwh gasolkamin från ca 7 grader till dryga 20 vid -15 på ca: 3 timmar så det är väl troligt att det går åt 2-3 kwh för att hålla den någorlunda varm vinterhalvåret.

Jag har kikat lite närmare på Bosch VP och väljer nog mellan en 9 och en 11 lite beroende på hur jag räknar effektbehovet i huset. Vad händer rent praktiskt om jag tar en 11kwh och den blir lite för stor? På sommaren tänker jag värma poolen med den också och den blir väl i största laget för det med eller? Poolen är bara på ca 15 kbm.
/Niklas

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: För liten värmepump - byte
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 01:09:06 »
Lite färska fakta för dagen

De senaste 2 dygnen har det gått åt 40 timmar VP-drift och 22 tim TS.
Garaget är avstängt och jag shuntar ut 40grader till konvektorn på altanen som håller ca: 6grader.
I huset har vi 19 grader om vi inte eldar i kaminen.

Nu är det -8 ute och framledningen är 45 grader och returen 41 grader.
Kb från = 0
Kb till = 4
Rumbör står på 20 grader och kurvan är 40.

Huset är byggt -59. Tilläggsisolering på vinden och två av husets sidor är inbyggda med altanen och garaget som är isolerade förutom en del av taket på altanen som är kanalplast och där den mesta värmen läcker ut.

/Niklas

Om du här med 2dygn avser 48H SKALL kompressorn gå 48H, annars behövs trimmning av reglerparametrarna så den gör det.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!