Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslutning IVT C7 Vilken sida?  (läst 1838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Anslutning IVT C7 Vilken sida?
« skrivet: 09 april 2004, 23:15:57 »
Jag får min IVT C7 installerad efter påskhelgen. I sista stund har jag ändrat plats i rummet för installationen. Har grävt själv från borrhålet. Min fråga är gäller var det måste vara öppet för installation av rör och el. Är det bara på ovansidan eller måste jag hålla någon mer sida öppen? I så fall vilken? Höger, vänster eller baksida?
Mvh
Svante


« Senast ändrad: 09 april 2004, 23:31:18 av svape »

admin

  • Gäst
admin
Re:Anslutning IVT C7 Vilken sida?
« Svar #1 skrivet: 10 april 2004, 07:50:48 »
För en komplett manual, ladda ner:

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Saxat ur manualen. (hittar inget som tyder på att den behöver vara åtkomlig från sidorna, men om man öppnar en värmepump så brukar man föstå att det kan underlätta eventuell framtida service om den är åtkomlig från sidorna, det är i alla fall min erfarenhet)

"Allmänt om värmepumpen och kollektorslangen

Transport av värmepump
Värmepumpen ska alltid transporteras och förvaras stående. Orsaken är att upphängningarna inuti kompressorn kan ta
skada om värmepumpen läggs ned. Om värmepumpen måste lutas under inforsling till installationsplatsen så bör detta ske
så kort tid som möjligt. Vid flytt utan den medföljande pallen ska ytterplåtarna demonteras för att undvika skador.
Värmepumpen får inte lagras i minusgrader. Det kan finnas vatten kvar i pumpen efter provkörningen och fryser detta vatten kan det skada cirkulationspumparna.

Placering av värmepump.
Då värmepumpen innehåller en del känsliga delar är det viktigt att den står på ett plant un derlag. Justera gummifötterna så att värmepumpen inte lutar.
Omgivningstemperaturen runt värmepumpen måste ligga mellan 0ºC och 35ºC.
Vid placering ska installatören ta hänsyn till värmepumpens ljudutbredning. Se mer information under rubriken Tekniska uppgifter / Ljudnivå.
Se till att det finns en golvbrunn i det rum som värmepumpen ska placeras. Golvbrunnen säkrar att vatten lätt transporteras bort om läckage uppstår."

/Rickard

Oups! läste lite mer sedan jag postat... Kölbärarledningarna kan, om man vill,monteras via både vänster eller höger sidoplåtar - och då måste följdaktligen den sida du väljer att använda vara åtkomlig. Standardanslutning är dock i toppen, skall du ansluta i sidorna så måste rören inuti pumpen anpassas.(läs avisoleras och "kapas" till rätt längd)

/Rickard
« Senast ändrad: 10 april 2004, 07:57:29 av Rickard »

Utloggad svape

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Anslutning IVT C7 Vilken sida?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2004, 08:48:06 »
Tack sÃ¥ mycket  för det morgontidiga svaret.  
Svante

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!