Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 11 februari 2014, 14:46:51 »

Men såhär då;

En LLVP som fungerar som den ska och har rätt mängd gas, hur ser det ut på förångaren när det fryser på? Bildas det ändå längsgående ränder, som till slut blir täckta med is de med, eller blir påfrysningen helt jämn under hela förloppet?
Jag har ju ingen sån själv som jag kan mixtra med, men kyltekniskt sett bör hela förångaren vara jämnt påfrostad. När frosten blivit så kompakt att ingen luft kan passera är det lämpligt med avfrostning, och då är det fortfarande bara frost och ingen is det handlar om. Så klart är det viktigt att den fullföljer och gör helt frostfritt annars finns det risk att smältvattnet rinner ned och fryser till is på det som inte är avfrostat. Till sist sitter det ett isflak som blir hel omöjligt för vp att smälta.
Det kan ju skilja mellan olika fabrikat hur utedelen frostar på, beroende på hur de är byggda.
Enligt min mening borde avfrostningen styras av en flödesmätare. Vore enkelt att bara ha en vindmätare på motsatt sida som fläkten sitter på, stannar den så är det tid för avfrostning. För det är ju i första hand luftflödet det handlar om, även om frosten/isen isolerar en aning.
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 09 februari 2014, 14:15:11 »

Men såhär då;

En LLVP som fungerar som den ska och har rätt mängd gas, hur ser det ut på förångaren när det fryser på? Bildas det ändå längsgående ränder, som till slut blir täckta med is de med, eller blir påfrysningen helt jämn under hela förloppet?
Skrivet av: Jästen
« skrivet: 08 februari 2014, 18:42:42 »

Konstigt att det installeras en sanyo. Hur har ni fått tag på den? Panasonic har väl köpt dem för rätt många år sedan.

Tror den modellen var utgången september 2013. Kan inte ha sålts många i Sverige ivf.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 08 februari 2014, 18:41:38 »

Är utgångsläget helt isfri skall den självklart kunna hålla sig så under gällande drivtsförhållande. Gör den inte det måste det vara något som är fel. Om den fryser på strax efter strypventilen och i början av förångren som du beskriver kan bero på för lite k-medie. Men det kan även bero på att tillförseln av k-medie är för liten, strypventilen ( som är elektronikstyrd ) reglerar fel, eller en läckande fyrvägsventil bypasar k-medie. Hur ser fyrvägsventilen ut nu?
Att förångaren inte är jämnvarm tycker jag inte är så märkligt. Om du tittar på flödeschemat så är förhållandet mellan förångare och kondensor ungefär som det ser ut i verkligheten. Att få utedelen till att fungera som en bra kondensor, vill jag påstå är omöjligt p g av många gånger större volym, läcker sen fyrvägsventilen även i kylläge blir det ännu svårare. Tänk dig att du ska ha upp ett högt tryck och högt flöde i något som är 4 gånger för stort i volym.
Jag vet inte vad expansionsventilen reglerar på, måste finnas nån givare någonstans. Hittar du den så värm den lite med fingrarna för att se om det reglerar som tänkt, den bör då öppna och släppa igenom mer k-medie.
Men absolut kan man misstänka brist på k-medie.
Ha en trevlig lördag du med. tummenupp
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 08 februari 2014, 18:25:48 »

Men den avfrostar ju 10 min, alltså inte kretskort, eller? Dessutom finns en 10-graders funktion på den. Det borde ju innebära att maskinen ska fungera även med +10 grader i garaget! Den ska ju vara tillräckligt kraftig för detta utrymme!

Den är som sagt "nordenanpassad", åtminstone att se till, då det finns värmekabel i tråget.

Modellen minns jag inte, men det skrev jag i tidigare inlägg.
Skrivet av: teknikern kyls
« skrivet: 08 februari 2014, 18:20:44 »

Konstigt att det installeras en sanyo. Hur har ni fått tag på den? Panasonic har väl köpt dem för rätt många år sedan.  Kanske isåfall fått en maskin som inte är anpassad för norden? Har du hela aggregat betäckningen?
Kan vara allt mellan.  Fyrvägsventilen, gasbrist, kretskort. Samt att den inte fungerar att gå med så låg innetemperatur eftersom där inte finns tillräckligt med värme vid avfrostningen då
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 08 februari 2014, 17:56:16 »

Idag har vi haft +5 grader i utetemp och vi har +15 i garaget. Med en helt rengjord och isfri förångare fryser det ändå på längst ner på förångaren. När avfrostningen går igång, blir det kvar en remsa is, ca 5cm längst ner, som inte försvinner. Denna byggs sedan på efterhand...Om det inte blir tillräckligt med värme för att kunna avfrosta hela förångaren, med +15 grader i garaget och +5 ute måste det ju vara något väldigt galet, då detta ju är gynnsamma förhållanden! Dessutom, som jag skrev i förra inlägget, blir det vid avfrostning varmare längst upp på förångaren och kallare längre ner man kommer.

Kan detta vara gasbrist, fel på kompressorn, eller vad tror ni?

En sak till, ha en trevlig lördagskväll!!! :)
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 07 februari 2014, 16:47:39 »

Jag har en annan fundering, i väntan på servicetekniker....

Jag har idag åter tagit bort all is. Ett ganska tidskrävande jobb, då cellerna är så känsliga för fysisk beröring. En massa kokande vatten, varmluftspistol och stort tålamod så går det. Efter att isen åter var borta, både på in och utsida, startade jag upp igen på värmefunktionen. Vid nästa avfrostning, mätte jag temperaturen efter ca 7min's avfrostning, d v s i slutet av cykeln. Tempen överst på förångaren var ca +12 grader, medan det på mitten var ca +7 grader och längst ner bara någon plusgrad. Detta med en utetemp på +4 och en temp i garaget på +13,5 grader. Borde det inte vara samma temp över HELA förångaren under avfrostning? Om det inte blir tillräckligt varmt längst ner, är det inte helt konstigt att det fryser till där....

Vad tror ni?  dontknow
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 februari 2014, 15:08:17 »

Om du tar dit en servicekille så be honom kolla fyrvägsventilen, är kanske den som ger is på kompressorn. Om det läcker som röd pil visar förloras mycket effekt.
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 06 februari 2014, 11:41:38 »

Tack för era fulländade utlägg!

Jag har mätt lite mera temperaturer...De är uppmätta med en utetemp på +2 grader. Jag ställde upp VP på max, som är 30 grader. Som mest blev det då 34-36 grader ut utblåset, trots att det var 12 grader i garaget. Tempen i insuget var ca 16 grader.

Den verkar fungera som den ska med avfrostningscykel etc, men trots det blir den inte av med isen. Jag springer och vattnar den med kokande vatten varje dag....

Om den läcker i 4-vägs ventilen? Ja, kanske.

Jag känner väl att jag gjort vad jag kan, just nu. Jag kan väldigt lite om VP, men vill gärna lära mig mera. Men jag har inget schema och vet inte exakt vad som ska hända och när, så det är ganska svårt. Sen kanske det är för lite gas? Jag har ingen möjlighet att kontrollera detta, eller ens trycket, så....

Leverantören lyser med sin frånvaro och inget händer. Jag får försöka finna någon annan som kan kontrollera vad som är fel.

Kommer ni på nåt mera, är jag hemskt tacksam! Jag är inte den som ger upp, men detta känns lite som att leta efter nålen!!!

Jag återkommer när jag vet nåt mera om felet!

Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 februari 2014, 21:13:22 »

Nej, hela garaget är en enda stor yta. Helt fritt, -inga väggar.

Ja, det verkar skumt att det bildas i vid kompressorn! Sen tycker jag det är konstigt att rören inte är isolerade inuti utedelen. Förvisso är "maskinrummet" islolerat, men vi pratar 1cm av något material som förmodligen är en ljuddämpande matta....Alltså är den inte avsedd som isolering!

Om jag förstått vad du menar, kan det alltså bildas vätska i gasrören, trots att systemet vacuumsugits?  :o
Nej det har inte med vacuumsugning att göra. Det är samma medie som på ena sidan, sugsidan, kalla sidan eller lågtryckssidan (samma sida ), ska befinna sig i gasfas. På högtryckssidan, varma sidan, ska det vara i vätskefas. Idén bygger på att ombildningsvärmen är hög, genom att med olika tryck tvinga mediet att förångas respektive kondenseras har man skapat en maskin som koncentrerar värme. Detta skall då göras i på systemet lämpliga platser. Sidorna avdelas med strypventilen samt kompressorn.
Rickard, jag har inget att invända mot det du skrev, stämmer bra med min uppfattning. Skriver i stort detsamma själv men lite annorlunda. Hoppas inte TS blir förvirrad. ;)

Kan tillägga att all vätska kräver extra mycket energi för att kunna förångas, därför tar vätskan energi från omgivningen om den inte får den från annat håll, (som från en kokplatta ex.), när man skapar ett lågt tryck. Förhållandet blir då det motsatta när mediet tvingas övergå till flytande form med hjälp av ett högt tryck, det avger energi.

En annan detalj, det finns is under 4-vägsventilen. Det skulle kunna tyda på att den läcker lite, men det är svårt att se vilket rör som är isbelagt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2014, 19:38:13 »

En värmepump fungerar genom att förånga och kondensera köldmediat i en kylprocess, vätska förångas i utedelen (förångaren), kompressorn komprimerar den och höjer temperaturen varvid den tar vätskeform, varm vätska värmer innerdelen och passerar sedan en expansionsventil där man sänker trycket. Köldmediats kokpunkt vid lågt tryck är så låg (ca -40 till -50°C) att den börjar koka (förångas) i utedelen och energi tas upp ur frånluften.

Hoppas jag fick det där rätt nu...
Annars lär jag bli rättad.  ;)
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 18:53:39 »

Nej, hela garaget är en enda stor yta. Helt fritt, -inga väggar.

Ja, det verkar skumt att det bildas i vid kompressorn! Sen tycker jag det är konstigt att rören inte är isolerade inuti utedelen. Förvisso är "maskinrummet" islolerat, men vi pratar 1cm av något material som förmodligen är en ljuddämpande matta....Alltså är den inte avsedd som isolering!

Om jag förstått vad du menar, kan det alltså bildas vätska i gasrören, trots att systemet vacuumsugits?  :o
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 februari 2014, 18:02:53 »

Har du hela garaget som en stor yta? Ingen liten verkstadsdel som kan hållas varmare?
Ser att du har is på kompressorn, det ska inte vara is där. Det tyder på vätska i gasledningen. Det kan bero på felaktig strypning men också av att förångaren är så isbelagd att den minskat till 2/3. Därigenom kan inte all k-medievätska förångas i förångaren så en del går vidare samt förångas vid kompressorn.
Föreslår att du gör rent från is och därefter kollar igen om det fryser på kompressorn, gör det det ringer du säljaren som får skicka nån som justerar in den korrekt. 
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 17:15:05 »

Lite flera bilder.....

1. Visar det torra tråget med en fungerande värmekabel. Dock kan man se att isbildning finns även på insidan av förångaren...
2. Bättre bild på is på insidan.
3. Under "motorhuven". Ingen vacker syn med is på kompressorn etc!
4. Pilen visar en givare som sitter monterad med ett clips. Detta rör blir dock varmt, så jag antar att det inte är returen...
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 16:57:45 »

Ja du, jag vet faktiskt inte vad den reglerar på, om det är temp eller lp-vakt. Men tyckte det stod i länken jag bifogade, i servicedelen, att 10 min var max, oavsett om jobbet var gjort eller ej.

Sen tycker även jag att en välisolerad lokal på 170 m2 inte skulle vara svår att hålla ens 20 °C i med en pump som ska ge 8kWh. Med en bättre fungerande vp kan det visa sig kosta mindre med några grader varmare. ;)

Jag har klockat idag och 10min är ganska exakt vad den avfrostar...

Såklart att man vill ha en väl fungerande VP, men i vårt garage öppnas och stängs portar 2-4ggr per dygn. Att höja tempen till +20 grader låter i mina öron som att bjuda Eon på tårta! Eller vi kanske borde flytta ut och bo i garaget...;)

Nope, om jag inte får bestämma själv, blir jag slav under tekniken och det vägrar jag! Då blir det anslutning till pelletspannan istället, så kan leverantören komma och hämta sin ismaskin!
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 16:51:02 »

Om du mailar mig på ts-f@telia.com så kan du få se bilderna.
Är för kass på att lägga ut saker på nätet  :)

Det vill jag gärna! Jag har mailat dig! :) -Tack!!!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 februari 2014, 14:25:04 »

Vad är det som reglerar hur länge en VP avfrostar då, endast en tidsinställning? Avfrostar en VP lika länge när det är +5 grader ute, som när det är -10 grader? Eller hämtar den info från någon givare? Hur i sådant fall, går den alltid längre, ju kallare det är ute, eller mäter den faktiskt hur varm utedelens kondensor blir? -Detta tycker jag låter som det smartaste....

Innan jag valde VP till garaget, stod det mellan element/fäktkonvektor kopplad till pelletspannan eller VP. Vi bestämde oss för VP. Men jag börjar redan ångra mig...Om man ska behöva stödvärme i garaget, för att hålla ynka 12-13 grader, är det ett dåligt val. Tycker iaf jag! Jag bor inte i garaget och vill således inte behöva betala för inomhusklimat.... ???
Ja du, jag vet faktiskt inte vad den reglerar på, om det är temp eller lp-vakt. Men tyckte det stod i länken jag bifogade, i servicedelen, att 10 min var max, oavsett om jobbet var gjort eller ej.
Ett är i alla fall säkert, att isklumpen måste bort. Vid en snabb beräkning och antagande att isen väger ca 20kg skulle det fodras ca 2,5kW för att smälta bort den och detta på mindre än 10 min. 6 x 2,5 = 15, så mycket ger inte pumpen ens i bästa driftläge på en timme. Isen måste bort och hållas borta.
Sen tycker även jag att en välisolerad lokal på 170 m2 inte skulle vara svår att hålla ens 20 °C i med en pump som ska ge 8kWh.

Med en bättre fungerande vp kan det visa sig kosta mindre med några grader varmare. ;)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2014, 13:51:56 »

Om du mailar mig på ts-f@telia.com så kan du få se bilderna.
Är för kass på att lägga ut saker på nätet  :)

Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 13:23:46 »

Exakt vad jag tycker! -Fast jag kanske inte skulle uttrycka mig lika snällt.... ;)

Jag ska hem och leta givare nu! "För tidigt", innebär det för nära förångaren, eller för långt ifrån?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2014, 13:17:52 »

Givaren satt felplacerad på samma slinga rör men för "tidigt"
Lite svårt att förklara !!

Men på en modell där givaren lossnat och låg i botten så blev den lika påisad som din blir då den avfrostade för korta perioder.

Det borde inte vara sånt högtryck just nu så montören/återförsäljaren borde kunna kika på den relativt snart, såvida inte installationssäsongen skiljer sig väldigt mycket från Skåne och uppåt !!

Om du skulle behöva en radiator/värmekälla för att hjälpa till i ett så pass välisolerat garage vid 0 gradigt eller någon plusgrad  så skulle jag be återförsäljaren plocka ner denna 8,5kW maskin och ersätta den med en modell som fungerar om återförsäljaren påstår att den nuvarande fungerar som den ska !!


Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 13:06:55 »

Det verkar som avfrostningstiden är begränsad till 10 min. Att vp vid hetgasavfrostning, på den tiden skulle hinna hämta tillräckligt med energi från en lokal som håller 12 °C med en förhållandevis liten förångare, vilket den är i kylläge, ställer jag mig tveksam till.
Ett alternativ är en värmare på innerdelen som gick igång samtidigt som avfrostningen. Att styra en dylik skulle vara möjligt med hjälp av ett relä inkopplat på lämpligt ställe, ex växelventilen. Men enklaste och bästa lösningen tror jag är att öka temp i garaget tills det fungerar med avfrostningen.

Vad är det som reglerar hur länge en VP avfrostar då, endast en tidsinställning? Avfrostar en VP lika länge när det är +5 grader ute, som när det är -10 grader? Eller hämtar den info från någon givare? Hur i sådant fall, går den alltid längre, ju kallare det är ute, eller mäter den faktiskt hur varm utedelens kondensor blir? -Detta tycker jag låter som det smartaste....

Innan jag valde VP till garaget, stod det mellan element/fäktkonvektor kopplad till pelletspannan eller VP. Vi bestämde oss för VP. Men jag börjar redan ångra mig...Om man ska behöva stödvärme i garaget, för att hålla ynka 12-13 grader, är det ett dåligt val. Tycker iaf jag! Jag bor inte i garaget och vill således inte behöva betala för inomhusklimat.... ???
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2014, 11:04:59 »

Nej, det ligger inget under förångaren. Det syns tydligt, om man tittar in framifrån, det är helt tomt under. Det finns plats på ca 10cm, mellan förångarens undre del och tråget. Och som sagt, helt isfritt i tråget. När den avfrostar, rinner vattnet ut fint och det rinner ganska mycket. Men tydligen inte tillräckligt...

Min modell har ingen tempsensor i fjärren, tyvärr...Dock kan jag ju testa att, som leverantören nämnt, lossna givaren i innedelen och hänga ut den utanför.

Du pratade tidigare om givaren som sitter överst på utsidan av utedelens förångare. Att man kunde testa att sätta den på lite distans. Vad användes denna givare till? Stänger den av avfrostningsprocessen, då den blir varm, eller vad?

Den sensorn mäter bara utetemp, men om den blir inpackad i frost eller påverkas av värmen vid avfrostning så ger den ju fel värde till regleringen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 februari 2014, 10:48:48 »

För att underlätta för medlemmarna att hjälpa dig lägger jag in en länk där det går att läsa det mesta om Sanyo. http://ecomfort.com/26khs72r-ductless-mini-split-wall-mount-single-zoneheat-pump-149-seer-25200btu-3632.html

Det verkar som avfrostningstiden är begränsad till 10 min. Att vp vid hetgasavfrostning, på den tiden skulle hinna hämta tillräckligt med energi från en lokal som håller 12 °C med en förhållandevis liten förångare, vilket den är i kylläge, ställer jag mig tveksam till.
Ett alternativ är en värmare på innerdelen som gick igång samtidigt som avfrostningen. Att styra en dylik skulle vara möjligt med hjälp av ett relä inkopplat på lämpligt ställe, ex växelventilen. Men enklaste och bästa lösningen tror jag är att öka temp i garaget tills det fungerar med avfrostningen. 
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 09:21:01 »

Kom på att vi nyligen varit på en annan modell där den isade igen som en igloo som din gör och då var det givaren som hade lossnat från sitt clips och givaren låg i botten på utedelen. Eventuellt kan du se den om du öppnar locket och lyser ner med en ficklampa. Men fråga din återförsäljare innan du rör någon skruv överhuvudtaget så dom inte skyller på dig för att du varit och petat överallt.

Då ska jag undersöka även denna givare. Det låter troligt att något sådant skulle kunna skett! Men på den modellen ni haft, där tillverkaren gått ut med info om att givaren skulle flyttas, var flyttades den då? Jag menar, satt den i detta fall inte på röret från början, eller skulle den flyttas närmre/längre ifrån något?

Givetvis är jag försiktig när jag öppnar något. Jag har själv en begränsad elbehörighet och är ganska van att skruva med saker. Om det är något jag hatar, är det när någon t ex använt fel skruvmejsel i en skruv och förstört skallen....Jag gillar inte när saker ser "skruvade" ut....;)

Jag är bara blond, naiv och kan för lite om värmepumpar! Det är inte mig Magnus Uggla sjunger om i "Dum Dum" ;)

Men, jag mottager väldigt tacksamt all hjälp ni ger mig!!!! -Det är fantastiskt att kunna fråga människor som kan! Det gör att man blir mindre beroende. Undrar hur det var innan internet....
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 09:10:01 »

Kan det ligga något under förångaren som förhindrar avrinningen ned på bottenplåten?

Sanyo har i vart fall tidigare haft en möjlighet att styra temperaturen från en givare placerad i fjärrkontrollen.

Nej, det ligger inget under förångaren. Det syns tydligt, om man tittar in framifrån, det är helt tomt under. Det finns plats på ca 10cm, mellan förångarens undre del och tråget. Och som sagt, helt isfritt i tråget. När den avfrostar, rinner vattnet ut fint och det rinner ganska mycket. Men tydligen inte tillräckligt...

Min modell har ingen tempsensor i fjärren, tyvärr...Dock kan jag ju testa att, som leverantören nämnt, lossna givaren i innedelen och hänga ut den utanför.

Du pratade tidigare om givaren som sitter överst på utsidan av utedelens förångare. Att man kunde testa att sätta den på lite distans. Vad användes denna givare till? Stänger den av avfrostningsprocessen, då den blir varm, eller vad?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 februari 2014, 08:21:33 »

Vart exakt givaren sitter på din modell vet jag inte men på dom som haft isproblem som din modell så har den suttit på nedre röret precis innan kondensorn nere vid botten på utedelen i bakkant om du förstår vad jag menar.
Den sitter troligen med ett clips på kopparröret.
Kom på att vi nyligen varit på en annan modell där den isade igen som en igloo som din gör och då var det givaren som hade lossnat från sitt clips och givaren låg i botten på utedelen. Eventuellt kan du se den om du öppnar locket och lyser ner med en ficklampa. Men fråga din återförsäljare innan du rör någon skruv överhuvudtaget så dom inte skyller på dig för att du varit och petat överallt.

Men som Richard skriver så skulle jag jaga på återförsäljaren/montören då den är nästan ny och du har garanti.
Din modell fick man inte många träffar på när man sökte så du får hoppas att det verkligen är en modell som ska vara i vårat klimat med våra förutsättningar.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 februari 2014, 07:37:30 »

Låter konstigt att det skall bli is kvar i botten av förångaren även efter att du manuellt har avisat den med varmt vatten.
För OM avfrostningen fungerar som tänkt skall ju hela förångaren avfrostas och vattnet rinna av i botten.
Kan det ligga något under förångaren som förhindrar avrinningen ned på bottenplåten?
Där får inte finnas tätningslister eller annat som kan göra att vatten blir kvar efter avfrostning, för om rent vatten tillåts frysa till is under driftsperioden så är det stor risk att den inte hinner smälta under avfrostning.

Visst, det skulle även kunna vara för lite gas som gör att flödet under avfrostning inte fyller förångarens alla rör, och om nedre delen av förångaren får minst flöde p.g.a. detta skulle det kunna vara en orsak.

Som TS skriver har tillverkarna som regel en annan reglerfilisofi när man kör maskinerna i underhållsläge, då VET dom att det finns dåligt med lagrad energi i innerdelens kondensor (därifrån den tar en stor del av värmen som används vid avfrostning) och kör en annan typ av avfrostningssekvens.
Vissa tillverkare låter t.o.m fläkten i innerdelen gå under avfrostningen, för att plocka värme även från luften i det uppvärmda utrymmet under avfrostning.

Sanyo har i vart fall tidigare haft en möjlighet att styra temperaturen från en givare placerad i fjärrkontrollen.
Om det är möjligt på din modell vet jag inte, men OM så är fallet skulle du ju kunna ändra till detta och sedan placera fjärrkontrollen lågt (på golvet?) med maskinen i underhållsläge 10°C, det skulle eventuellt kunna fungera.

Det skulle jag i alla fall prova, sen skulle jag ligga på installatören som en igel.
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 05 februari 2014, 00:41:47 »

Ok, har nu varit ute och kollat modell....

Den jag har heter Sanyo 26KHS72. Den ska tydligen leverera någonstans mellan 8300-8600W i värme.

Jag har tidigare testat att sätta den i 10-graders läget, men när man gör det, stannar den helt, tills den behövs. D v s alla fläktar står still, tills pumpen tycker att det är dags och jag tycker i vilket fall det blir för kallt, men visst, jag kan testa igen. Det kommer innebära att inget händer på ett par dygn och sedan startar den, för att förmodligen fungera dåligt....:(

Garaget är för övrigt byggt 2006 och är välisolerat med treglasfönster och Hörmanns bästa portar/dörrar, samt 60cm isolering i tak.

Vart finner man "givaren till returen" och vart skulle den flyttas till, i det fall du beskrev?

Jag skiter i garantin. Om montören inte dyker upp, handlar jag själv. Jag har inte tummen mitt i, bara långa naglar....-Men jag behöver en lösning NU, inte om några veckor, när de kanske har tid...

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 februari 2014, 22:53:10 »

170kvm och 2,75 i takhöjd blir en ganska stor volym som ska värmas men om det är en modell som ger 8,3kW vid +7 grader så bör den ge åtmindstånde 6kW vid 0 gradigt och den effekten borde räcka att hålla +17 grader om nu inte garaget är riktigt dåligt isolerat.
En stor nackdel är att du har väldigt fuktig luft som bidrar till att den isar igen snabbare än normalt och triggar fram avfrostning så det blir en ond cirkel som den inte kommer ur med fallande temperatur i garaget.

Har du provat att ställa den på underhållsfunktion +10 grader och full fläkt för att se om det blir någon skillnad, kan vara någon mjukvara som förändrar avfrostningscykeln så det fungerar bättre för dig.

På ett annat märke så blev utedelen precis som din ser ut och då var det en givare på returen om jag minns rätt som var felplacerad, gick ut direktiv om att den skulle flyttas och sedan fungerade det så det kan vara en anledning till dina problem.

Men bäst är om din återförsäljare/montör kommer och kikar och tar fram en lösning.
I värst fall så måste du ha en elradiator eller annan värmekälla som stödvärmer men det verkar inte som ett bra köp om du redan vid 0 eller något varmare måste stödvärma för att den ska orka med ditt utrymme !!

Vad är det för modellbeteckning på den ?
Någon annan kanske har en likadan och kan ge dig bättre info om det är något känt problem med den.

Skrivet av: johannaj
« skrivet: 04 februari 2014, 21:41:15 »

Det var många saker, nu ska jag svara i turordning! :)

Vet ej exakt hur länge den går, då jag inte lyckats ta tiden ännu...Detta kan jag såklart kolla exakt, men vet att den avfrostar ca 2ggr i timmen. Dock är den inte "ren från is" när avfrostningen är klar. Bara till 3/4, den undre har alltid iskakan kvar, som även går igenom till insidan, dock en bra bit från fläkten....

47 grader är den högsta tempen jag uppmätt i utblåset och det mättes när VP var inställd på max, som är 30 grader. Nu kör jag VP i min läget och det är 17 grader. När den står inställd på 17 grader, blir det just nu ca 32 grader i utblåset, men innan "iskakan" och det kyliga vädret, blev det runt 40 grader även här. Pumpen står alltså inställd på 17 grader och då blir det "normalt sett" (d v s innan istiden...) ca 13 grader i garaget. Detta har jag påpekat och fått svaret att det beror på att takhöjden (2,75m) och att garaget är så stort. VP suger då in lite av sin egen luft och tror att det är 17 grader, då det i själva verket är 13...Lösningen jag fick höra, var att flytta givaren ut från innedelen. Detta har inte gjorts, då jag iofs inte tyckt att det var nåt stort problem, bara jag vet...Insugningstemp har jag i skrivande stund inte mätt, men det ska jag göra!

Det finns en underhållsfunktion på 10 grader också, men den har jag inte använt, då det blev 12-13 grader i garaget, när VP var inställd på 17 grader...En inställning på 10 grader skulle då förmodligen resultera i 6-7 grader och det är för kallt!

Fick jag med allt?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 februari 2014, 20:59:20 »

Du skriver att den avfrostar med jämna mellanrum, hur länge går den innan den avfrostar när den är ren från is ?

47 grader låter ganska lågt om det nu inte är på högsta fläkthastighet och den då omsätter kopiösa mängder luft eller att det är svalt i garaget vilket det verkar vara då du skriver något om 12 grader.
Om du ställer den på högsta temp på fjärren som gissningsvis är 30 grader och ställer fläkthastigheten på högsta fläktläge manuellt vilken temperatur får du då ut precis framför utblåset och vilken temp har du ovanför innerdelen som den suger i sig ?

Om lägsta inställbara temperatur är 16 grader på fjärren och du bara har 12 grader eller kallare i garaget så kanske mjukvaran i maskinen får lite tuppjuck och det är anledningen till att avfrostningen inte fungerar som den ska. Vissa modeller som har +16 som lägst och där inte värmepumpen orkar att hålla +16 grader kan få problem med avfrostningen.

Har du underhållsfunktion på +10 grader på din modell eller kan du ställa valfri temperatur så lågt som 12 grader upp till 30 grader ?
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 04 februari 2014, 20:49:06 »

Funkar den inte alltid? Hur vet du?

Värmekabeln? Den vet jag säkert att den fungerar för: 1. Det känns på den. Den är ljummen. 2. Det har aldrig funnit tillstymmelse till is i tråget. Inte så att jag sitter där på en pinne och stirrar, men har kontrollerat 5-10ggr per dygn och den har alltid varit aktiverad.

Antar att du missförstod mig, när jag skrev "då värmekabeln fungerar". Jag skriver ofta med formell "gammelsvenska", DÅ (eftersom) jag har ett sådant arbete...;) Jag skulle såklart skrivit "eftersom värmekabeln fungerar" :)
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 04 februari 2014, 20:45:58 »

Tack Rickard för bra svar!!!

Varför ska man hålla ut givaren lite, blir den för varm vid avfrostningen, så att den avbryts för snabbt?

Tråget är som sagt HELT ISFRITT, torrt och rent. Det finns inte tillstymmelse till is där. Givetvis är alla avrinningar öppna och som du säger, är inte dräneringskopplet anslutet, utan det är "fritt blås" neråt!

Avfrostningscykeln stämmer i stort;

-Sekunderna innan fläktar och kompressor stannar, kan man tydligt höra att trycket stiger snabbt...
-Sedan stannar fläkt inne/ute och kompressor. Luftriktarna stängs INTE.
-Kan inte höra om ventilen växlar, men om den inte gjort det, hade inte avfrostningen startat, antar jag...
-Kompressorn startar och mycket snabbt, kanske 30s, börjar det droppa under maskinen. Man ser också att isen på flänsarna högre upp försvinner. Detta förlopp brukar pågå i 10-12min.
-Kompressorn stoppar i några sekunder, 2-4sek.
-Fläktar ute/inne och kompressor startar igen, ungefär samtidigt.
-Efter nån minut kan man känna att det börjar komma ljummen luft ur innedelen igen.

Ungefär så ser det ut. Inga långa väntetider med utjämningar etc...

Jag tänkte mig att om det var för lite gas, kanske det inte blev tillräckligt varmt vid avfrostningen, för att all is skulle smälta....
Skrivet av: Jästen
« skrivet: 04 februari 2014, 20:35:48 »

Tack för era svar!
...
Det är som sagt isfritt och fint i tråget, då värmekabeln fungerar. Avfrostar gör den också, mer än en gång i timmen och ca 10-12min varje gång, men det hjälper föga. istället växer kakan...

Funkar den inte alltid? Hur vet du?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2014, 20:25:33 »

En normal avfrostningscykel skall vara som följer.

Fläkten ute och inne stannar.
Luftriktarna inne stänger.
Kompressorn stoppar.
Kompressorn står still en stund, kanske en minut, för att trycket skall hinna jämnas ut internt.
Fyrvägsventilen växlar till avfrostningsläge.
Kompressorn startar och varvar succesivt upp tills den går på maxfart.
Efter 1-2 minutter börjar frost/is smälta, och efter ytterligare en tid skall smältvatten börja rinna ned på marken under maskinen.
När förångaren är helt isfri stoppar kompressorn.
Kompressorn står i ca 1 mibut för att trycket internt skall utjämnas.
Fyrvägsventilen växlar.
Kompressorn startar och varvar succesivt upp.
Fläkten i utedelen startar.
När innerdelens kondensor blir tillräcklitg varm öppnar åter luftriktarna i innedelen, och innedelens fläkt går igång.

Om du har tid och lust kan du ju kolla om alla dessa steg verkar fungera som de skall, och OM det inte gör det så noterar du var det går fel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 februari 2014, 20:20:15 »

Det du kan göra är att försiktigt försöka böja ut givaren en bit från själva förångaren, kanske kan du lägga mellan något som håller ut den några mm mer än den nu gör.

Att gasmängden skulle göra att det fryser på känner jag inte riktigt igen, då brukar det istället bli lite påfrysning, och band med frostfria partier.

Är du säker på att dräneringsöppningarna nedåt är öppna, till alla värmepumpar brukar det följa med en slang och en koppling som skall sättas i bottentråget, så man skall kunna leda bort smältvattnet, men i Sverige skall dessa kastas i soptunnan (Slang/koppling fryser igen), alla öppningar i botten tråget skall vara helt öppna.
Om öppningarna fryser igen, eller är pluggade på något sätt kan vattnet inte rinna ut, och värmekabeln är för klen för att hålla det tinat när fläkten går igång.
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 04 februari 2014, 20:19:50 »

Ingen aning...  dontknow

Men undrar som sagt hur det visar sig OM det är för lite gas, eller OM givaren är trasig/felplacerad?  help
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 februari 2014, 20:12:06 »

Visste inte att det var någon som fortfarande sålde Sanyo då Ahlsell som var Generalagent/distributör slutade med dom !!
Nu kan det i och för sig vara någon annan som tagit över eller kör sitt eget race med att ta in maskiner.
Vad är det för modellbeteckning ?

Tror inte du ska pilla för mycket på givare och dylikt så du tappar din garanti för att du gjort några egna ingrepp utan att få återförsäljarens tillstånd till detta.
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 04 februari 2014, 19:36:41 »

Det är en Sanyo!
Skrivet av: Jästen
« skrivet: 04 februari 2014, 19:31:56 »

Tack för era svar!
...
Självklart har jag tagit kontakt med återförsäljaren, men det verkar dröja, de har nog busy days...

Jo det brukar låta så tyvärr den här årstiden. Vad var det för fabrikat?
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 04 februari 2014, 19:12:34 »

Tack för era svar!

Ja, jag har tagit bort iskakan flera gånger, med varmvatten, men den kommer tillbaka...Det är som sagt isfritt och fint i tråget, då värmekabeln fungerar. Avfrostar gör den också, mer än en gång i timmen och ca 10-12min varje gång, men det hjälper föga. istället växer kakan...

Självklart har jag tagit kontakt med återförsäljaren, men det verkar dröja, de har nog busy days...

Vad tror ni felet är? Hur visar det sig om det är för lite gas? Hur vet man om givaren bör flyttas?

Kom precis hem, så det är dags att springa ut med varmvatten igen.... :-\
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 februari 2014, 15:49:46 »

Om det är ett återkommande problem att den ser ut sådär och inte att den blev så en gång på grund av en stor mängd underkylt regn tillsammans med blåsigt väder åt "fel" håll så bör du kontakta din återförsäljare så dom får se vad som är fel. Den är nästan ny så garanti antar jag att du har på den.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 februari 2014, 14:32:57 »

Det första du måste göra är att ta bort iskakan i botten med varmvatten eller nåt liknande. Med så där mycket is är det stor risk att förångaren fryser sönder...
Skrivet av: johannaj
« skrivet: 03 februari 2014, 20:54:53 »

Hej!

Vi fick en LLVP driftsatt i september 2013. Pumpen är ganska kraftig, levererar 8300W i värme (8200W i kyla). Rörlängden mellan inne och utedel är ca 4,5m. Den värmer ett isolerat garage på 170m2.

Jag bor kustnära (3km) i södra skåne med den fuktiga luft vi har.

Ner till ca +5 graders utomhustemp har pumpen fungerat klanderfritt, men när det blev kallare, började problemen....

Den klarar inte längre att hålla tempen i garaget runt +12 grader. Och det är kanske inte så konstigt, när utedelen är helt igenisad....

Det finns en värmekabel i tråget som fungerar och håller frostfritt längst ner.

Till min fråga, hur vet man om det är tillräckligt med gas i anläggningen? Jag har hela tiden varit kritisk till om det skulle vara tillräckligt, men fått beskedet att upp till 5m rörlängd, behövs ingen ytterligare fyllning.

VP avfrostar med jämna mellanrum, men inte tillräckligt. Tittar man på insidan, kan man se att det bildats is på insidan också

När VP fungerade tillfredsställande, var utblåstempen på innedelen ca +47 grader. Nu blåser den ca +32 grader.

Bild 1 visar hur det ser ut lite innan avfrostning sker. När det sker, är hela VP igensatt...
Bild 2 visar efter avfrostning...

På bild 2 kan man skymta placeringen av tempgivaren uppe till vänster. Jag har läst att andra haft problem med detta, men inte funnit hur man löst problemet, eller om det faktiskt hjälpt!

Vad tror ni problemet är?

Hälsningar

Johanna

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!