Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera jordvärme, önskar rÃ¥d  (läst 19505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #30 skrivet: 09 mars 2013, 17:21:49 »
Alla de återförsäljare som jag var i kontakt med var överens om att man aldrig tjänar in en nyinstallation av arbetstank

Arbetstanken bidrar till att värmepumpen får ett längre liv, varför den totala kostnaden (investering & driftkostnad) ska jämföras fördelat per livslängd.

Exempel:
Värmepump utan tank:
90 000 kr + (8 600 kr x 12 år) = 193 200 kr / 12 år = 16 100 kr/år

Värmepump med tank 
102 000 kr + (8 600 kr x 20 år) = 274 000 kr / 20 år = 13 700 kr/år

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #31 skrivet: 09 mars 2013, 19:15:41 »
Menar du att en pump utan volymförstorare bara har 12 års livslängd? Eller syftar du på kompressorn? Om du menar kompressorn så blir det väl en annan kalkyl?
Mina bekanta har en gammal NIBE Fighter från -97. Den har inte volymförstorare och den har inte ens behövt bytas kompressor på än.
Min arbetskamrat har en gammal Thermia från -86. Den har dålig verkningsgrad men funkar utan problem än. Bör nog ha bytt kompressor en gång antar jag.
Likaså min syrra har en Thermia från -99, samma sak där. Verkar som att bergvärmepumpar tuffar och går, eller har de bara ren tur?
Har inte hört någon som haft några stora problem om jag ska vara ärlig. Är nog uppe i minst 20 pers som haft pump i 10 år eller mer i min närhet som jag pratat med. Det är ju ett å annat kompressorbyte efter 12-15 år, men det är ju inte mycket å orda om, ungefär som kamrem på en bil.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #32 skrivet: 09 mars 2013, 20:27:18 »
Är det vettigt att byta kompressor på en 12 år gammal värmepump.
Vad kostar det att byta kompressor?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #33 skrivet: 09 mars 2013, 20:31:43 »
Menar du att en pump utan volymförstorare bara har 12 års livslängd? Eller syftar du på kompressorn? Om du menar kompressorn så blir det väl en annan kalkyl?
Mina bekanta har en gammal NIBE Fighter från -97. Den har inte volymförstorare och den har inte ens behövt bytas kompressor på än.
Min arbetskamrat har en gammal Thermia från -86. Den har dålig verkningsgrad men funkar utan problem än. Bör nog ha bytt kompressor en gång antar jag.
Likaså min syrra har en Thermia från -99, samma sak där. Verkar som att bergvärmepumpar tuffar och går, eller har de bara ren tur?
Har inte hört någon som haft några stora problem om jag ska vara ärlig. Är nog uppe i minst 20 pers som haft pump i 10 år eller mer i min närhet som jag pratat med. Det är ju ett å annat kompressorbyte efter 12-15 år, men det är ju inte mycket å orda om, ungefär som kamrem på en bil.
Behovet av nån typ av tank till vp har ökat eftersom det numera är vanligt att man dimensionerar betydligt kraftigare än man gjorde tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #34 skrivet: 09 mars 2013, 21:35:20 »
@Lexus: Tja, jag har hört allt mellan 15000-30000:- Det kanske inte är värt det? En ny pump går ju minst på det dubbla. Men om 12-15 år när kompressorn ska bytas så kanske de nyare pumparna som finns då är så pass mycket effektivare att det lönar sig att köpa ny, du kan ha rätt.

@Smurfen: Ja om det är så att en volymförstorare verkligen förlänger pumpen med ett antal år så är det ju värt det. Blir bara väldigt konfunderad då återförsäljarna jag pratade med pratade bort arbetstank direkt. Konstigt må jag säga.

DÃ¥ är ju frÃ¥gan: Ska jag behÃ¥lla en av de gamla ved-acktankarna som finns i stöggan och koppla till värmepumpen? De är riktigt bra isolerade men är pÃ¥ hiskeliga 700liter sÃ¥ dÃ¥ lär väl inte värmepumpen behöva gÃ¥ mer än 1 gÃ¥ng om dagen  *roflmao* Men drifttiden blir väl typ 10 timmar eller nÃ¥got. Fast man ställer väl in den som den är idag antar jag, att den bara värmer toppen. Kanske är dumt att använda 60 Ã¥r gammal acktank till en ny värmepump...

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #35 skrivet: 09 mars 2013, 22:19:10 »
Hur många starter per dygn räknas till det normala för en jordvärmepump?
Får man mkt mindre många starter med en arbetstank?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2013, 09:20:17 »
Reisdorff

Jag vill absolut inte påstå att värmepumpar utan tank endast lever i 12 år. Min granne har lyft ut sin fullt fungerande 27 år gammla värmepump som saknat tank. Men den har gått mot ett överdimensionerat radiatorsystem utan termostater.

När man diskuterar arbetstank med en värmepumpsförsäljare, så finns det en anledning till att frågan är väckt. Det kan vara så värmepumpen är överstor, värme ska producerar under sommar till något badrum eller önskemål om termostater på radiatorer/golvslingor. Det finns många anledningar till varför en tank är till nytta. Med det antagande gav jag en ekonomisk kalkyl för två alternativ d.v.s. 12 år och 20 års livslängd.

Som exempel med en 9 kW värmepump, ger din 700 liter tank extra drifttid om 30 minuter. Drifttiderna kan justeras kortare i värmepumpens reglering.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2013, 11:46:54 »
Det intressanta är ju då hur det skulle bli om jag behöll min acktank med inbyggd vvb. Skulle man kunna koppla en 1126/1145 till den tanken och köra likadant som jag kört pelletsen på och på så sätt få tappvarmvatten och elementvatten på samma gång? Alla förståsigpåare inom pellets har sagt att det systemet jag har är värdelöst ur energisynpunkt då det bara blir en massa spillvärme överallt, men det har kanske snarare med att jag har en väldigt tät hysteres på pelletspannan som gör att den går väldigt ofta. Vet inte hur en bergvärmepump skulle reagera på ett sådant system? Det är ju återcirkulation och min nuvarande panna har en inbyggd tank på 205liter så bergvärmepumpen kanske inte kan arbeta på samma sätt? Pelletspannan struntar ju i om det är tappvarmvatten eller värmevatten, bergvärmepumpen har väl två separata system till det?
Den stora förlusten i det system jag sitter på är den delen av året då värme inte behövs vad jag förstått. På den kalla delen av året spelar ju inte värmeförluster någon roll då den ändå kommer huset till godo, det spelar ju ingen roll om värmen kommer från element eller dåligt isolerade rör. På sommaren däremot äre ju inge vidare att ha stora värmeförluster...

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #38 skrivet: 10 mars 2013, 16:16:40 »
Hur många starter per dygn räknas till det normala för en jordvärmepump?
Får man mkt mindre många starter med en arbetstank?

Runt 20 starter/dygn anses nog av många som ett realistiskt och bra mål att nå.

Min Vp har jag kopplat i "serie" med min gamla tämligen välisloerade panna som får agera som arbetstank (drygt 300 liter) Vattnet från VP går nu in i botten på pannan och ut till element+golvärme på toppen, returen från golvärme/element går tillbaka till VP. Har nu kört så här en vinter med ett mycket gott resultat och få starter med längre gångtider på pumpen, max 10 starter/dygn. Om jag däremot eldar en vedkorg eller två i min lilla braskamin under dagen så går pumpen endast 2-3 gånger under natten/morgonen.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #39 skrivet: 10 mars 2013, 16:46:04 »
Min pelletspanna är från 2009 så den är väldigt bra isolerad. Det kanske vore en bra ide att använda den som arbetstank då? Det dumma är att i den totala kalkylen så har jag räknat med att få en rejäl slant på blocket för pannan, den är ju bara 4 år gammal. Men i det långa loppet kanske det är en betydligt bättre affär att behålla den och använda som arbetstank istället? 205 liter är väl enligt vad jag förstått en ganska bra volym att jobba mot?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #40 skrivet: 10 mars 2013, 17:32:28 »
Tyvärr genererar sällan "gamla" pannor på blocket någon rejäl slant :(
Behåller du pannan finns ju även möjlighet att elda pellets om du i framtiden kanske kommer över något billigt parti eller prisbilden för el/pellets förändras.
Att tänka på om du skall använda pannan som volymförstorare är att täta till rökgaskanalen ifrån pannan till skortenen med tex. en "isoleringstuss" för att förhindra att det drar uppvärmd luft genom pannan och ut i skorstenen.

Detta är kanske ingen lösning som någon "riktig" installatör förordar men har iaf. i mitt fall varit en väldigt funktionell (och billig) lösning som fungerat mycket bättre än förväntat :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #41 skrivet: 10 mars 2013, 18:14:57 »
Min pelletspanna är från 2009 så den är väldigt bra isolerad. Det kanske vore en bra ide att använda den som arbetstank då? Det dumma är att i den totala kalkylen så har jag räknat med att få en rejäl slant på blocket för pannan, den är ju bara 4 år gammal. Men i det långa loppet kanske det är en betydligt bättre affär att behålla den och använda som arbetstank istället? 205 liter är väl enligt vad jag förstått en ganska bra volym att jobba mot?

Du ska köpa en Bosch värmepump med inbyggd beredare, samt koppla den mot din 700 liters tank. På tankens beredare pluggas kallvattenanslutningen, samt varmvattenanslutningen kopplas samman med ett t-rör till värmebäraren.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #42 skrivet: 10 mars 2013, 18:40:07 »
@Magneten: Nja alltså det blir en totalförsäljning av panna, brännare, skruv, pelletsförråd, överbliven pellets och tillhörande acktank med inbyggd vvb. Alltihop är nog enklare att sälja och går nog att få en slant för :)

@Lexus: Jag har två 700liter tankar, en med och en utan vvb. Om jag bara ska ha den som volymförstorare och låta bergvärmepumpen producera tappvarmvatten så behövs väl inte den med inbyggd beredare, eller?
Har tyvärr redan lovat NIBE så det blir en F1226-8. F1245 ligger lite svagt i bakhuvudet hela tiden, ska inte borra förräns mitten av Maj, men blir nog en 1226 tror jag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #43 skrivet: 10 mars 2013, 19:35:16 »
Det är bättre att använda tanken utan beredare och du får mera slantar för tanken med beredare vid försäljning. Du måste komplettera Niben med en extra framlednings givare i eller efter tanken men det fixar väl installatörn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #44 skrivet: 10 mars 2013, 20:17:04 »
Hur blir det i mitt fall med kopplingar, finns det flera olika alternativ?
Ska man köpa en värmepump med eller utan vvb, jag tänker då det redan finns en inbyggd vvb i min befintliga acctank, räcker det eller måste man ha en värmepump med inbyggd vvb ändå?

Iom att rummet där acctanken idag inte har plats med något mer än det som redan finns kommer jag vara tvungen att ställa värmepumpen i "lilltoan" intill, är detta ett problem eller går det bra att dra rör de ca 3 meter det handlar om mellan acctank och "lilltoan" intill?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!