Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sirius S2 D-X hjälp!  (läst 6209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ToveK

  • Gäst
ToveK
Sirius S2 D-X hjälp!
« skrivet: 27 oktober 2020, 19:18:26 »
Hej!
Jag söker med ljus och lykta efter någon som kan hjälpa mig. Har haft tre värmepumpskunniga (men inte tillräckligt) snubbar hemma nu men ingen har kunnat lösa mitt problem.
Jag har nyss köpt hus och i huset finns en gammal men fungerande jordvärmepump av märket Sirius modell S2 D-X.
När jag säger att den fungerar menar jag att den värmer upp huset som den ska MEN den värmer inte upp varmvattnet tillräckligt. Lång historia kort så har vi kollat över precis alla inställningar och bytt termostat i elpatronen (senaste snubbe sa att detta var problemet) men temp i kranen blir ändå inte mer än typ 45.

Vad missar vi?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2020, 20:15:28 »
Många värmepumpar har en blandningsventil där det går göra lite "snål hyresvärd-justeringar". Dvs späda ut varmvattnet och förhindra skållningstempererat vatten. Har du en sån ventil direkt ut från beredaren?

Visar den tanktemperatur på någon skärm?

Om duschen är för kall, medan det är tillräckligt varmt på alla andra ställen, så kan det vara en inställning bakom värmevredet på duschblandaren.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2020, 20:49:01 »
Den har en analog mätare på övre delen av tanken, vad visar den?
Som du ser på bilden sticker shunten ner 2 rör, kolla om det finns nån luftningsnippel på toppen, det kan vara luftficka?
I övrigt är det inte mycket att skruva på, den gör så varmt vatten den gör.
Men drar man på med elpatron så borde det bli varmare i tanken?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2020, 08:37:03 »
Med vår tidigare Nibe 1210-7 kW hade vi inte ens 45 grader i kranen, jag tror inte att det är nåt fel på din värmepump alls.
Vilken typ av VVB har ni, är det en mantelberedare eller en acktank med inbyggd liten beredare (brukar vara 120 liter)?

Vår nya 1255-12 kW ger så pass varmt vatten att man inte riktigt klarar av att tvätta händerna utan att det blir lite för varmt, kanske 55 grader?
Pumpen i sig skall kunna ge 65 grader, men man tappar alltid lite i beredningen.
Din pump ger nog som mest 55 grader innan den stannar, och så förlorar du lite i beredningen, skillnad i temp mellan mantel och beredare, och lite förluster i rören på väg till kranen.
Har du dessutom en blandningsventil kan det försvinna någon grad där också.
« Senast ändrad: 28 oktober 2020, 08:39:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2020, 09:01:27 »
Sirius har väl kondensorslingan i tanken sÃ¥ den borde kunna ge hett vv eller finns det sirius vp med vanlig beredare och växelventil  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2020, 09:24:31 »
"Original" är det nog som du säger, men det kan ju vara kopplat pÃ¥ nÃ¥t annat sätt.  dontknow
Är det kondensorslinga så kan den ju ha en beläggning som gör att det inte blir så varmt i tanken som den blev en gång i tiden?
45 grader i kranen är inte ovanligt på äldre värmepumpar, det var egentligen bara det jag ville ha sagt, men det kan ju vara intressant att veta lite mer om anläggningen för att kunna ge bra svar.
Att mäta temperaturen på hetgasen när den gör varmvatten kan ju ge en bra ledtråd till om den fungerar som den ska eller ej, borde ligga på ca 85 grader innan den stannar kan jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2020, 12:19:02 »
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/Sirius_Varmeteknik/s2-5d-x-inst.pdf
Enligt denna så är max framledningstemperatur på radiatorvattnet 50°C.
Citera
Radiatorerna måste vara dimensionerade som ett lågtemperatursystem då en värmepump inte ger mer än ca 50 grader på stigaren.
Så därmed väl troligt att tappvarmvattnet inte heller kan förväntas bli mycket över 45°C vid tappning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2020, 12:24:32 »
Shunten hämtar sitt vatten en bit ner i tanken toppen borde bli betydligt mycket varmare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2020, 12:31:56 »
Visst, radiatorkretsen tar sitt vatten en bit ned i tanken enligt bilderna, men så värst mycket skiktning av varmare vatten längre upp har jag svårt att tro att det blir när det hela tiden flödar till radiatorsystemet och därmed blandar runt i volymen.
Hur högt upp sitter sedan elpatronen som alltid (?) skall spetsa tapp-varmvattnet till en högre temperatur än den som värmepumpen klarar av?

Vid tappning av vatten så kommer vidare tappvarmvattnet aldrig att nå den temperatur som råder allra längst upp i tanken. Kanske kommer tappvattnet nära tankens temperatur i toppen vid extremt låga tappflöden, men då blir det istället stor avsvalning i ledningarna fram till kranen. Såvida inte kranen som man mäter temperaturen i sitter nära värmepumpens utlopp.
« Senast ändrad: 28 oktober 2020, 12:34:30 av Perfa76 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2020, 12:49:45 »
Högst upp i tanker sker inget flöde där borde det skikta sig bra och på bilden ser det ut att vara en tilltagen slinga borde inte var några problem att få ut vv med i alla fall 5-8 grader under tanktempen men då gäller det naturligtvis att det finns värme behov så att vp går annars är det ju elpatron som gäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2020, 13:14:28 »
Nu är jag av uppfattningen att flödet till radiatorkretsen i ett lågtempererat system kommer blanda runt vattnet i tanken så pass intensivt att det inte blir någon effektiv skiktning av varmare vatten längst upp i tanken, i vart fall inte i närheten av stigarrörets mynningsnivå. Men självklart blir det någon form av skiktning längst upp.

Men låt oss ändå betänka ett exempel.
Stora delar av dygnet tappas inget varmvatten i ett hus (särskilt på natten när värmebehovet är som störst under kalla nätter på vintern) och då är det rimligt att vattnet vid antaget perfekt skiktning i toppen av tanken når liknande temperatur hela vägen ned till stigarrörets mynning.
Så om värmepumpen har kapacitet att höja tanktempen till väl över 50°C i toppen ovanför stigarledningen, så borde samma högre än 50°C temperatur också vara möjligt att få ut på stigarledningen till radiatorerna när tappvarmvatten inte förbrukas. Så varför skriver de att man inte kan räkna med mer än 50°C på det vatten som används till radiatorerna? Särskilt om det är så att elpatronerna är tänkta att användas för att höja temperaturen ytterligare för tappvarmvattnets skull?

Översta elpatronens position i tanken är nära dess centrum i höjdled, så denna kommer sannolikt inte vara så bra på att skapa skiktning i tankens topp samtligt som radiatorkretsen flödar vatten in och ut ur tanken. Elpatroner som sitter långt ned i tankar kommer själva också skapa omblandning i tankens volym så att skiktningen bryts ned ganska effektivt.
För att få en för tappvarmvattnet bra skiktning av varmare vatten i toppen av tanken så skulle en elpatron behöva sitta ovanför nivån för stigarledningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2020, 13:41:51 »
Till frågeställaren:
1. Det skall finnas en tempgivare i toppen av tanken, vad visar den?
2. Du kan i styren välja mellan "Endast värme" eller värme och tappvarmvatten, vad är den inställd på?

Om den står i endast värme så borde man få lite kallare tappvatten under perioder när värmepumpen inte går kontinuerligt - det kan vara skälet till den "låga" tappvarmvattentemp du erfar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

ToveK

  • Gäst
ToveK
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2020, 14:41:32 »
Oj så många svar!

Här kommer lite mer information:

Min faster som hade huset innan har tagit foto på precis alla mätarna vad de brukar stå på när den fungerar normalt. Hon har i princip inte bott i huset på ett halvår så oklart hur längesen värdena ändrades.
Vi har även en bekant sommargäst som vi passar huset för som har EXAKT likadana värden på sin och får ca 60 gradigt vatten ur kranen. Jag tabellar upp det och hoppas ni förstår:

Termometer högst upp:
PÃ¥ fungerande vp: ca 75
På vår: 50

Termostat i mitten där börvärde och faktiskt värde står på display.
Där står 45 som bördvärde på både vår och fungerande.

Vred på elpatron står på 50 på båda.

Termometer längst ner: ca 40 grader på både vår och fungerande.

Det är alltså graderna längst upp i tanken som skiljer åt. Vår vp har absolut inga problem att värma upp till börvärdet för värmen i huset (45) men vad vi förstår ska elpatronen kicka in för att värma ca 20 till för varmvatten. Något som aldrig händer på vår vp. Elpatronen fungerar men det är precis som att den inte fattar att man vill ha minst 60 ut vid varmvatten.

Sista kommentaren här var om någon inställning endast värme eller både varmvatten och värme - de låter intressant? Men jag hittar ingen sån inställning.

Summa summarum - samma inställning på vår och exakt likadan fungerande.
Men på översta termometern visar vår endast 50 grader, fungerande visar ca 75.
Vi får max 44 grader ur kranen i några sekunder, sen runt 40.
Fungerande får ca 60 ur kranen.

Kan inget om vp så jag hoppas inte detta blir för rörigt för att ni ska kunna tolka.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2020, 14:52:13 »
Ur installationsanvisning:
Tack vare hetgasväxlingen som sker i
tankens kondensorslinga erhålls höga
tappvarmvattentemperaturer även vid
enbart värmepumpdrift
. Detta medför att
blandningsventil alltid ska monteras i
enlighet med gällande normer.

Antingen menar man att man kan välja värmepumpsdrift med meningen "enbart värme" eller så menar man utan komplettering av elpatron.
Troligen menar man utan elpatron, jag tolkade det nog fel initialt.

Kan du mäta temperaturen på ingående hetgasledning så kan det ge en bra indikation på om värmepumpen fungerar (som den ska) eller om den bara går på elpatron.
Det som eventuellt kan skilja är om ni har mycket högre flöde på ert radiatorsystem som gör att ni får mer omrörning i tanken.
Annars kan det vara shunten som står helt öppen och då tar ert värmesystem värmen från toppen av tanken, och då blir det nog inte mer än 50 grader.
Shunten skall bara gå över 50% öppen när den behöver "eltillskott".

På den där typen av värmepump skulle jag nog ha elpatronen avstängd de delar av året när den inte behövs, det finns ingen risk för legionella i ert system.
« Senast ändrad: 28 oktober 2020, 14:53:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sirius S2 D-X hjälp!
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2020, 19:06:00 »
Nu är jag av uppfattningen att flödet till radiatorkretsen i ett lågtempererat system kommer blanda runt vattnet i tanken så pass intensivt att det inte blir någon effektiv skiktning av varmare vatten längst upp i tanken, i vart fall inte i närheten av stigarrörets mynningsnivå. Men självklart blir det någon form av skiktning längst upp.

Men låt oss ändå betänka ett exempel.
Stora delar av dygnet tappas inget varmvatten i ett hus (särskilt på natten när värmebehovet är som störst under kalla nätter på vintern) och då är det rimligt att vattnet vid antaget perfekt skiktning i toppen av tanken når liknande temperatur hela vägen ned till stigarrörets mynning.
Så om värmepumpen har kapacitet att höja tanktempen till väl över 50°C i toppen ovanför stigarledningen, så borde samma högre än 50°C temperatur också vara möjligt att få ut på stigarledningen till radiatorerna när tappvarmvatten inte förbrukas. Så varför skriver de att man inte kan räkna med mer än 50°C på det vatten som används till radiatorerna? Särskilt om det är så att elpatronerna är tänkta att användas för att höja temperaturen ytterligare för tappvarmvattnets skull?

Översta elpatronens position i tanken är nära dess centrum i höjdled, så denna kommer sannolikt inte vara så bra på att skapa skiktning i tankens topp samtligt som radiatorkretsen flödar vatten in och ut ur tanken. Elpatroner som sitter långt ned i tankar kommer själva också skapa omblandning i tankens volym så att skiktningen bryts ned ganska effektivt.
För att få en för tappvarmvattnet bra skiktning av varmare vatten i toppen av tanken så skulle en elpatron behöva sitta ovanför nivån för stigarledningen.
Uppfattningen att inte vattnet skiktar sig är fel i stort sett alla vedanläggningar med tank nyttjar skiktning
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!