Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?  (läst 2415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Bennedich

  • Gäst
Stefan Bennedich
Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« skrivet: 17 oktober 2020, 09:32:31 »
Hej

Vi fick installerat en ny Nike F370 förra året (2019) och det har fungerat felfritt fram till nu.

Jag stängde manuellt av värme och tillsats relativt tidigt i våras då solen ändå värmde och det har varit avstängd till månadsskiftet då det började bli kallt. Märkte relativt snabbt att något inte är som det ska eftersom det är typ 18 grader inne på morgonen trots eldat i brasan innan sänggående

Har kollat igenom det lilla jag fattar, höjt värmekurvan och  startat om ett antal ggr, lokaliserat att värmepumpen inte verkar gå, en röd och en orange lampa lyser på den och inget händer när jag trycker på knappen som finns under. Vi omstart eller på av med värme slås den på i ”grönt läge” för att sedan direkt slå om till grönt

Golvvärme, 90kvm hus
Beräknad framledning 34
Framledningstemp 26,8
Returledningstemp 27,8 (skumt)
Utetemperatur 3
Innetemperatur 18 (brrr brasan tänd)

Tacksam för input
/Stefan

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2020, 10:12:46 »
Det är kanske ett elektriskt fel på cirkulationspumpen. Det kan vara mekaniskt också. Testa banka med något metalliskt på baksidan av pumpen. Ta i lite mer våld om det inte hjälper, du har inte så mycket att förlora. Men du får ju inte skada rören runt om och dess känsliga O-ringförbindelser.
Min fastnade efter förra sommaren och bankade igång den. Omstart krävs.

Annars kan du först sänka vattentrycket.
Stänga av vatten före och efter pumpen om möjligt. Annars stäng av allt som går och skruva loss motorn från pumphuset och känn så pumpaxeln inte är blockerad. Jag tror du kan rycka ut axeln helt.
Och sätt ihop, med lite tur är axeln bara lätt fastrostad.
Återkom gärna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2020, 06:36:55 »
Ring installatör du har ju garanti på produkten. För intresse så har jag behövt byta CP nyligen, värmepumpen installerades 2018 i augusti. Detta gjordes på garanti.
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
Påverkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushåll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/år

Utloggad Mr B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2020, 12:50:23 »
Första jag gör imorgon, konstaterat att Grundfos UPM3 auto l som sitter installerad felindikerar på pumphjul fast och kan vrida runt med skruvmejsel men den går inte igång ändå. Finns väldigt bra youtubevideor om man kan lossa hela CP men har inga vettiga på/av kranar för vattnet så ger mig inte på det.


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2020, 17:44:37 »
Testa knacka lite bakom, rotorn kluckar fram och tillbaka i den pumpmodellen om man håller i den och ruskar om den. Det glappet kan nyttjas för att få loss rotorn.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2020, 18:10:33 »
Första jag gör imorgon, konstaterat att Grundfos UPM3 auto l som sitter installerad felindikerar på pumphjul fast och kan vrida runt med skruvmejsel men den går inte igång ändå. Finns väldigt bra youtubevideor om man kan lossa hela CP men har inga vettiga på/av kranar för vattnet så ger mig inte på det.
Troligtvis är det något slitet så rotor/impeller tar i någonstans, kan vara något som kommit in i impellerhuset med ,det går ju att snurra den med mejsel säger du, när spänningen går till på pumpen förflyttar sig axeln lite i sidled ( det är en torr motor ) och då kan det ta  i någonstans. Det finns även en kondensatar

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2020, 19:02:04 »
Borde skrivit det i förra inlägget, modellen saknar mejselspår.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2020, 19:11:52 »
Vad jag såg på videon så finns det ett hål för stjärnmejsel . men kanske fel mig. Dom nya pumparna är inte bra då det inte går att komma åt axeln utan att plocka isär dom. Men, men teknikens under är inte slut än på gott och ont.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nike F370 - lampan på cirkulationspumpen lyser rött?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2020, 19:51:58 »
Oh, googlar man ser jag ju ut att ha jättefel. Får kolla på min pump vid något tillfälle, vad nog för säker på att den var helt slät.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!