Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installera jordvärme, önskar rÃ¥d  (läst 19385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera jordvärme, önskar råd
« skrivet: 06 mars 2013, 21:47:54 »
Hej!
Första inlägget på forumet för mig.
Jag planerar att på sikt installera en jordvärmeanläggning i vårt gamla timmerhus (skumisolerat för länge sedan) med utbyggnad, boarean är på 127 kvm i ett och ett halvt plan och huset är beläget i en by utanför piteå.
Huset värms idag upp med hjälp av vedeldad kökspanna kopplad mot en Nibe acctank som även har el-patroner, (1 på 4,5 kw och en på 6 kw), har dock väldigt sällan igång elpatronerna annat än under sommaren då vi inte eldar.
Jag bränner upp ca 20 kbm travad ved per år och förstör mellan 13-14000 kwh el inklusive hh-el.
Då acc-tanken endast är på 500 liter så är temperaturen under vintern ganska varierande, det är även en inbyggd vvb på 120 liter i acc-tanken.

Jag har lite svårt för att uppskatta vilken pumpstorlek jag skulle behöva, tips någon?
Har gärna kvar acc-tank och kökspanna om det på något enkelt sätt går att koppla framtida jordvärmepump mot dessa utan att behöva reglera/slå av ventiler varje gång man ska elda, går det och hur i sådana fall?

Hur lång(a) slinga(or) behöver jag?
Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?
Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?
Gå in med kollektorslang under grund och in i matkällare, eller genom yttervägg?

Sträva efter 100 % täckning utan el-spets eller inte med tanke på att jag behåller vedpannan?

Något särskilt fabrikat på jordvärmepump som lämpar sig bättre i mitt fall?

Vad är ett normalt pris på en jordvärmeinstallation idag?

Tacksam för svar och hjälp med mina funderingar!

Mvh

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2013, 13:02:02 »
Ingen som har Ã¥sikter/förslag om mina funderingar?  help

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2013, 14:34:29 »
"Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?" Jag la på 1m, bor just utanför Luleå

"Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?" Jag fick rådet att lägga 100mm cellplast (frigolit) ovanpå slangen av min värmepumpstillverkare. Verkar då fungera, har då fortfarande + in till värmepumpen :)
« Senast ändrad: 07 mars 2013, 14:37:45 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2013, 14:48:05 »
Hej!
Första inlägget på forumet för mig.
Jag planerar att på sikt installera en jordvärmeanläggning i vårt gamla timmerhus (skumisolerat för länge sedan) med utbyggnad, boarean är på 127 kvm i ett och ett halvt plan och huset är beläget i en by utanför piteå.
Huset värms idag upp med hjälp av vedeldad kökspanna kopplad mot en Nibe acctank som även har el-patroner, (1 på 4,5 kw och en på 6 kw), har dock väldigt sällan igång elpatronerna annat än under sommaren då vi inte eldar.
Jag bränner upp ca 20 kbm travad ved per år och förstör mellan 13-14000 kwh el inklusive hh-el.
Då acc-tanken endast är på 500 liter så är temperaturen under vintern ganska varierande, det är även en inbyggd vvb på 120 liter i acc-tanken.

Jag har lite svårt för att uppskatta vilken pumpstorlek jag skulle behöva, tips någon?
Har gärna kvar acc-tank och kökspanna om det på något enkelt sätt går att koppla framtida jordvärmepump mot dessa utan att behöva reglera/slå av ventiler varje gång man ska elda, går det och hur i sådana fall?

Hur lång(a) slinga(or) behöver jag?
Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?
Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?
Gå in med kollektorslang under grund och in i matkällare, eller genom yttervägg?

Sträva efter 100 % täckning utan el-spets eller inte med tanke på att jag behåller vedpannan?

Något särskilt fabrikat på jordvärmepump som lämpar sig bättre i mitt fall?

Vad är ett normalt pris på en jordvärmeinstallation idag?

Tacksam för svar och hjälp med mina funderingar!

Mvh

Är det ved från löv eller barr?

Har du vattenburet värmesystem i huset?
Om svar ja...radiatorer eller golvvärme?

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2013, 18:01:50 »
Jag har precis tagit hem jordvärmeofferter till mitt hus som är 140kvm uppvärmd + 26kvm underhållsvärmt garage och det var 8kW pump med 500m (~475 aktivt) kollektor som gällde. Medeltemperaturen uppe i Piteå är nog ett par grader lägre än hos mig här i västsverige så kanske något liknande? Kanske räcker 6kW pump med 350-400m slang om du eldar mycket ved.
Installationen ovan med NIBE F1226-8 eller Thermia Diplomat-8 skulle gå lös på 97000:- så en något mindre pump med 100m kortare slang kanske 85000-90000?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2013, 19:59:28 »
"Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?" Jag la på 1m, bor just utanför Luleå

"Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?" Jag fick rådet att lägga 100mm cellplast (frigolit) ovanpå slangen av min värmepumpstillverkare. Verkar då fungera, har då fortfarande + in till värmepumpen :)

Hej.
Hur stor pump och hur lång slinga har du samt hur stort/välisolerat hus har du?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2013, 20:07:36 »
Är det ved från löv eller barr?

Har du vattenburet värmesystem i huset?
Om svar ja...radiatorer eller golvvärme?

Veden är till 90-95 % björkved.
Har gammaldags vattenburna radiatorer med grova rör mellan elementen, skulle tro att rören är ca 1 tum utvändigt mått.
Vid jämn tillgång på varmt vatten i acc-tanken behöver jag endast vid sträng långvarig kyla shunta ut över 50 gradigt vatten på elementen, klarar mig rätt bra om jag har ca 40-45 grader på elementen vid normal vintertemp, dock kan kökspannan säkert "stråla" en hel del värme den också som bidrar till varmare innetemp utöver det elementen bidrar till.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2013, 20:13:20 »
Jag har precis tagit hem jordvärmeofferter till mitt hus som är 140kvm uppvärmd + 26kvm underhållsvärmt garage och det var 8kW pump med 500m (~475 aktivt) kollektor som gällde. Medeltemperaturen uppe i Piteå är nog ett par grader lägre än hos mig här i västsverige så kanske något liknande? Kanske räcker 6kW pump med 350-400m slang om du eldar mycket ved.
Installationen ovan med NIBE F1226-8 eller Thermia Diplomat-8 skulle gå lös på 97000:- så en något mindre pump med 100m kortare slang kanske 85000-90000?

Tack för svaret.
Har på en del ställen läst att man inte bör ha längre kollektorslang än 400 meter pga att cp får jobba hårdare, är det olika beroende på vilken pump man installerar?
Jag skulle gärna slippa dra 2 slangar.
Är det stor vinning med att välja 2*250 istället för en på 500, tänker då både på års-cop och på eventuell extra förslitning på pumpen/kompressorn?

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2013, 20:57:47 »
Det där med att man inte ska lägga längre än 400m slang har jag också fått höra efter att offerterna kom in. Ingen av installatörerna nämde något om det så svaret på den frågan får nog någon annan svara på, jag vet inte helt enkelt. Kanske är det så att just 500m kanske ligger just i övre gräns vad det klarar av men går du upp på 550-600 så går det åt fanders kanske? Jag vet inte...
För min del blev det inte jordvärme utan jag valde bergvärme till slut efter mÃ¥nga dagars funderingar. Den faktiska skillnaden blev cirka 10000:- om man räknade med en realistisk summa för matjord och lite annat efterarbete vid jordvärme och det var för lite tyckte jag. SÃ¥ när jag stänger av pelletsbrännaren för sista gÃ¥ngen runt sista April sÃ¥ kommer borrgöbben hit Ã¥ dundrar ner borren 150m  tummenupp
(P.S. 97000:- var med ett extra element i pannrummet så den faktiska siffran var 94000:-)

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2013, 08:34:42 »
Det där med att man inte ska lägga längre än 400m slang har jag också fått höra efter att offerterna kom in. Ingen av installatörerna nämde något om det så svaret på den frågan får nog någon annan svara på, jag vet inte helt enkelt. Kanske är det så att just 500m kanske ligger just i övre gräns vad det klarar av men går du upp på 550-600 så går det åt fanders kanske? Jag vet inte...
För min del blev det inte jordvärme utan jag valde bergvärme till slut efter mÃ¥nga dagars funderingar. Den faktiska skillnaden blev cirka 10000:- om man räknade med en realistisk summa för matjord och lite annat efterarbete vid jordvärme och det var för lite tyckte jag. SÃ¥ när jag stänger av pelletsbrännaren för sista gÃ¥ngen runt sista April sÃ¥ kommer borrgöbben hit Ã¥ dundrar ner borren 150m  tummenupp
(P.S. 97000:- var med ett extra element i pannrummet så den faktiska siffran var 94000:-)

Okej!
Någon annan som vet hur det är med garantier osv på värmepumparna om man använder en slinga som är längre än 400 meter?
Finns det något fabrikat av värmepump som direkt avråder ifrån en längre slinga än 400 meter?

Hur lång slinga(or) kan jag tänkas behöva till mitt hus specat ovan, hur beräknar man slanglängden förresten?
Storlek på värmepump?
Är det något fabrikat av värmepump som utmärker sig cop-mässigt, då tänker jag både negativt och positivt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2013, 09:04:18 »
400 meter är ingen fast gräns. Det går rent tekniskt att ha längre slingor men så småningom kommer man till en punkt där man för att få rimligt flöde i slingan måste ha en så kraftig cirkulationspump med åtföljande elförbrukning att det är vettigare att dela upp slingan i två delar. Har man en moderna energisnål cirkulationspump går brytpunkten där man tjänar på att dela upp slingan vid en större längd. Maxlängden beror också på hur kraftig pumpen är. I min manual rekommenderar man högst 500 meter till en 5 kW pump medan maxlängden för pumpar på 7-10 kW anges till 400 meter beroende på att en kraftigare pump betyder ett högre köldbärarflöde vilket i sin tur betyder högre tryckfall per meter slang.

Man brukar rekommedera ett värmeuttag pÃ¥ 10-15 W/meter slang, det beror pÃ¥ jordmÃ¥nen. Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ hur pumpen är dimensionerad. En pump med hög effekttäckning kommer sällan att gÃ¥ kontinuerligt sÃ¥ där kan man ta ut mer värme per meter när den gÃ¥r.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2013, 09:32:18 »
Hej.
Hur stor pump och hur lång slinga har du samt hur stort/välisolerat hus har du?

Jag har en 7,6kW gammal begagnad pump som jag installerat (en annan tillverkare har samma copeland kompressor i sin och kallar denna för 8,5Kw), har 500m i en slinga.
Lite osäker på hur stort huset är men runt 130m2 värmer jag upp. Är ett gammalt timmerhus "Norrbottensgård".
Hyffsat dåligt isolerat, spån i tak och bara en skiva asfaboard på timmerstommen.
Eldade tidigare mot 2st 500l tankar och förbrukade runt 20-25kbm ved.
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2013, 11:29:51 »
400 meter är ingen fast gräns. Det går rent tekniskt att ha längre slingor men så småningom kommer man till en punkt där man för att få rimligt flöde i slingan måste ha en så kraftig cirkulationspump med åtföljande elförbrukning att det är vettigare att dela upp slingan i två delar. Har man en moderna energisnål cirkulationspump går brytpunkten där man tjänar på att dela upp slingan vid en större längd. Maxlängden beror också på hur kraftig pumpen är. I min manual rekommenderar man högst 500 meter till en 5 kW pump medan maxlängden för pumpar på 7-10 kW anges till 400 meter beroende på att en kraftigare pump betyder ett högre köldbärarflöde vilket i sin tur betyder högre tryckfall per meter slang.

Man brukar rekommedera ett värmeuttag på 10-15 W/meter slang, det beror på jordmånen. Det beror också på hur pumpen är dimensionerad. En pump med hög effekttäckning kommer sällan att gå kontinuerligt så där kan man ta ut mer värme per meter när den går.

Tack för ett utförligt svar!
Så om man ska ha en större pump än 5 kw så bör man använda 2 slingor om det krävs en slinglängd som är längre än 400 meter?

Om det skulle visa sig att det i mitt fall blir en jordvärmepump på 7-8 kw? som blir aktuell skulle jag då klara mig med en slinga på 400 meter, under vägen och mot huset går det bort ca 30 meter uppskattningsvis.
Den aktiva slanglängden blir alltså ca 370 meter.

Är det klokare att gå på en 500-meters slinga trots den ökade strömförbrukningen det medför på cp, aktiv slinglängd blir då ca 470 meter?

Eller skulle man gå på 2 slingor a´250-300 meter, hur mycket extra rörjobb gör detta och finns andra nackdelar än merjobb för rörkrökarn?

Marken där en stor del av kolektorn kommer att ligga bedömmer jag som ganska tung lerjord, åtminstone upptill, hur jorden ser ut längre ner vet jag tyvärr inte, men jag antar att den kan vara ganska lämplig då det är sådan mark som jag uppfattar som "blöt" utan att vara myrmark.
 

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2013, 11:30:54 »
Jag har en 7,6kW gammal begagnad pump som jag installerat (en annan tillverkare har samma copeland kompressor i sin och kallar denna för 8,5Kw), har 500m i en slinga.
Lite osäker på hur stort huset är men runt 130m2 värmer jag upp. Är ett gammalt timmerhus "Norrbottensgård".
Hyffsat dåligt isolerat, spån i tak och bara en skiva asfaboard på timmerstommen.
Eldade tidigare mot 2st 500l tankar och förbrukade runt 20-25kbm ved.

Hur varmt har du inne och hur mycket ström förbrukar du/värmepumpen per år?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2013, 12:16:36 »
Veden är till 90-95 % björkved.
Har gammaldags vattenburna radiatorer med grova rör mellan elementen, skulle tro att rören är ca 1 tum utvändigt mått.
Vid jämn tillgång på varmt vatten i acc-tanken behöver jag endast vid sträng långvarig kyla shunta ut över 50 gradigt vatten på elementen, klarar mig rätt bra om jag har ca 40-45 grader på elementen vid normal vintertemp, dock kan kökspannan säkert "stråla" en hel del värme den också som bidrar till varmare innetemp utöver det elementen bidrar till.

En datakörning säger att du behöver 660 meter slang i backen, samt att effektbehovet är 9,7 kW vid DUT -30°.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2013, 12:37:29 »
Oj då! Jag trodde inte det var så stor skillnad mellan Piteå och Västsverige. Mina 500m och 8kW pump är vid DUT-22. Jag bara antog att eftersom jag hade lite mer yta så skulle det gå jämt ut, men ack så fel jag hade. Dra in ett par offerter från närmaste återförsäljare så får du se vad de rekomenderar. Man måste ju inte anlita dem bara för att man har tagit in offerter...

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2013, 15:37:25 »
En datakörning säger att du behöver 660 meter slang i backen, samt att effektbehovet är 9,7 kW vid DUT -30°.

Hej och tack för svaret!

Denna uträkning är alltså för 100 % täckning utan elspets eller har jag förstått fel?

Hur långt skulle exempelvis en 8 kw med 400 meter slang räcka, alltså 370 meter aktivt?

Hur långt skulle en 6 kw med 370 meter slang räcka?

Det jag skulle vilja veta är hur många minusgrader det kan vara utan tempsänkning inomhus, om detta skulle räcka + att man spetsar med vedeldning de dagar då det är kallare ute än vad pumpen orkar med?

Är det negativt att välja en pump som är underdimensionerad på något annat sätt än att man måste elda de dagar då det är kallare än vad pumpen orkar med?


Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2013, 19:32:53 »
Prisskillnaden mellan olika stora pumpar av samma version och märke är väldigt liten så det finns egentligen ingenting att vinna på att chansa på en för liten pump. Det blir bara en massa elspets och det ångrar man ju alltid. Bara för det ska man inte ta en överdimensionerad pump.
En 8kW med 500-600m slang är min gissning skulle passa bra. 400m låter kort och en 10kW pump låter som overkill.
Har du tänkt göra allt själv?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2013, 20:41:58 »
I manualen till min IVT Ht plus greenline 7kw anges 500 m i en kollektorslinga som max vilket jag även lagt ut med mycket bra resultat/funktion. Väljer man istället två slingor så är max för min pump 2x1000m

Skulle jag gjort om installationen idag så hade jag kanske grävt själv istället för att plöja och då hade jag nog lagt 2x400m istället för samma kostnad. Något överdimensionerat kanske, men hade gett väldigt fina driftdata (för en riktig värmepumpsnörd)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2013, 21:41:58 »
Prisskillnaden mellan olika stora pumpar av samma version och märke är väldigt liten så det finns egentligen ingenting att vinna på att chansa på en för liten pump. Det blir bara en massa elspets och det ångrar man ju alltid. Bara för det ska man inte ta en överdimensionerad pump.
En 8kW med 500-600m slang är min gissning skulle passa bra. 400m låter kort och en 10kW pump låter som overkill.
Har du tänkt göra allt själv?

Jag har sett att prisskillnaden mellan mindre och större pump inte är så stor, är mer ute efter att hitta en pumpstorlek och kollektorlängd som är anpassad för att vara så driftekonomisk som möjligt sett över hela året.

En mindre värmepump på 6 kw drar väl mindre ström under drift än vad tex en värmepump med 12 kw värmeeffekt gör, eller har jag fel?

Min tanke är (rätta mig om jag tänker fel) att om tex en 6 kw pump täcker mitt energibehov ner till en viss utetemp så kan jag stötta med vedeldning i kökspannan de dagar under året som värmepumpen inte orkar värma hus och varmvatten?

En värmepump som täcker mitt energibehov ner till ex. -20 grader utan eldning eller elspets räcker kanske till 320 av 365 dagar, de 45 dagar eller vad det kan vara som det är -20 grader eller kallare kan jag elda för att stödja värmepumpen.

Tänker jag fel?

Finns det 10 kw värmepumpar som går lika billigt som en 6 eller 8 kw pump under sommar/vår/höst, om det gör det så faller mitt resonemang.

Jag lägger gärna ner mycket slang då jag har gott om utrymme för det, men hur gör man vid väggenomföring om man använder 2 kollektorslangar, kopplar man om på utsidan så att det blir bara 2 hål i väggen eller blir det 4 slangar/rör ända fram till värmepumpen?

Jag har tyvärr inte kunskapen för att göra en dylik installation, men jag är intresserad och vill gärna att det blir rätt då jag väl anlitar hantverkare, jag har däremot tänkt att anlita var och en av hantverkarna och grävare var för sig, tror att det kan bli billigare då det tenderar att kosta att köpa "paketlösningar".

« Senast ändrad: 08 mars 2013, 21:46:20 av Jisse »

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2013, 21:43:44 »
I manualen till min IVT Ht plus greenline 7kw anges 500 m i en kollektorslinga som max vilket jag även lagt ut med mycket bra resultat/funktion. Väljer man istället två slingor så är max för min pump 2x1000m

Skulle jag gjort om installationen idag så hade jag kanske grävt själv istället för att plöja och då hade jag nog lagt 2x400m istället för samma kostnad. Något överdimensionerat kanske, men hade gett väldigt fina driftdata (för en riktig värmepumpsnörd)

Nej det är nog som du säger bara bra med mycket slang i backen.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2013, 22:16:13 »
Har egentligen aldrig funderat i de banorna dÃ¥ det aldrig varit pÃ¥ tal om nÃ¥got annat än 8kW till min stögga. Däremot torde väl en större pump ha kortare drifttid än en mindre dÃ¥ den ju värmer vattnet fortare sÃ¥ jag tror en större pump drar mindre ocksÃ¥. Men sedan fÃ¥r man ju kolla pÃ¥ relevanta storlekar, bara för det ska man ju inte häva in en gigantisk pump för det blir ju nÃ¥got sorts break-even nÃ¥gonstans i kalkylerna. Men om frÃ¥gan stÃ¥r mellan 6 och 8 i ditt fall sÃ¥ hade inte jag valt en 6kW. Uppe i PiteÃ¥ lär det ju smälla till ordentligt med minusgrader ett antal dagar om Ã¥ret och dÃ¥ lär nog elpatronen gÃ¥ in vare sig du vill eller inte med en 6kW misstänker jag. Men kör du med innegivare och eldar som en tok sÃ¥ kanske du kan undvika, men det lÃ¥ter omständigt.  Eller sÃ¥ knäcker du värmekurvan sÃ¥ att den inte leverar mer varmvatten när det blir kallare än -15grader sÃ¥ blir du tvungen att elda :) 3000-4000:- mer för en 8kW och du slipper att oroa dig för elspets i 20-25 Ã¥r, smÃ¥pengar enligt mig.
Jag funderade aldrig på att inte ta in totalentreprenad men det kanske finns pengar att spara på att inte göra det, jag är lite lat av mig. Däremot kunde jag dra två slutsatser av totalentreprenader och det var 1) Att alla installatörer på liknande pumpar låg oerhört nära varandra i pris och 2) Det som skilde mest i pris var vilken borrfirma återförsäljaren använde sig av, så mycket som 11000:- på 140m borra skilde mellan 3 olika borrföretag, det var anmärkningsvärt tycker jag.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #22 skrivet: 08 mars 2013, 22:34:57 »
En mindre värmepump på 6 kw drar väl mindre ström under drift än vad tex en värmepump med 12 kw värmeeffekt gör, eller har jag fel?

Min tanke är (rätta mig om jag tänker fel) att om tex en 6 kw pump täcker mitt energibehov ner till en viss utetemp så kan jag stötta med vedeldning i kökspannan de dagar under året som värmepumpen inte orkar värma hus och varmvatten?

En värmepump som täcker mitt energibehov ner till ex. -20 grader utan eldning eller elspets räcker kanske till 320 av 365 dagar, de 45 dagar eller vad det kan vara som det är -20 grader eller kallare kan jag elda för att stödja värmepumpen.

Tänker jag fel?

Finns det 10 kw värmepumpar som går lika billigt som en 6 eller 8 kw pump under sommar/vår/höst, om det gör det så faller mitt resonemang.

Jag lägger gärna ner mycket slang då jag har gott om utrymme för det, men hur gör man vid väggenomföring om man använder 2 kollektorslangar, kopplar man om på utsidan så att det blir bara 2 hål i väggen eller blir det 4 slangar/rör ända fram till värmepumpen?

Jag har tyvärr inte kunskapen för att göra en dylik installation, men jag är intresserad och vill gärna att det blir rätt då jag väl anlitar hantverkare, jag har däremot tänkt att anlita var och en av hantverkarna och grävare var för sig, tror att det kan bli billigare då det tenderar att kosta att köpa "paketlösningar".

En mindre värmepump drar mindre ström när den är i drift, dock så måste den ju vara i drift längre tid för att tillgodose husets värmebehov (vid en given utetemp) så den totala energiåtgången blir det samma. Alltså mindre pump= fler gångtimmar/år, större pump=mindre gångtimmar/år

Det är bättre att dimensionera värmepumpen rätt från början då man aldrig vet vilka möjligheter man har att vedelda i framtiden, man kan ju faktiskt bli sjuk eller skada sig, vid en evetuell försäljning av huset är en underdimensionerad anläggning inget bra :(
Vill man ändå vedelda så monterar man en innegivare som påverkas och stoppar/minskar pumpens värmeproduktion under tiden man eldar

Är det möjligt att dra in fyra slangar i huset så kopplas de med fördel (och billigast) ihop vid pumpen/i pannrummet där de då är lättåtkomliga för inspektion/justering (alltså inga skarvar och grejer ute i backen/samlingsbrunn)

Vedeldare som man är och inte känslig för 19 grader inomhus nÃ¥n enstaka gÃ¥ng skulle jag nog ändÃ¥ i ditt fall satsat pÃ¥ en 8kw pump och en liten volymtank(istället för 6kw) och upp till 2x500 m slang (sÃ¥ mycket du känner att det känns ok att betala för) 2x300 kommer förmodligen oxÃ¥ att funka helt ok men med 1000m slang i backen kan jag lova att du kommer att sova gott om natten  tummenupp
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 22:37:59 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #23 skrivet: 08 mars 2013, 23:11:28 »
En mindre värmepump drar mindre ström när den är i drift, dock så måste den ju vara i drift längre tid för att tillgodose husets värmebehov (vid en given utetemp) så den totala energiåtgången blir det samma. Alltså mindre pump= fler gångtimmar/år, större pump=mindre gångtimmar/år

Det är bättre att dimensionera värmepumpen rätt från början då man aldrig vet vilka möjligheter man har att vedelda i framtiden, man kan ju faktiskt bli sjuk eller skada sig, vid en evetuell försäljning av huset är en underdimensionerad anläggning inget bra :(
Vill man ändå vedelda så monterar man en innegivare som påverkas och stoppar/minskar pumpens värmeproduktion under tiden man eldar

Är det möjligt att dra in fyra slangar i huset så kopplas de med fördel (och billigast) ihop vid pumpen/i pannrummet där de då är lättåtkomliga för inspektion/justering (alltså inga skarvar och grejer ute i backen/samlingsbrunn)

Vedeldare som man är och inte känslig för 19 grader inomhus nÃ¥n enstaka gÃ¥ng skulle jag nog ändÃ¥ i ditt fall satsat pÃ¥ en 8kw pump och en liten volymtank(istället för 6kw) och upp till 2x500 m slang (sÃ¥ mycket du känner att det känns ok att betala för) 2x300 kommer förmodligen oxÃ¥ att funka helt ok men med 1000m slang i backen kan jag lova att du kommer att sova gott om natten  tummenupp

Ovetande som jag är ställer jag då frågan: Är det en nackdel med långa gångtider och därmed färre start och stopp om slutsumman på elräkningen blir densamma?

Att man ska dimensionera pumpstorleken rätt från början är jag också inne på, frågan är mot vad och hur man ska dimensionera den?

Är det mest ekonomiskt fördelaktigt om man som jag redan har en vattenburen kökspanna med acctank och billig ved tillgängligt att sträva efter en pump som kanske bara behövs fullt ut under en mkt begränsad del av året, eller är det bättre ekonomi i att installera en mindre pump som täcker värme/varmvattenbehovet under större delen av året på egen hand men behöver stöd en liten del av året?

Det går väl att stänga av "elspetsen" helt om man vill det, orkar inte vp ensam blir det kallare inne, händer något mer än det?

Uträkningen som gjordes tidigare i tråden som visade på 660 meter slang och en vp på 10 kw skulle klara mitt värme/vattenbehov ner till -30.

Till vilken temperatur skulle en pump på 8 kw med 400 meter slang räcka?

Till vilken temperatur skulle en pump på 6 kw med 400 meter slang räcka?

Hur många av årets dagar skulle värmepumparna ovan täcka mitt värme/varmvatten-behov utan elspets/eldning?

Min tanke är att behålla kökspannan med acctank med inbyggd vvb och få vp kopplad mot denna om det inte är så att det av någon anledning är olämpligt att göra så?

Min fråga om det blir 2 eller 4 hål genom väggen ställde jag utifall det finns någon typ av koppling för kollektorslang som man standardmässigt använder vid fler än en kollektor för att på utsidan av väggen minska antalet vägghål, alltså göra 1 inkommande och 1 utgående och bara behöva borra 2 hål i väggen, eller måste slangarna vara åtskilda ända fram till vp?

Jag är som sagt helt novis med det här med värmepumpar, hoppas ni står ut med mina frågor!

Mvh

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2013, 00:21:59 »
Köp en bra luft-vatten istället. Mycket billigare och ingen markbekymmer. Bor du långt i norr, satsa då på bergsvärme.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #25 skrivet: 09 mars 2013, 10:14:30 »
Jag skulle inte välja en luft/vatten vp i Piteå när man har möjlighet att gräva ner slang blir nog inte ens billigare installation. Om du redan har en tank till kökspannan kan det finnas möjligheter att använda den som arbetstank. Alltså man kopplar vp till tanken så att det blir ett separat flöde mellan tank och vp och mellan tank och radiatorerna fördelen med det är att man kan tex ofta ha en större vp än en som kopplas direkt mot rad systemet och man bör kunna lösa det så att vp stoppar om du eldar i kökspannan. Nackdelen kan bli att kökspannan kommer att stå varm hela tiden och läcka värme ut genom skorsten om den inte är inkopplad via nån typ av laddomat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #26 skrivet: 09 mars 2013, 10:44:47 »
Det där med slanglängd/borrhål är ju proportionerligt med storleken/version på pumpen. Väljer du en 6kW av billigaste variant (exempelvis F1226) så läggs ju betydligt mindre slang (kanske bara 350-400m) än om du väljer en 8kW av dyraste variant (exempelvis F1245), då behöver du säkert minst 500-600m. Desto större och dyrare variant, desto effektivare är de ju på att sno värme ur jorden/berget och därför behövs det mer. Så hur mycket slang du ska lägga beror ju även på vilken pump du tänkt välja.
Om du väljer en F1226-6 eller Diplomat-6 så hävdar jag i alla fall att läggning av slang över 500m nog är fullständigt meningslöst, de kan ändå inte utnyttja all den ytan. Väljer du däremot en F1245-8 eller G3-8 så är den en annan historia, då kan de säkert kräma ur värme ur 600-800m slang.
(P.S. Luft/vatten har alla de 5 firmorna jag fick offerter av vägrat sätta in. Deras svar var "vänd dig till någon annan om du vill ha luft/vatten för vi har inte tid att springa till dig och reparera pumpen 5 gånger om året"...)

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #27 skrivet: 09 mars 2013, 13:08:21 »
Jag skulle inte välja en luft/vatten vp i Piteå när man har möjlighet att gräva ner slang blir nog inte ens billigare installation. Om du redan har en tank till kökspannan kan det finnas möjligheter att använda den som arbetstank. Alltså man kopplar vp till tanken så att det blir ett separat flöde mellan tank och vp och mellan tank och radiatorerna fördelen med det är att man kan tex ofta ha en större vp än en som kopplas direkt mot rad systemet och man bör kunna lösa det så att vp stoppar om du eldar i kökspannan. Nackdelen kan bli att kökspannan kommer att stå varm hela tiden och läcka värme ut genom skorsten om den inte är inkopplad via nån typ av laddomat.

Min acctank som jag idag har är en 10-11 år gammal Nibe med 500 liters acctank-volym + 120 liters inbyggd vvb.
Är detta en lämplig arbetstank?

Om jag exempelvis skulle välja att köpa en 8 kw värmepump och låta den kopplas mot acc-tank och vvb, hur långa slingor behöver jag då för en god funktion för värmepumpen?
Hur kall utetemp skulle den klara av utan elspets/eldning om man vill ha 21 grader varmt inne?

Jag förstår att det är teoretiskt och väldigt individuellt beroende på olika hus, men skulle någon kunna räkna ut på ett ungefär?

Är det dåligt ur cop-synvinkel att använda sig av en arbetstank?

Får man längre gångtider och färre start/stopp med en arbetstank, är det bättre för pumpen/kompressorn att gå långa stunder istället för att starta stoppa ofta?

Tack för svaren så långt!


Utloggad spyrius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ett skräckexempel till nybörjare :)
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2013, 15:15:04 »
Personligen tycker jag du skall dimensionera för full effekt för du kommer nog inte vilja stoppa in ett vedträd till efter pumpens intÃ¥g i huset  :) sÃ¥ blev det här hos mig iaf och inte saknar jag vedbacken heller  ::)
Ivt He 9 med 450 meter markslinga värmer 140 kvm dåligt isolerad hallandslänga +20kvm sadelkammare och 30 kvm verkstad

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #29 skrivet: 09 mars 2013, 16:16:39 »
Precis som du säger så är det ju antal starter som sliter och inte drifttiden. En arbetstank gör ju att huset får mer vatten att jobba med och därför betydligt färre starter.
Alla de Ã¥terförsäljare som jag var i kontakt med var överens om att man aldrig tjänar in en nyinstallation av arbetstank, men har du redan en pÃ¥ plats sÃ¥ äre ju  tummenupp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #30 skrivet: 09 mars 2013, 17:21:49 »
Alla de återförsäljare som jag var i kontakt med var överens om att man aldrig tjänar in en nyinstallation av arbetstank

Arbetstanken bidrar till att värmepumpen får ett längre liv, varför den totala kostnaden (investering & driftkostnad) ska jämföras fördelat per livslängd.

Exempel:
Värmepump utan tank:
90 000 kr + (8 600 kr x 12 år) = 193 200 kr / 12 år = 16 100 kr/år

Värmepump med tank 
102 000 kr + (8 600 kr x 20 år) = 274 000 kr / 20 år = 13 700 kr/år

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #31 skrivet: 09 mars 2013, 19:15:41 »
Menar du att en pump utan volymförstorare bara har 12 års livslängd? Eller syftar du på kompressorn? Om du menar kompressorn så blir det väl en annan kalkyl?
Mina bekanta har en gammal NIBE Fighter från -97. Den har inte volymförstorare och den har inte ens behövt bytas kompressor på än.
Min arbetskamrat har en gammal Thermia från -86. Den har dålig verkningsgrad men funkar utan problem än. Bör nog ha bytt kompressor en gång antar jag.
Likaså min syrra har en Thermia från -99, samma sak där. Verkar som att bergvärmepumpar tuffar och går, eller har de bara ren tur?
Har inte hört någon som haft några stora problem om jag ska vara ärlig. Är nog uppe i minst 20 pers som haft pump i 10 år eller mer i min närhet som jag pratat med. Det är ju ett å annat kompressorbyte efter 12-15 år, men det är ju inte mycket å orda om, ungefär som kamrem på en bil.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #32 skrivet: 09 mars 2013, 20:27:18 »
Är det vettigt att byta kompressor på en 12 år gammal värmepump.
Vad kostar det att byta kompressor?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #33 skrivet: 09 mars 2013, 20:31:43 »
Menar du att en pump utan volymförstorare bara har 12 års livslängd? Eller syftar du på kompressorn? Om du menar kompressorn så blir det väl en annan kalkyl?
Mina bekanta har en gammal NIBE Fighter från -97. Den har inte volymförstorare och den har inte ens behövt bytas kompressor på än.
Min arbetskamrat har en gammal Thermia från -86. Den har dålig verkningsgrad men funkar utan problem än. Bör nog ha bytt kompressor en gång antar jag.
Likaså min syrra har en Thermia från -99, samma sak där. Verkar som att bergvärmepumpar tuffar och går, eller har de bara ren tur?
Har inte hört någon som haft några stora problem om jag ska vara ärlig. Är nog uppe i minst 20 pers som haft pump i 10 år eller mer i min närhet som jag pratat med. Det är ju ett å annat kompressorbyte efter 12-15 år, men det är ju inte mycket å orda om, ungefär som kamrem på en bil.
Behovet av nån typ av tank till vp har ökat eftersom det numera är vanligt att man dimensionerar betydligt kraftigare än man gjorde tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #34 skrivet: 09 mars 2013, 21:35:20 »
@Lexus: Tja, jag har hört allt mellan 15000-30000:- Det kanske inte är värt det? En ny pump går ju minst på det dubbla. Men om 12-15 år när kompressorn ska bytas så kanske de nyare pumparna som finns då är så pass mycket effektivare att det lönar sig att köpa ny, du kan ha rätt.

@Smurfen: Ja om det är så att en volymförstorare verkligen förlänger pumpen med ett antal år så är det ju värt det. Blir bara väldigt konfunderad då återförsäljarna jag pratade med pratade bort arbetstank direkt. Konstigt må jag säga.

DÃ¥ är ju frÃ¥gan: Ska jag behÃ¥lla en av de gamla ved-acktankarna som finns i stöggan och koppla till värmepumpen? De är riktigt bra isolerade men är pÃ¥ hiskeliga 700liter sÃ¥ dÃ¥ lär väl inte värmepumpen behöva gÃ¥ mer än 1 gÃ¥ng om dagen  *roflmao* Men drifttiden blir väl typ 10 timmar eller nÃ¥got. Fast man ställer väl in den som den är idag antar jag, att den bara värmer toppen. Kanske är dumt att använda 60 Ã¥r gammal acktank till en ny värmepump...

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #35 skrivet: 09 mars 2013, 22:19:10 »
Hur många starter per dygn räknas till det normala för en jordvärmepump?
Får man mkt mindre många starter med en arbetstank?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2013, 09:20:17 »
Reisdorff

Jag vill absolut inte påstå att värmepumpar utan tank endast lever i 12 år. Min granne har lyft ut sin fullt fungerande 27 år gammla värmepump som saknat tank. Men den har gått mot ett överdimensionerat radiatorsystem utan termostater.

När man diskuterar arbetstank med en värmepumpsförsäljare, så finns det en anledning till att frågan är väckt. Det kan vara så värmepumpen är överstor, värme ska producerar under sommar till något badrum eller önskemål om termostater på radiatorer/golvslingor. Det finns många anledningar till varför en tank är till nytta. Med det antagande gav jag en ekonomisk kalkyl för två alternativ d.v.s. 12 år och 20 års livslängd.

Som exempel med en 9 kW värmepump, ger din 700 liter tank extra drifttid om 30 minuter. Drifttiderna kan justeras kortare i värmepumpens reglering.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2013, 11:46:54 »
Det intressanta är ju då hur det skulle bli om jag behöll min acktank med inbyggd vvb. Skulle man kunna koppla en 1126/1145 till den tanken och köra likadant som jag kört pelletsen på och på så sätt få tappvarmvatten och elementvatten på samma gång? Alla förståsigpåare inom pellets har sagt att det systemet jag har är värdelöst ur energisynpunkt då det bara blir en massa spillvärme överallt, men det har kanske snarare med att jag har en väldigt tät hysteres på pelletspannan som gör att den går väldigt ofta. Vet inte hur en bergvärmepump skulle reagera på ett sådant system? Det är ju återcirkulation och min nuvarande panna har en inbyggd tank på 205liter så bergvärmepumpen kanske inte kan arbeta på samma sätt? Pelletspannan struntar ju i om det är tappvarmvatten eller värmevatten, bergvärmepumpen har väl två separata system till det?
Den stora förlusten i det system jag sitter på är den delen av året då värme inte behövs vad jag förstått. På den kalla delen av året spelar ju inte värmeförluster någon roll då den ändå kommer huset till godo, det spelar ju ingen roll om värmen kommer från element eller dåligt isolerade rör. På sommaren däremot äre ju inge vidare att ha stora värmeförluster...

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #38 skrivet: 10 mars 2013, 16:16:40 »
Hur många starter per dygn räknas till det normala för en jordvärmepump?
Får man mkt mindre många starter med en arbetstank?

Runt 20 starter/dygn anses nog av många som ett realistiskt och bra mål att nå.

Min Vp har jag kopplat i "serie" med min gamla tämligen välisloerade panna som får agera som arbetstank (drygt 300 liter) Vattnet från VP går nu in i botten på pannan och ut till element+golvärme på toppen, returen från golvärme/element går tillbaka till VP. Har nu kört så här en vinter med ett mycket gott resultat och få starter med längre gångtider på pumpen, max 10 starter/dygn. Om jag däremot eldar en vedkorg eller två i min lilla braskamin under dagen så går pumpen endast 2-3 gånger under natten/morgonen.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #39 skrivet: 10 mars 2013, 16:46:04 »
Min pelletspanna är från 2009 så den är väldigt bra isolerad. Det kanske vore en bra ide att använda den som arbetstank då? Det dumma är att i den totala kalkylen så har jag räknat med att få en rejäl slant på blocket för pannan, den är ju bara 4 år gammal. Men i det långa loppet kanske det är en betydligt bättre affär att behålla den och använda som arbetstank istället? 205 liter är väl enligt vad jag förstått en ganska bra volym att jobba mot?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #40 skrivet: 10 mars 2013, 17:32:28 »
Tyvärr genererar sällan "gamla" pannor på blocket någon rejäl slant :(
Behåller du pannan finns ju även möjlighet att elda pellets om du i framtiden kanske kommer över något billigt parti eller prisbilden för el/pellets förändras.
Att tänka på om du skall använda pannan som volymförstorare är att täta till rökgaskanalen ifrån pannan till skortenen med tex. en "isoleringstuss" för att förhindra att det drar uppvärmd luft genom pannan och ut i skorstenen.

Detta är kanske ingen lösning som någon "riktig" installatör förordar men har iaf. i mitt fall varit en väldigt funktionell (och billig) lösning som fungerat mycket bättre än förväntat :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #41 skrivet: 10 mars 2013, 18:14:57 »
Min pelletspanna är från 2009 så den är väldigt bra isolerad. Det kanske vore en bra ide att använda den som arbetstank då? Det dumma är att i den totala kalkylen så har jag räknat med att få en rejäl slant på blocket för pannan, den är ju bara 4 år gammal. Men i det långa loppet kanske det är en betydligt bättre affär att behålla den och använda som arbetstank istället? 205 liter är väl enligt vad jag förstått en ganska bra volym att jobba mot?

Du ska köpa en Bosch värmepump med inbyggd beredare, samt koppla den mot din 700 liters tank. På tankens beredare pluggas kallvattenanslutningen, samt varmvattenanslutningen kopplas samman med ett t-rör till värmebäraren.

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #42 skrivet: 10 mars 2013, 18:40:07 »
@Magneten: Nja alltså det blir en totalförsäljning av panna, brännare, skruv, pelletsförråd, överbliven pellets och tillhörande acktank med inbyggd vvb. Alltihop är nog enklare att sälja och går nog att få en slant för :)

@Lexus: Jag har två 700liter tankar, en med och en utan vvb. Om jag bara ska ha den som volymförstorare och låta bergvärmepumpen producera tappvarmvatten så behövs väl inte den med inbyggd beredare, eller?
Har tyvärr redan lovat NIBE så det blir en F1226-8. F1245 ligger lite svagt i bakhuvudet hela tiden, ska inte borra förräns mitten av Maj, men blir nog en 1226 tror jag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #43 skrivet: 10 mars 2013, 19:35:16 »
Det är bättre att använda tanken utan beredare och du får mera slantar för tanken med beredare vid försäljning. Du måste komplettera Niben med en extra framlednings givare i eller efter tanken men det fixar väl installatörn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #44 skrivet: 10 mars 2013, 20:17:04 »
Hur blir det i mitt fall med kopplingar, finns det flera olika alternativ?
Ska man köpa en värmepump med eller utan vvb, jag tänker då det redan finns en inbyggd vvb i min befintliga acctank, räcker det eller måste man ha en värmepump med inbyggd vvb ändå?

Iom att rummet där acctanken idag inte har plats med något mer än det som redan finns kommer jag vara tvungen att ställa värmepumpen i "lilltoan" intill, är detta ett problem eller går det bra att dra rör de ca 3 meter det handlar om mellan acctank och "lilltoan" intill?

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #45 skrivet: 11 mars 2013, 11:08:59 »
Pratade med min installatör idag och han tyckte inte en arbetstank var en bra idé i mitt hus. Jag har redan stor vattenvolym i mitt system mot 15 radiatorer, på relativt liten yta, så jag kommer få relativt långa drifttider med lite färre starter ändå. Han rekomenderar bara arbetstank när man kör mot små vattenvolymer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #46 skrivet: 11 mars 2013, 13:27:28 »
Det intressanta är ju då hur det skulle bli om jag behöll min acktank med inbyggd vvb. Skulle man kunna koppla en 1126/1145 till den tanken och köra likadant som jag kört pelletsen på och på så sätt få tappvarmvatten och elementvatten på samma gång? Alla förståsigpåare inom pellets har sagt att det systemet jag har är värdelöst ur energisynpunkt då det bara blir en massa spillvärme överallt, men det har kanske snarare med att jag har en väldigt tät hysteres på pelletspannan som gör att den går väldigt ofta. Vet inte hur en bergvärmepump skulle reagera på ett sådant system? Det är ju återcirkulation och min nuvarande panna har en inbyggd tank på 205liter så bergvärmepumpen kanske inte kan arbeta på samma sätt? Pelletspannan struntar ju i om det är tappvarmvatten eller värmevatten, bergvärmepumpen har väl två separata system till det?
Den stora förlusten i det system jag sitter på är den delen av året då värme inte behövs vad jag förstått. På den kalla delen av året spelar ju inte värmeförluster någon roll då den ändå kommer huset till godo, det spelar ju ingen roll om värmen kommer från element eller dåligt isolerade rör. På sommaren däremot äre ju inge vidare att ha stora värmeförluster...

Om du låter VP'n alltid jobba med tappvattentemperatur så får du sämre total verkningsgrad.
Problemet är att en värmepump har sämre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med. Därför brukar man separera systemen så att den bara jobbar med den temperatur som för tillfället behövs när den värmer huset - flytande kondensering.

Med en el-/ved-/olje-/pelletspanna har man inte det problemet. Där är det snarare så att verkningsgraden i vissa fall ökar med högre temperatur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #47 skrivet: 11 mars 2013, 21:42:15 »
Hur blir det i mitt fall med kopplingar, finns det flera olika alternativ?
Ska man köpa en värmepump med eller utan vvb, jag tänker då det redan finns en inbyggd vvb i min befintliga acctank, räcker det eller måste man ha en värmepump med inbyggd vvb ändå?

Iom att rummet där acctanken idag inte har plats med något mer än det som redan finns kommer jag vara tvungen att ställa värmepumpen i "lilltoan" intill, är detta ett problem eller går det bra att dra rör de ca 3 meter det handlar om mellan acctank och "lilltoan" intill?

Köp en pump med inbyggd beredare och använd din befintliga tank endast som volymförstorare då det som sagt är rent förkastligt att höja upp hela ditt system till tappvarmvattentemperatur. Möjligen kan du förvärma tappvattnet i acctankberedaren (till "hustemp & husvärme COP" och sedan skicka det vidare till pumpens inbyggda beredare och höja upp till tappvattentemperatur. Detta alternativ är dock inte optimalt ur legionella hänseende.

Det kommer att funka fint att placera värmepumpen på lilltoan :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #48 skrivet: 12 mars 2013, 08:12:27 »
Köp en pump med inbyggd beredare och använd din befintliga tank endast som volymförstorare då det som sagt är rent förkastligt att höja upp hela ditt system till tappvarmvattentemperatur. Möjligen kan du förvärma tappvattnet i acctankberedaren (till "hustemp & husvärme COP" och sedan skicka det vidare till pumpens inbyggda beredare och höja upp till tappvattentemperatur. Detta alternativ är dock inte optimalt ur legionella hänseende.

Det kommer att funka fint att placera värmepumpen på lilltoan :)

Tack för svaret magneten!

Blir det automatiskt så att hela mitt system måste värmas upp till tappvattentemp?
Acctank och den inbyggda vvb är ju egentligen 2 olika "system" trots att de är inbyggda i samma tank?
Om man har en vp med inbyggd vvb så måste ju denna värmas till samma temp som min inbyggda vvb i acctanken, värmen som "läcker över" mellan min inbyggda vvb och acctankens värmevolym kommer ju huset till godo, åtminstone vintertid torde det inte spela någon roll?

Om man kopplar en el-vvb som eftervärmer vattnet till 60 grader i serie efter befintlig vvb så torde väl legionella-problemet vara ickeexisternade, eller?

Går det att via inställningar i en värmepump styra så att vv inte tillverkas varmare än vattnet för värmedistribution, tänkte att i sådana fall kunde man som jag tänkt tillverka förvärmt vv mha vp till vvb i acctank, från acctank till elberedare som värmer vattnet från 25-55 (beroende på elementens värmebehov) till 60 grader istället för från kanske 4-10 grader och till 60 grader?

Kanske tänker jag baklänges och helt fel?

Stora volymer med långa gångtider borde vara att föredra, både ur komfortsynpunkt, men även livstidsmässigt sett till pumpens livslängd, det är ju ekonomi även i att pumpen möjligges att "leva" så länge som möjligt.

Om jag idag har ett energibehov (värme + vv) på uppskattningsvis ca 30`000 - 35´000 kwh och jag skulle få ett cop på 3 med den koppling jag skrivit om ovan så skulle jag i sådana fall ha minskat energiinköpet till 10´000 - 11´700 kwh per år.

Den köpta energin skulle säkert kunna bli ännu lägre, om jag myseldar upp tanken kalla vinterkvällar så borde pumpen bli ytterligare avlastad.

Nu kanske det inte är möjligt att nå cop 3 med denna typ av dockning, jag vet som sagt inte, men jag tar gärna del av andras erferanheter och ideer.

Går det att räkna på förväntat cop på en sådan här dockning?




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #49 skrivet: 12 mars 2013, 09:12:49 »
Blir det automatiskt så att hela mitt system måste värmas upp till tappvattentemp?
Acctank och den inbyggda vvb är ju egentligen 2 olika "system" trots att de är inbyggda i samma tank?
Om man har en vp med inbyggd vvb så måste ju denna värmas till samma temp som min inbyggda vvb i acctanken, värmen som "läcker över" mellan min inbyggda vvb och acctankens värmevolym kommer ju huset till godo, åtminstone vintertid torde det inte spela någon roll?

Som sagt var: VP'n skall alltid jobba med så låg temperatur möjligt för att få bra COP. Det innebär att man måste skilja på tappvatten- och husvärmesystemet på nåt sätt.
'Vanliga' värmepumpar med inbyggd VVB har en växelventil som växlar mellan husvärme och tappvattenvärme. Vid husvärme jobbar den direkt mot radiatorsystemet och tanken med VVB'n används bara för varmvattenberedning så i praktiken blir det två skilda system.

Det går eventuellt att utnyttja skiktning i en acktank så att husvärmen tas från nedre halvan och varmvattnet från övre. VP'n växlar mellan halvorna efter behov och värmer respektive del till 'rätt' temperatur. Ungefär så är fungerar CTC's värmepumpspanna EcoEl.
Om det funkar med din befintliga utrustning beror på hur den är uppbyggd...

Citera
Om man kopplar en el-vvb som eftervärmer vattnet till 60 grader i serie efter befintlig vvb så torde väl legionella-problemet vara ickeexisternade, eller?

Ja.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #50 skrivet: 12 mars 2013, 09:56:09 »
purjo__ : Om mitt hus en novemberdag behöver 45  °C i framledningstemperatur pÃ¥ radiatorerna sÃ¥ tillverkar vp dessa 45  °C för elementens räkning, dessa 45  °C skickar vp till acctanken för utshuntning till elementen, iom att vvb är inbyggd i acctanken kommer antagligen även vattnet i vvb hÃ¥lla 45  °C, detta 45 gradiga vatten är alltsÃ¥ tillverkat med värme och inte med vv-cop, eller gör jag nÃ¥gon tankevurpa?

Detta 45 gradiga vv tillverkat med värme-cop skickas sedan vidare till el-vvb som värmer pÃ¥ det till 60  °C för att sedan tappas ur kran vid behov.

Eldar jag kommer inte värmepumpen att behöva gå, värmepumpen kommer alltid att endast behöva värma vatten till värme, spillvärmen från värmetillverkningen läcker strålningsvärme över till den inbyggda vvb?

Fungerar det och är det möjligt, eller går det inte att "inaktivera" vv-tillverkningen med en vp?

Om detta kopplingsalternativ fungerar så får ju elberedaren så länge det finns ett värmebehov i huset förvärmt vv som borde kräva mindre energi än att värma kallvatten direkt från brunnen.

Då värmebehovet är som störst är ju även kallvattnet som kallast.

Borde inte denna koppling gå på ett ut, speciellt med tanke på att jag sett över året säkert kommer att elda några kubik med ved?

Jag kan förstå att detta kopplingsalternativ kanske ses som omständigt, men med tanke på att jag redan har en kökspanna med acctank känns det trots allt som ett alternativ att köpa en värmepump utan inbyggd vvb och docka denna mot acctank/vvb.

Det hänger dock på att cop inte blir katastrofalt?


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #51 skrivet: 12 mars 2013, 10:02:47 »
Köp en pump med inbyggd beredare och använd din befintliga tank endast som volymförstorare då det som sagt är rent förkastligt att höja upp hela ditt system till tappvarmvattentemperatur. Möjligen kan du förvärma tappvattnet i acctankberedaren (till "hustemp & husvärme COP" och sedan skicka det vidare till pumpens inbyggda beredare och höja upp till tappvattentemperatur. Detta alternativ är dock inte optimalt ur legionella hänseende.

Det kommer att funka fint att placera värmepumpen på lilltoan :)

Varför kosta på en ny vp med inbyggd beredare när han redan har en acc-tank med vv-slinga i?
Bättre att spara några kr o köpa en vp utan inbyggd vvb.
På vintern kör han med värme till huset i tanken, på sommaren kan man värma tanken mer om man vill och låta pumpen stå för hela vv-produktionen istället för elberedaren.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #52 skrivet: 12 mars 2013, 11:32:33 »
purjo__ : Om mitt hus en novemberdag behöver 45  °C i framledningstemperatur pÃ¥ radiatorerna sÃ¥ tillverkar vp dessa 45  °C för elementens räkning, dessa 45  °C skickar vp till acctanken för utshuntning till elementen, iom att vvb är inbyggd i acctanken kommer antagligen även vattnet i vvb hÃ¥lla 45  °C, detta 45 gradiga vatten är alltsÃ¥ tillverkat med värme och inte med vv-cop, eller gör jag nÃ¥gon tankevurpa?
....
Det hänger dock på att cop inte blir katastrofalt?

Jo, det kommer att funka precis som du beskriver. Och, som sagt var, eftersom du planerar att elda när det är kallt så behöver man inte göra det mer komplicerat än så.
Du behöver bara se till att VP'ns styrsystem mäter temperaturerna på rätt ställen så att den står still när du eldar.

Om du i framtiden vill ha ett komplett VP-system utan extra elberedare så kan du (förhoppningsvis) komplettera med en växelventil så att VP'n kan värma nedre halvan av tanken till hustemp och övre halvan till tappvattentemp. Sätter du sen en elpatron strax över mitten (under VVB'n) och en bivalent shunt till värmesystemet så har du fixat så att du kan köra på eltillskott när det är som kallast eller när du behöver extra mycket varmvatten...

Huruvida det funkar beror dels på hur din acktank är uppbyggd och dels på vad VP'ns styrsystem klarar av.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #53 skrivet: 12 mars 2013, 12:55:17 »
Jo, det kommer att funka precis som du beskriver. Och, som sagt var, eftersom du planerar att elda när det är kallt så behöver man inte göra det mer komplicerat än så.
Du behöver bara se till att VP'ns styrsystem mäter temperaturerna på rätt ställen så att den står still när du eldar.

Om du i framtiden vill ha ett komplett VP-system utan extra elberedare så kan du (förhoppningsvis) komplettera med en växelventil så att VP'n kan värma nedre halvan av tanken till hustemp och övre halvan till tappvattentemp. Sätter du sen en elpatron strax över mitten (under VVB'n) och en bivalent shunt till värmesystemet så har du fixat så att du kan köra på eltillskott när det är som kallast eller när du behöver extra mycket varmvatten...

Huruvida det funkar beror dels på hur din acktank är uppbyggd och dels på vad VP'ns styrsystem klarar av.

Det torde väl fungera även om jag väljer att inte elda då det är kallt, förutsatt att kollektorlängden och vp är rätt dimensionerad?

Vilka ställen är det som vp:s styrsystem behöver mäta, innetemp, utetemp och framledningstemp?

Är det stora skillnader i hur de olika märkena på vp och deras styrsystem fungerar?

Vilka är de grundläggande skillnaderna och vilka lösningar(märken) lämpar sig bäst för mitt förslag på inkoppling?

Blir cop sämre som jag vill ha det kopplat?

Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #54 skrivet: 12 mars 2013, 13:30:17 »
Enda nackdelen med din lösning är att du måste slutvärma varmvattnet med elberedaren. Med min föreslagna lösning värmer du varmvattnet med VP'n. Visserligen till ett lite sämre COP än genomsnittet, men ändå billigare än direktel.
Problemet är väl att besparingen blir så liten så det är kanske svårt att räkna hem de extra prylarna under rimlig tid. Iallafall om man inte bara räknar på skillnad i drivenergi, utan även räknar in ökad gångtid/slitage på VP'n.

Oftast brukar det ju finnas en poäng i att hålla systemet någorlunda simpelt... Och, har du rätt prylar från början (tank och VP-styr) så är det inte så svårt att komplettera med växelventil och shunt efteråt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #55 skrivet: 12 mars 2013, 15:35:21 »
Anledningen till att jag rekomenderade dig att skaffa en pump med inbyggd beredare var att jag tog för givet att du inte ville slutvärma/toppa din tappvattentemp med en elberedare, sorry.

Jag kör själv pÃ¥ detta viset och det har funkat fint. känns dock lite som en hemmameckar lösning för den som vill komma billigt och bra undan. Har kopplat enligt följande,  Värmepumpen ligger i serie med gamla pellets/vedpannan (300liter med 110l inbyggd varmvattenberedare) i pannans varmvattenberedare förvärms tappvattnet till husvärmetemp 30-35 grader och gÃ¥r sedan vidare till en Nibe 110liters varmvattenberedare.
På sommaren för värmepumpen vila och varmvattenförsörjningen sker med el VVB. under sommarhalvåret drar elvvb max 2Kwh/dag i vårt hushåll (beror givetvis på vilka vanor man har) vilket får anses som en mycket rimlig kostnad.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #56 skrivet: 12 mars 2013, 19:06:15 »
Anledningen till att jag rekomenderade dig att skaffa en pump med inbyggd beredare var att jag tog för givet att du inte ville slutvärma/toppa din tappvattentemp med en elberedare, sorry.

Jag kör själv pÃ¥ detta viset och det har funkat fint. känns dock lite som en hemmameckar lösning för den som vill komma billigt och bra undan. Har kopplat enligt följande,  Värmepumpen ligger i serie med gamla pellets/vedpannan (300liter med 110l inbyggd varmvattenberedare) i pannans varmvattenberedare förvärms tappvattnet till husvärmetemp 30-35 grader och gÃ¥r sedan vidare till en Nibe 110liters varmvattenberedare.
På sommaren för värmepumpen vila och varmvattenförsörjningen sker med el VVB. under sommarhalvåret drar elvvb max 2Kwh/dag i vårt hushåll (beror givetvis på vilka vanor man har) vilket får anses som en mycket rimlig kostnad.

Okej och tack så mkt för svaret!
2 kwh per dygn är ju en fullt acceptabel kostnad för att alltid ha mycket varmvatten.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #57 skrivet: 12 mars 2013, 19:47:34 »
Huset jag har tänkt att få jordvärme installerat i är som tidigare skrivet ett timmerhus som står på en gammal torpargrund.

Hur ska man på bästa sätt få in kollektorslangarna i huset?
Jag skulle själv om det är möjligt kunna gräva mig in under torpargrunden och in i matkällaren för att sedan gå upp genom golvet i rummet där vp ska stå, är detta möjligt och hur ska rörgenomföringarna och isoleringen vara genomförda för att inte det ska bli kondens och andra problem?

Ska kollektorslangarna skarvas på utsidan av huset, eller går de att dra isolerade ovanpå marken i torpargrunden?

 

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #58 skrivet: 12 mars 2013, 21:16:42 »
Det är bara att gräva på! det går fint att dra dom ovanpå marken i torpargrunden Isolera hela vägen samt 2m ut från husväggen med tex. http://www.billigtvvs.se/produkter/307/2624/insul-kylisolering-2-meter-42-19 samt tejpa skarvarna så kommer du inte att få några problem med kondens eller nedkylning i grunden :)
När du kommer in i pannrummet med kollektorslangen/slangarn skall du gå över till kopparrör (enligt brandskyddsföreskrifter)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #59 skrivet: 12 mars 2013, 21:59:14 »
Det är bara att gräva på! det går fint att dra dom ovanpå marken i torpargrunden Isolera hela vägen samt 2m ut från husväggen med tex. http://www.billigtvvs.se/produkter/307/2624/insul-kylisolering-2-meter-42-19 samt tejpa skarvarna så kommer du inte att få några problem med kondens eller nedkylning i grunden :)
När du kommer in i pannrummet med kollektorslangen/slangarn skall du gå över till kopparrör (enligt brandskyddsföreskrifter)

Är det vanligt att man kan få sättningar i grunden då man är och gräver?

Så det är okej att ha vanlig isolerad kollektorslang i krypgrunden enligt brandskyddet, underlättar min installation en hel del i sådanfall.

Finns det färdig rörisolering som är gnagarsäker?

Håller ytterhöljet av rörisolering +grader om kollektorslangen är -?

Iom att kollektorslangarna är isolerade så antar jag att man kan lägga dom intill varandra och gräva en smal ingång under grunden samt att man inte behöver gå speciellt djupt då man går in under grunden, räcker 40 cm?

Hur är bästa sättet att gå upp från torpargrund och in i bostaden, man måste ju upp genom golvet förstås, men hur göra det på ett korrekt sätt?
4 slangar som ska upp genom golvet, hur göra?
« Senast ändrad: 13 mars 2013, 09:36:51 av Jisse »

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #60 skrivet: 13 mars 2013, 18:38:55 »
Kan man gå in med kollektorslangarna på en hög höjd på väggen (läs andra våningen) eller kan det ställa till med avluftningsbekymmer och liknande?

Vp ska vara belägen på bottenplan, men kortaste rördragningen inomhus skulle vara att gå in på övervåning och följa murstocken ner till vp, skulle även få några meter aktiv slanglängd med att gå in på övervåningen av olika orsaker.

Är det en dum ide eller totalt omöjlig?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #61 skrivet: 13 mars 2013, 19:00:00 »
Avluftningen går att ordna men:
Köldbäraren är kall och det bildas kondens på röret. Diffusionstät isolering krävs hela vägen.
30 % etanol räknas som eldfarlig vätska. Den ska gå i metallrör inomhus
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #62 skrivet: 13 mars 2013, 19:23:18 »
Avluftningen går att ordna men:
Köldbäraren är kall och det bildas kondens på röret. Diffusionstät isolering krävs hela vägen.
30 % etanol räknas som eldfarlig vätska. Den ska gå i metallrör inomhus

Avluftningen går att ordna men, blir det en avluftning på högsta punkten, alltså på övervåningen, och innebär det mkt merjobb?

Hur är det om jag väljer alternativet genom torpargrund, räknas det som utomhus så länge man inte har gått igenom golvet?

Har du något bra förslag på hur man gör en bra genomföring genom vägg eller golv för kollektorslangarna?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #63 skrivet: 14 mars 2013, 08:19:08 »
Törs inte svara på det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #64 skrivet: 14 mars 2013, 08:41:38 »
Törs inte svara på det.

Okej.

Men hur brukar man göra en genomföring på vägg då man går in med kollektorslangarna vid jord/bergvärme?

Tänker då på hur stora hål man gör, används någon typ av rör som isoleras där kollektorslangarna ligger i?

Övergår man till kopparrör på insida eller utsida av yttervägg?

Om man har 2 slingor, tar man 4 hål i väggen eller kopplar man om på utsidan så att det blir 2 hål bara, vad använder man i sådan fall för koppling från 4 slangar och ner till 2 kopparrör?

Tacksam för svar.

Mvh

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #65 skrivet: 14 mars 2013, 12:46:32 »
Hur mycket värme kan man rimligtvis förvänta sig kunna ta ut per meter kollektorlang kontinuerligt vid jordvärme?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!