Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: stam59
« skrivet: 19 maj 2009, 00:54:32 »

Kylteknikern har varit och ökat flödet ännu mera ocxh rensat filtret men det var rent,,,,så då får vi se om det blir bra eller hur vi löser det ,,,har ej betalat färdigt än,,,
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 16 maj 2009, 19:19:22 »

Kolla deltaT under drift och se vad du ligger jämfört med Nibes diagram. Hög framledningstemp brukar bero på för lågt laddpumpsflöde, antingen smuts i filtret före eller allmänt för dåligt flöde. Att du får larm för kort drifttid samtidigt med hög framledningstemp tyder på lågt flöde om nu de har bytt givarna och man kan lita på att de är korrekta.

Jag har min differens inställd på 6 ºC (kanal 22) och även om temperaturen nere vid dockningstermostaten går ner till 45 ºC så visar panntempen på 49-50 ºC och allra överst är tempen säkert någon grad högre så jag märker inte att det påverkar varmvattentemperaturen. Jag sänkte differensen jämfört med fabriksinställningen för att få lite längre gångtider och färre starter.

/preset
Du menar att deltaT kanske är stält för lågt.

Tycker inte det borde vara smuts i filtret, den instalerades i sep 08 och jag vet att dom kollade filtret när dom var och satt i gång den.


 du har ingen (stryp-kran) mellan pumpen & pannan ?
 jag monterade en sådan på min men den står helt öppen
 kjell *vinkar*
Skrivet av: preset
« skrivet: 16 maj 2009, 18:58:39 »

Nej tvärtom deltaT kan vara för högt beroende på lågt laddflöde, om nu givarna visar rätt.  Kolla vilken temperaturskillnad du har mellan T3 och T2 på VP:n under drift, speciellt strax innan dockningstermostaten bryter, om du når dit vilket det inte verkar som.

Har man tappat ner systemet och rören är gamla kan det lätt följa med smuts och flagor i början som sätter igen filtret, så att det kollades i samband med installationen är ingen garanti för att där inte finns smuts nu.

/preset
Skrivet av: stam59
« skrivet: 16 maj 2009, 18:38:44 »

Kolla deltaT under drift och se vad du ligger jämfört med Nibes diagram. Hög framledningstemp brukar bero på för lågt laddpumpsflöde, antingen smuts i filtret före eller allmänt för dåligt flöde. Att du får larm för kort drifttid samtidigt med hög framledningstemp tyder på lågt flöde om nu de har bytt givarna och man kan lita på att de är korrekta.

Jag har min differens inställd på 6 ºC (kanal 22) och även om temperaturen nere vid dockningstermostaten går ner till 45 ºC så visar panntempen på 49-50 ºC och allra överst är tempen säkert någon grad högre så jag märker inte att det påverkar varmvattentemperaturen. Jag sänkte differensen jämfört med fabriksinställningen för att få lite längre gångtider och färre starter.

/preset
Du menar att deltaT kanske är stält för lågt.

Tycker inte det borde vara smuts i filtret, den instalerades i sep 08 och jag vet att dom kollade filtret när dom var och satt i gång den.
Skrivet av: preset
« skrivet: 16 maj 2009, 17:50:52 »

Kolla deltaT under drift och se vad du ligger jämfört med Nibes diagram. Hög framledningstemp brukar bero på för lågt laddpumpsflöde, antingen smuts i filtret före eller allmänt för dåligt flöde. Att du får larm för kort drifttid samtidigt med hög framledningstemp tyder på lågt flöde om nu de har bytt givarna och man kan lita på att de är korrekta.

Jag har min differens inställd på 6 ºC (kanal 22) och även om temperaturen nere vid dockningstermostaten går ner till 45 ºC så visar panntempen på 49-50 ºC och allra överst är tempen säkert någon grad högre så jag märker inte att det påverkar varmvattentemperaturen. Jag sänkte differensen jämfört med fabriksinställningen för att få lite längre gångtider och färre starter.

/preset
Skrivet av: stam59
« skrivet: 15 maj 2009, 19:37:52 »

Nu larmar den på för korta drift tider 16 igen vi har haft det varmt i dag 20 ºC den tål tydligen inte värme, det var ju det kylteknikern skulle fixa (han böt alla givare och kretskortet)
kanske  man kan ändra på kopplingsdifferansen till 5 eller 6 den är 4 nu, men då får jag ju inte varmare varmvatten om man skulle ducha precis innan den ska till att starta.
kollade just på den (14 )hög framledninstemp visade den nu
Skrivet av: stam59
« skrivet: 15 maj 2009, 19:10:37 »

Nu larmar den på för korta drift tider 16 igen vi har haft det varmt i dag 20 ºC den tål tydligen inte värme, det var ju det kylteknikern skulle fixa (han böt alla givare och kretskortet)
kanske  man kan ändra på kopplingsdifferansen till 5 eller 6 den är 4 nu, men då får jag ju inte varmare varmvatten om man skulle ducha precis innan den ska till att starta.
Skrivet av: preset
« skrivet: 15 maj 2009, 00:25:40 »

Först och främst gör som Carl N säger ställ in laddflödet så du ligger så nära Nibes deltaT-kurva som möjligt, detta för att få så bra skiktning i pannan som möjligt.

Sedan är det så att i EVP270 sitter dockningstermostaten lågt nere i pannan, så går man upp för högt med bryttemperaturen (nu 51 ºC) så riskerar du att returtempen ut till VP blir för hög eller att framledningstempen från VP:n når maxtempen som är 58 grader.

Jag har EVP270 med 2020-10 och har dockningstermostaten på bryt 51 ºC (kanal 21) och differansen 6 ºC (kanal 22) då arbetar tillslaget från 45 ºC till brytning 51 ºC. Då med väl inställt laddflöde så vid ogynnsammaste förhållande kan returtempen gå upp till ca 47-48 ºC och framledningen strax före dockningstermostatens brytning ligga på 56-57  ºC. Alltså väldigt nära VP:ns maxvärden!

Man får inte förväxla dockningstermostatens brytvärde 51 ºC med temperaturerna som VP:n arbetar med, framledningstempen är betydligt högre strax innan dockningstermostaten når sitt brytvärde på 51 ºC, beroende på att dockningstermostaten sitter långt ner i pannan. Även temperaturmätaren som visar temperaturen i pannan på displayen sitter en liten bit ner, så allra överst i pannan är det några grader varmare.

Det är inte så att Nibe vill spara kompressorn utan vid dockningstermostat inställd på 51 ºC så går vid vissa tillfällen kompressorn nära sina maxvärden så denna temperatur är vald för att inte få driftstörningar med avbrott för hög returtemp/hög framledningstemp innan dockningstermostatens brytvärde är uppnått.

Jag har sett att någon här i forumet med EVP270 och 2020-8 har ökat dockningstermostaten till 52 eller t.o.m 53 grader. Med 2020-8 kan man nog köra någon grad högre än med 2020-10. (står också i manualen sid 12 längs upp till höger) Sök på EVP 270 så hittar du nog det inlägget.

Alla pannor med genomströmningsslinga har begränsad varmvattenmängd och kan få problem vid stora uttag, jag har inte upplevt något sådant, men lösningen är väl då att komplettera med en vv-beredare efter pannan som bara toppar. Det blir mer energisparande än att höja temperaturen på pannan.

/preset
Skrivet av: stam59
« skrivet: 14 maj 2009, 19:49:05 »

I kanal 21 så ändrar du temperaturen för VP:n, du kan ju testa och höja nån grad.

Men först ska du kolla att tempdiff på laddflöde (sid 21 i min manual) är korrekt, det står under avsnitt "Igångkörning och injustering" hur du gör.
Kylteknikern hade ringt nibe och frågat om han kunde ställa upp den till 51 ºC, tycker det är konstigt 51 ºC är ju tydligen det som är förinställt, jag får en känsla av att nibe inte vill att kompresorn körs för hårt. ???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 maj 2009, 07:19:13 »

I kanal 21 så ändrar du temperaturen för VP:n, du kan ju testa och höja nån grad.

Men först ska du kolla att tempdiff på laddflöde (sid 21 i min manual) är korrekt, det står under avsnitt "Igångkörning och injustering" hur du gör.
Skrivet av: stam59
« skrivet: 13 maj 2009, 22:00:26 »

Men det jag undrar är, om man kan höja dockningstempen nån grad utan att få ett larm om för hög retur, eller ändra på kopplingsdifferansen eller nåt annat ?
Skrivet av: stam59
« skrivet: 13 maj 2009, 21:58:22 »

Jag upplever det som att v-pumpen har tappat effekt sen kylteknikern var här, tar längre tid att komma upp i temp, kan man ställa ner effekten på dom ?
Skrivet av: stam59
« skrivet: 13 maj 2009, 21:52:57 »

vp pallar upp till 58 ºC ner till -7 ºC  men den tappar i verkningsgrad desto varmare du kör. Har du blandningsventil? kolla så att den inställd på så varmt som möjligt
den står på max
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 13 maj 2009, 21:48:29 »

vp pallar upp till 58 ºC ner till -7 ºC  men den tappar i verkningsgrad desto varmare du kör. Har du blandningsventil? kolla så att den inställd på så varmt som möjligt
Skrivet av: stam59
« skrivet: 13 maj 2009, 21:44:51 »

Jag har min på 51 ºC och nu styrs den från min Evp270 tidigare i vinter så var det tydligen F2020 som styrde, men kylteknikern ändrade om så att styrningen är från Evp270. ( hade problem med för hög retur temp 04 och för korta drift tider 16 )

Men problemet är att varmvattnet räcker inte till efter det, tidigare var panntempen 53 ºC men nu är den max 51, jag undrar om man kan höja dockningstempen nån grad, eller ändra på kopplingsdifferansen eller nåt annat ?


 Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!