Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kollektorslang för bergvärme  (läst 16810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollektorslang för bergvärme
« skrivet: 15 maj 2017, 10:36:06 »
Har ett par frågor som nybörjare:
Bakgrund: Är på väg att beställa bergvärme. Har frågat runt bland experter och läst på, berget utarmas ju på värme efterhand om man inte fyller på under sommaren. Och minst hälften av grannarna har redan bergvärme. Så jag vill ha ett djupt hål, tänker mig 270m. Så djupt har inte grannarna, det kommer att ta längre tid innan berget runt om blir nedkylt och jag föreställer mig att det går att köra köldbäraren lite långsammare genom slingan och få aningen högre temperatur in och därmed ett litet snäpp högre verkningsgrad på värmepumpen.
Men för att inte pressa cirk.pumpen för hårt sätter jag gärna in lite grövre kollektorslangar - Nibe säger ju max 400 m kollektorslang och Daikins cirk.pump ser aningen klenare ut i kapacitetsdiagrammen, dessa är mina alternativ just nu.
1. Har just fått reda på att det finns 45mm kollektorslang av turbotyp som min tilltänkta borrare kan sätta in. Väntar på prisuppgift, någon som satt in 45 mm? Finns det slät?
2. Hur stort är strömningsmotståndet i turboslang jämfört med slät slang? Det bör vara högre, men hur mycket? Har hört att för långa slangar lönar det sig inte med turboslang för att "motståndet" blir för högt. Antar att det betyder att det blir för trögt att pumpa runt vätskan så att värmeöverföringen till köldbäraren inte blir bättre än för slät slang men detta har jag inte fått något handfast om. Någon som har siffror, exempel eller data för kollektorslangar?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2017, 11:07:23 »
Hur mycket energi tänker du plocka upp ur berget ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2017, 11:21:29 »
Det blir väl max 8kW men vanligtvis kanske hälften, de tre firmor jag haft här har föreslagit Nibe3-12 eller Daikin och tidigare förbrukning har legat upp mot 34000 kWh/år inkl allt men det kan tillkomma lite nu när vi får billigare värme:-) 5500kWh under kallaste månaden hittills. Har en pelletspanna men p g a diverse strul har det blivit bara elpatron under större delen av tiden (elen har ju varit så billig så jag har inte känt nån press att fixa strulet).

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2017, 15:29:44 »
Hej Räknaren, så det är dig jag mailat med!
Är inte mycke till hjälp i de här frågorna men måste poängtera att offerterna ja skrev om förut var inkl rot.

Hur pass säker är du på att det är bäst att ta till ett så djupt borrhål pga att grannarna också har bergvärme? Jag trodde 20m avståndet mellan borrhål var räknat med god marginal för att säkerställa att inte berget utarmas på energi?

Mvh Johnny

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2017, 16:02:07 »
Hålet utarmas alltid på energi. Det kommer små mängder värme från jordens inre, det mesta som man tar ut från berget måste ersättas av värme som solen strålar in. Eller som man pumpar ner under sommaren. Om man inte har tur och har en vattenåder i eller intill hålet, men det sägs vara ovanligt.
I skriften "Bergvärme på djupet" står det en hel massa som man kan ha nytta av om man är van att läsa sån litteratur:
http://skvp.se/download/284-13525C006CCF2884038E21DE65D36C0B/bergvarme_pa_djupet.pdf
På sid 78 finns ett diagram över temperaturen i ett borrhål med starttemp på 9,5 grader (måste vara i södra Sverige), utan grannar sjunker den till 4-5 grader på några år och håller sig där i 100 år. Med marken full av hål på 20m avstånd, 150m djupa, som man tar ut 18000kWh/år från så har vi -2,5 grader C efter 20 år, -8 grader C efter 40 år osv. Med djupare borrhål tar det motsvarande längre tid. Men när anläggningen har betalt sig kan det vara läge att investera i lite enkel solvärme som man pumpar ner i hålet under den varma delen av året, det räcker med cirkulationspumpen för att ersätta det man pumpat upp så får man ett varmt hål igen.
Hm, jag måste nog räkna på det här, det kanske blir billigare att sätta upp en solfångare och köra ner värme än att borra djupt och sätta in en dyrare slang. Ju varmare hål man har, desto billigare värme får man ju redan från år två ungefär (första året är berget rätt varmt ändå).

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2017, 17:29:47 »
Johnny Strömgren, det är kanske en god ide att hålla "dina affärer" utanför forumet. Det kan ju lätt tydas som lite dold reklam vilket naturligtvis inte är tillåtet. För reklam köper man sig en reklamplats.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2017, 17:53:50 »
Johnny Strömgren, det är kanske en god ide att hålla "dina affärer" utanför forumet. Det kan ju lätt tydas som lite dold reklam vilket naturligtvis inte är tillåtet. För reklam köper man sig en reklamplats.

:-) ett missförstånd! alltså jag har inte gett nån offert eller gjort reklam för nåt jag skulle tillhandahålla. Det jag syftade på var när vi jämförde offerter vi båda fått på bergvärme och jag var rädd att han trodde att de ja fått var innan rotavdrag. Jag hoppas ingen tror att jag är nån som gör reklam för nåt.
Mvh Johnny

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2017, 20:34:49 »
Ja dÃ¥ är det som vanligt lite fort men fel  :-X
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2017, 20:47:31 »
Ingen fara, sÃ¥nt som händer. 😝

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2017, 20:50:18 »
Och jag som hoppades få lite fakta (siffror helst) om turbokollektor. Så spårar tråden ur i en diskussion om reklam som var ett missförstånd:-/
Ingen som har en länk till nån som säljer turbokollektor eller på nåt sätt är inblandad?
Nån som har turbokollektor i sitt system och kan ge flöde och pumpmodell (med strömstyrka eller varvtal om den är reglerad)?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2017, 21:40:47 »
Och jag som hoppades få lite fakta (siffror helst) om turbokollektor. Så spårar tråden ur i en diskussion om reklam som var ett missförstånd:-/
Ingen som har en länk till nån som säljer turbokollektor eller på nåt sätt är inblandad?
Nån som har turbokollektor i sitt system och kan ge flöde och pumpmodell (med strömstyrka eller varvtal om den är reglerad)?
Har ingen erfarenhet av den men hittade det här
www.muovitech.com/pdf/turbo.pdf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2017, 21:55:03 »
Kollade pÃ¥ länken.  tummenupp
55 kPa är väl ungefär vad de flesta värmepumpar har i tillgängligt externt tryckfall på KB-pumpen, nu var ju detta på en 40 mm slang, så det lär ju bli lite lägre med 45 mm slang.
Sen är det kanske som du säger, att det kan vara OK med lite större deltaT om du får upp varmare brine sett över årens lopp och med tanke på att du har grannar som också suger värme ur berget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2017, 22:23:42 »
Tycker mig ha läst att man skall tillföra energi till berget sommartid i flera hål runt det "egentliga" för om man tillför i samma hål kommer värmen att flytta sig till grannarnas hål?!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2017, 22:42:08 »
Tack för länken, 25fOCUS, nästan precis vad jag behövde:-) Om man jämför med slät slang så får man nära nog samma flödesmotstånd:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Notera att det är den tjockväggiga varianten som finns i Rinkabyrörs tabell så där blir motståndet t o m aningen högre per enkelmeter - för turboslangen måste det vara per dubbelmeter.
GÃ¥r man upp till 50mm faller flödesmotstÃ¥ndet dramatiskt sÃ¥ med  45 mm borde man klara över 300m borrdjup med de pumpar som klarar 200m med slät 40 mm slang.
>Zyberdude: den värme man tillför i sitt eget hål är den man först tar ut när man börja köra VP igen, enligt fysikens lagar. Så det där att tillföra bredvid måste bygga på ett missförstånd. Möjligen då om man tillför värme på en sida och har grannhål bara på motsatt sida.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang för bergvärme
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2017, 22:44:54 »
Tack för länken, 25fOCUS, nästan precis vad jag behövde:-) Om man jämför med slät slang så får man nära nog samma flödesmotstånd:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Notera att det är den tjockväggiga varianten som finns i Rinkabyrörs tabell så där blir motståndet t o m aningen högre per enkelmeter - för turboslangen måste det vara per dubbelmeter.
GÃ¥r man upp till 50mm faller flödesmotstÃ¥ndet dramatiskt sÃ¥ med  45 mm borde man klara över 300m borrdjup med de pumpar som klarar 200m med slät 40 mm slang.
>Zyberdude: den värme man tillför i sitt eget hål är den man först tar ut när man börja köra VP igen, enligt fysikens lagar. Så det där att tillföra bredvid måste bygga på ett missförstånd. Möjligen då om man tillför värme på en sida och har grannhål bara på motsatt sida.
Du har ett PM oxå

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!