Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspump  (läst 735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Nor

  • Gäst
Johan Nor
Cirkulationspump
« skrivet: 07 januari 2022, 13:37:34 »
Hej!

Jag har haft problem med porlande ljud i elementen på övervåningen. Har en IVY Greenline HT och missatänker att rörläggaren varit och skruvat upp cirkulationspumpen och att det är därför det låter.

Skulle ni justera ner cirkpumpen, men fattar inte var det göra någonstans. Såhär ser den ut:

https://www.village.co/uk/i/tools-diy/grundfos-upm2-25-70-130-pump

Eftersom jag inte hittade något reglage så testade jag istället att justera inställningen i menyn enligt följande:

Cirkulationspumpar>Värmebärarpump G2>Driftalternativ.

Stod inställd på ”Automatiskt” och testade att ställa in manuellt. Kunde välja från 0-100. Testade att skruva ner steg för steg och vid värde ca 50 så slutade oljudet i elementen.

Helt ärligt så vet jag dock inte vad jag gjort, så lite orolig att justeringen är olämplig. ”Automatisk” låter ju bra, så helst hade man kanske velat ha kvar den inställningen.

Någon som vet vad det innebär att ändra från automatiskt till manuellt angivet värde? Bör jag göra på något annat sätt för att skruva ner cirkpumpen, och var gör jag isåfall det?

Stort tack för er hjälp!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2022, 13:41:04 »
Hej! Vad är det för framlednings- och returtemperaturer till värmesystemet? Temperaturdelta kan gärna ligga runt 7 grader för optimal drift och det kan man justera med cirkulationspumpens hastighet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!