0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det intressanta är ju då hur det skulle bli om jag behöll min acktank med inbyggd vvb. Skulle man kunna koppla en 1126/1145 till den tanken och köra likadant som jag kört pelletsen på och på så sätt få tappvarmvatten och elementvatten på samma gång? Alla förståsigpåare inom pellets har sagt att det systemet jag har är värdelöst ur energisynpunkt då det bara blir en massa spillvärme överallt, men det har kanske snarare med att jag har en väldigt tät hysteres på pelletspannan som gör att den går väldigt ofta. Vet inte hur en bergvärmepump skulle reagera på ett sådant system? Det är ju återcirkulation och min nuvarande panna har en inbyggd tank på 205liter så bergvärmepumpen kanske inte kan arbeta på samma sätt? Pelletspannan struntar ju i om det är tappvarmvatten eller värmevatten, bergvärmepumpen har väl två separata system till det?Den stora förlusten i det system jag sitter på är den delen av året då värme inte behövs vad jag förstått. På den kalla delen av året spelar ju inte värmeförluster någon roll då den ändå kommer huset till godo, det spelar ju ingen roll om värmen kommer från element eller dåligt isolerade rör. På sommaren däremot äre ju inge vidare att ha stora värmeförluster...
Hur blir det i mitt fall med kopplingar, finns det flera olika alternativ?Ska man köpa en värmepump med eller utan vvb, jag tänker då det redan finns en inbyggd vvb i min befintliga acctank, räcker det eller måste man ha en värmepump med inbyggd vvb ändå?Iom att rummet där acctanken idag inte har plats med något mer än det som redan finns kommer jag vara tvungen att ställa värmepumpen i "lilltoan" intill, är detta ett problem eller går det bra att dra rör de ca 3 meter det handlar om mellan acctank och "lilltoan" intill?
Köp en pump med inbyggd beredare och använd din befintliga tank endast som volymförstorare då det som sagt är rent förkastligt att höja upp hela ditt system till tappvarmvattentemperatur. Möjligen kan du förvärma tappvattnet i acctankberedaren (till "hustemp & husvärme COP" och sedan skicka det vidare till pumpens inbyggda beredare och höja upp till tappvattentemperatur. Detta alternativ är dock inte optimalt ur legionella hänseende.Det kommer att funka fint att placera värmepumpen på lilltoan
Blir det automatiskt så att hela mitt system måste värmas upp till tappvattentemp?Acctank och den inbyggda vvb är ju egentligen 2 olika "system" trots att de är inbyggda i samma tank?Om man har en vp med inbyggd vvb så måste ju denna värmas till samma temp som min inbyggda vvb i acctanken, värmen som "läcker över" mellan min inbyggda vvb och acctankens värmevolym kommer ju huset till godo, åtminstone vintertid torde det inte spela någon roll?
Om man kopplar en el-vvb som eftervärmer vattnet till 60 grader i serie efter befintlig vvb så torde väl legionella-problemet vara ickeexisternade, eller?
purjo__ : Om mitt hus en novemberdag behöver 45 °C i framledningstemperatur på radiatorerna så tillverkar vp dessa 45 °C för elementens räkning, dessa 45 °C skickar vp till acctanken för utshuntning till elementen, iom att vvb är inbyggd i acctanken kommer antagligen även vattnet i vvb hålla 45 °C, detta 45 gradiga vatten är alltså tillverkat med värme och inte med vv-cop, eller gör jag någon tankevurpa?....Det hänger dock på att cop inte blir katastrofalt?
Jo, det kommer att funka precis som du beskriver. Och, som sagt var, eftersom du planerar att elda när det är kallt så behöver man inte göra det mer komplicerat än så.Du behöver bara se till att VP'ns styrsystem mäter temperaturerna på rätt ställen så att den står still när du eldar.Om du i framtiden vill ha ett komplett VP-system utan extra elberedare så kan du (förhoppningsvis) komplettera med en växelventil så att VP'n kan värma nedre halvan av tanken till hustemp och övre halvan till tappvattentemp. Sätter du sen en elpatron strax över mitten (under VVB'n) och en bivalent shunt till värmesystemet så har du fixat så att du kan köra på eltillskott när det är som kallast eller när du behöver extra mycket varmvatten...Huruvida det funkar beror dels på hur din acktank är uppbyggd och dels på vad VP'ns styrsystem klarar av.
Anledningen till att jag rekomenderade dig att skaffa en pump med inbyggd beredare var att jag tog för givet att du inte ville slutvärma/toppa din tappvattentemp med en elberedare, sorry.Jag kör själv på detta viset och det har funkat fint. känns dock lite som en hemmameckar lösning för den som vill komma billigt och bra undan. Har kopplat enligt följande, Värmepumpen ligger i serie med gamla pellets/vedpannan (300liter med 110l inbyggd varmvattenberedare) i pannans varmvattenberedare förvärms tappvattnet till husvärmetemp 30-35 grader och går sedan vidare till en Nibe 110liters varmvattenberedare. På sommaren för värmepumpen vila och varmvattenförsörjningen sker med el VVB. under sommarhalvåret drar elvvb max 2Kwh/dag i vårt hushåll (beror givetvis på vilka vanor man har) vilket får anses som en mycket rimlig kostnad.
Det är bara att gräva på! det går fint att dra dom ovanpå marken i torpargrunden Isolera hela vägen samt 2m ut från husväggen med tex. http://www.billigtvvs.se/produkter/307/2624/insul-kylisolering-2-meter-42-19 samt tejpa skarvarna så kommer du inte att få några problem med kondens eller nedkylning i grunden När du kommer in i pannrummet med kollektorslangen/slangarn skall du gå över till kopparrör (enligt brandskyddsföreskrifter)